Foto: Zvornimir Ferina
"Kod nakita moja su inspiracija žene", kaže dizajner
povezane vijesti
- Kradljivci se provalama u domove na području Kastva i Velog Lošinja domogli novca, nakita i drugih dragocijenosti
- Dvije 23-godišnjakinje osumnjičene za provale u tri stana. Domogle se nakita vrijednog oko 16.500 eura
- Iz stana u Opatiji u vlasništvu 61-godišnje državljanke SAD-a otuđio nakit vrijedan oko 6.000 eura
Nakitom izražavamo svoj životni stav. On biva ukrasom, a pozornost plijeni svojim dizajnerskim izričajem. To je priča koju njeguje svatko od nas. No postoji nakit koji sadrži bit svega. Upravo takve komade nakita koje potpisuje Riječanin Franko Tončinić nalazimo na izložbi u Omišlju u Galeriji »Loža«.
Ono što ih dodatno čini posebnima jest to što su izrađeni od drva masline. S autorom smo razgovarali o procesu nastajanja nakita, njegovoj simbolici i inspiraciji te materijalu kojim ga kreira.
NOĆNE SLIKE
U Omišlju u Galeriji »Loža« može se razgledati vaša izložba nakita na kojoj posebnu pažnju plijene maske. S obzirom na pandemiju jasno je otkud vam inspiracija. Ipak, pojasnite nam malo vaše viđenje tih maski za lice izrađenih od maslinova drva?
– Maska je u povijesti nešto što skriva i pokriva, ali i nešto što često upravo naglašava status, svjetonazor i štošta drugo o osobama iza maske/obrazine. Maskom se osim toga nekoga može zatočiti i sakriti od znatiželje javnosti. Maskom možemo i sebe distancirati od nepozvanih pogleda. Njezina uloga i značenje nisu uvijek negativni kao što nisu ni pozitivni. Vjerovanjem u nadnaravno od pradavnih vremena rezultira i maska, npr. zvončara ili drugih neobičnih osobnosti kao branitelja ili pak napadača u borbi svjetla i tame, dobra i zla.
Vratimo se na početak vašeg djelovanja kao dizajnera nakita. Što vas je ponukalo da krenete u dizajniranje nakita?
– Fascinacija drvom i osjećaj tog materijala gotovo kao živog dijela čovjeka meni su bili logičan odabir, a potom među drvom odabir upravo masline, s kojom valjda dijelim isti krvotok porijeklom i emocijom, bilo je neminovno. Jedinstvenost oblika koje spajam u nove kompozicije dugujem konstantnom razmišljanju i kontemplaciji koje osobito noću nadiru nesvjesnim slikama sna koji me bude i potiču na rad, gdje se u tišini noći i magičnosti mraka mogu potpuno posvetiti stvaranju. Ogledom drugih raste zadovoljstvo stvorenim kao novom i jedinstvenom osobom koju rado u njezinoj jedinstvenosti pokazujemo drugima i dijelimo njezine kvalitete.
UPORNOST, SNAGA, KONCENTRACIJA
U kojoj mjeri vam dizajniranje nakita za muškarce predstavlja izazov?
– Kod nakita moja su inspiracija žene. Kompozicija nakita, oglavlja, ogrlica, narukvica, naušnica ima veze sa ženom i ženskim tijelom, svojim organičnim oblicima koje ponekad dijelovima tijela ili najfinijim detaljima jesu vezani za finu građu žene. Muški nakit je možda budućnost, sve ovisi o snovima. Zasad muškarcima dizajniram jedinstvene »gospodske štapove«, ima i u tome simbolike od prapovijesti do danas.
Potječete iz obitelji u kojoj se njeguje umjetnost restauriranja antikviteta, a po struci ste zubni tehničar te ste navikli na minuciozan rad. Koliko vam znanja stečena u tim područjima pomažu u realizaciji vaših kreacija?
– Moje vještine sigurno se pretaču jedna u drugu. Upornost, snaga, izdržljivost, koncentracija i predanost zamišljenom i željenom cilju ono je što me uz manualnu spretnost i naviku na minucioznost u detaljima i sitnicama vodi kroz stvaranje.
Likovni kritičar Theodor de Canziani za vaš je rad između ostalog kazao: »Oblikovna varijacija amalgamira se tjelesnošću nositelja umjetničkog objekta poništavajući granice među njima i srastajući magičnom privlačnošću opasnih veza.« Kakva je vaša vizija žene kojoj pristaju vaše kreacije?
– Vezano za kritički osvrt mogu naglasiti da su noćne ideje i vizije uz mješavinu iskustva, dnevnih događanja i drugih upliva sve ono što prepoznaju jake, samosvjesne žene, često samostalne i čvrste, svjesne sebe u odnosu spram drugih na osobit način izuzetne senzibilnosti. Osobe koje bez straha svojom čvrstinom mogu i smiju pokazati i svoje krhke, najintimnije slabosti i stanja duha.
