FOTO: PR
Jeste li čuli za škrlet?
povezane vijesti
Moslavina i Pokuplje postaju nova uzdanica kontinentalne Hrvatske kada je u pitanju vrhunsko vino. Naime, škrlet, autohtona sorta tog kraja, sinonim je za Popovaču. No, sada se od zaboravljene i podcijenjene vinske sorte u Popovači stvara novi brend. Posljednjih godina moslavački vinari udružili su se i počeli surađivati kako bi potrošačima ponudili što kvalitetnija vina ove sorte.
Uz potpore od strane Županije stalno se povećavaju površine u novim vinogradima te se podiže kvaliteta samih vina. Iako u strukturi proizvodnje prevladavaju mali obiteljski podrumi, oni najčešće proizvode vina iz svojih vinograda. Vina su svježa, voćna i lagana, pa se lako kombiniraju s mnogim jelima. Kako bi se jačala njihova konkurentnost te se više radilo na promociji samog vinogradarstva i vinarstva s ovog područja osnovana je prva Proizvođačka organizacija Škrlet, a nakon nje nastao je projekt „Hrvatska kuća vina – svijet škrleta“.
Zahvaljujući aktualnom zamjeniku župana Romanu Rosavcu, koji je i sam iz Popovače, pokrenuta je inicijativa s lokalnim udrugama i proizvođačima da se krene u realizaciju ovog projekta.
„Ideja je nastala u zajedničkim razgovorima i činjenici da imamo veliki potencijal koji treba graditi. Škrlet je skoro nestao i sad kad je spašen moramo mu vratiti slavu i od njega napraviti moslavački brand. Spoj proizvođača, znanosti i turizma je ključ uspjeha ovog projekta. Trebamo jače raditi na brendiranju škrleta i njegove prepoznatljivosti na vinskoj karti Hrvatske, ali i svijeta. Iako je pandemija svima pomrsila planove i zaustavila aktivnosti, i dalje radimo na svim segmentima koji će objedinjavati ovu našu popovačku priču. Na taj će se način u Popovači spojiti gastronomija, turizam i znanost baš poput sličnih objekata u Francuskoj, Portugalu i drugim vinskim zemljama“, ističe Rosavec. Projekt vrijedan 34,2 milijuna kuna realizirat će se uz korištenje bespovratnih sredstava iz EU fondova.
Prva vinarska Proizvođačka organizacija Škrlet okupila je sedam najvećih proizvođača ovog vina u Moslavini: Trdenić, Voštinić-Klasnić, Ilovčak, Jaram, Florijanović, Miklaužić i Mikša su već napunili prvih pet tisuća boca limitiranog izdanja pod zajedničkim brendom „Škrlet“.
„Glavni nam je cilj okrupnjavanje, zajednički nastup i bolja pozicija na tržištu. Organizirani imamo veću prednost nego da svatko radi i nastupa sam za sebe. Želimo izgraditi kvalitetnu robnu marku koji će ljudi cijeniti, zbog koje će dolaziti u naš kraj i koju će često koristiti“, ističe Tomislav Trdenić, predsjednik Organizacije te dodaje:
„Svi članovi naše Organizacije raduju se ovom projektu. Imat ćemo objekt u kojem ćemo na jednom mjestu imati sve što nam treba, a pritom ćemo razvijati naše vinograde i vina. Očekujemo daljnji nastavak potpore od strane Županije, ali i veću potporu samog Grada.“
Projektirani vijek građevine biti će najmanje 50 godina, a u samoj je građevini osiguran nesmetan pristup, kretanje, boravak i rad osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti. Građevina će biti projektirana na način da ne ugrožava okoliš već da se u njega uklapa. Objekt će sadržavati dvoranu za konferencije, suvenirnicu, radne prostorije, galerije za sagledavanje procesa proizvodnje vina, te kušaonicu uz koju će se smjestiti restoran s ponudom vrhunske hrane i njegovog sparivanja s vinima te vidikovcem s pogledom na vinograd. Vinograd na kojem završava pogled biti će testno polje na kojem će se razvijati autohtona sorta škrleta. Ovdje će biti smješten i laboratorij s vinskim podrumom pa će objekt imati i znanstveno-obrazovni segment za brojna istraživanja i kombiniranja u cilju stvaranja što kvalitetnijih vina.
Škrlet je rijetka autohtona moslavačka sorta bijelog grožđa, poznata još pod nazivima ovnek žuti, ovnek slatki ili škrtec. Lako se uzgaja, voli škrta tla, a na zrelim bobicama javljaju mu se crvenkaste i ljubičaste pjege, te je po tome specifičan iako se radi o bijeloj sorti.