Foto: Foto Franjo MATKOVIĆ I SENJA VILD
Poput same riječi, i njihove kreacije odišu štihom nekih minulih vremena, ženstvenošću, bajkovitošću, a opet bivaju tako suvremene i nosive
povezane vijesti
Riječ boudoir označava posebnu žensku sobu koja krije brojne »tajne«. Poput same riječi, i njihove kreacije odišu štihom nekih minulih vremena, ženstvenošću, bajkovitošću, a opet bivaju tako suvremene i nosive. Riječ je, dakako, o jednom od najpoznatijih hrvatskih modnih brendova – Boudoiru, iza kojeg se »kriju« sestre dizajnerice Martina Čičko Karapetrić i Morana Tomašević. Ove godine slave dvadesetu obljetnicu brenda. Bio je to ujedno i povod za razgovor o novoj kolekciji naslovljenoj »To ti je Boudoir«, o počecima, inspiraciji, glazbi, modnim fetišima i stilu.
MODNA PRIČA ZA PAMĆENJE
Kako je nastala kolekcija »To ti je Boudoir«?
– Proces stvaranja svake kolekcije je poseban između nas dvije. Dugo razmišljamo, razgovaramo, maštamo o prekrasnim materijalima… Kako se bližio trenutak koji smo odabrale kao najbolji za naš jubilej, pred nama je bilo carstvo inspiracije, mašte, energije koju smo usmjerile da predstavimo nešto novo, drukčije, najbolje od najboljeg u povodu naših prvih dvadeset godina.
»To ti je Boudoir« vrhunac je modne priče u Hrvatskoj u ovoj godini. Malo tko se može pohvaliti ovakvim uspjehom i godinama rada. U ovu kolekciju, koju smo radile nevjerojatnih 8 mjeseci, utkale smo sve svoje znanje u dizajnu i još jednom same sebe tiskale naprijed. Crtale smo printeve, odabirale materijale koje do sada nismo koristile, jer smo ih čuvale za jubilej, kreirale nešto novo – ukratko, otkrivale smo sebe kroz svaku kreaciju i odlučile spojiti sve ono što nas je u posljednjih dvadeset godina učinilo najrelevantnijim osobama u hrvatskoj modi. Po reakcijama vidimo da smo uspjele.
Otkrijte nam djelić onoga što pripremate za proslavu 20. rođendana Boudoira?
– Zbog situacije s pandemijom koronavirusa nismo u mogućnosti proslaviti to na veliki Boudoir način, te smo odlučile napraviti modnu priču koja će se pamtiti.
Kad se prisjećate trenutka kad ste odlučile pokrenuti Boudoir, kakva su vam sjećanja?
– Nije tajna da svi znaju da smo odmalena odrastale u umjetničkom okruženju. Bio je očekivani, prirodni put da nastavimo. Nakon osnovne, srednje i fakulteta, odvažile smo se na ono što se malo tko usudi, ma koliko god bilo teško – riskirati. Bile smo dašak svježine u Hrvatskoj, ali ne samo svježine – bile smo prve. Nas dvije i još nekoliko dizajnera tada je krojilo hrvatsku modnu scenu koja realno nije ni postojala do dolaska Viktora Drage.
Svakih šest mjeseci producirale smo kolekcije s oko 30, 40 unikatnih, couture komada i trudile se uvijek biti još bolje i same sebi podizale letvicu sve više i više. Možete li zamisliti koliko je to bilo teško, ali svaka kap znoja se isplatila. Zato smo tu gdje jesmo. Ako bismo sada trebale izdvojiti neku kolekciju, svakako bismo izdvojile kolekciju s Cro A Portera gdje je Viktor Drago zamislio da naši modeli izlaze iz aviona na samoj pisti. Takvo nešto nije se ponovilo do danas.
Osim couture komada po kojima smo najjače, razvile smo i jednu od najpopularnijih dnevnih kolekcija u kojima same crtamo printeve i razvijamo krojeve. Zahvalne smo da imamo tako veliku obitelj, koja nam je podrška svih ovih godina i dalje je uz nas u svakom trenutku.
Što vam je posebno drago srcu iz prvog razdoblja?
– Uvijek nam je lijepo prisjetiti se što smo radili. Često se dogodi da gledamo fotografije naših kreacija i točno znamo gdje je neka haljina. Tko ju je kupio, kako je živjela i kako još uvijek živi. Često se dogodi da na nekom bitnom događanju netko odjene nešto iz našeg fundusa i uvijek nam je toplo oko srca. Može li dizajneru biti išta draže od toga da vidi kreaciju staru čak i desetljeće da je očuvana, kao da je jučer napravljena.
UTJECAJ NONE ĐURĐICE
Vrijeme prvih lutkica, Barbike, kartonskih lutkica. U kojoj je mjeri to razdoblje bilo presudno u razvijanju vaše kreativnosti u pogledu modnog izričaja?
