MODA U DOBA KORONE

Riječke dizajnerice otkrile su nam kako su pandemija i “novo normalno” utjecali na njihovo poslovanje

Sandy Uran

Marijana Hero (u sredini) s manekenkama, Foto: Privatna arhiva

Marijana Hero (u sredini) s manekenkama, Foto: Privatna arhiva

Online prodaja preuzela je prevlast

U svijetu mode u budućnosti će zasigurno biti poznat termin »moda u vrijeme korone«. Njime će se označavati epoha koja nas je obilježila i tijekom koje je došlo do promjena i što se tiče odijevanja, kao i kad je riječ o načinu šopingiranja.


Zaštitna maska za lice postala je modni imperativ, dok je rjeđi odlazak u trgovine razvio običaj kupovanja putem interneta.


A kako funkcioniraju riječki dizajneri u vrijeme koronavirusne krize, doznali smo postavivši im nekoliko univerzalnih pitanja: kako im je protekla, s modnog aspekta, prošla godina koju je obilježio COVID-19, kako se odvijala prodaja kreacija i je li online prodaja preuzela prevlast te kako je »koronafaza« utjecala na njihovu kreativnost.


Otkazani planovi


Modna kreatorica Andrea Anić Dokmanović otkrila nam je da je pandemija bolesti COVID-19 u potpunosti njezino cijelo poslovanje prebacila online.



– Sreća je što sam web-shop pokrenula prije dvije godine, tako da to i nije bio neki prevelik šok. Međutim, baš prije COVID-19 potpisali smo ugovore za izvoz, planirani su put u London i Dusseldorf, razmišljala sam i o drugim zemljama, ali nažalost sam sve na svoju inicijativu otkazala i preusmjerila poslovanje u novom smjeru.


Nisam mogla zamisliti budućnost niti ostvarivanje svih planova, nikako mi nije dolazilo rješenje kako ćemo funkcionirati u strahu koji je ipak bio prisutan, tako da sam neke odluke morala donijeti brzo i bez puno emocija. Koliko god je ovaj virus donio lošeg, u svemu ovome otvorila sam se novim mogućnostima.


Moj brend Andrea Anić Profound Apparel već je stao na noge, ima svoj neki put, puštam da tamo i ide, sada opuštenije, zadovoljnija sam i sretnija.


Kako je i jedan od slogana samog brenda »Make the most out of a bad situation«, upravo sam to i učinila. Da bih opstala, izvukla sam ono najbolje iz loše situacije, naučila nove lekcije i shvatila što mi je prioritet.


To bih i svima poručila, koliko god se grozno činilo, uvijek se može nešto dobro izvući, to je ono što nas pokreće i što će nas odvesti na pravi put, istakla je dizajnerica te potom dodala:


Noviteti spremni


– Kreirala sam mnoge novitete koje još nisam niti predstavila, oni čekaju svoj trenutak. Naravno, u ponudu sam uvrstila i maske, ali tek nakon što sam shvatila da bi ih mnoge moje klijentice željele imati jer ipak odjeća koju kreiram je zaista drugačija i ljepše bi izgledala uz odgovarajuću masku, a i kako bih ohrabrila na njihovo nošenje.


Mariza Butorac, Foto: MARIE KINKELA


Korona mi je osim kreativnosti u modi donijela jako puno novih shvaćanja, novi hobi, kreiranje prirodne kozmetike, a i jedan projekt koji već nekoliko godina želim pokrenuti, ali tek sam u lockdownu zapravo imala više vremena posvetiti se tomu i pripremiti se. Nije još sve spremno, treba mi još malo hrabrosti, radim na tome i nadam se da ću vam uskoro moći više otkriti.



Uspješna riječka kreatorica Marijana Hero također nam je ispričala kako funkcionira njezin brend u ovoj nimalo jednostavnoj poslovnoj situaciji.



– Prošla je godina s modnog aspekta definitivno prošla pod velikim utjecajem pandemije i svega što je virus donio. Većina je planiranih evenata, događaja ili odgođena ili odrađena u virtualnom svijetu preko društvenih mreža.


