Foto: Ivana Bezmalinović
Osnivačica i vlasnica brenda Little Wonder u izradu nakita ulaže puno rada, truda, volje i - malo ludosti
povezane vijesti
- Kradljivci se provalama u domove na području Kastva i Velog Lošinja domogli novca, nakita i drugih dragocijenosti
- Dvije 23-godišnjakinje osumnjičene za provale u tri stana. Domogle se nakita vrijednog oko 16.500 eura
- Iz stana u Opatiji u vlasništvu 61-godišnje državljanke SAD-a otuđio nakit vrijedan oko 6.000 eura
U nesigurnim vremenima kad se bankovni računi mogu zamrznuti, imovina i umjetnine zaplijeniti, nakit preostaje najsigurnijom imovinom. Još se Kleopatra u drevnom Egiptu služila draguljima da ukaže na vlastito bogatstvo i položaj, a Cezar je u antičkom Rimu donio odluku kojom je ukrašavanje biserima bilo dozvoljeno jedino aristokratima kako se, dakako, ne bi bacalo pred svinje.
Da dijamanti nisu uvijek ženini najbolji prijatelji, svjedoče crtice iz života zlosretne Marije Antoanete kojoj je put do giljotine ubrzala afera s ogrlicom nezamislive razmetljivost, podcrtavajući u očima javnosti ionako prihvaćenu reputaciju moralne pokvarenosti. Otkako je vijeka i svijeta, naš nakit ne samo da sugerira poruke onima koji nas gledaju, već neizostavno sadržava značenje utkano i u nas same. Nedvojbeno je riječ o sredstvu kojim baš uvijek kazujemo nešto o sebi.
A što nakit govori o onima koji ga predano stvaraju? Na to smo pitanje, ali i brojna druga, odgovor dobili u razgovoru sa Selmom Štrkljević Mravak, osnivačicom i vlasnicom brenda Little Wonder koji plijeni pažnju ne samo domaće, već i svjetske modne scene.
Riječ je o nakitu koji svjedoči da za međunarodno priznanje nisu nužni društveni kapital i moć kakav su uživali protagonisti s početka teksta, već, kako naša sugovornica za sebe tvrdi: puno rada, truda, volje i malo ludosti.
Dulje od čitavog desetljeća profesionalno ste posvećeni dizajniranju i izradi nakita, a što je rezultiralo brojnim uspjesima i priznanjima. Kako biste opisali što brend Little Wonder jest danas?
“Little Wonder je nastao iz moje čiste i iskrene potrebe za stvaranjem. Premda sam na tržištu već više od deset godina i brand se mijenjao i rastao skupa sa mnom, mogu reći da je ta početna ljubav i strast uvijek prisutna. Najljepše mi je čuti da su moji komadi nakita prepoznatljivi i da imaju autentičan autorski pečat.
Teško mi je staviti ga u određenu nišu, ali ako bih trebala, onda bih rekla da je to brend ručno rađenog suvremenog nakita. U izradi koristim mjed, plemenite metale, poludrago i drago kamenje. Na početku karijere koristila sam dosta i kožu, lan i svilu i pomalo nespojive elemente i zapravo je Little Wonder održivi brand od samih početaka kad se u modi nije još baš pričalo o održivosti. I sada u izradi koristim neke od održivih praksi te talim sve ostatke mesinga i srebra, a potom od njih radim šipke ili lim od kojih poslije oblikujem naušnice, privjeske, prstenje i slično.”
Vjetar u leđa
Kako ste se odlučili za ime Little Wonder? Što vas je inspiriralo i jeste li odmah na umu imali međunarodnu prepoznatljivost?
“Brend je dobio ime po pjesmi Davida Bowieja i nisam odmah ciljala na međunarodnu prepoznatljivost jer Little Wonder nikad nije bio projekt, već se cijela priča odvijala dosta spontano. Prve ogrlice koje sam tada izradila u studentskom stanu u Zagrebu su bile ogrlice od konopa, tkanine te kože i kad sam ih prikazala prijateljima i obitelji rekli su da izgledaju kao mala čuda pa se ime na neki način i samo nametnulo.”
