INTERVJU

Gracija Pleština, osnivačica multimedijske platforme INSITE: ‘ S dobrim brendiranjem i Hrvatska može biti Ibiza’

Ante Peričić

Foto: Josip MIŠKOVIĆ

Foto: Josip MIŠKOVIĆ

Novinarka, PR-ovka i osnivačica INSITE-a, multimedijske platforme za promicanje kreativne industrije i elektroničke glazbe kod nas i u svijetu, vjeruje u potencijal domaće klupske scene

Elektronička glazba i klupska kultura u Hrvatskoj su, unatoč svojoj enormnoj popularnosti među mlađom i srednjom generacijom, medijski nedovoljno popraćene, ili je ta praćenost u nesrazmjeru s obzirom na popularnost tog stila glazbe i života.


Jedan od projekata koji nastoji izmijeniti takvo stanje zasigurno je INSITE – multimedijska platforma za promicanje kreativne industrije i elektroničke glazbe u Hrvatskoj i u svijetu.


Osnivačica platforme, po zvanju novinarka i PR-ovka, Gracija Pleština, za nju će kazati da se bazira na četiri osnovne cjeline – scena (poticanje i izvještavanje o novostima na domaćoj kreativnoj sceni te sceni moderne elektroničke glazbe), glazba (promocija novih izdanja, EP-ova i tzv. guest miksova na samoj platformi), intervju (radijski intervjui i podcasti s predstavnicima domaće kreativne scene i elektroničke glazbe) te događanje – organizacija evenata u kojima sudjeluju vizualni umjetnici, DJ-evi i producenti s domaće scene iz svih dijelova Hrvatske.


Riječ je o projektu koji je nastao zapravo kao Pleštin diplomski rad, a njime ona nastoji promovirati domaću scenu na globalnoj razini i predstaviti je inozemnoj publici, kao što to čini Ibiza, koja je, prema riječima osnivačice, napravila odličan branding za državu i sam otok i time stvorila multimilijunsku industriju.


Pleština se rodila u Zagrebu, ali će istaknuti da su joj korijeni dalmatinski. Nakon preddiplomskog studija novinarstva na Fakultetu političkih znanosti upisuje diplomski studij oglašavanja i brendinga na Sveučilištu West London u glavnom gradu Ujedinjenog Kraljevstva. Time je htjela upotpuniti svoje obrazovanje u komunikacijskim studijima.


Čitavo vrijeme studija radila je u struci za veće i manje medije, a u Londonu je krenula njezina radijska karijera na studentskom radiju gdje je imala dvije emisije – Breakfast show i Insight – emisiju s mladim poduzetnicima i umjetnicima.


Foto: Josip MIŠKOVIĆ


Lockdown


– Tamo sam radila u još jednoj marketinškoj agenciji za direktni marketing, a potom sam počela freelanceati na projektima brendinga, digitalnog oglašavanja i kreativnog pisanja.


Pandemija me vratila u Zagreb posljednjim letom iz Londona, na kojem je pedeset posto ljudi bilo zaraženo koronom i gotovo odmah po slijetanju proglašena je pandemija i lockdown u Hrvatskoj. Tri dana nakon toga dogodio se potres, a ja sam bila u samoizolaciji u obiteljskom stanu u centru grada.


Zgrada je dobila crvenu naljepnicu, budući da je nakon potresa utvrđeno da je statika jako oštećena. Sve navedeno spominjem zato što je itekako utjecalo na moj privatni, ali i profesionalni život.


Naime, povratak u London više nije bio opcija s obzirom na to da je i tamo počelo zatvaranje, te sam ljeto provela pišući diplomski rad, a najesen otvorila svoju firmu kako bih se prijavila na europski natječaj s platformom INSITE, prepričava nam Pleština, koja je tada započela s malim klijentima, surađujući s IT i zdravstvenom industrijom te smišljajući PR kampanje za razne projekte i provodeći oglašavanje na društvenim mrežama.