S druge strane, odlazak na posao se pretvorio u rad od kuće, a želja za izlaskom ili putovanjem je ostala samo želja. Sve je to nekako dovelo do toga da su trenirke postale glavni trend, pidžama je postala idealan outfit za najluđu noć u godini, a maskica je definitivno postala glavni modni dodatak, kazala je Hero i potom dodala:


Čizmice i nove torbice


– Početak godine i nije krenuo tako loše, ali je polovicom ožujka sve naglo i odjednom stalo kada je krenula pandemija i lockdown. S obzirom na to da je fizički dolazak u atelier postao nemoguć zbog nove situacije i mjera, online prodaja je preuzela prevlast. Taj je online trend kupovine u web-shopu bio kod nas dosta izražen i prije same koronavirusne krize, tako da smo taj dio dočekali dosta spremni, što su i sami kupci jako dobro prihvatili. Postalo je sasvim normalno kupiti cipele ili tenisice online.



Kad je riječ o kreativnosti, riječka nam je kreatorica otkrila kako je teško jasno definirati kako je ova situacija utjecala na kreativnost, ali na neki je način možda imala i pozitivan utjecaj.



– Tu prije svega mislim na početak i prvi lockdown kad se sve zaustavilo. Odjednom se sve usporilo, bilo je dosta »slobodnog« vremena i za razmišljanje i to je razdoblje obilježilo crtanje i jako puno novih skica i modela.


Plod tog razdoblja su čizmice koje su nedavno predstavljene te nove torbice koje stižu uskoro, a ima još dosta skica i modela koji tek trebaju ugledati svjetlo dana, rekla je.



Za kraj razgovora dodala je kako se nada i vjeruje da ćemo se u 2021. godini polako vratiti u staro normalno te da ćemo umjesto virusa ponovno puno više pričati o eventima, modnim tjednima, modnim dodacima i svemu što moda sa sobom nosi.


Andrea Anić Dokmanović, Foto: PAVLE KAPLANEC/IMPALA STUDIO


Novi paket znanja


Kreatorica Jelena Petković, čije su kreacije pletenine vrlo hvaljene, odgovorivši na pitanja koja smo joj postavili kazala je:
– Kronološki, iz mojeg kuta, primijetila sam da me ususret prvom zaključavanju i tijekom njega strašno privlačilo da još i više radim s bojama.


Tako da su pletiva bila šarenija nego ikad. Primila sam sjajne reakcije na to, što mi je bila potvrda da treba ustrajati na kreativnom stvaralaštvu jer nam u takvim situacijama nedostaje ljepote, nade, zanosa i optimizma.


Sad, s ovim drugim valom, baš odnedavno zapravo, sve sam nešto sklonija vrlo čistim i neutralnijim tonovima. Kao da osjećam da je mir ono što je za ovo i predstojeće razdoblje prilično visoko na ljestvici prioriteta za svakog ponaosob.


Ta neka kolektivna svijest i energija meni se preslikava na proces kreiranja. Međutim, kod svakog dizajnera je stvar drugačija na razini odluka, promišljanja, refleksija. Neki su ostali vjerni večernjim haljinama, drugi su se prebacili na pidžame i trenirke. Ovisi koliko i oni sami ovise o tržištu, koliko su financijski neovisni i kakvu viziju budućnosti imaju.


Svakako ju je teško predvidjeti.



Otkrila nam je i kako funkcionira prodaja kreacija u eri obilježenoj COVID-19.



– Moje kreacije su jedino online i dostupne od samog početka. Tako da nije bilo nekog zaokreta. Online prodaja ima svoje specifičnosti i onima koji dosad nisu imali posla s njom, a sada će joj se neminovno okrenuti, trebat će pomoć ili razdoblje snalaženja i učenja.


To je još jedan paket znanja i vještina koje je potrebno savladati kako bismo uspješno plasirali svoje proizvode, rekla je.


Kraj jedne ere


Po pitanju kreativnosti nam je kazala:



– Nisam plela više zbog korone niti manje. Nije me inspirirala niti demotivirala. Ne mogu reći da sam njome uvjetovana. Iza mene su dvije minikolekcije. Riječ je o pletenju koje je po definiciji spora moda, tako da ne izbacujem velike količine odjevnih predmeta. Sve ide ustaljenim tijekom. Čini se da gotovo sve industrije, ne samo kreativna, doživljavaju brojne transformacije i da je više nego ikad važno da se okrećemo lokalnom, održivom, udruženom, organskom.



Poduzetnica Mariza Butorac prije 15 je godina otvorila prvi dućan u Rijeci koji je u svom asortimanu imao isključivo kreacije hrvatskih modnih dizajnera – Cro design studio. On je u proteklom razdoblju ušao u novu fazu poslovanja.


Jelena Petković, Foto: ANTONIJA BUTKOVIĆ



– Stalna samo mijenja jest! Modom se bavim već 15 godina i mislim da sam ovdje postigla sve što sam željela. Približila sam hrvatsku odjeću i modne dodatke kupcima i stvorila brend od imena Cro design studio.


