Foto: INSTAGRAM
Četrdeset najpoznatijih žena na svijetu uskladilo je svoje rasporede i stiglo u jednom danu u London kako bi zajedno stale pred fotoobjektiv
povezane vijesti
Na naslovnici Voguea za ožujak je čak četrdeset ljepotica koje su krasile dosadašnje naslovnice ovog najpoznatijeg modnog časopisa na svijetu. Takvu zadivljujuću ideju mogao je ostvariti samo Edward Enninful, legendarni urednik koji je proteklih sedam godina donosio i unosio velike promjene u uredničkom vođenju modne Biblije.
Četrdeset najpoznatijih žena na svijetu uskladilo je svoje rasporede i stiglo u jednom danu u London kako bi zajedno stale pred fotoobjektiv za posljednji, 76. broj Voguea koji je uredio čuveni Enninful.
Cijela četa šminkera, stilista, frizera, trebala je uljepšati četrdeset ljepotica, među kojima su bile Linda Evangelista, Adowe Aboah, Dua Lipa, Serena Williams, sestre Hadid, u središtu se našla Oprah Winfrey, a pored nje Jane Fonda, Salma Hayek, majke s kćerima Kate i Lile Moss te Cindy Crawford i Kaia Gerber. Jedina koja je izostala s legendarne naslovnice, kako primjećuju mediji, bila je Meghan Markle.
Što se promijenilo u uređivačkoj politici prestižnog modnog časopisa zasad još i nije sasvim poznato. Kuloarske priče govore kako se ambiciozni Edward Enninful namjerio na mjesto Anne Wintour što ga je koštalo uredničkog mjesta.
Nekoliko godina neslužbeno se spominjalo kako će upravo on biti Annin nasljednik, unatoč tome što je to on redovito poricao naglašavajući svoju nezainteresiranost. Sve kuloarske priče i sukobi između Wintour i Enninful službeno su demantirani od Codea Nasta i Voguea.
Pomicao granice
Istina je kako je Enninful svojim potencijalom umnogome pomaknuo granice dotadašnje uredničke politike i uveo brojne promjene što će ostaviti i u trajni posjed ovom najglamuroznijem modnom časopisu.
Osim što je bio prvi muški i crni urednik britanskog Voguea, na jednoj od njegove 153 naslovnice, prvi je put objavljen muškarac – glumac Timothée Chalamet, također na naslovnici se našla transrodna manekenka, a jednu je naslovnicu posvetio i ženama s invaliditetom, dok je jedna bila objavljena i na Brailleovom pismu. Govorka se i kako je želio Vogue učiniti transrodnim, što je kažu bila kap previše.
Enninful je svoju narav i neposluh iznio odmah na početku svoje karijere glavnog urednika Voguea kad se oglušio na savjete o izbjegavanju teme raznolikosti surađujući s aktivisticom i modelom Adwoa Aboah koja je bila ujedno i model na njegovoj prvoj naslovnici. Hoće li ga neposluh s ambicijom i ovaj put odvesti s puta uspjeha i slave ili će ga i dalje navoditi u pozitivnom smjeru, pokazat će vrijeme.
Enninful sad prelazi na »novouspostavljenu« poziciju uredničkog savjetnika britanskog Voguea i globalnog kreativnog i kulturnog savjetnika Voguea. Više neće obavljati uredničke poslove, što neki smatraju nepogodnom pozicijom ukoliko želi naslijediti mjesto 73-godišnje Anne direktorici sadržaja i umjetničkoj direktorici kuće Condé Nast te globalnoj uredničkoj direktorici Voguea.
Enninful u svom zadnjem uvodniku u Vogueu, nakon sedam godina obnašanja uredničke dužnosti, nije iskazao gorčinu već naprotiv rado se prisjetio trenutka kad se prihvatio ovog odgovornog posla i brojnih promjena koje je unio za vrijeme svog uredničkog mandata.
– I svijet se mijenjao. Stigao sam u časopis godinu dana nakon glasanja o Brexitu, nekoliko mjeseci prije nego što je globalni pokret MeToo eksplodirao u Hollywoodu, prije COVID-19, prije nego što je George Floyd ubijen i kad je počela kriza troškova života.
