Dašak svježine

Ovo su nove modne zvijezde Fashion Weekova čija imena valja zapamtiti

Sanda Milinković

Foto: iStock, Reuters

Foto: iStock, Reuters

Osim mladih dizajnera koji su se probili na piste velike četvorke, mnoge su revije bile u znaku podrške napadnutoj Ukrajini.

Tjedni mode što se svake godine održavaju u svjetskim modnim prijestolnicama New Yorku, Londonu, Milanu i Parizu, krunski su događaj čitave modne sezone. Ulaznice dobivaju isključivo odabrani gosti i dizajneri pa ne čudi da su već desetljećima ove elitne modne manifestacije rezervirane isključivo za najveće od najvećih. U igri je puno novaca, velikih imena, sponzorstava i reklama, a vrlo je malo mjesta za pogreške.



Mladim je dizajnerima izrazito teško probiti se na modne piste »velike četvorke«, stoga je jedno vrijeme bio doista upitan cilj tih modnih manifestacija jer se iz sezone u sezonu jedna te ista luksuzna imena izmjenjuju pod svjetlima reflektora, pokazujući svu svoju raskoš, moć i modnu prevlast.


Londonska prilika


Proteklih se sezona priča počela mijenjati, pa smo na tjednima mode imali prilike vidjeti mnoge debitantske revije, a u priči o mladim dizajnerima uvjerljivo vodi londonski Fashion Week koji je na prvom mjestu po pitanju mladih snaga, ali i svojstvenog »edgy« stila.


Iznimka nije bio niti ovogodišnji tjedan mode koji se u Londonu održavao od 18. do 22. veljače te predstavio vibrantnu paletu mladih dizajnera koji su itekako imali što za reći, odnosno pokazati. Vrijedno ime koje svakako moramo izdvojiti je dizajnerica Priya Ahluwalia koja je prvi put održala samostalnu modnu reviju.


Priya Ahluwalia


Ahluwalia je 2019. godine odnijela nagradu H&M’s Design u Berlinu s pohvalama njihove kreativne asistentice Anne-Sofie Johansson za »koračanje prema novim načinima kreativnosti«. Njezina tadašnja muška kolekcija bila je rezultat istraživanja second-hand poslovanja i reflektirala je njezino indijsko-nigerijsko porijeklo, a čitava je kolekcija naglašavala održivost.


Revija na londonskom tjednu moda prošla je u istom znaku, a Ahluwalia je predstavila seksi odjeću za noćne izlaske poput mikro suknjica, biker hlačica i crop topova, dok je u muškoj kolekciji predstavila svilene košulje s printom, hibridne traperice i trenirke te nekoliko traperica s isprintanim slovom A što je doista bilo zabavno.


Među novim dizajnerskim imena, polako ali sigurno probija se i Nensi Dojaka, poznata po senzualnom pristupu ženskoj odjeći gdje redovito koketira s kratkim topovima i malim crnim haljinicama u koje su se već zaljubile Bella Hadid i Zendaya. Dojaka, porijeklom iz Albanije, osvojila je nagradu LVMH-a i British Fashion Council’s Foundationa za mlade talente.


 


Njezina je revija na londonskom tjednu mode ujedno bila i njezina druga revija ikad, a u krugovima modnog novinarstva bila je jedna od najiščekivanijih. I nije razočarala, predstavivši jedva vidljive komade donjeg rublja u savršenoj simbiozi uskih haljina te odijela koji su se međusobno nadopunjavali. Uz njezine »signature« komade kao što su mini haljine i odijela, predstavljene su i podstavljene jakne te oversized sakoi.


Miss Sohee Milano


 


Miss Sohee Milano


Njujorška svježina


Osim londonskog, i njujorški je tjedan mode posljednjih godina pojačao listu modnih revija novim mladim dizajnerskim snagama pa smo tako ove godine imali prilike vidjeti neka novija imena.