Godine 2021. vratila se na radio te započela s ranije spomenutom emisijom INSITE na Radiju 808. Emisija je bila namijenjena za sve iz kreativne industrije i producente, tj. DJ-eve elektroničke glazbe koji tada još nisu mogli, zbog mjera i lockdowna, raditi. Na taj se način povezala s brojnim kreativcima iz industrije, dok je istovremeno radila u jednom tabloidnom mediju kao vanjski suradnik te u jednoj domaćoj PR agenciji.


Željna novih iskustava i dijeljenja vlastitih koje je stekla prilikom studiranja na Zapadu, Pleština organizira dva umjetničko-glazbena događaja na Rooftopu Lateral i u klubu Peti kupe, u oba su svirali samo domaći DJ-evi i producenti, a scenu su izrađivali mladi zagrebački umjetnici. Zbog velike posjećenosti događanja INSITE koncept predstavljen je široj publici.


Foto: Josip MIŠKOVIĆ


Radio


– Imamo doista bogatu scenu kolektivima koji djeluju u svojim gradovima te imamo producente koji svojim radom postaju utjecajni na sceni u Berlinu, Londonu i u Americi.


Na našim se događanjima uvijek trudimo pružiti potpuno iskustvo audio i vizualnog doživljaja, a vjerujem da smo na svakom uspjeli prenijeti poruku bogatstva i kvalitete domaće umjetničke produkcije – tome u prilog ide i rasprodanost, ali i reakcije publike koje su nam dale vjetar u leđa zbog svoje afirmativnosti.


Budući da sam kao novinarka razgovarala s većinom domaćih DJ-eva i producenata, mogu reći da su otvoreni za razgovor o sceni i o svom radu. Kolektivan je stav da potencijal Hrvatske treba biti jasnije komuniciran te da je potrebno gurati, odnosno poticati domaće izvođače da sudjeluju na festivalima i događajima, a ne samo iznajmiti prostor ili klub stranim brendovima.


Reputacija naše domaće scene već postoji, a mi je samo moramo još više okretati u vlastitu korist, kazuje Pleština, koja se za svoj najdraži medij, a to je radio, počela zanimati tijekom studija na Sveučilištu West London i priznaje da do tada nikada nije ni mogla pomisliti da će se ikada baviti radijem.


– Štoviše, radio me skoro koštao gubitka prava studiranja zbog izostanaka s predavanja na preddiplomskom studiju (smijeh). U Londonu sam se spontano uključila na studentski radio jer me jako zanimala audioprodukcija, miksanje i podcasti i tih sam se mjeseci doista zaljubila u taj medij.


Budući da mi je najdraža forma intervju, smatram da je radio najiskreniji i najpraktičniji medij za razgovor s ljudima. Kamere većini ljudi stvaraju veliku tremu te se zbog njih stvarno događa da sugovornici nisu »svoji«, zbog čega se u potpunosti ne izraze onako kako bi doista mogli.


Nadalje, novinari tiskanih i online medija najčešće svoja pitanja danas šalju mailom te odgovori znaju biti »inscenirani« i gubi se autentičnost intervjua. U radijskom studiju trema možda traje do pet minuta, ali nakon prve puštene pjesme sugovornici se započnu opuštati.


S obzirom na to da se teme mojih razgovora najčešće tiču života sugovornika – a tu temu oni zasigurno najbolje poznaju, uvijek smo imali osjećaj kao da smo na kavi.


U tih sat vremena obuhvatili bismo razne teme vezane za karijeru, nakon čega bi se većina gostiju čudila i pitala me – zar smo već gotovi? Zato volim radio! Uostalom, u takvoj formi intervjua najčešće publika dobije nove informacije, stoga je format prikladan i za najavu novih vijesti, ali i premijerno puštanje pjesama ili albuma, objašnjava Pleština.


Generacija Z

Rad na tabloidu Gracija Pleština će, uz smijeh, opisati kao vrlo zanimljiv. Iako doista nije bio idealni karijerni izbor za nju, priznaje da ju je taj posao mnogočemu naučio.


