Štorija od mašte

Brend Gordane Fabijanić inspiriran je primorskim životom: ‘Ljudi i užance, to je Traversa design’

Mija Dropuljić

FOTO: Traversa design

FOTO: Traversa design

'Žensko lice koje najčešće završava na našim proizvodima je zapravo snaga koju žena ima, a da ni ne zna, ljubav koju nosi bez rezerve', kaže

Posuđe i detalji za dom imaju tu moć da svaki dom pretvore u oazu veselja. Često je dovoljna tek jedna šalica ili tanjur da nam izmame osmijeh i za vrijeme najtmurnijeg i najstresnijeg dana.


Ako vašoj kuhinji, ali i vama nedostaje doze optimizma i pozitivnih misli, vrijeme je da dom ukrasite riječkim brendom Traversa Design.


Iza ovog upečatljivog brenda koji će rijetko koga ostaviti ravnodušnim stoje Gordana i Kristijan Fabijanić koji su u Traversin svijet pobjegli od svojih stresnih poslova. 


“Donijeli smo doma glinu i oboje se zaigrali kao djeca. Za to vrijeme je naš sin pobjegao van vičući da su mu starci prolupali. Zatim zapošljavamo Maju Smokvinu koja je naš stup i koja sad nas tjera kad zabušavamo.


Neprocjenjivo stvorenje. Sad je s nama i Larissa, prijateljica koja je i inače dolazila k nama na kavu i usput si nešto napraviti od gline.


Mala Luce i Stella, dvije predivne cure”, započinje njihovu priču Gordana. 




Traversa je način života


Sve je započelo u njihovom malom prostoru na galeriji kuće u kojoj žive.


Kasnije su opremili predivan zimski vrt u kojeg selu radionicu. Kako je posao rastao, tako je i taj prostor postao pretijesan te se Traversa u konačnici seli u cijelo prizemlje kuće koja se pretvara u pravu profesionalnu radionicu.


Traversa je pregača. To me pitaju svi koji ne žive na moru. Mi smo ljudi koji nose traversu čitavu godinu. Ljeti smo na otoku Pagu gdje imamo malu konobu.


Tamo traversa poprimi neku drugu dimenziju. Nosi mirise iz naše male kužine.


Špatule, razne alatke za glinu, boje i kistove zamijenimo palentarima i tećama.


Dakle, traversu ne skidamo, traversa je postala naš način života. Traversa je zaista dio nas i najnormalnije na svijetu je ovu malu radionicu tako i nazvati”, ističe Gordana. 




Traversa Design nastala je za vrijeme pandemije koronavirusa


U nastavku naglašava kako je keramika i lončarenje oduvijek bio njihov hobi, ispušni ventil. Ljudima koji godinama rade u uredima, koji su po cijele dane na raznim uređajima, potrebna je promjena.  


Težimo dodiru s prirodom, radu s rukama, iskopčati brige, opustiti se od stresa, pronaći komadić kreativne energije koja čuči u svima nama samo smo je negdje zakopali.


Život, brige i svakodnevica nas zatvore, ukrute i zaboravimo na sve ono dječje, na neke svoje davne želje i sklonosti. Govorim to iz vlastitog iskustva. Rad u korporaciji je jako dobro iskustvo.


Jako puno toga naučiš. Disciplina, odgovornost, uporan rad i zadaci koji imaju rokove oblikuju te u radnom svijetu. Ali, onda dođeš u godine kada želiš promjenu, kada zaključiš da može i drugačije.


U jednom momentu su nam se stvari posložile, iskoristili smo priliku i uz mrvu hrabrosti i puno sreće dajemo otkaze i otvaramo malu konobicu u našoj staroj, didovoj kući uz more.


Okrećemo se onome što jako volimo, dobru hranu, kuhanje i dobro vino. Koliko god je teško i iznimno zahtjevno, sve prođe kad ujutro umjesto u grad, na šesti kat neke poslovne zgrade kreneš na osunčane staze brati začinsko bilje.


