Life on Mars
Egzotično iskustvo na kamenitom paškom krajobrazu uz trail stazu s prvom morskom Via Ferratom doživljaj je koji se ne zaboravlja.
povezane vijesti
Punih sedam godina, od 2015. kad je zajedno sa suprugom i dvoje djece iz rodne Rijeke preselila u Novalju, mjesto porijekla njezinog oca, Marina Šćiran Rizner vrlo uspješno vodi turističku zajednicu jedne od najznačajijih jadranskih destinacije. Sedam godina u životu jedne tako važne institucije možda i nije mnogo, no period je to u kojem su se događale fantastične promjene za novaljski turizam.
U osvit nove turističke sezone, desetak dana prije međunarodno ugledne trail utrke Life on Mars, ali i u sjeni agresije na Ukrajinu, o perspektivi turizma u jednom od istinskih bisera turističke Hrvatske razgovarali smo s direktoricom Šćiran Rizner.
Pomirdba party i obiteljskih gostiju
– Prije izbijanja agresije i rata u Ukrajini imali smo najave koje su jamčile potpuni povratak na rezultate iz pretpandemijske 2019. godine. Danas je situacija nešto neizvjesnija jer su zemlje iz kojih u Novalju dolazi najveći broj turista u strahu od rata i ekonomske krize. Većih otkaza nema, rezervacije su za sada usporene no svi se nadamo smirivanju cijele situacije, dakako prije svega kako bi se zaustavile patnje Ukrajine i njezinih stanovnika.
S druge strane, Novalja je pokazala nevjerojatnu sposobnost transformacije svog turizma i njegove prilagodljivosti iznimno teškim izazovima.
– Novalja kao turistička destinacija oduvijek je težila promjenama i spremno se suočavala sa izazovima koje su tijekovi vremena pred nju postavljali. Kroz daleku povijest, ali i prije pedesetak godina kad je od malog ribarskog mjesta prerasla u profiliranu obiteljsku destinaciju. Šarolika turistička ponuda i prije svega ljudi koji su upravljali organiziranim razvojem turizma i stvarali okvire djelovanja sa svojim lokalnim dionicima kreirali su poduzetnički duh i otvorenost prema novom.
Najveću transformaciju Novalja doživljava nakon rata kada postaje party prijestolnica Hrvatske te taj epitet nosi do danas. Veliki uspjeh za sobom nosi nova iskustva i izazove s kojima se potrebno suočiti te, po uzoru na slične destinacije u svijetu, uvesti turistički bonton, “pomiriti” party i obiteljske goste.
Poduzetnička klima privlači ulagače čega je rezultat izgradnja kvalitetnijih kapaciteta poput novih hotela sa 4 zvjezdice.
Pandemija je party turizam stišala daleko više od vaših uređaja i uredbi. Kako ste se osjećali, o čemu ste razmišljali na proljeće 2020. godine?
– Bilo je to jako teško vrijeme za svih, bez velikih očekivanja i dan po dan. No, nismo dozvoljavali da nas bilo kakva depresija odvuče u negativnom smjeru, pokrenuli smo niz aktivnosti koje su bile okrenute turistima koji prije svega cijene našu unikatnu prirodu i aktivnosti u njoj. Pokazalo se to dobitnom kombinacijom tako da smo svoj turistički proizvod disperzirali i u sasvim novim smjerovima.
Projekt Pag Outdoor započet je u pred pandemijskom razdoblju a njegova prepoznatljivost i potencijal dobiva na vrijednosti upravo za vrijeme pandemije. Kada su okupljanja bila gotovo u potpunosti ukinuta gosti su tražili boravak u prirodi.
Nismo mi izmislili ništa novo, samo smo bili spremni na vrijeme proizvod upakirati u unikatno paško okruženje i univerzalnu otočnu prirodu sa dobrom pričom.
Jubilarno, 5. izdanje Life on Mars traila
Jako ste se posvetili vlastitim vrijednostima, oslobodili praktično sve svoje potencijale.
– Grad u suradnji s TZ-om kontinuirano radi na očuvanju prirodnih resursa, njezinih atrakcija i kulturnih vrijednosti. Smatram da je naša “sveta dužnost” ne samo očuvati nego ostaviti u naslijeđe naše najvažnije prirodne resurse.
Valorizirali smo primjerice Lunjske maslinike, našu najatraktivniju prirodnu posebnost, u pripremi je projekt Interpretacijskog centra Navalia koji će našu kulturnu ponudu od doba Rimljana do danas objediniti i dodati joj digitalnu i zelenu komponentu.
Iznimno se veselim projektu čije idejno rješenje je u završnoj fazi te u pripremi za kandidiranje na Nacionalni Fond za oporavak i otpornost. Istovremeno razvijamo veliki broj outdoor aktivnosti kao i potrebnu infrastrukturu, a zahvaljujući Boškincu koji ima Michelinovu zvjezdicu, ucrtani smo i na najznačajnije gastronomske karte svijeta. Svaki od tih vidova turizma dovodi drugačije goste, mnoge koji prije nisu možda ni imali zanimanja za Novalju. K tome, da ga opet istaknemo, party turizam je i dalje kod nas jedan od najjačih na Mediteranu.
Bliži se i jubilarno, 5. izdanje Life on Mars traila – najljepše trail staze Mediterana. Kakve su najave?
– Zašto otok Pag ima poveznicu s Marsom zna svatko tko je iskusio šetnju ovom stazom čiji krajolici trajno ostaju u sjećanju. Netaknuta priroda, ljepota vrijedna divljenja, miris mora i soli za potpunu relaksaciju i “detoks” od svakodnevice. Life on Mars trail je staza koju trkači ocjenjuju s pet zvjezdica, ekskluzivna i glamurozna te vrijedna divljenja.
Peto jubilarno izdanje Life on Mars sa startom u Metajni zakazano je za 26. ožujka, a održava u tri kategorije – “challenger” u dužini od 24 kilometra po trail konceptu što znači kako je staza označena po planinarskim i trail putevima, “active” u dužini 15 kilometara kad prolazi 50 metara kroz more kao i “light” u dužini od 7 kilometara.
Koliko je do danas prijavljenih natjecatelja?
– Egzotično iskustvo na kamenitom paškom krajobrazu, plaže koje oduzimaju dah, kristalno čisto more, moćna penjačka stijena Stogaj trail staza s prvom morskom Via Ferratom doživljaj je koji se ne zaboravlja tako da je prijavljeno oko 800 natjecatelja. Iznimna je to brojka posebno u okolnostima koje nas okružuju.
I na kraju, kakva je slika turizma čija predsezona počinje sredinom travnja, na Uskrs?
– Pripreme za festivale na Zrću razvijaju se u predviđenom ritmu a svi veći smještajni kapaciteti za dolazak svojih prvih gostiju otvaraju svoja vrata oko Uskrsa. Pojedini hotelski kapaciteti poput Boškinca i Kanea rade gotovo cijele godine kao i određeni broj ugostiteljskih objekata na području grada unatoč izazovima sa kojima se susreću u zimskim mjesecima.
Ubrzano radimo na pripremi sezone za koju očekujemo da će kao i posljednje dvije biti u duhu “last minute” aranžman.