– S obzirom na to da smo imale priliku od malih nogu vidjeti kako se može kreativno izražavati i graditi svoj identitet, odrasle smo u puno zdravijem i smislenijem društvu nego što je ovo danas. Iskreno, imamo i mi djecu, ali strah nas je novih generacija koje dolaze. Danas vidimo kakve su te nove generacije, nezamislivo je kako odrastaju u tako nezdravom okruženju za razliku od nas. Mi smo vrijeme provodile vani, igrajući se s prijateljima, uživanjem u prirodi, okružene prekrasnim bojama prirode, a samim time smo i od malih nogu skicirale i maštale da ćemo danas biti to što jesmo. Znate onaj osjećaj kad zatvorite oči i prepustite se, sami sebi kažete: »Ja to mogu«.
Bakin i mamin ormar kao inspiracija?
– Definitivno je najveći utjecaj na naš modni rukopis imala naša nona Đurđica Čičko, čuvena zagrebačka modistica. Ona nas je naučila izrađivati šešire, i ta ljubav prema »millinery« zanatu i dan danas se prepoznaje u našem radu, gdje smo zaista posebno posvećene detaljima i ručnom radu. Veliko strpljenje i ljubav prema poslu tu su neophodni.
IZAZOVAN ODABIR MATERIJALA
Ima li neko književno djelo koje vam možda djeluje inspirativno?
– Ljubav prema knjigama nam je definitivno usadila naša majka Hela Čičko, međutim, kako smo obje izrazito vizualni tipovi, nekako smo oduvijek više pronalazile inspiraciju u likovnoj umjetnosti.
Tkanine – čipka, svila… boje – bež, crna… Ima li neka tkanina koju niste koristili pri kreiranju, a voljeli biste?
– Odabir materijala u Hrvatskoj je izuzetno izazovan, toliko da se ne može to opisati. Uvijek kad smo u procesu odabira materijala, zaboravimo koliko je taj proces izazovan i koliko toga zapravo ovdje nema i nije moguće doći do nekog određenog materijala. Ono što je jako bitno da svi znaju, kad su u pitanju kombinacije Boudoira i materijala koje koristimo, isključivo se radi o najfinijim i najdelikatnijim materijalima. Zato i jesu tako kvalitetni i zato naše haljine mogu živjeti toliko, usudile bi se reći, neograničeno. Osim couture kolekcije, naša dnevna kolekcija također je napravljena od najfinijih materijala na koje printamo naše ručno rađene crteže. Ponekad samo za jedan crtež koji apliciramo na komad iz dnevne kolekcije treba i 10 radnih dana, i to nekad s 12 sati sjedenja za računalom. Bez odricanja nema ni napretka.
SAME SEBI NAJBOLJA REKLAMA
Glazba može djelovati inspirativno. Kakva glazba vas inspirira pri stvaranju kolekcije?
– To zaista ovisi o trenutačnoj kolekciji, tako da to može varirati od klasične glazbe do hip-hopa!
Kako biste vi definirali, okarakterizirali modu, modni stil i izreku »Treba imati stila« jedne od najpoznatijih modnih urednica Diane Vreeland?
– Zapravo je vrlo jednostavno, ne treba slijepo pratiti modu, već od postojećih trendova izabrati ono što savršeno odgovara vašem tijelu i osobnosti – i to je to!
Osobno volite nositi haljine, hlače, štikle…?
– Obožavamo haljine, potpetice i kapute. Često smo u njima jer nema ljepše nego vidjeti ženu koja je »zrihtana«. U slobodno vrijeme često nosimo i traperice, ali najčešće uživamo upravo u vlastitim kreacijama. Same sebi smo najbolja reklama i ako mi nećemo nositi naše kreacije stalno i uživati u njima, kako možemo pomisliti da će netko drugi – eto toliko vjerujemo u svoj dizajn i to su naše klijentice prepoznale i to cijene. Zato nam se sve redovno i vraćaju.
SVIMA TREBA BOUDOIR
Modni fetiš?
– Kao i svakoj ženi – potpetice, torbice, kaputi…
Koje glumice i pjevačice biste izdvojili na listi pet žena sa stilom?
– Nismo o tome nikada razmišljale ni izdvajale. Cijenimo sve žene i svaka nosi ono što joj najbolje odgovara, što joj najbolje stoji i u čemu se osjeća najugodnije.
Što bi, po vašem mišljenju, svaka dama trebala imati u svom ormaru kao »must have«?
– Boudoir haljinu.
Za kraj nam otkrijte omiljeni životni citat koji odražava vašu životnu filozofiju i pogled na svijet, koji se reflektira i na vaše modno stvaralaštvo.
– Posao umjetnika je da ponudi svetište ljepote u ružnome svijetu.