
Foto: VANA KATANČIĆ
Njezin roza baloner koji je proslavila Albina inspiriran je bademantilom njene mame, a Jelena nam je otkrila tko je još utjecao na njen modni put
S mladom modnom kreatoricom Jelenom Geštakovski, utemeljiteljicom brenda y/GIA, koja je na nedavnom povratničkom izdanju manifestacije Bipa Fashion.hr predstavila zanimljivu kolekciju na temu statusnih simbola, razgovarali smo o njenom poimanju mode kao pamfletu za društvenu angažiranost, te o tome što je bilo presudno da krene u modne vode.
Njezin roza baloner koji je proslavila Albina inspiriran je bademantilom njene mame, a Jelena nam je otkrila tko je još utjecao na njen modni put, koja se simbolika krije iza imena brenda y/GIA koji je utemeljila u vrijeme pandemije COVID-19 te kakve su joj ambicije za nadolazeće razdoblje.
NESUĐENA KROATISTICA
Prvo pitanje je vezano uz vaše početke. Što je bilo presudno da ste odlučili krenuti u svijet mode?
– Umjetnost, dizajn i stvaranje su me oduvijek privlačili. Smatram da je bilo koji smjer kreativnog izražavanja ono što me privuklo. Kao dijete imala sam priliku i mogućnost isprobati razne sportove, izvanškolske aktivnosti, zbor, ples itd.
Zapravo bih se uvijek zasitila, pogotovo ako bih postala dobra u određenom hobiju. Moda je ono što me okupira, sad već godinama, a zanimanje za ovaj oblik izražavanja za mene ne prestaje.
Da niste modna kreatorica bili biste…?
– Svojevremeno sam ozbiljno razmatrala upisivanje kroatistike, tako da je moguće da bih se bavila književnošću.
Koja su vam kreatorska imena bliska po senzibilitetu ili jednostavno cijenite njihov rad?
– Izdvojila bih Glena Martensa, Dilaru Findikoglu, Miucciu Pradu, Demnu Gvasaliju. Pratim što više sadržaja mogu, a ova imena bih navela kao osobno najdraža.
Kad je riječ o povijesti mode, prema vašem mišljenju, tko je revolucionirao modu?
– Smatram da je sve novo, bilo to silueta, drukčiji način izrade, novi način prezentacije, uvijek revolucionarno. Da ne navodim sva najpoznatija dizajnerska imena, izdvojit ću Vivienne Westwood i Martina Margielu.
Foto Denis Butorac
“OVERPRICED PURSE”
Brend Y/GIA utemeljili ste u vrijeme pandemije COVID-19 i uspjeli opstati. Što smatrate da je bilo presudno za uspjeh?
– U Hrvatskoj je u tom trenutku postojala, i dalje postoji, mala grupa dizajnera koji su predstavili svoje fakultetske radove i prezentirali vlastite brendove. Ono što je izdvojilo brend y/GIA je snažan vizualni identitet i kontinuitet stvaranja.
Također, “Overpriced Purse”, jedan od prvih proizvoda, istaknula bih kao moment koji je moj dizajn uspio približiti široj publici.
Što se krije iza imena za brend Y/GIA, ima li neka simbolika?
– Naravno. Gia Carangi je u doba mog odrastanja i formiranja meni bila najdraži model, a “Gia” mi je bio i najdraži film. Sve što nisam, svojevrsni alter ego. Također, y je linijski najljepše slovo, a G i A su prvo i posljednje slovo mog prezimena i imena.
Na nedavnoj ste reviji u Zagrebu pokazali kreacije koje odišu humorom i stavom. Pojedini modeli inspirirani su statusnim simbolima. Što za vas predstavljaju statusni simboli? Je li po vama došlo do neke promjene u poimanju toga što su to statusni simboli? Koji su to po vama statusni simboli u 21. stoljeću?
– Kolekcija “zlatne” proučava primjenu statusnih simbola 2008. – 2011. godine. Simbolizira prevaru. Također se odnosi na srednji sloj, onaj najnedefiraniji. Naravno da svaka epoha donosi nove statusne simbole, a za razdoblje koje je spomenuto u kolekciji istraživala sam prva vlastita sjećanja i shvaćanja statusa u odrastanju.
