Foto: KEŠIDOV
"Od početka me nije zanimao klasičan pristup izradi odjeće, već sam tražila nestandardna rješenja za šavove, kopčanja i slično", kaže Irena
povezane vijesti
Šibenski modni brend Kešidov slavi 20 godina kreativnog stvaranja torbica i krpica kakvih nigdje nema. Tim povodom razgovarali smo s dizajnericom Irenom Vodišek Babaja koja čini okosnicu brenda za koji ujedno kažu da je svjež kao nov.
NESTANDARDNA RJEŠENJA
Reciklaža, ali art, rekli bi znalci, čini okosnicu dizajnerskog izražavanja koji nazivaju ne-modne ne-marke.
Irena i Kešidov koriste, kako doznajemo, transformativni potencijal odbačenih tkanina i pretvaraju ih u ekskluzivne komade s karakterom, pri čemu ostaci od krojenja nastavljaju svoj život kao cijenjena sirovina za složence – tkanine od najmanjih krpica.
Proizvodne serije su male, a svakom primjerku posvećuje se onoliko vremena koliko treba da bi se dobio komad koji će trajati dugo i razveseliti vas svaki put kad ga vidite.
Patchwork metoda koju koriste nije samo element dizajna, već i simbol održivosti u tekstilnoj proizvodnji. Svaki komad s potpisom brenda Kešidov poziva onoga tko ga nosi da bude dio priče – one koja poštuje prošlost dok gleda prema odgovornijoj i maštovitijoj budućnosti u modi, istaknuto je u »modnom statutu« Kešidova.
A što se sve krije u Kešidovim kreativnim izdanjima, doznali smo iz prve ruke od Irene Vodišek Babaja.
Prvo pitanje vezano je uz vaš jubilej. Sve je počelo prije 20 godina. Možete li se prisjetiti početaka i što vas je pokrenulo, odnosno motiviralo da uđete u svijet mode?
– Po zvanju sam inženjerka tekstilne tehnologije, a po završetku studija počela sam aktivnije kreirati i šivati. U krugu obitelji izradili smo prvi web-dućan koji je odmah proradio, što je bilo neobično, jer je u to vrijeme internetska prodaja, pogotovo odjeće, bila u začetku.
Od početka me nije zanimao klasičan pristup izradi odjeće, već sam tražila nestandardna rješenja za šavove, kopčanja i slično. Planirala sam izrađivati odjeću i modne dodatke koji bi bili bogati, puni detalja i iznenađenja, uz što manji otisak na okoliš.
Kreacije su vam vrlo raznolike. Kako se inspirirate?
– Inspiriraju nas second hand komadi i njihova mogućnost transformacije u nove komade odjeće. Volimo tekstil i šarene krpice, šivanje odjeće nema toliko veze s modom, koliko sa stvaranjem nekih novih događaja. Svaki komad Kešidova je priča za sebe.
VOLIM SVE BOJE
Moglo bi se kazati da je šarenilo boja vaš zaštitni znak. Ipak, imate li neku omiljenu boju ili modnu kombinaciju u boji?
– Volim sve boje. U nekim razdobljima imam omiljene, ali jako je malo boja koje dosad nismo koristili.
Opišite nam kako izgleda proces stvaranja: nacrtate li najprije nacrtate pa potom krenete u odabir materijala i realizaciju modela?
– Materijali su prvi. Ovisno o karakteristikama tkanina biramo modele i krojeve koje ćemo koristiti. Nesavršenosti i odstupanja na ulaznim tkaninama su poticajni i pokazuju nam put.
Kako birate tkanine za svoje kreacije?
– Preferiramo prirodne materijale, i nove i second hand. Izražajne i fine boje i uzorci su poželjni. Volimo se igrati teksturama i elastičnošću tkanina i pletiva.
Od koje vam je važnosti da tkanina bude kvalitetna, dugotrajna i od prirodnog materijala?
– Jako je važno. U svaki komad ulažemo prilično vremena, rada i strpljenja, trudimo se napraviti komade koji će trajati, pa onda nema smisla raditi s nekvalitetnim tkaninama.
WESTWOOD, HUNDERTWASSER, MIRÓ
Otkrijte nam nešto više o vašoj inspiraciji – što je pokreće, slušate li glazbu dok radite?
– Glazba je uvijek tu dok radimo, međutim nemam monopol na glazbene izbore, moje suradnice jednako odlučuju koja će glazba biti u zraku.
Ja slušam i puštam svašta, klasike poput The Curea, The Cakea, Violet Femmsa, Davida Bowieja, no volim istraživati novu/staru glazbu, a trenutačno su mi npr. na listi Little Simz, Monsineur Perinet, Ladaniva, Mitski. Često samo pustimo internetski radio Paradise, tamo uvijek ima dobre i poticajne glazbe za rad.
Što smatrate da bi svaka žena trebala imati u ormaru?
– Ono što joj odgovara, u čemu se osjeća dobro, to je jedini kriterij.
Praktično je imati komade koji se mogu kombinirati s drugim stvarima.
Kakvi će to komadi (majice, hlače, cipele) biti, ovisi o samoj osobi i o njezinom stilu. Neke obavezne konkretne preporuke ne primam, niti bih ih davala. I mislim da više znači imati deset kvalitetnih komada s karakterom, nego pun ormar brzomodnih krpica koje se lako kvare.
Tko je od poznatih kreatora imao utjecaja na vas ili koga volite od velikih umjetnika?
– Westwood, Hundertwasser, Miró.
Smatrate li da se Hrvatice dobro odijevaju?
– Da.
Kako bi po vašem mišljenju trebala izgledati žena sa stilom?
– Kako god želi. Izražavanje odjećom spada, po nama, u osnovna ljudska prava. Stil kreira sama osoba, on dolazi iznutra.
SECOND HAND JAKNE
Ima li neki odjevni predmet na koji ste slabi?
– Second hand jakne.
Da vam se pruži prilika, biste li voljeli raditi kao kostimografkinja na nekoj otkačenoj filmskoj seriji ili filmu? Privlači li vas kazalište kad je riječ o kostimima?
– Radili smo kostimografije za nekoliko predstava kazališta Playdrama iz Splita. Bilo je uzbudljivo, ali ovaj naš posao ipak nam je malo više po guštu i pruža više slobode. I prednost i izazov rada na kazališnim kostimima je suradnja s ostatkom ekipe.
Pripremate li nešto posebno za proslavu 20 godina kreativnog rada na hrvatskoj modnoj sceni?
– Ustvari ne. Mi sebe i ne doživljavamo kao dio neke modne scene, više kao zaigranu alternativnu manufakturu koja je jednim dobrim dijelom i modna, pa se ipak nalazi i negdje na margini tog svijeta.
Za kraj jedno klasično pitanje: što biste još voljeli realizirati u modnome svijetu?
– Planiramo se u sljedećim godinama u potpunosti prebaciti na recikliranje, uz promoviranje koncepta održive potrošnje.