Filozofija Seikove petice bila je da je namijenjena svakome, da se može nositi svugdje i da odgovara svakoj prilici. Jednako se dobro snalazio na sportskim terenima, šetnjama, ali i izazovno virio ispod bijelih manžeta uz aktovke u poslovnim prilikama
povezane vijesti
Kultni sat Seiko 5 ove je godine proslavio 60. rođendan. Unatoč već »vremešnom« otkucavanju, planetarno poznata »petica« nije nimalo izgubila na popularnosti, štoviše za Seiko 5 često kažu da to nije sat, već filozofija.
Sat su nosili brojni celebrityji kao što je Brian May, gitarist grupe Queen, tenisač Novak Đoković, a bio je i pravi filmski šarmer – pojavljivao se u brojnim filmovima, primjerice u »Alienu« gdje ga nosi Sigourney Weaver, u »Apokalipsi« kucao je na zapešću Martina Sheena, bio je vjerni i jedini pratitelj Robertu Redfordu u filmu »All Is Lost«, ali i uživao u brojnim avanturama u čak tri filma o Jamesu Bondu u kojima ga je nosio legendarni Roger Moore. No, unatoč svojoj zvjezdanoj filmskoj karijeri, sat je zauvijek ostao vjeran i cijenovno dostupan širokim masama, kao i obavezan primjerak u kolekciji svakog ozbiljnog kolekcionara.
Apsolutna inovacija
Seiko 5 nastao je u tvornici Suwa u Tokiju. Stvorio ga je tim koji je vodio inženjer Tsuneya Nakamura, dok je za dizajn sata bio zadužen Taro Tanaka s tek stečenom diplomom mladog dizajnera. Sat je predstavljen 1963. godine kao izdržljiv, dugovječan i pristupačan s nizom novih značajki među kojima su bili datum i godina te metalna narukvica. Naziv Seiko 5 dobio zbog pet ključnih značajki: mehanizma za automatsko navijanje, otpornosti na vodu, prikaza dana i datuma, izdržljivog kućišta i udubljene krunice na poziciji 4 sata. Ukratko, predstavljao apsolutnu inovaciju dostupnu svakom džepu. Sat je dizajniran kako bi privukao novu generaciju mladih šezdesetih godina prošlog stoljeća, a njegov izgled u potpunosti se je razišao sa starom školom urarskog dizajna i filozofije izrade satova.
Jednostavnim, a opet klasičnim izgledom predstavljao je svestrani i bezvremenski dizajn u raznim varijantama, a imao je između 17 i 24 dragulja te su svi imali ugraviran broj 5 na štitu i jamčili su neuništivost. Seiko je prvi osmislio koncept izrade »in house«, što su neki priznati svjetski brendovi poput Omege, Rolexa i ostalih uveli puno kasnije.
Pojavljivanjem na tržištu Seiko Sportsmatic 5 postavio je i nekoliko značajnih inovacija pa je sat s prikazom datuma na brojčaniku bio otporan na vodu, a imao je i mehanizam s automatskim navijanjem. Vodootpornost je danas značajka praktički svakog sata, ali u vrijeme nastanka petice bila je to rijetka odlika. Najčešće se to odnosilo samo na modele za profesionalnu namjenu, zbog čega su takvi satovi imali i puno veću cijenu.
Svatko i svugdje
Filozofija Seikove petice bila je da je namijenjena svakome, da se može nositi svugdje i da odgovora svakoj prilici. Jednako se dobro snalazio na sportskim terenima, šetnjama, ali i izazovno virio ispod bijelih manžeta uz aktovke u poslovnim prilikama. Seiko je stvorio sat koji je pratio svoje vlasnike gdje god da su oni išli, u mokro ili suho, mirno ili divlje, uvijek s naglaskom na otpornost na vodu i udarce.
Kućište je bilo načinjeno od nehrđajučeg čelika u koje je bio uguran automatski mehanizam s tri kazaljke, uz dan i datum, te povezan narukvicom također od nehrđajućeg čelika. Čelična narukvica također je bila dio velike priče, jer kreatori ovog sata nisu željeli kožnatu narukvicu s kojom vodootpornost ne bi bila potpuna. Za peticu je odlučeno da bude potpuna inovacija napravljena po principima najsuvremenije tehnologije. Seikovu peticu svijet je prepoznao u času pa je broj izvezenih modela navodno nadmašio čak i ukupan broj svih automatika proizvedenih u Švicarskoj.
Godine 1968. predstavljena je nova linija Seiko 5 Sports satova koja je još više proširila paletu ne samo u izdržljivosti i namjeni, već se kao pravi šarmer razmahao modelima u raznim oblicima i bojama, pa je svatko mogao odabir modela prilagoditi svojim potrebama, ukusu i aktivnostima.
Cijena Seiko 5 najčešće je ispod 500 dolara, a lako se mogu pronaći i vintage modeli za manje od 100 dolara na eBayu ili Amazonu.
Seiko je osvježio liniju sportske petice 2019. nadogradnjom poput modernog mehanizma s ručnim navijanjem i hakiranjem, kao i profinjenom proizvodnjom i završnom obradom. Time je potvrđen nastavak priče popularne ‘petice’ čime je brend pokazao kako i nadalje misli o svojim obožavateljima.
Hiroshi Nakahara, direktor Seiko Watch Corporationa, rekao je: »Uvijek ćemo se ponositi riječima ‘japanska proizvodnja’, što ukazuje na Seikovu iskrenu odlučnost da proizvodi istinski praktične satove za svakog kupca. To nije lak način. To je najbolji način.«
Petica zbog pet značajki
1. Automatski mehanizam – samonavijanje
2. Funkcija dan/datum u zajedničkom prozoru
3. Otpornost na vodu
4. Kruna postavljena na poziciji 4 sata
5. Izdržljivo kućište i narukvica
Đoković, ambasador Seika
Novak Đoković, srpski tenisač, pred početak Australian Open 2014 turnira odabran je kao brend ambasador Seiko kompanije. Tom je prigodom predsjednik Seiko kompanije Shinji Hattori kazao:
– Mi ne možemo pomoći Novaku pobjeđivati u teniskim mečevima, ali mu možemo pomoći upravljati vremenom u svakom aspektu života. Kreirali smo seriju satova koje će Novak nositi u 2024. godini, ovisno o prilici u kojoj se nalazi.