Tako je jedan od outfita tepih s printom ceste i grada. Sjećam se da sam ga kao dijete silno htjela posjedovati. Svaki outfit iz kolekcije “zlatne” za mene predstavlja neostvarenu želju, cinično komentiranje svojevremenog statusnog trenda ili lažno predstavljanje sloja društva.
Smatram da određena grupa, koja je poslužila kao inspiracija za kolekciju, i danas pati na vrlo slične statusne simbole.
Foto Denis Butorac
MAMA KAO INSPIRACIJA
Kreirate modele koji su odraz vaše životne filozofije. Koja je po vama vrijednost mode u našim životima, u svakodnevnosti, čemu po vama moda služi u životu?
– Moje kolekcije uvijek određuje i navigira koncept, mislim da se zato i mijenjaju stilski. Moda, osim što ima primitivnu funkciju, pokrivanje tijela, za mene naravno ima i dubinu. Moda i stil svakoga definiraju kao personu. Zanimala ih moda ili ne, svi se moraju obući.
Kroz kreiranje odjeće želim prenijeti poruku, izliječiti vlastite traume ili izazvati reakciju i emociju.
Vaše su torbice prepoznatljive. Opišite nam malo proces stvaranja kreacija i modnih detalja: najprije napravite skicu, kad dobijete ideju, krenete s realizacijom ili je proces nešto drugačiji?
– Najčešći proces kreiranja zapravo kreće iz ideje, stvaranja fotodnevnika, određivanja poante kreiranja i nakon toga u mom slučaju slijedi izrada prototipa. Nakon što je prototip razrađen, slijedi produkcija u odabranom materijalu.
Imaju li glazba, filmovi, knjige i stripovi utjecaja, odnosno mogu li vas inspirirati?
– Naravno. Vizualni podražaji za mene su ključni. Obožavam film.
Vaša vam je mama bila inspiracija za roza baloner. Jeste li od malih nogu pazili što ćete odjenuti? Jeste li već tada imali neki svoj stil i koja je uloga vaše mame u cijeloj toj priči?
– Kolekcija MAx2 inspirirana je prije svega pojmom ogledala. Opsjednutošću samim sobom i percepcijom vlastitog ja. Iz toga zapravo dolazim do zaključka koliko roditelji, u ovom slučaju mama, formiraju životne odluke vlastite djece.
Prenose svoje traume i izbore u sljedeće generacije. Kako bi se ti zaključci očitali u odjeći, bavila sam se proučavanjem modnih trendova 80-ih godina u Hrvatskoj.
Godine kada moja mama još nije bila majka. Proučavanjem njenih fotografija tog doba inspirirani su pojedini komadi diplomske kolekcije.
Foto Denis Butorac
KLJUČAN ODABIR TEKSTILA
Vjenčanica koju ste nedavno predstavili na reviji odraz je vašeg stava spram statusnih simbola i srednjeg staleža. Svoje kreacije doživljavate kao pamflet. Smatrate li da moda može promijeniti svijet nabolje?
– Vjenčanica je klasičan kraj svake modne revije, oduvijek. Cijela kolekcija “zlatne” ima cinične momente, pa tako i zadnji look, koji je veo, gaćice i dobra štikla. Simbolizira kraj ženskog puta. Udaja.
Materijali i tkanine od kojih izrađujete kreacije također su posebni. Kako vršite odabir i hoćete li u budućnosti još i više eksperimentirati s materijalima, možda koristiti i nešto neuobičajeno?
– Odabir tekstila za mene je stvarno ključan. Najčešće mi se dogodi da izaberem baš ono što je dostupno u minimalnim količinama, pa se većina odjevnih komada može izraditi samo jednom. Volim istraživati nove tehnike šivanja i proizvodnje, tako da sam sigurna da ću i u budućnosti koristiti zanimljive tekstile.
Za kraj nam otkrijte kakve su vam želje, ambicije i planovi za nadolazeće razdoblje?
– Trenutačno mi je sav fokus na proizvodnji komada predstavljenih na modnoj reviji. Nakon toga, logičnim slijedom, nastavljam rad na novom konceptu, novoj kolekciji.
Storybook / Mladen Šarić