Foto: GORAN MATIJAŠEC
Obilježava 35 godina od izrade prve narukvice, a tijekom godina u dizajniranju nakita pridružio mu se i sin Petar, a nedavno su izbacili novu kolekciju
povezane vijesti
Zagrebački brand Grubić design ove godine slavi 35. rođendan, toliko je, naime, prošlo otkad je Mladen Grubić izradio prvu glinenu narukvicu. Njezine komadiće i danas čuva kao mali podsjetnik na vremena kad je pun entuzijazma zapratio nenadani izazov i upustio se u kreiranje nakita. Do danas izradio je mnoge kolekcije od različitih materijala – metala, kože, poludragog kamenja…
No, kako sam govori, izazova je i danas previše pa mnoge ideje tek čekaju na realizaciju. U »bezvremensku kapsulu« izrade nakita ukrcao se i njegov sin Petar, pa je Grubić design u međuvremenu postao ozbiljan obiteljski posao. Do danas, brand je ostvario brojna poslovna partnerstva, kako u zemlji tako i u inozemstvu, a uspješno su se predstavili i u Americi.
Slavite 35 godina od prve ogrlice, naviru li sjećanja?
– Trideset i pet godina rada svakako je potvrda i uspjeh za entuzijazam kao start na samom početku, ali danas kao velika strast u izradi nakita. Sačuvao sam nekoliko elemenata od prve ogrlice izrađene od gline. Slučajan susret s glinom izazvao me je na igru. Kao i kod svih prvih rukotvorina, nisam razmišljao o namjeni i nekom krajnjem cilju. Oblikovanjem su nastali elementi koje sam spajao u neku kompoziciju i tako su nastale prve ogrlice, narukvice…
Nakon ogrlice, s kakvim ste idejama krenuli dalje, što je uslijedilo? Je li bio težak put do slave i zvijezda?
– Tih slavnih 80-ih u Zagrebu se afirmirao velik broj kreativaca u kućnim radinostima. Imali smo priliku radove prodavati na Cvjetnom trgu, dva puta godišnje. Tada je to bio 8. mart i novogodišnji sajam. Sjećam se da smo zbog velikog interesa spavali na Cvjetnom trgu u automobilima, čekajući na rezervaciju štanda. Ti su počeci zapravo i test koliko ti je stalo u ostvarivanju svojih ideja. Ista formula vrijedi i danas…
Prvi su radovi odmah osvojili publiku i dogodilo se obostrano zadovoljstvo. Nove ideje i izvori materijala osigurali su sve ono što se pretvorilo u ozbiljan posao. Ako gledam unatrag, bilo je i teških razdoblja, ali nikada nije bilo odustajanja. Znao sam da ništa ne ide preko noći, tako je i s uspjehom. Ako je slava uspjeh, onda je to i stalna odgovornost i dokazivanje. Svaka pohvala i pljesak tjera vas da budete još bolji, i to odmah!
Prva kolekcija
Kako je izgledala vaša prva kolekcija, kojim materijalima ste bili zaokupljeni?
– Prva kolekcija nakita živi i danas. Tako je i sa svakom novom, s vremenom se nadograđuje i mijenja. Ne želimo ugasiti niti jednu. Grubić design slijedi moto »od ulične mode do ekstravagancije«. Ne robujemo hirovitim modnim kretanjima koja pružaju kratkotrajno zadovoljstvo. Vjerujemo u svevremenski koncept koji donosi nosivost i trajnu vrijednost. Uživamo u potpunoj slobodi, stvarajući brojne kolekcije nakita, s puno mašte i strasti, različitosti materijala, s jedinim ishodom, a to je posebnost.
Na vašoj stranici imate galerije vrlo različitog nakita izrađenog u staklu, metalu, koži, poludragim kamenjem… Podjednako vas privlače svi materijali ili su vam ipak neki draži?
– Ne volim favoriziranje bilo čega. Svaki materijal je izazov za svakog dizajnera.
U našem timu svakodnevno raspravljamo o prioritetima, ono što mora biti u stalnoj ponudi, ali isto tako veći nam je fokus na izradi novih kolekcija s unikatnim komadima, gdje svaka kolekcija ima svoju priču… Ta sloboda nam osigurava da budemo drukčiji. Pored velike ponude repromaterijala, sve više me okupiraju predmeti pronađeni u prirodi, posjet antikvarijatima, buvljacima. Sve ono što je čovjek iskoristio ili što je priroda odbacila – ribarske šuvre, mreže, korijenje, kljove, stare kovanice, satovi, ključevi…
Kad smišljate dizajn, što vas ponese do ideje: materijal, oblik, boja?
– Naš inspirativni trezor je pretrpan. Često ideja istražuje i lovi materijal ili već imamo materijal koji čeka ideju, pravi trenutak… Tako da su brojne kolekcije u redu čekanja.