Budući da je riječ o iznimno kreativnom poslu, nema sumnji da ste tijekom 12 godina zajedno s brendom proživjeli mnoge transformacije. Možete li izdvojiti određene prekretnice, ključne trenutke zahvaljujući kojima danas uživate zavidnu prepoznatljivost?
“Tijekom ovih 12 godina rada i brend i ja smo rasli i razvijali se zajedno. Prekretnice su svakako bili ključni trenutci moje karijere poput članka u Vogueu, izložbe Complete Parts koja je održana u galeriji Shin na Manhattanu 2014. godine kad sam izlagala među 49 dizajnera iz 21 zemlje iz cijelog svijeta.
Također, jedan od ključnih trenutaka je bila i Brands&Signs izložba u sklopu ljubljanskog mjeseca dizajna, kao i Dan D u Zagrebu, ali i prikaz mojeg rada u jednom od najvažnijih zlatarskih magazina – Orafo Italiano. Prepoznavanja struke i medija, posebice na samom početku, snažan su vjetar u leđa jer sam time dobila potvrdu da radim nešto dobro. Ovakva su prepoznavanja početniku vrlo važna, pogotovo u trenutku kad biraš novu karijeru i poslovni put kojim ćeš ići.
Nadalje, dodatne edukacije tijekom ovih godina su mi dale nova potrebna znanja i tehnike koje sam implementirala u izradu novih kolekcija, a što je s vremenom svakako dalo svježinu i dozu neke nove energiju mome radu. Sljedeća važna izložba na koju Little Wonder odlazi izložba je suvremenog nakita Artistar Jewels koja se održava u prestižnoj palači Bovara za vrijeme Milano Jewelry Weeka, u srcu Milana. Jako sam sretna što ću biti dijelom te priče.”
Mnogi bi vam pozavidjeli s obzirom na to da ste »sam svoj gazda«. Kako izgleda jedan Vaš prosječan radni dan? Je li sve baš tako ružičasto kako se čini?
“Raditi ono što voliš znači raditi stalno. Zezam se naravno, ali ima i određene istine u toj tvrdnji. Radim ono što volim, gospodarim svojim vremenom. Međutim, moram naglasiti da je u moj posao utkano puno rada, truda, volje i malo ludosti, kako ja volim reći. Moj radni dan započinje odlaskom mog djeteta u vrtić, a zatim radim popis obveza te radni plan za taj dan. Spuštam se u svoj studio koji se nalazi u našoj obiteljskoj kući, puštam si omiljenu glazbu i krećem s poslom. Dakako, provjerim i mejlove, pozabavim se društvenim mrežama te startam s radom.”
Akademski put
Unatoč tomu što ste završili studij povijesti umjetnosti i talijanistike, profesionalno ste posvećeni vlastitiom brendu Little Wonder. Pripomažete li se prilikom stvaranja nakita znanjima stečenim na akademskom putu?
“Apsolutno. Nikad ne bih mijenjala svoj akademski put i studij te smatram da je to sastavni dio mene. Kako sam studirala povijest umjetnosti i dosta sam vremena provodila učeći i prevodeći, stalno sam se bavila teorijom. Zahvaljujući tomu, zapravo mi je nedostajao praktični dio, mogućnost da se izrazim kreativno, da napravim nešto vlastitim rukama. Jako me privlačio produkt dizajn i kiparstvo, a dizajn nakita zapravo objedinjuje ta dva područja jer ja nakit doživljavam kao malena umjetnička djela koja uz svoju ljepotu moraju biti i funkcionalna i nosiva.”
Jeste li na počecima Little Wonder priče osjećali podcjenjivanje kolega iz domene stvaranja nakita zbog vašeg obrazovanja koje nije nužno usmjereno na posao kojim se danas uspješno bavite?
“Moram priznati da nisam, a zanimljiva je činjenica da je dosta žena u svijetu nakita studiralo povijest umjetnosti ili neke druge društvene znanosti. Primjerice, poznata francuska dizajnerica nakita Aurelie Bidermann, Gaia Repossi je studirala antropologiju, Ana Khouri kiparstvo, a sada se sve uspješno bave dizajnom nakita.”
Kako je bilo odrastati u obitelji koja je kompletno posvećena kreativnom izražavanju? Mislite li da je to bilo stimulativno okruženje zahvaljujući kojem ste danas gdje jeste?