I tako već 12 godina. Traversa design nastaje puno kasnije, za vrijeme covida, kada smo svi bili zatočeni u svoja četiri zida.


Doduše, mi smo tada radionicu imali u zimskom vrtu naše kuće gdje imamo i vanjski vrt prepun zelenila, a iza su šumske šetnice pa nismo osjećali skučenost. Međutim, odjednom smo svi imali puno vremena.


Shvatili smo da je došao trenutak da naš hobi pustimo u svijet.


Zavrtjelo smo lončarsko kolo na najjače, počeli proizvoditi jako puno stvari, upustili se i u mali dizajn kuhinjskog tekstila, podigli web shop i društvene mreže i otvorili širom prozore i vrata.


Poletjeli smo u svijet. Zaista smo se tako i osjećali.”




Svaki proizvod s potpisom Traversa designa je unikatan


S jedne strane Traversa design nudi svoje proizvode na vlastitom web shopu, prodaje svoje kreacije u galerijama i trgovinama, dok s druge strane za razne kompanije izrađuju personalizirani dizajn. 


“Izrađujemo doslovno sve od gline, od uporabnih predmeta kao što su šalice, posude, velike zdjele, posudice s poklopcima, razne tanjure i pladnjeva do dekorativnih predmeta, skulptura, figurica, vaza, životinja i kućica.


Od tekstila radimo kuhinjske krpe, tekstilne torbe, košare za kruh, nesesere, jastučnice i šugamane za more. Sve crteže za tekstil radim na iPadu i sve se digitalni prenosi na čisti pamuk. Tekstil je vrlo kvalitetan. Uz ispravno održavanje, godinama ćete ga koristiti.”


U izradu keramičkih proizvoda koriste više vrsta glina i glazure. Za crtanje koriste isključivo engobe jer su najpodatnije za crtanje.


Naša keramika je sve samo ne uranjanje u glazurne boje. To su sve ručno crtane ilustracije, svaka posebno, od prve do zadnje. Znamo imati narudžbe za preko 1.000 komada crteža s motivom ljudi koji trče i skaču.


Zamislite sada tisuću puta nacrtati na svakoj šalici dvoje troje ljudi, mačku, psa, stablo, kućicu…


Ili more, puno brodova, jedrilica i barčica. Sve je to iznimno zahtjevno, ali nas istovremeno jako veseli jer niti jedan predmet nije isti. To su zaista sve unikati.”




“Kupovati lokalno, znači donijeti doma pravi identitet nekog mjesta ili osobe”


Sve što izlazi iz “kreativne pećnice” Traversa designa je ručni rad, autorsko djelo i kako Gordana ističe “mala tvornica emocija”. 


“Iznimno cijenim male proizvođače, ručne radove, predivne ideje koje krenu iz dnevnog boravka i osvoje svijet. Često putujemo i svaki put doma donesem nečije autorsko djelo, s imenom i prezimenom.


Kupovati lokalno, autorsko, znači donijeti doma pravi identitet nekog mjesta ili osobe. Imam doma jako puno stvari za koje znam čije su djelo i od kud dolaze i za mene imaju strašnu vrijednost.


Sve to nosi neku svoju priču i sretna sam kad je mogu prenositi svima koji dođu k nama u posjet.


Najviše volim kupovati slikovnice. Riznice raskošnih ilustracija i predivnih priča.


Nisu slikovnice samo za djecu. Zavirite u knjižare i začudit ćete se što sve ljudi rade. Nema ljepše nego kad te iskreno razveseli nečijih ruku djelo, pokrene emociju, uljepša ti dan.


Dakle, sve što stvaramo u segmentu doživljaja mora imati priču. Doslovno sve, bez obzira čime se bavimo. Naši proizvodi jesu doživljaj, bilo da ga kupujete za sebe ili za poklon dragoj osobi.”




Koliko je teško balansirati umjetničku kreativnost i poslovni aspekt brenda?