Moda nikada nije imuna na buru života, a ponekad je naš posao bio unijeti malo lakoumnosti, ljepote i distrakcije. U drugim prilikama, nadam se da se nismo bojali izravno suočiti s problemima s kojima se društvo suočavalo, napisao je Enninful.
Naglasio je da najvažniji utjecaj koji može imati urednik Voguea jest promijeniti stvari, te se odjavio riječima:
– Bila je ovo nevjerojatna vožnja i apsolutna čast. Dok preuzimam svoju novu ulogu, globalnog kreativnog i kulturnog savjetnika Condéa Nasta za Vogue, odlučan sam nastaviti zagovarati nevjerojatan niz glasova u modi i medijima i pobrinuti se da nastavimo s eksplozijom energije posljednjih nekoliko godina. Uvijek to kažemo, jer to i uvijek treba reći: puno toga još treba učiniti, završio je u optimističnom tonu.
Otkriće iz vlaka
Edward Enninful rođen je 22. veljače 1972. godine u Gani. Bio je peto od šestero djece bojnika ganske vojske Crosbyja Enninfula i njegove supruge Grace.
Njegova obitelj preselila se u London kad je Edward bio mlad, tražeći bolje obrazovanje i prilike za svoju djecu. Živjeli su u londonskoj četvrti Ladbroke Grove, a njegova majka je radila kao krojačica i inspirirala ga je živopisnim bojama i tkaninama koje je koristila dok je kreirala odjeću za svoje britansko-ganske prijatelje.
Ovaj potez igrao je ključnu ulogu u Enninfulovom razvoju i budućoj karijeri.
Njegov ulazak u modnu industriju dogodio se relativno rano. Sa samo 16 godina, u vlaku ga je otkrio modni stilist i urednik magazina i-D Simon Foxton, a nekoliko tjedana kasnije, s Foxtonom i Nickom Knightom, suosnivačem i fotografom tog dvomjesečnog časopisa snimio je prvu kampanju.
Vrlo brzo prepoznat je i njegov talent za stiliziranje, u dobi od 17 godina upoznao se s Terryjem Jonesom, još jednim suosnivačem i-D-a.
Završio je koledž sveučilišta Goldsmiths u Londonu, žonglirajući karijerom modela i asistenta na snimanjima s Foxtonom i Summersom. Summers je napustio časopis nekoliko tjedana nakon Enninfulovog 18. rođendana, a Terry Jones je dao Enninfulu to mjesto te je tako postao najmlađi modni direktor ikad neke međunarodne publikacije.
Brzo je postao poznat po oštroj eleganciji, koja je u konačnici postala njegov zaštitni znak. Velik dio njegove inspiracije došao je s ulicu.
Za izdanje i-D Magazina iz ožujka 2009. Enninful je stilizirao naslovnicu »The Best British« fotografa Sølvea Sundsbøa. Izdanje je tiskalo 12 zasebnih naslovnica, od kojih svaka prikazuje jedan od dvanaest britanskih supermodela, uključujući Jourdan Dunn, Kate Moss, Susie Bick, Naomi Campbell, Stellu Tennant, Elizu Cummings, Alice Dellal, Daisy Lowe, Twiggy, Yasmin Le Bon, Lily Donaldson i Agyness Deyn.
Godine 1998. Enninful je postao suradnik talijanskog Voguea. Kako je sam često isticao, rad s glavnom urednicom Voguea Italia Francom Sozzani i fotografom Stevenom Meiselom potaknuo ga je da sazre kao stilist.
Među njegovim postignućima u talijanskom Vogueu, možda najistaknutiji projekt koji je vodio bila je produkcija izdanja »Black Issue« koji je prikazao samo crne modele, uključujući Naomi Campbell, Jourdan Dunn i Alek Wek, kako bi prikazao i proslavio crne modele i crne žene u svijetu umjetnosti, politike i zabave.
Izdanje je bilo toliko uspješno da je rasprodano u SAD-u i Ujedinjenom Kraljevstvu u roku od 72 sata, što je navelo izdavača, tvrtku Condé Nast, da tiska dodatnih 40.000 primjeraka.