“Odrastati u obitelji obrtnika bilo je divno. Moja baka i mama bile su obrtnice i bavile su se pletenjem te su u našem stanu imale svoju radionicu u kojoj su plele od jutra do mraka. Sjećam se i danas nekih bakinih modela i krojeva, divne stvari su radile mašinski, a potom sve to ručno obrađivale.
Tata je pak na krovu zgrade imao svoj mali studio gdje je slikao ulja na platnu i radio makete drvenih brodova koje su mi i danas fascinantne. Sjećam se s koliko je strpljenja radio te svoje brodove prepune sitnih detalja, čak je jedra šio sam pa ih močio u razrijeđenu kavu da bi dobila potrebnu patinu. Sve smo to i sestre i ja upijale od malena. Stoga, nije ni čudno da smo sve tri završile u kreativnim vodama. Meni je uvijek bilo normalno, da ne kažem potrebno, raditi nešto svojim rukama.”
Kao što ste sami rekli, i vaše se sestre danas jednako bave kreativnim poslovima. Iako mnoge narodne mudrosti sugeriraju da ne treba miješati poslovno i privatno, Vi izuzetno uspješno prkosite takvom promišljanju. Kako izgleda Vaša suradnja s obitelji?
“Starija sestra Emina je dizajnerica odjeće te vodi modni brand Chicks on Chic. Zajedno držimo naš mali raj u Dioklecijanovoj palači Designer Store Krug, a mlađa sestra Alma je fotografkinja i grafička dizajnerica te s njom također jako često surađujem u vidu modnih kampanja i vizuala za brend. Imamo slične senzibilitete, razumijemo se i prije nego što verbaliziramo naše želje i ideje pa su mi te suradnje izuzetno drage i nekako potpuno prirodne.”
Vaš je suprug geolog pa ste ne samo česti posjetitelji sajmova minerala, već ste i doma njima okruženi. Je li tako započela i vaša priča s upotrebom minerala prilikom izrade nakita ili ona seže još više u prošlost?
“Da, moj suprug Šime je po struci geolog i ima pozamašnu kolekciju minerala. I da, naravno da je i to utjecalo na moj rad. Jako mi se sviđaju neobrađeni minerali koje koristim u svom radu, a posebno mi se sviđa način na koji svjetlost prolazi kroz njih.”
Osim po spomenutim sajmovima, kako još nabavljate materijale za izradu nakita? Odražava li se i na tom tržištu sveopća inflacija?
“Inflacija se odrazila na sve, nažalost. Međutim, za sada nisam imala probleme u nabavci materijala. Budući da sam dugo već u poslu, imam godinama iste suradnike i dobavljače pa sve funkcionira kao i prije. Svakako, držimo fige da se tako i nastavi.”
Moć kristala
Uz minerale se vežu brojna vjerovanja koja se odnose na njihovu moć. Kako osobno gledate na to? Pitaju li Vas klijentice o značenjima pojedinih minerala i kako im odgovarate?
“Kao dizajnerici najvažniji su mi izgled i boja, baš kao i tvrdoća te druge tehničke specifikacije koje su ključne kod izrade nakita. No, kupci nerijetko traže nešto specifično, nešto baš za sebe. Ponekad se klijentice konzultiraju sa mnom oko značenja pojedinog minerala i odgovara li njihovom horoskopskom znaku, a moram priznati da u našem Designer Storeu Krug često imamo upite baš oko toga pa uvijek bude neka zanimljiva priča. Dosta ljudi očito vjeruje u moć kristala.”
Zahvaljujući digitalnom dobu, kupnja putem interneta je dijelom svakodnevice. Je li vam to bila olakotna okolnost za protekle dvije pandemijske godine?
“Olakotna okolnost za nas je bila činjenica da smo već imale nekoliko godina funkcionalan web shop i to nam je jako značilo za vrijeme pandemije i lockdowna. Ove dvije pandemijske godine bile su obilježene neizvjesnošću i dodatno su nam svima otežale rad, ali uspjele smo sve održati i raditi. Na tome smo neizmjerno zahvalne ponajviše našim vjernim klijenticama i klijentima bez kojih bi ovo sve bilo uzaludno.”
