Foto: Mateo Levak
Jeste li znali da čak 50 % adolescenata provjerava društvene mreže odmah čim im stigne notifikacija?
povezane vijesti
Činjenica je da smo svi danas uronjeni u magičan, primamljiv ali i u velikoj mjeri zagonetan digitalni svijet.
To šareno i beskrajno okruženje ima svojih prednosti: dopušta nam da budemo informirani u svakom trenutku, omogućuje nam da smo u neprestanom kontaktu sa obitelji i prijateljima, ondje pronalazimo priliku za učenje kao i mnoštvo zabave, a neki u njemu uspijevaju i pronaći posao.
Međutim, druga “mračna” strana te svjetlucave medalje skriva i potencijalne rizike, a to su zamke online klađenja, rizičnog seksualnog ponašanja, nasilja a i činjenice da u modernom dobu ovisnost o Internetu i modernim tehnologijama nije rijetkost…
Primjerice, jeste li znali da čak 50 % adolescenata provjerava društvene mreže odmah čim im stigne notifikacija? Ili da se dvoje od troje adolescenata dopisivalo s osobom koju su upoznali online, a jedno od troje se s istom upoznalo uživo?
Bitno je uvijek imati na umu da Internet nije nevino mjesto u kojem opasnosti ne postoje te je izuzetno važno osigurati da djeca i mladi razumiju što znači odgovorno i sigurno ponašanje na Internetu kao i upoznavanje sa svim potencijalnim zamkama i rizicima modernih tehnologija.
Ta važnost itekako je prepoznata od strane Hrvatskog Telekoma koji u suradnji s Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom Sveučilišta u Zagrebu sudjeluje na hvalevrijednom i na nacionalnoj razini priznatom preventivnom programu “Alati za moderno doba”.
Radi se o programu namijenjenom učenicima osnovnih škola sedmih i osmih razreda koji je specifično namijenjen prevenciji gore navedenih ponašajnih ovisnosti u online virtualnom okruženju, istaknuo je prof. dr. sc. Neven Ricijaš s Odsjeka za poremećaje u ponašanju pri Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
Danas se u Rijeci održava posljednji dan trodnevne edukacije kojoj je prisustvovalo 36 nastavnika i stručnih suradnika koji će po završetku biti osposobljeni za daljnju diseminaciju znanja i vještina.
Zašto alati za moderno doba?
Nema dvojbe da je tehnologija neraskidiv dio svakodnevice, te od nje bježati nema toliko velikog smisla jer bi time okrenuli leđa svim onim dobrim stvarima u kojima upravo zbog nje možemo uživati. Umjesto toga, cilj je maksimalizirati sve njene prednosti, a što je više umanjiti rizike, istaknuo je tijekom uvodnog dijela prof. dr. sc. Neven Ricijaš.
„Ono što ljudi često misle je da samo ulaganjem u edukaciju preveniramo, što nije točno. Čista
edukacija, odnosno pružanje informacija o nekim rizicima nije dovoljno. Pritom se i zastrašivanje se
pokazalo neučinkovitim. Ono što se pokazalo učinkovitim je da je uz davanje točnih i relevantnih znanja ulažemo u razvojno ključne socio-emocionalne vještine. U ovom Programu su alati upravo ključne socio-emocionalne vještine, te je na to stavljen naglasak”, pojasnio je.
Neke od tih vještina su, navodi Ricijaš, područje osnaživanja svijesti o sebi, odgovornog odlučivanja, društvene osviještenosti, upravljanja te vještina stvaranja i održavanja odnosa, a ulaganjem upravo u te vještine povećava se vjerojatnost ulaganja u pozitivan razvoj mladih.
“Sve te vještine se u ovom programu vježbaju i uče kroz prizmu virtualnog okruženja (korištenja društvenih mreža, igranja videoigara – dakle digitalnih platformi), ali i kroz naglašavanje važnosti primjene istih u realnom okruženju.
Zašto alati za moderno doba? Zato što svaka vještina podrazumijeva jedan alat. Primjerice, balansiranje između realnog i virtualnog okruženja predstavlja alat za moderno doba – ako ti znaš balansirat ti imaš taj alat, a taj alat je zapravo socio emocionalna vještina”, istaknuo je Ricijaš.
Prof. dr. sc. Neven Ricijaš s Odsjeka za poremećaje u ponašanju pri Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
Bitno je preventivno djelovati
Premisa programa je preventivno djelovati prema rizičnim ponašanjima u virtualnom okruženju, a o tome što taj program predstavlja za Hrvatski Telekom kazao je stručnjak za korporativne komunikacije Daniel Hajden.
“Sam projekt potiče digitalnu pismenost, kritičko razmišljanje i razvoj pozitivnih online navika kod djece i mladih.
S obzirom na okruženje u kojem mladi danas žive, ali i izazovima s kojima se suočavaju mogu dovesti do ovisnosti o Internetu, do prekomjernog online kockanja, prekomjernog igranja video igra i slično, ove radionice obuhvaćaju cijeli niz tema kojima se nastoji prevenirati rizična ponašanja do kojih ovi izazovi mogu dovesti”, objasnio je Hajden.
Nadodao je da je svaka radionica usmjerena upravo na razvoj konkretnih socio emocionalnih vještina, a koje potom postaju alati za bolje snalaženje u svakodnevnom životu i online okruženju.
Daniel Hajden, stručnjak za korporativne komunikacije Hrvatskog Telekoma
Nacionalna prepoznatost programa
“Alati za moderno doba” je program koji mogu provoditi svi oni koju su uspješno završili trodnevnu edukaciju u trajanju od 21 sat, a čija je provedba financijski podržana od strane Hrvatskog Telekoma.
Ricijaš je na svoje, ali i zadovoljstvo čitavog razvojnog tima kao i partnera istaknuo sreću zbog iznimno velike zainteresiranosti od strane samih nastavnika i stručnih suradnika.
Ove školske godine Rijeka je bila jedan od pet hrvatskih gradova u kojima su se održale edukacije (uz Osijek, Zagreb, Varaždin i Dubrovnik), a do kraja iste cilj je u 17 županija odnosno 109 škola educirati 228 voditelja i time pomoći 2700 učenika!
Razvijao se na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, a nakon pilot provedbi uslijedile su znanstvene evaluacije učinkovitosti i brojne modifikacije ne bi li zadobio današnju formu.
Važnost programa vidljiva je i kroz prepoznatost istog od strane Agencije za odgoj i obrazovanje, kao i dopusnice Ministarstva znanosti i obrazovanja što je bila zelena karta za uvođenje programa u sve osnovne škole u Hrvatskoj.
Riječima prof. Ricijaša, adolescencija nekad i sada kao takva nema velike razlike; potrebe su iste, a glavna razlika leži u dostupnosti digitalnog okruženja. Upravo zato važno je djelovati i na vrijeme prevenirati rizična ponašanja kako bi život u digitalnom, ali i stvarnom okruženju bio siguran i bezbrižan.
Jedanaest interaktivnih radionicaProgram je osmišljen je na način da stručni suradnici i nastavnici u osnovnim školama u sklopu trodnevne edukacije dobivaju znanje i vještine potrebne da bi održali jedanaest interaktivnih radionica za djecu u trajanju od 45 minuta jednom tjedno. Uz to, za roditelje i članove učiteljskog vijeća organizirana su posebna 60-minutna predavanja s ciljem razumijevanja (novih) rizika kao i jačanja znanja o tome kako biti od pomoći djecu u prevenciji rizičnih ponašanja u virtualnom okruženju. |
—
Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Hrvatski Telekom.