Bezalkoholno vino

U vinogradima Bordeauxa stvorila je nešto nečuveno. Zbog ovog vina obitelj s njom nije pričala

Portal Novi list

Coralie de Bouard / Foto Chateau Clos de Bouard

Coralie de Bouard / Foto Chateau Clos de Bouard

Vinarski posjedi koji bi radije zapalili svoje grožđe nego da se podvrgnu takvoj sramoti, sada otvoreno razmišljaju o boci bez alkohola

U vinogradima Bordeauxa, neizrecivo je postalo pitko. Stiglo je vino bez alkohola. Jučerašnja hereza sada je, javlja BBC, zahvaljujući znanosti i ekonomskoj krizi prilika današnjice.


Vinarski posjedi koji bi radije zapalili svoje grožđe nego da se podvrgnu takvoj sramoti, sada otvoreno razmišljaju o boci bez alkohola.


A razvojni inženjeri brzo napreduju, stvarajući vina koja su namjerno dizajnirana kako bi izvukla najbolje iz procesa dealkoholizacije.


“Revolucija u vinskom svijetu”


“Kada smo počeli prije nekoliko godina, ono što smo proizvodili bilo je iskreno smeće”, kaže enolog iz Bordeauxa Frédéric Brochet, koji je pomogao u stvaranju niza bezalkoholnih vina Moderato.


“Ali napravili smo veliki napredak. I danas smo sve bliže i bliže našem cilju. Mislim da će to biti revolucija u vinskom svijetu.”


U Bordeauxu je upravo otvorena prva špilja – vinoteka – posvećena isključivo bezalkoholnim vinima, što odražava promjenu u percepcijama koja je mnoge u industriji iznenadila.


“Otvorili smo tek prije četiri tjedna, a već nam dolaze vinogradari iz tog područja i raspituju se o tržištu bezalkoholnih pića”, kaže Alexandre Kettaneh, vlasnik Les Belles Grappes sa suprugom Anne.


“Oni ne znaju ništa o tome kako to učiniti, ali mogu vidjeti da dolazi i žele biti dio toga.”



Nekoliko stvari se dogodilo da bi trenutak bio pogodan.


Vinski svijet u poteškoćama


Prije svega, francuski vinski svijet je u velikim poteškoćama. Domaća potrošnja i dalje pada, a kinesko tržište nije ono što je bilo. Novoizabrani američki predsjednik Donald Trump prijeti novim nametima. Cijenjeni stari vinogradi diljem Francuske se krče.


Drugo, potrošačke navike se mijenjaju, osobito među mladima. Supermarketi sada daju više prostora pivu nego vinu. Većina dvadesetogodišnjaka nikada nije imala naviku piti vino – a također su daleko svjesniji zdravlja od svojih starijih.


Bezalkoholni način života se širi. Trenutno je 10% francuskog tržišta piva bezalkoholno. U Španjolskoj je 25%.


I treće – tehnologija se skokovito poboljšala.


U prošlosti – a još i danas za jeftinije marke – metoda je bila jednostavno prokuhavanje alkohola i zatim dodavanje kompenzacijskih aroma. Rezultat je – posebno za crna vina – u najboljem slučaju osrednji. Takva se pića niti ne mogu nazivati ​​vinom, već “pićima na bazi dealkoholiziranog vina”.


Međutim, sada postoje nove metode vakuumske destilacije na niskim temperaturama i “hvatanja” aroma za vraćanje u dealkoholizirano vino. Rezultat su vina koja se legalno mogu nazivati ​​vinima i počinju se održavati među probirljivim potrošačima.


“S crnim morate biti spremni na iskustvo koje neće biti isto kao tradicionalno vino s alkoholom. Ne možemo se pretvarati da možemo ponoviti, ali ipak, puni osjećaj u ustima”, kaže Fabien Marchand-Cassagne iz Moderato.


“Ali ono što ćete dobiti je trenutak pravog vina. Buket, tanini, voće, ravnoteža – sve je tu za uživanje.”


Ponuda iz Katra koju nije mogla odbiti


Na imanju Clos De Bouard u blizini Saint-Emiliona, puna trećina prodaje sada se odnosi na dvije – uskoro će biti tri – bezalkoholne marke dvorca. Vlasnica Coralie de Bouard prvi je put uočila mogućnosti kada je 2019. zamoljena da razvije bezalkoholno vino za katarske vlasnike nogometnog kluba PSG.


“Moja obitelj nije htjela sa mnom razgovarati godinu dana, takva je bila moja ‘izdaja’. I dan danas dobivam mailove mržnje od vinogradara da uništavam tržište”, kaže.


“Ali sad mi otac čestita i kaže da sam ja lokomotiva u vinskom vlaku. I ako danas preživljavamo u ovim teškim vremenima, to je zato što smo se pomaknuli prema tržištu bez alkohola.”



“Za čistunce je to bilo vrlo teško prihvatiti”, kaže Bernard Rabouy, vinogradar zadruge Bordeaux Families.


“Ali moramo se razvijati. Činjenica je da kupci nisu gdje su bili. Stoga moramo otići po njih ili će otići negdje drugdje.”


Francuska njihove mladosti


Promotori bezalkoholnog vina uvelike ističu ideju da ono omogućuje onima koji ne piju – koji su se prije osjećali isključenima – da se pridruže zafrkavanju s vinom. I istina je da su rituali otvaranja, njuškanja, opisivanja i uspoređivanja sada otvoreni za sve.


“Ono što želimo učiniti jest pokušati vratiti Francusku naše mladosti – kad su svi sjedili za stolom i pili vino, i to je bio pravi trenutak zajedničkog druženja”, kaže Anne Kattaneh.


“A ovih dana jedini način na koji ćemo to moći učiniti jest da bezalkoholna vina budu dio kulture.”


“Ideja da je vinski svijet uvijek bio takav kakav je sada je besmislica”, kaže enolog Brochet.


“Stvari se razvijaju. Jednom davno bačva je bila inovacija. Pluteni čep je bio inovacija; sorte grožđa su bile inovacija. A sada je ovo novo – što bi moglo pomoći u spašavanju industrije i prekrasnog krajolika i kulture koji idu s tim .


“Kao što je pjesnik Paul Valery rekao – što je tradicija, nego inovacija koja je uspjela?”