Enninful je također stilizirao naslovni uvodnik magazina iz lipnja 2011. godine »Belle Vere« koji je prikazao plus-size modele, uključujući Taru Lynn, Candice Huffine i Robyn Lawley.
S američkim Vogueom suradnju je počeo 2006. godine, a 2011. preuzeo je modno uređivanje časopisa W koji se borio za opstanak na tržištu. Pod Enninfulovim vodstvom, W je izazvao značajnu pozornost riskantnijim modnim editorijalima i naslovnicama, uključujući naslovnicu Stevena Kleina iz ožujka 2012. na kojoj je Kate Moss prikazana kao časna sestra, te onu s pjevačicom Nicki Minaj odjevenom kao francuska kurtizana iz 18. stoljeća za umjetničko izdanje časopisa za studeni 2011.
Dok je časopis patio 2010., usred brutalne recesije i konkurencije časopisa V i časopisa Interview, W je počeo pokazivati znakove života nakon Enninfulovog preuzimanja. Oglasne stranice časopisa porasle su 16,7 posto do svibnja 2012.
Mladi Edward karijeru u svijetu mode počeo je kao model
Stiliziranje poput slikanja slikeU svojim memoarima »Vidljivi čovjek« iz 2022. kazao je da je stiliziranje poput slikanja slike. – Ne mogu samo otići u studio i snimiti model koji izgleda nevjerojatno. Mora postojati karakter. Mora postojati unutarnji život. Gdje je ova žena odrasla? Gdje ona živi? Što ona radi? Odjeća dolazi na kraju. Ako ne znam tko je lik, ne mogu snimiti priču. Ne mogu samo odvesti Naomi ili Kate u studio i nabaciti im odjeću i napraviti dobre slike. Iza toga uvijek mora postojati osjećaj za narativ, osjećaj za lik. |
Politički iskorak
Edward Enninful postao je urednik britanskog izdanja časopisa Vogue u travnju 2017. godine. To je bilo značajno imenovanje jer je Enninful postao prvi crni urednik u povijesti britanskog Voguea.
Ovo imenovanje označilo je novu eru u modnom časopisu i izazvalo pozornost u industriji. Pod njegovim vodstvom, britanski Vogue doživio je promjene koje su naglasile raznolikost i inkluzivnost u modnom svijetu.
Enninful se zalagao za predstavljanje različitih modela na naslovnicama, promovirajući različite etničke skupine, veličine i rodnu raznolikost.
Osim što je oblikovao sadržaj Voguea u smjeru veće inkluzivnosti, Enninful je također bio poznat po promicanju umjetnosti, kulture i aktivizma.
Njegov utjecaj na modnu industriju proteže se izvan samog časopisa, obuhvaćajući širi društveni dijalog o ljepoti, modi i važnosti predstavljanja raznolikosti u medijima.
Njegovi napori doveli su do povećanja digitalnog prometa od 51 posto i potpisivanja ugovora sa 140 novih oglašivača.
Dok su druge publikacije, uključujući američki Vogue, smanjile učestalost tijekom pandemije, britanski Vogue ostao je financijski stabilan i nastavio proizvoditi 12 debelih brojeva.
Za svoje prvo izdanje Enninful je dao hrabar pečat prikazujući britansku feminističku aktivisticu Adwou Aboah kao zvijezdu naslovnice.
Od tada su na naslovnicama bile Beyoncé, Oprah Winfrey, Rihanna, Judi Dench, Madonna i nogometaš Marcus Rashford.
Izdanje iz rujna 2019. godine, koju je kao gošća uredila Meghan Markle, vojvotkinja od Sussexa, na naslovnici je predstavilo 15 žena koje su mijenjale svijet, uključujući Gretu Thunberg i Jane Fonda.
Pod Enninfulom, britanski Vogue zagazio je i na politički teritorij. Kao odgovor na komentare predsjednika Donalda Trumpa o imigrantima u Sjedinjenim Državama, Enninful je stvorio dirljiv video projekt »I Am An Immigrant«, okupljajući velika imena iz svijeta mode, glazbe i filma kako bi pokazao vitalni kreativni doprinos ljudi koji su imigranti u SAD-u.