Smanjen broj turista u Splitu je zasigurno otežao i poslovanje Designer Storea Krug. Jeste li od države dobili kakvu financijsku potporu? Ako jeste, je li ona bila dostatna?
“Da, moram priznati da je bilo neizvjesno. Naravno da smo koristili državne potpore i upravo su nam one pomogle da platimo dio davanja. Vjerujte mi, u tom trenutku je svaka pomoć bila dobro došla i puno nam je značila.”
Kakav nakit osobno preferirate? Nosite li s ponosom vlastite komade?
“Volim skulpturalni, minimalistički nakit s određenom dozom iznenađenja. Volim i sitniji nakit te ga kombiniram sa svojim komadima koje, priznajem, s ponosom nosim.”
Uvijek s porukom
Još je Kleopatra koristila dragulje kako bi ukazala na vlastito bogatstvo i položaj, a malo što se promijenilo do danas. Što vi nastojite poručiti svojim nakitom?
“Svaku kolekciju doživljavam dosta osobno, ona proizlazi iz mene u tom trenutku stvaranja i uvijek priča neku priču koju ljudi mogu prepoznati, a i ne moraju. Bitno je da ih privuče određeni komad nakita i da ga sa zadovoljstvom nose. U prvoj pandemijskoj godini izradila sam kolekciju MMXX, prepunu boja.
Htjela sam ljudima pružiti pozitivne vizuale i dašak nade kroz svoj rad. Zatim je uslijedila kolekcija Playground Love koju obilježavaju razigrane linije i boje. S tom kolekcijom sam željela poručiti ljudima da ne zaborave na dijete u sebi i da se ponekad prepuste onom iskonskom osjećaju slobode kojeg smo svi imali kao djeca te ga pomalo gubili kroz život. Uvijek je tu neka poruka koja se da iščitati…”
Smatrate li prikazivanje vašeg nakita u glasovitom Vogueu krunom Vaše karijere? Kako je do te suradnje uopće došlo?
“Baš se sjećam tog trenutka. Vozila sam se prijateljicom u Zagreb i ugledala mail naslova Vogue&Little Wonder. Ma, što da vam kažem? Bila sam izvan pameti od sreće! Javili su mi se za feature u njihovoj sekciji Vogue recommends. Ne bih sada rekla da je to kruna moje karijere, važnije su mi izložbe koje su uslijedile narednih godina.”
U kojoj ste fazi rada trenutačno? Spremate li novu kolekciju? Ako da, možete li nam otkriti neka od osnovnih obilježja nadolazeće kolekcije?
“Radim trenutačno na novoj kolekciji pomalo i predano, uz izradu neizostavnih bestsellera. Kolekcija je inspirirana morskom florom i faunom, a u izradi koristim srebro i barokne riječne bisere. Jedva čekam prikazati vam je!”
Designer Store KrugJedna ste od osnivačica Designer Storea Krug u rodnom Splitu koji ste gradili zajedno s prijateljicama. Možete li se za naše čitatelje prisjetiti tih početaka, ali nam i reći kako danas surađujete? “U 12 godina, otkako je Little Wonder osnovan, puno se toga promijenilo. Nakon studija i osnivanja brenda u Zagrebu, odlučila sam se vratiti u rodni Split gdje su se pak rodile neke nove ideje i projekti vrijedni pažnje. Sa svojim prijateljicama dizajnericama Margitom Videtić i Katarinom Bilan te sestrom Eminom Štrkljević, otvorila sam Designer Store Krug 2013. godine, a od 2020. godine ga vodimo sestra i ja. Radi se o concept storeu u kojem možete naći moj nakit, odjeću brenda Chicks on Chic te svake godine ostvarimo suradnju s nekim novim hrvatskim umjetnicima i dizajnerima. Krug je nastao iz želje da imamo svoj vlastiti prostor u kojem ćemo moći na najbolji način prikazati svoje proizvode i ponuditi ih široj, kako domaćoj, tako i stranoj publici. Krug postoji već devet godina, a osim što nudimo jedinstvenu ponudu za turiste, neizmjerno nam je važno što kolektivno njegujemo lokalnu proizvodnju i razvoj autentičnih kreativnih ideja. |