Revija Ambush Milano


 


Revija Ambush Milano


Dizajnerica Sintra Martins, zapamćena po izjavi da je jedno od najvećih razočaranja ovoga stoljeća odbacivanje podsuknje, prvi put je na tjednu mode predstavila svoj brend Saint Sinatra. Na pozivnici je stajalo da će revija predstaviti »hyperpop distopiju u boji«, a s obzirom na to da je mlada dizajnerica svoju prvu kolekciju stvorila inspirirana klaunovima, nije razočarala.


Saint Sintra Martins


Komadi koji su se svakako istaknuli bili su prozirne maksi suknje u kričavoj roza boji s dijamantićima te roza korzeti s baletnim suknjicama i malenim mašnama, a dizajnerica je kasnije kazala da je poanta revije bila kontradiktornost. »Boje su toliko lude, toliko glasne. Htjela sam ih napraviti lijepima«, kazala je.


Osim Martins, na njujorškom tjednu mode neopaženo nije prošao debitant Bach Mai koji je priču svoga brenda započeo točno u vrijeme pandemije, što je itekako otežalo planove dizajnera. Srećom, u listopadu prošle godine lansirao je proljetnu kolekciju pa su njegovi radovi dospjeli u Vogue, a na kraju završili u ormaru Venus Williams, Tesse Thompson i Kate Beckinsale.


Bach Mai


I njegova je revija prštala šarenilom, a sam je dizajner kazao da su mu boje i optimizam bili cilj nakon »dugačke i tamne zime«. Osim što će njegovi modni komadi mnogima zapeti za oko zbog boje, posebne je pohvale dobio za dizajn te konstrukciju.


Milano i Pariz


Milanski tjedan mode vratio se glasnim praskom zahvaljujući dolasku kultnih imena kao što su Gucci i Bottega Veneta, ali bilo je tu i novih imena kao što je Miss Sohee i Ambush. Sohee je svoju prvu modnu reviju uživo održala uz podršku imena Dolce & Gabbana, a njezine dramatične balske haljine, intrigantno ispleteni detalji i nevjerojatni komadi za glavu, postali su veliki hit.


Sohee Park


Yoon Ahn iza Ambusha doslovce je »ubila« nakitom i modnim dodacima, a njezin je debi bio očekivano spektakularan, s velikom orbitom usred modne piste okružene dronovima i robotima uz zvukove helikoptera. U centru pažnje svakako su bile torbice u obliku srca i neobične platforme.


Na posljednjem od velike četvorke, pariškom tjednu mode, svakako se izdvojila danska dizajnerica Cecilie Bahnsen koja je već izgradila vjernu publiku otkako je pokrenula brend 2015., zahvaljujući svojim romantičnim haljinama čipkastih detalja.


Cecilie Bahnsen


Iako je već imala modne revije na pariškom tjednu mode, sve su bile digitalne tako da joj je ovo bila prva uživo. Dizajnerica je po tom pitanju kazala da joj ne smeta jer je imala više vremena prilagodbe velikom tjednu mode iako su joj »nedostajale modne piste, elektricitet i emocije« takvih događaja. Inspirirana pjesnikinjom Tove Ditlevsen, kolekcija dizajnerice Bahnsen prštala je hiperženstvenošću osnaženom suknjama velikoga volumena te sanjivim bojama koje su njezinoj modnoj reviji dodale dozu poetike.


Priya Ahluwalia London


Priya Ahluwalia London


Visoka moda i ratna razaranja


Pariški tjedan mode počeo je 28. veljače, četiri dana nakon što je Rusija započela invaziju na Ukrajinu. Razorni napadi na ovu državu još uvijek traju, ostavljajući svakim danom iza sebe katastrofalne posljedice na čitav svijet, stravične gubitke ljudskih života i sumanutu paniku o tome što će biti sutra.