Gordana ističe da je u početku to bilo veoma teško jer je brendiranje ozbiljan posao, cijela jedna nauka koja zahtijeva puno truda.


“Ljudi plaćaju te usluge, bore se za vidljivost i prikupljanje sljedbenika.


U početku me je strašno opterećivalo dok nisam shvatila da mi oduzima gomilu vremena i živaca. Pokušala sam i s agencijama, ali je jako teško pronaći osobu koja razumije materiju i pravac kojim ideš.


I onda sam prestala. Sve zaustavila, ne zamaram se više, uložim vremena koliko mogu, pustim objavu na društvenim mrežama kada meni odgovara i kada imam vremena.


Prestala sam se s time opterećivati i brojati, pregledavati statistike i algoritme, slijediti pravila i biti u trendu. Nema toga više. Imam neku granicu.


Tu sam gdje jesam i gdje trebam biti. Kada imam nešto novo, javim svijetu i veselim se to pokazati. I tako, od proizvoda do proizvoda. Pomalo, korak po korak, sve dođe na svoje.”


U nastavku ističu kako pokretanje posla od nule je izazovno, prvenstveno jer se mora zadovoljiti hrpa zakonodavnih normi. Tu je jako puno papirologije u pitanju, kupnja raznih aplikacija, puno pravilnika i propisa koji se moraju zadovoljiti kako bi se uopće krenulo u kupnju inventara i strojeva. 


“I kad sve to posložiš čeka te tržište. Pronađi kupca.


Kako imamo firmu već 12 godina, bilo nam je puno lakše posložiti stvari. Uvijek kažem da za nas, male tvrtke, vrijedi da ćeš uspjeti onoliko koliko uložiš truda i ljubavi u cijelu priču. Traversa design počiva isključivo na kreativnom radu.


Kreativnost funkcionira samo na pogon ljubavi, a sve ostalo na iznimnoj upornosti, vjeri u sebe i svoje proizvode i dvije tone truda”, naglašava Gordana.




Primorje je Gordanina vodeća inspiracija


Kada je inspiracija u pitanju, Gordana ističe kako “apsolutno sve počiva na našoj kulturi, na našem malom, primorskom svijetu, u ovom predivnom okruženju mora, šume, mirisa divljih biljaka”. 


“To mi je najbitniji pokretač. Plus glazba. Užasno sam ambijentalan tip.


Jako mi je važno moje okruženje. Moram biti uz biljke, moram imati puno svjetla, sunca. Glazba mora svirati 24 sata na dan. Interijer uređujem samo s prirodnim materijalima.


Moram osjetiti toplinu i boje. Naš primorski svijet je moja inspiracija. Naši ljudi, ćakule, bura, jugo, riječke kiše, more, mornari i barke, biljke, naši domaći običaji, ljubav i životinje.


Jako puno crtam ljude i situacije u kojima se stalno nalazimo. I one lipe i one teške. Sve je to dio nas.


Žensko lice koje najčešće završava na našim proizvodima je zapravo snaga koju žena ima, a da ni ne zna, ljubav koju nosi bez rezerve.


Baš kako kaže naš Urban u pjesmi Samo, u orahovoj ljusci ti izazivaš more… Ta pjesma je je strašno važna i jedna od mojih većih inspiracija.


Ljudi i užance, to je Traversa design.”




Dug i kreativan radni dan 


Gordanin radni dan počinje, moglo bi se reći, u ranu zoru. Već u pet ujutro je na nogama, kuha kavu, pali lampe u zimskog vrtu, sluša radio koji se godinama nije gasio, čita vijesti i polagano kreće u nove radne pobjede.