Za izdanje iz rujna 2020. Enninful je angažirao Misana Harrimana, prvog crnog fotografa koji je snimio naslovnicu britanskog Voguea u njegovoj 104-godišnjoj povijesti, potom i Kennedija Cartera, koji je postao najmlađi fotograf u povijesti britanskog Voguea koji je snimio naslovnicu za časopis.
Enninful zagovara raznolikost na stranicama britanskog Voguea, ali i izvan njih.
Poznato je da je njegova prethodnica Alexandra Shulman zaposlila urednički tim sastavljen isključivo od bijelaca, a kad je Enninful preuzeo kormilo, tim se sastoji od 25 posto obojenih ljudi.
Kako bi nastavio sa svojim naporima da unese više raznolikosti u tim koji pomaže u oblikovanju sadržaja publikacije, Enninful je počeo dopirati do lokalnih škola, njegujući bazen talenata u digitalnim medijima i pokušavajući svojom prisutnošću promijeniti pretpostavke o tome tko je dobrodošao u Vogue House.
Edward Enninful s obitelji u Gani
Kad zatvorim oči, mogu zamisliti najljepšeEnninful je rođen s krvnim poremećajem, talasemijom, nasljednim poremećajem koji karakterizira smanjena proizvodnja hemoglobina. Kako mu je jedno oko stradalo zbog bolesti, jednom je kazao da je i s jednim okom on još uvijek utjecajan vizionar koji se samo malo više osalanja na svoju golemu maštu. – Kada ne možete gledati, dano vam je nešto drugo. Kad zatvorim oči, mogu zamisliti najljepše, najnevjerojatnije, jer fizički ne vidim tako dobro, kazao je Enninful o svojoj bolesti. |
Nasljednica Nnadi
Nakon mjeseci nagađanja oko toga tko će zamijeniti Edwarda Enninfula objavljeno je da će to biti novinarka Chioma Nnadi. Nnadi trenutačno radi kao urednik web stranice američkog izdanja, a važno je napomenuti kako će ona biti voditeljica uredničkog sadržaja, a ne glavna urednica. Također, bit će prva crnkinja koja će uređivati legendarni modni časopis.
Nandijin fokus će biti na »digitalnom pripovijedanju« i održavanju Voguea »interaktivnim« s čitateljima, a vjerojatno će raditi zajedno s Wintour. Velika Voguova urednica Nnadi je opisala kao »voljenu kolegicu« koja će se usredotočiti na »glazbu i kulturu« koliko i na modu. Nnadi je pak Wintour pripisala zasluge za »dovođenje Voguea u budućnost«.
Nnadi je odrasla u središtu Londona s roditeljima, majkom medicinskom sestrom švicarsko-njemačkog porijekla i ocem Nigerijcem koji je došao u Ujedinjeno Kraljevstvo studirati 1960-ih. Prije Voguea radila je za časopise kao što su Trace and the Fader, te u londonskom Evening Standardu.
Godine 2010. preselila se u New York i počela raditi za Vogue, gdje je do sada vodila američku stranicu, bila sudomaćin podcasta i poznata autorica. Iako Nnadi nije stilistica već urednica i pisac, Vogue doživljava prije svega kao modni časopis te smatra kako je »impuls isti, bez obzira na to stilizirate li ili pišete. Edward je imao taj instinkt, iako je njegovo porijeklo drukčije od mog. Važno je razmišljati o tome tko priča priču i čiju priču mi pričamo.«
Također Nnadi je svjesna problematike vezane uz kritiku koja se upućuje časopisu i često previsokim cijenama modela koje predstavlja.
- Kada sam počela raditi u Vogueu, bilo je važno imati najnovije stvari, ali sada postoji osjećaj da je »arhivska» moda jednako važna. Odrasla sam odlazeći svaki vikend na Portobello Road tražeći vintage odjeću
. To je bilo davno prije nego što je to postalo in. Naravno, kako sam napredovala, mogla sam si priuštiti i nove stvari, rekla je Nadni iako je naglasila kako je jedna od njezinih najvrjednijih stvari edvardijanska haljina. Zasad nova je voditeljica zaokupljena s traženjem smještaja u Londonu za sebe i svoju obitelj te je komentirala da je unatoč dugom odsustvu ipak još uvijek Londončanka u srcu.
Chioma Nnadi