Štorija od mašte

Kreativni dvojac Japa Design: mama i kćer izrađuju veselu keramiku koja u dom donosi dašak topline i razigranosti

Sanda Milinković

Pronaći ćete tu Zabrinute mame prepoznatljivog pogleda, vazu s likom Zabrinute vrtlarice, Fridu Kahlo, cvjetiće, točkice, zamišljenog profesora Mijaukovskog...

Ana Đaković Prša i njezina mama, animatorica crtanog filma i karikaturistica, Ljubica Heidler Đaković, ponosno stoje iza brenda Japa Design. Povod za intervju s dvjema kreativkama bili su doista simpatični dizajni keramičkih sitnica koje su nas istovremeno podsjetile na lijepe obiteljske trenutke, razveselile svojim dizajnom te nasmijale vrlo duhovitim linijama proizvoda.



Zabrinute mame, profesor Mijaukovski i Freddie Mercury


Pronaći ćete tu Zabrinute mame prepoznatljivog pogleda, vazu s likom Zabrinute vrtlarice koja sadi cvijeće bolje od Miley Cyrus koja ga sama kupuje, Fridu Kahlo, cvjetiće, točkice, zamišljenog profesora Mijaukovskog i brojne druge motive.


Ručno oslikane šalice, zdjelice i vaze s njihovim potpisom simpatičan su detalj za osvježavanje interijera i donošenje daška proljeća razigranim bojama. Ako pitate Anu, dizajni se savršeno uklapanju u domove koji zrače toplinom i pozitivom jer žele, kazat će nam, da njihovi proizvodi instant poprave raspoloženje i svakog dana donesu osmjeh na nečije lice.



“Mi smo neobično običan spoj majke i kćeri koje vole privatno provoditi vrijeme skupa, a od osnutka brenda Japa designa i u poslovnom smislu. Obje smo kreativne od glave do pete u svakom aspektu života, stoga se jako dobro snalazimo na putu koji smo odabrale. Pomalo djetinjaste, ozbiljne kada trebamo biti, pune ideja, životne energije i pozitive”, opisuje Ana snažni kreativni dvojac.


Japa design je nastao nakon niza nesretnih okolnosti koje su započele krajem 2020. godine. Ani se život preokrenuo za 360 stupnjeva u roku od tri mjeseca i tada se našla na prekretnici – nastaviti put kojim je išla ili se odvažiti i napokon slijediti svoje snove.


“Odabrala sam, očito, ovaj drugi”, kazat će sa smiješkom i ispričati da je 2021. godine upisala tečaj keramike, završila sve što je bilo potrebno za početak avanture, pokrenula Japa Design i prvo službeno predstavljanje imala u sklopu projekta Ilica Qart u Zagrebu kada je otvorila i Instagram profil koji danas broji gotovo 9 000 pratitelja.



Važno je biti iskren, originalan i svoj


Na pitanje koliko je izazovno biti kreativac u Hrvatskoj, Ana nam razbija predrasudu u tome da je to teško, kazavši da se ne može žaliti, ali da o uspjehu ovisi puno čimbenika.


Kreativac je biti lako ako si ‘vudren’ za to. Obožavam se kreativno izražavati, ne samo kroz keramiku, već kroz cijelo svoje ‘ja’.
Ako pričamo o financijskom aspektu, onda je priča malo ozbiljnija. Može se živjeti od kreative, ali tržištu moraš uvijek nuditi nešto novo i uzbudljivo.


“Japa je na kajkavskom tata (tako se iz zezancije potpisivao na kraju svake SMS poruke), u spomen mom pokojnom ocu s kojim sam bila iznimno povezana”


Važno je biti originalan, svoj, iskren u onome što radiš i naravno, biti cjenovno prihvatljiv. Istina je, nemaš stalna primanja jer su kreativci svojevrsni freelanceri, ali ako odrediš prioritete, napraviš dobar i realan plan kojeg se držiš, možeš uspjeti”, opisuje Ana..


Kroz šalu i osmijeh, reći će vam da je jedan od najvećih izazova – raditi s majkom.


“Iako na prvu slične, zapravo smo dosta različite, ali to je ono zbog čega naš brend odlično funkcionira. Mama je ta koja daje super savjete vezane uz izvedbu predmeta i u oslikavanju je pravi majstor, ali voli pomalo odlutati u svojim maštarijama, pa se tu nađem ja, dežurni policajac. Uvijek se zezamo da je u poslu moja zadnja”, priča nam Ana.