“Olovke, boje, crtanje, skiciranje… Gledam svitanje i slušam glazbu. Sve što izađe iz naše radionice nastalo je u ranim jutarnjim satima, u miru svitanja. Sjetim se barbe u kaiću koji je siguran da će danas uhvatiti koju dobru ribu za ručak. Ali, iz mora mu špar viče ‘nisam ti ja brancin’. Ili mornar koji s kopna gleda brod i sanja more. Ili, ona, ljubav njegova koja mu viče ‘ja sam tvoje more’, ili zimska scena, ljudi s kapama i šalovima kojima je prehladno na tom maglovitom kontinentu i viču ‘pobjegnemo na jug’. Sve su to slike koje mi samo dođu, ja ih brzo skiciram na papir, prenesem na šalicu, obojim s puno boja, pečem i glaziram i tako nastane uzorak.”




“Naši kupci su jedno veliko i šareno društvo!”


U početku su vjerovali kako je njihov brend okrenut prvenstveno ženama, no na koncu su se iznenadili koliko muškaraca kupuje njihove proizvode.


Dakle, naši kupci su jedno veliko, šareno i različito društvo! Na našu sreću. Znači da smo uspjeli doći do najrazličitije publike. Sve dobne skupine i osim domaćih, naše proizvode jako puno kupuju stranci. Mislim da nema zemlje i kontinenta gdje nas nema. Inbox nam je krcat poruka i fotografija naših proizvoda, narudžbi, želja i pozitivnih komentara. Ali, moram istaknuti djecu. Nemalo puta sam gledala kako djeca vuku roditelje za rukav prema polici s našim ruksacima, zdjelicama za doručak ili šalicama za kakao.”


Na pitanje koji su vrijednosti koje stoje iz brenda Traversa Design Gordana bez imalo razmišljala ističe da su to ljudi – “njihov mali tim iz velike radionice”.


“Druga vrijednost je priča. Vraćamo se na početak i od kud sve kreće. Od priče koju želite ispričati kroz svoj proizvod. Jako puno priča smo i za druge ispričali. Za Solanu Nin kroz solare, ljude koji vade sol, kroz povijest koraljarstva na otoku Zlarinu za Centar koralja, kroz ljekovito bilje za farmacije i male brendova s prirodnom kozmetikom. Prošli smo i kroz Split s njegovim pričama, Dubrovnik, Zadar i Šibenik, kroz Istru. Jako puno priča smo ispričali za naše otoke i otočane što nam je najbliža i dobro poznata tema, ali i za Liku, Zagorje, da ne ispadne da smo samo na moru. Volimo mi putovati i upoznavati ljude, interpretirati njihove zamisli. Ima tu jako različitih projekata za razne tvrtke, velike medijske kuće, specijalizirane trgovine, slastičarne, restorane i barove. Svi nam se obrate sa svojim željama, ispričaju nam priču, mi im postavimo sto pitanja i zajedno dođemo do personaliziranog produkta. Trenutačno radimo za jednu divnu Riječanku i njezin predivan brend prirodne kozmetike, ali to je još koji dan tajna.”




Svaki proizvod priča svoju priču


Iza svakog njihovog proizvoda krije se priča, a to se kroz sve njihove kreacije osjeti i na prvu. Gordani su, kako je naglasila, inspiracija prvenstveno ljudi i situacije u kojima se one zateknu.