– Novinari u tabloidu imaju ogromnu kvotu članaka koju moraju ispuniti na dnevnoj razini, što je ujedno i razlog zašto neki članci nisu kvalitetno napisani. Osim toga, ono što tabloidi jako dobro rade je pisanje SEO naslova, vrlo bitnih radi klikova i čitanosti. Osim što sam iz prve ruke vidjela način rada i funkcioniranja tabloida, ušla sam u psihologiju pisanja naslova za takav medij, što je najbolji marketinški alat.


S druge strane, iskustvo rada u PR-u mnogo je šarolikije i razlikuje se, ovisno o industriji. Javni sektor i javni infrastrukturni projekti iziskuju veliku razinu strpljenja i poznavanja posebnog protokola koji javne strukture njeguju.


Također, ako se radi s javnim sektorom, ulazi se u suradnju s politikom, stoga je važno znati se ograditi i pravovremeno uspostaviti komunikaciju. Istraživanja provedena u posljednje tri godine pokazuju da nove generacije mladih profesionalaca, u koju spada generacija Z, teže specijalizaciji po sektorima, što je posljedica digitalizacije i života s raznim gadgetima i targetiranim oglasima.


Smatram da je u trenutnom razdoblju, koje je pretrpano informacijama na velikom broju digitalnih platformi, nužno pronaći nišu i graditi priču među targetiranom publikom određenog sektora. Tako moram priznati da u posljednje vrijeme težim k specijalizaciji u kreativnoj industriji i glazbenoj sceni.

Revelin


Osim Londona, Pleština je imala prilike studirati i u španjolskoj Pamploni te će kazati da je svaki od studija drukčije koncipiran.


– Naše sveučilište jako je fokusirano na teoriju, ali ona je, nažalost, često zastarjela i bazira se na komunikacijskim praksama i definicijama istih iz prošlog stoljeća. Kad sam otišla u Navarru, upoznala sam se s konceptima brandinga i PR-a, ali je kurikul bio puno drukčiji. Osim što smo imali puno predavača s renomiranih sveučilišta, poput Harvarda i Columbije, zahtijevalo se puno kritičkog promišljanja.


Ispiti su bili bazirani na analizama slučajeva i trik-pitanjima, a profesori su tražili kreativnost i inovativnost pristupa rješavanja problema. Moj diplomski studij u Londonu bio je baziran na praksama reklamiranja i brendiranja, a ispita nije bilo, već smo predavali projekte.


Odabrala sam to sveučilište zato što sam htjela više praktičnog rada i takvog pristupa, a to je mjesto poznato po tome što je isto pohađao Freddy Mercury, stoga je ono jako fokusirano na kreativnu i umjetničku industriju.


Imali smo puno stvarnih klijenata koji su pokretali svoj brend, pa smo u grupama morali razraditi projekt i imali bismo mali natječaj. Nakon što bismo izradili cijeli projekt i brand book, klijent bi odabrao s kojim će rješenjem ići, a profesori bi ocjenjivali naš rad, svjedoči naša sugovornica koja je nedavno počela raditi i za dubrovački Culture club Revelin, jedan od najpoznatijih domaćih noćnih klubova.


Do suradnje je došlo na preporuku Filipa Sulića, dugogodišnjeg rezidenta i organizatora ljetnog klupskog programa u Revelinu. Upoznala ga je na radiju jer joj je bio gost u emisiji, a od tada su se viđali na brojnim događanjima elektroničke glazbe, preporučio ju je i pozvao na razgovor.


– Ove godine klub predstavlja program koji je bogatiji od svih dosadašnjih. Imat ćemo velika gostovanja ponedjeljkom, srijedom, petkom i vikendima. Publika će imati prilike čuti renomirane producente poput Dipla, Vintagea Culturea, ZHU-a, Solarda te NBA zvijezde Shaquillea O’Neala, a potpuni program najavit ćemo uskoro.


Mogu samo reći da će nas posjetiti brojni višestruki dobitnici Grammyja, zaključuje razgovor Pleština, tvrdeći da nam na sceni nedostaje suradnje i dijeljenja znanja, iskustava i kontakata, a sebi za cilj uzimajući otkrivanje novih, mladih i kreativnih ljudi.


Foto: Josip MIŠKOVIĆ