Dodaje da je izazovno pratiti očekivanja i preferenciju klijenata te mjesečnih prihoda koje se ponekad ne mogu predvidjeti.



Vesele boje za buđenje djeteta u sebi


Kako onda izgleda jedan prosječan dan na poslu, pitamo je.


“Trenutno su dani jako izazovni. Uz dvoje male djece, vremena za posao je jako malo. To znači da započinjem s radom iza 21 sat, kada djecu spremimo na spavanje, dok mama ipak ima cijeli dan na raspolaganju. No, opet napominjem da je dobar plan izuzetno važan.


Prije rođenja drugog sina dobro sam se ‘opremila’ pa za sada nemam problem s rokovima. Vikendom obično izrađujem predmete, a preko tjedna ih oslikavamo i glaziramo. Biti sam svoj šef je velika prednost, ali iziskuje 24/7 radno vrijeme“, komentira Ana i duhovito zaključuje da će biti lakše kada joj mlađi sin uskoro krene u jaslice.


Kreativni dvojac odnosno “dežurna policajka” i “lutalica maštarijama” inspiraciju za svoje radove pronalaze svugdje oko sebe, u svakodnevnom životu i ljepotama koje ih okružuju.


“Tu su često motivi kućica koje predstavljaju dom, zatim cvijeće, neizbježne točkice i prugice, psići, mace, vječna inspiracija je i Frida Kahlo… Koristimo puno veselih boja koje odgovaraju razigranim motivima i tako stalno budimo ono malo dijete u sebi koje bi inače bljedilo i naposljetku nestalo”, otkriva Ana i kaže da su se za rad s keramikom odlučile sasvim slučajno.


“Majka je kreativka po zanimanju, a ja sam rasla uz njezine kreacije. Otac je također imao umjetničku crtu, tako da je moje kreativno izražavanje bilo neizbježno. Ovo je očito put kojim trebam ići i odlično se osjećam pri svakom koraku”


Planova ne manjka


“S obzirom na to da obje volimo crtati i izrađivati rukama, glina, odnosno keramika se pokazala kao idealan spoj. Osim toga, moja ljubav prema šalicama i dekorativnim predmetima je bila presudna”, dodaje.


Kroz razgovor doznajemo da su kupci radova šareni, baš poput njihove keramike. “To su uglavnom žene mlađe i srednje životne dobi, no nađe se i koji muškarac, dapače, sve ih je više. Trenutno smo orijentirani na hrvatsko tržište, no planovi za plasman sežu puno dalje“, kaže Ana koja planova ima napretek i osim što ne zna otkuda bi počela, još manje zna gdje će završiti.


“Onog trenutka kada nećemo imati daljnjih planova, trenutak je kada ćemo se moći pozdraviti s Japa designeom. No, kako stvari stoje, to se neće dogoditi još dugo, dugo…”, komentira.



Frida je uvijek popularna


Njihovom raznovrsnom ponudom dominiraju šalice i vaze pa nas zanima koliko im treba da oslikaju jednu.


“Uf, kako koji dan. Ponekad se, zbog trenutne situacije, zna dogoditi da danima ne stignem ništa raditi, a ponekad se zapitam kako sam u jednom danu uspjela nadoknaditi sve zaostatke i osigurati si malo odmora za idućih dan, dva.


Inače, za izradu jednog predmeta je potrebno oko dva tjedna. Za samu izradu od jednog do tri dana, a zatim slijedi sušenje koje traje otprilike tjedan dana (ovisno o godišnjem dobu, glina se sporije ili brže suši), zatim slijedi oslikavanje, pa paljenje (pečenje na visokim temperaturama) koje s hlađenjem traje po dva dana, zatim glaziranje i još jedno paljenje i hlađenje”, opisuje nam Ana dugotrajan postupak izrade.


Dan po dan, dizajn po dizajn i rezultat je mnoštvo uspješnih vaza, teglica, šalica i detalja koji osvježavaju prostor. Velika ponuda jednaka je velikoj dilemi da se odlučimo samo za jedan proizvod pa pitamo Anu koji su im radovi najpopularniji.


“Moram priznati da su, za sada, svi podjednako traženi, no Frida je uvijek popularna u svim formama i oblicima. Trenutno su najprodavanije šalice, no to se mijenja iz mjeseca u mjesec. Ne smijemo zaboraviti ni božićni asortiman, koji izaziva najviše oduševljenja kod publike”, odgovara i pritom otkriva da su njezini favoriti vaze i šalice, dok je njezina mama “više tip za tegle”.