Ova kriza je malo požurila moju konačnu odluku i drago mi je zbog toga. Vrijeme je za neke nove projekte i uzbuđenja. Početkom 2019. godine pokrenula sam Cro design Soul, novi projekt koji se bavi duhom i tijelom.


Održale su se brojne radionice o zdravoj prehrani, jogi, energetskim tehnikama i gong zvučne kupke koje su vodile stručne osobe u svojim područjima. Tijekom 2020. taj se rad nastavio iako puno laganijim ritmom. Počela sam pisati članke za portale jer sam se i ja u međuvremenu educirala u tim temama. Vjerujem u holistički pristup svakom čovjeku, sklad duha i tijela, istaknula je Butorac.


Isključivo hrvatsko


Cro design studio otvorila je 2005. godine s velikim entuzijazmom i uzbuđenjem. Tada hrvatska moda i dizajn nisu bili tako poznati i popularni kao danas.



– Bilo je uzbudljivo prezentirati je kupcima kao prvi dućan te vrste u Rijeci i jedan od prvih u Hrvatskoj s takvim konceptom. Zamisao je tada bila, a potrajala je do današnjih dana, ponuda odjeće i modnih dodataka različitih dizajnera: po stilu, viziji i načinu rada. U mom se dućanu uvijek prodavala isključivo hrvatska odjeća.


Rado se prisjećam samih početaka i probijanja do srca kupaca koji su prepoznali kvalitetu i većinom unikatnost proizvoda Made in Croatia. Surađivala sam sa 100-tinjak hrvatskih dizajnera i umjetnika tijekom 15 godina rada.


Kupci su odlučivali koliko će netko ostati u ponudi u butiku. Oni su birali, a ja predlagala i uvijek nalazila nove dizajnere s novom, drugačijom ponudom. Često sam radila s dizajnerima koji su tek počinjali pa smo zajedno rasli.


Puno se tu veza i prijateljstava stvorilo koja traju i dan danas. Surađivala sam s dizajnerima iz svih dijelova Hrvatske. Rado se prisjećam i vjernih kupaca koji godinama dolaze u dućan.


Posljednjih 10-ak dana rada butika, krajem prošle godine, mnoge su se klijentice došle pozdraviti, pohvaliti moj dosadašnji rad i dućan i izraziti žaljenje što se zatvara. Bilo mi je puno srce i hvala im najljepša na tome, istaknula je Butorac.


Novi vlasnik?


No, tu priči nije kraj.



– Želja mi je da dućan preuzme netko tko voli hrvatsku modu. Ta se ideja rodila i ranije, no prilikom zatvaranja sam imala nekoliko upita o tome preuzima li butik i njegov koncept netko drugi.


To je uobičajena praksa čak i kod nas. Bilo bi mi drago da netko nastavi moj rad s jednakim entuzijazmom i ljubavi prema modi koju ja imam i njegujem.


Cro design studio je brend, još uvijek ima i imao je suradnju i prijateljstvo s velikim brojem dizajnera, odlične ocjene na Facebooku i Googleu. Tu je i Instagram stranica, brojni kupci koji nisu samo iz Rijeke, već primjerice iz Zagreba, Splita i Varaždina te čak i iz susjedne Slovenije, koji su dolazili uvijek kad bi bili u blizini, te naravno i turisti koji posjećuju Rijeku.


Ako netko ne preuzme posao, postoji mogućnost da će se butik Cro design studio pojaviti jednom ili dva puta godišnje kao Pop Up Store ili privremeni dućan koji radi samo 2 ili 3 tjedna zbog velikog zanimanja naših dragih klijentica, otkrila je Butorac.


Facebook prodaja


Njezine mušterije sada pitaju – gdje će se sada odijevati?



– Istina, i zaista mi je bilo drago to čuti uživo i podsjetiti se da sam ostavila modni trag u gradu Rijeci. Dućan se na neki način preselio online. Konkretno to znači da koristim Facebook stranice kao prodajnu platformu.


Sve se dogovaramo u inboxu, a poštarina je besplatna. Profesionalni web-shop zahtijeva konkretnija ulaganja, tako da se snalazimo na ovaj način.


Prodaja online se povećala i izvrsno funkcionira, što mi je jako drago. Kupci su zadovoljni što mogu kupiti artikle na ovaj način. No, ovakav tip odjeće nije najpogodniji za online prodaju jer se često radi o unikatima te jedan odjevni predmet postoji samo u jednom konfekcijskom broju, zaključila je Butorac.