Ljubitelji mode, dizajneri i modeli, pronašli su se usred paradoksalnog položaja – gledajući s jedne strane fotografije novih kolekcija, a s druge stravične snimke rata. Postavljalo se pitanje hoće li se revije nastaviti ili prekinuti, a onda su početkom Pariškog tjedna mode ukrajinski lifestyle novinari i ukrajinski dizajneri poput Lilie Litkovskaje koja je pripremala svoju modnu reviju prije napada na Ukrajinu te pobjegla iz Kijeva kroz Poljsku s dvogodišnjom kćerkicom, mobilizirali sve oko sebe u nadi da će svoje platforme iskoristiti za podršku napadnutoj državi.


Lilia Litkovskaya


»Moja poruka modnoj zajednici je da pokaže što se događa u našoj zemlji. Moraju reći da se rat treba zaustaviti. Ovaj rat se tiče svih i potrebna nam je svačija podrška«, kazala je Litkovskaja.


I show se nastavio.


Neka su se velika modna imena povukla od komentiranja trenutnog kaosa, a neka su svoje revije iskoristila za slanje poruke.
Giorgio Armani je tijekom Milanskog tjedna mode 27. veljače svoju reviju otvorio u potpunoj tišini, a začuo se samo glas koji je recitirao: »Moja odluka da se tijekom revije ne koristi glazba dolazi iz poštovanja prema ljudima koji su pogođeni ovom tragedijom« prije nego li su na scenu stupili modeli u potpuno zaglašujućoj tišini.


Ralph Toledano, predsjednik francuske Fédération de la Haute Couture et de la Mode dao je izjavu u kojoj savjetuje posjetiteljima da iskuse nadolazeće dane mode uz razmišljanje o »tamnim vremenima u kojima se nalazimo«. »Kreacija je temeljena na principima slobode unutar svih okolnosti. Uloga mode je da doprinese individualnoj i kolektivnoj emancipaciji u našim društvima«, kazao je u izjavi.


Gvasalla: ‘Kada jednom prođeš kroz rat, nikada to ne zaboravljaš’


Balenciaga je pod kreativnim vodstvom Gruzijca Demna Gvasalla obrisala sve fotografije sa svog Instagram profila i ostavila samo onu ukrajinske zastave, a mađarski brend Nanushka čija država graniči s Ukrajinom udružio se s Hungarian Charity Service of the Order of Malta za pomoć ukrajinskim izbjeglicama kojima će potražiti smještaj, odjeću, hranu i prijevoz.


Na reviji Balenciage, posjetitelje je na njihovim mjestima dočekala majica u bojama ukrajinske zastave te poruka da je rat probudio bol koju dizajner u sebi nosi od 1993. godine kada se, kako je kazao, isto dogodilo u njegovoj domovini zbog čega je postao vječni izbjeglica.


Demna Gvasalia – Balenciaga


»Moramo nešto učiniti kao brend. Ne možemo uzeti oružje i otići se boriti, ali možemo iskoristiti svoj glas«, kazao je uoči revije za Reuters.
Njegova je revija prikazala modele koji marširaju kroz snježnu mećavu, noseći u ruci torbice od vreća koje su simbolizirale ono što mnogi koji bježe od rata nose sa sobom – najosnovnije.


Gvasala je kazao da je proveo dvije godine u Ukrajini nakon rata u Gruziji prije nego se nastanio u Njemačkoj. »Kada jednom prođeš kroz rat, nikada to ne zaboravljaš«, dodao je dizajner čija je revija bila doista zapanjujuća.


»U ovakvim trenucima moda gubi svoju važnost i svoje vlastito pravo na postojanje. Fashion Week se čini poput apsurda. Razmišljao sam da otkažemo modnu reviju za koju smo moj tim i ja marljivo radili. Ali shvatio sam da bi otkazivanje showa bilo jednako predaji i odustajanju ispred zla … Ali ovaj show ne treba objašnjenje. Posvećen je hrabrosti, otporu i pobjedi ljubavi te mira«, zaključio je Gvasala koji je reviju otvorio stihovima posvećenim Ukrajini.


Bach Mai New York


 


Saint Sintra SS22 Runway Show


 


Saint Sintra New York


 


Bach Mai New York