U vrijeme kad ste počeli dizajnirati nakit, postojali su samo zlatari i filigrani. Je li bilo teško osvojiti, oblikovati novo tržište?
– Riječ tržište asocira me na biznis. Kreativnost i umjetnost je u drukčijim obrascima. Proces stvaranja, izrade nakita ponekad ostane kao ideja, skica, ilustracija ili nedovršeno… Ne koristimo plemenite materijale visoke vrijednosti, tek nešto malo srebra. Velik broj medaljona završavamo posrebravanjem i patinom radi antiknog efekta. Uvijek u kompoziciji s kožom, poludragim kamenjem, biserima, vulkanskom lavom, venecijanskim kristalom… Zanimljivo je da ponekad predimenzionirani komadi nakita završe kao ukras u nečijem domu, što ima višestruku funkciju.
Fanovi Josipe LisacJosipa Lisac godinama nosi vaš nakit, je li zahtjevna kao klijent? – Prije svega, mi smo veliki fanovi Josipe Lisac. Imali smo sjajnu suradnju. Josipa točno zna što želi i uvijek smo zajedno dolazili do rješenja. Svakako je svojom posebnošću na glazbenoj i društvenoj sceni inspiracija svakom dizajneru… |
Kemija s kupcima
Što je za vas nakit, koja je vaša definicija?
– Upravo to! Ono što se ne očekuje da bude nakit, ta različitost koja nas označava posebnima. Imali smo sjajnu suradnju i prijateljstvo s predivnom umjetnicom Ivanom Popović, a o našem nakitu napisala je: »Pero i Mladen izrađuju nakit, čvrsto, muški i izazovno!« i da su: »nakit u rodovskoj zajednici izmislili muškarci, kako bi na svojim ženama u nizovima slagali kamenčiće i plodove i kristale, ne bi li pobrojili koliko imaju djece, koza, ovaca, pasa, mačaka, kokoši…«
Izjavili ste da se inspirirate povijesnim razdobljima, jeste li trenutačno zaokupljeni nekim?
– Huh… Gotovo sve kolekcije bazirane su na povijesnim razdobljima. Obožavam povijesne spektakle, sve što su stvarali veliki slikari, pisci, ili što je stvorila filmska industrija. Posebno srednji vijek. Vikinzi na prostoru Skandinavije, spoj snage, divljaštva i ljepote. Vrhunska kostimografija, a velika inspiracija za nakit. Izradili smo mnoštvo ogrlica i naušnica od krzna, kože, brončanih kovanica i tirkiza. Naušnice su doživjele poseban interes, zamišljene su da se nose kao jedna ili kao par, al’ opet ne jednake…
Zbog čega vam je važno smjestiti osobu u neko vremensko razdoblje?
– Često likovi iz prošlosti, od velikih vladara do rubnih dijelova društva, želim približiti kroz zamišljenu kostimografiju ili nakit. Isto tako, kada smo u potrazi za modelima kod predstavljanja određene kolekcije, biramo osobe koje svojim izgledom podsjećaju na nekog urbanog ratnika. To je posebno prepoznatljivo u istoimenoj kolekciji i posljednjoj gdje pričamo našu priču o Vikinzima…
Što ako osoba dolazi iz budućnosti, jeste li imali taj slučaj?!
– Pored toliko ideja koje nas prate sve ove godine, sigurno ćemo osmisliti dobar nakit za lika koji dolazi iz kapsule budućnosti. Ili to možda već imamo!
Nisu li kod nakita ipak presudni osobnost i senzibilitet osobe koja ga nosi?
– Senzibilitet je prvo što primijetim kod klijenata. Odmah znam u kojem pravcu treba ići, odabir nakita. Uživam u toj kemiji s našim kupcima, načinu kako pričaju, gledam njihov smijeh, opažanja, što biraju, žele… Koliko su spremni biti drukčiji, njihov usud kada je posebnost u pitanju.
Obiteljski posao
Bude li vas ideje noću?
– Ja to nazivam kreativne metastaze. Taj kreativni vrtlog stalno je u pokretu. To živim. Inspiracija vam ne da mira, izaziva… Ponekad se i ne spava, ustajem po nekoliko puta, crtam, zapisujem, ne želim zaboraviti! Kad budni sanjate!
Kako izgleda shopping u vašoj trgovini, ukoliko se osobno zateknete kako savjetujete klijenta?
– Nikada nismo imali velike gužve u našim trgovinama, ljudi nam ulaze radi interesa. To je super, jer tako se maksimalno posvetimo klijentima, zadržavaju se dugo, znatiželjni su, njihov posjet pretvori se u druženje, popijemo čašu vina, fotografiramo se, javljaju se, pišu… Prijateljstva kroz nakit…
Prošle godine imali ste vrlo kreativnu kolekciju koju ste nazvali »Zapisi iz tišine«, a koja je nastala u doba pandemije i izolacije. Volite samoću?