IZRADA TRAJE TJEDNIMA
Obrađivati drvo masline sve je samo ne jednostavno. Kako se odvija proces stvaranja?
– Svemu prethodi zamisao koja raste, mijenja se, dodaje se, stvara cjeline, nove kompozicije koje me bude noću i nagone na rad, na pretakanje mašte i zamisli u zbilju u tvrdo a podatno maslinovo drvo. Proces je ponekad kontrastan. Objekt, komad drveta svojim oblikom, teksturom, tonalitetima i strukturom stvara ideje za nove cjeline… Rezanjem lukom i pilom te glačanjem različitom granulacijom i oštrinom nastojim doprinijeti kvaliteti odabranog jedinstvenog komada maslinova drva, jedinstvenog komadića svemira.
Što vas najčešće inspirira pri dizajniranju?
– Samo bespuća mašte kao polazišta izniknulih najčešće u snovima, a potom neprospavanim ostacima noći, nadrealistički spajajući oblike, slike stvarnosti i mašte.
Koliko vam vremena treba za realizaciju para naušnica, a koliko za masku za lice, koja je zahtjevnija?
– Često se radi o danima i tjednima da bi se realizirao nakit koji sam zamislio. Riječ je o ručnoj izradi bez strojeva, svakog pojedinog i najmanjeg djelića kompozicije, a potom i kompozicijska igra koja može potrajati… Dok se ne približim savršenom.
Vaše viđenje simbioze materijala: drva masline, kamena, kože, metala?
– Trenutačno se u stvaranju nakita koristim isključivo drvom masline, a ostali su dijelovi, poput lančića, kopči, striktno funkcionalne, utilitarne naravi. Mnogima se dopadaju i cijene ih kao vrhunske. Upravo nakiti učinjeni u potpunosti iz drva s minimalnim prisustvom drugih materijala. To je možda i zbog naoko jednostavnog, ali zapravo radi toga jako kompliciranog načina izrade, pa kao takvi odmah upadaju u oči promatrača.
DOMINANTNI KOMADI
U svijetu nema mnogo dizajnera koji stvaraju nakit od drva masline. Kakva su vaša saznanja o tom?
– Mediteran je velik. Još od biblijskih vremena maslina je tu među nama. Možda neki umjetnik iz Italije, Grčke, Izraela, Francuske, Španjolske i drugih zemalja izrađuje umjetničke predmete i iz masline, ali zasad nemam saznanja o tome da odabirom motiva i vrste ukrasnih predmeta to čini niti na sličan način mojemu.
Jeste li poželjeli svoj nakit spojiti s kreacijama nekog modnog kreatora ili dizajnera šešira?
– Svakako je suradnja s modnim dizajnerima, kreatorima, brendovima moguća. Objektima od mene stvorenim koji bi činili dio modnog odjevnog predmeta ili asesoara ili pak mojim unikatnim dijelovima koji bi se ukomponirali u nove cjeline. Svakako vidim nakit iz maslinova drva kao dominantan i onaj koji u tekstilu ili koži zahtijeva vrhunsku jednostavnost linija, boja, tekstura kao odličan kontrast. Slučaj je jednak i s mojim muškim štapovima. I oni imaju svoju osobnost i posebnost, a trebaju pristajati ruci kao prirodnom ljudskom savršeno građenom oruđu i oružju čiji je štap, intelektom smišljeni produžetak.
Kreirate naušnice, ogrlice, narukvice od maslinova drva. Kako valja pravilno održavati te dizajnerske komade?
– Drvo možemo čistiti, prati, no trebamo mu dati i potreban elasticitet. Možemo ga nahraniti, nauljiti. Čim boljim do maslinovim uljem.
SLIJEDIT ĆU SVOJE SNOVE
Kakve su vam želje, a kakvi planovi za budućnost?
– Planiram slijediti svoje snove i zamisli što će proizvesti nove jedinstvene nakite i druge objekte od maslinova drva.
Za kraj nam recite mogu li se vaše kreacije definirati još nekim životnim motom u skladu s vašom životnom filozofijom, osim onim što je naglašeno u nazivu izložbe »Maslina, znamen vječne ljubavi i mira«?
– Moto je upravo taj. To je ono što izniče iz maslinova drva, ali i ono što osjećamo u dodiru s njim.
Ima li nešto što biste još voljeli istaknuti?
– Izložba je otvorena na omišaljskoj Placi, glavnom gradskom trgu u galeriji Loža i prekrasno bi bilo da je mnogi vide te osjete moto i naslov izložbe. Vjerujem da hoće. Moj savjet: očistite um i uživajte maslinom spojeni s esencijom prirode.