“Šalica sa barbom i tetom, barba teti kaže ono što joj nikada u životu nije rekao na glas, jer se to ne govori, ‘sve si mi na svitu’. Pepeljara iz koje viri riba i viče ‘ča fumaš’. Teta Mande koja je zapravo moja mama i koja te uvijek čeka, oko nje je toplina doma i uvijek se osjećaš kao dijete čim pređeš njezine kužine. Šalica s kokoškom gdje piše ‘ča uvik kvocaš?’, e to najčešće kupuju muškarci 😁. Ona i on, on joj govori ‘lipa moja’. U tim riječima se krije najveći stupanj ljubavi, ne moraš dalje, sve ti je rekao. Dida moj je oda Arsenovoj pjesmi. I inače Arsen Dedić je moj tajni pretinac prepun blaga, čudesa i nepresušne inspiracije. Imamo i jednu krpu koja se zove Didov laboratorij. To su uspomene na naša djetinjstva, upravo inspirirane pjesmom ‘Dida moj’, gdje smo kao djeca, uz ogromnu ljubav bili izloženi i raznim ‘likarijama’ kao što je rakija za fibru, mast za pluća, hajdučka trava za rane. Pa razne ljekovite priče, rakija za niski tlak i rakija za visoki tlak, babin čaj za sve tegobe, smilje za lipotu, kvarnerski lovor za šugo, šipak od života, male boce za otrov, jedno vino za nas, a drugo za goste. Kopriva za po turu i kamomila za san, more za inhalaciju, perunike s magistrale, kukuruzni brci za bubrege. Sve su to momenti iz naših života. Ipak, ima jedna draga priča sa sretnim završetkom. U našoj konobi sjede dvoje ljudi, žena i muškarac. Svađaju se, nadglasavaju, viču jedno na drugo. Na stolu naša zdjela krcata dagnji na buzaru. Jedu i svađaju se. Odjednom, psovke i uvrede zamijeni glasan smijeh. Pogledam ih u čudu, smiju se, oboje. I shvatim da su došli do dna zdjele. A na dnu nacrtane dvije ribe. Jedna drugoj kaže, ča se uvik svađaš, ča se uvik ljutiš, samo me poljubi. Svađa je u trenu prestala. Taj crtež ih je momentalno zaustavio. Nasmijao i učinio da se okrenu ljepšem danu. Naravno da su se poljubili. Ili scena kada dvije Francuskinje uzimaju s police zdjelu gdje je uz ilustraciju napisan i naš stari recept za buzaru od škampi. Na paškoj čakavici. Nema tog Googlea koji će to prevesti. Pitale su prodavača da im prevede. Snimile prijevod mobitelom, prasnule u smijeh, oduševile se, uzele dvije zdjele i odnijele u svoj francuski dom. Zamišljamo kako spremaju škampe baš po tom receptu i prepričavaju svojim gostima doživljaj iz Hrvatske.”


Upravo znajući da svaki proizvod priča neku priču, teško je izdvojiti neke favorite. Među najpopularnije ubraja se šalica “Evo me doma”, ona je, kako Gordana ističe, najčešće putovala po Europi.


“Šalica ‘Lipo li je’ ne prestaje s proizvodnjom. Pladnjevi s ljudima je nešto što uopće ne možemo dovoljno proizvesti. Poklon paket ‘Prijateljice’, sa šalicom i neseserom, s tri žene se već godinama rasproda brzinom munje, čim je pustimo u prodaju. ‘Sve ti cvitalo’ na čašicama za rakiju… Ono što nas obilježava, što nam znači, što nam vrati uspomene, to najbrže odlazi.




Traversa design je izraziti popularan na našoj obali


Traversa proizvode možete kupiti putem njihovog službenog web shopa i u skoro svim gradovima u Hrvatskoj. Pogotovo na obali ćete uvijek pronaći barem par komada Traversine keramike ili tekstila.


“Pogotovo na obali jer stranci jako vole doma odnijeti šalicu na čakavici. Jako smo sretni što konačno i doma, u Rijeci možete kupiti proizvode. Samo prošećite do Sv. Vida i zavirite u butigu Croatia In a Box. Ima svega. Uskoro izlazi nova, limitirana kolekcija, zimske priče. Jako puno novih stvari smo napravili. Cijene se kreću od 13 pa do 100 eura.”


Kada Gordana razmišlja o budućnosti, želi prije svega ostati jednako kreativna. Zadržati isti tempo, iste korake i stari recept…


“To je sve što nam treba. Nigdje nam se ne žuri, ne želimo bezglavo rasti nego i dalje pričati male, lipe priče, ostati mali, ali veliki srcem. Stati na loptu kad treba, ali i izvući zadnji atom snage, zapeti za nešto što nam se sviđa. Veseliti se svakom novom projektu i svakom novom svitanju”, za kraj ističe Gordana.