– Samoća je potrebna svakome od nas. Bez obzira na profesiju, moramo biti sami sa sobom, tada se najbolje upoznajemo, promišljamo. Znam reći kako najviše radim kada sam izvan radnog prostora, tada dolaze najbolje ideje…
Vaš sin Petar također s vama izrađuje nakit, je li ga bilo lako »nagovoriti«? Donosi li ideje novih generacija?
– U cijeloj priči dobro je što funkcioniramo kroz obiteljski posao. Petar je mlada snaga, savršen pokretač. Za kvalitetnu afirmaciju, kroz ovoliko kreativnosti u našem poslu potrebna je potpuna sloboda na svim razinama. Super se pokrivamo u svim aktivnostima. Petar je preselio u Šibenik gdje vodi svoju galeriju. Razdvojenost ne postoji zahvaljujući tehnologijama. Posjećuje sve veće europske sajmove nakita, a uspješno je predstavio naš brend i u Americi.
»Morske« galerije
Osim u Zagrebu, trgovine imate na Cresu, Pagu, u Zadru, Splitu… Razlikuju li se klijenti u tim gradovima, što se primjerice najviše traži u Zagrebu, a što u Splitu?
– Naše galerije nalaze se u Zagrebu, Cresu, Šibeniku i Splitu. Pored toga, imamo brojne suradnje sa suvenirnicama i galerijama na otocima i duž jadranske obale. Što se tiče interesa turista, nema pravila. Naša ponuda osigurava izbor i najzahtjevnijim klijentima. Želimo zadovoljiti različite interese. Posebnu pažnju posvećujemo i personaliziranom nakitu. Klijentice nas posjećuju u našem zagrebačkom showroomu, donose odjeću za određenu prigodu, razgovaramo i zajedno dolazimo do rješenja, uvijek na obostrano zadovoljstvo.
Boravite osam mjeseci u Splitu, što vas privlači u tom gradu?
– Veliki je izazov ne pripadati samo jednom mjestu. Nemam stav: moj grad, moja zemlja. To ograničava, živimo kroz taj naš turizam gdje upoznajemo različite kulture, ljude iz cijelog svijeta. To je jedno uzajamno bogatstvo. Tako funkcionira obostrano poštovanje i mjesta i ljudi. Da, je! Split je najlipši grad na svitu!
To morate osjetiti, doživjeti, svu ljepotu i pored mora, arhitekturu, svaki kantun, smijeh i psovku. To je stvaran život. Splićani i kada se ljute su smiješni! Vedri, susretljivi, čistog srca, s njima ste uvijek na čisto, kako god… Volim taj grad i veselim se svakom novom povratku.
Ima li još mjesta gdje biste voljeli provoditi vrijeme?
– Sasvim dobro je ovako kako je sada, na relaciji Zagreb – Split! Ljeti uživamo u suncu pored mora, a zimi se grijemo i stvaramo u radionici. Uspješno konzumiram rad i svoju relax-zonu.
Izbacili ste novu mušku kolekciju Svjetioničar, je li to možda novo mjesto za bijeg?
– Nova kolekcija Svjetioničar obraća se muškarcima. Zadnjih godina interes muškaraca za nakit sve je veći. Proteklo ljeto bila je to prava revolucija, i zapravo došlo je do nevidljive linije između muškog i ženskog nakita. Super je to, jer zapravo su muškarci i prvi nosili nakit! Žene tek nešto kasnije.
Tko su muškarci koji vole nositi vaš nakit?
– Muškarci nakit biraju više tijekom ljeta. U poslovnom dijelu jedan od razloga je propisani dresscode. Tako da su zanimljive transformacije tijekom godišnjih odmora. Dogodi se da nećete prepoznati na šetnici uz more svog vulkanizera ili bankara!
Glumci i plesači su najbolji manekeniČesto surađujete i s kazalištem te pretpostavljam da dobijete konkretne zahtjeve, kako se u tome snalazite? – Oduvijek imamo odličnu suradnju s medijima, tako je i s kazalištem, filmom i televizijom. To nam zapravo osiguravaju brojne kolekcije i čitav spektar suradnji. Velik je to izazov za svakog dizajnera. Vesele nas zadane teme i tome se u potpunosti posvetimo. Posljednja takva je editorijal koji donosi priču 20-tih godina prošlog stoljeća, kada se slavilo u maniri zabranjenih partyja iz ere prohibicije i art decoa. Dekadentno i raskalašeno… Za tu priču izradili smo mnoštvo bisernih ogrlica, prstenja i narukvica. Prvi put oglavlja od bisera i venecijanskog kristala, dodatke za muške kape i ovratnike… Volite kad vaš nakit nose glumci, imali ste i jedan editorijal s Riječankom, glumicom Ninom Violić, zašto ste baš nju odabrali? |