Uvodnik

Turistički Kairos 2023.

Tihana Tomičić

Foto Sanjin Strukic/PIXSELL

Foto Sanjin Strukic/PIXSELL

Dok se sustav liberalizira, liberali čini se imaju neki problem: tako je lokalna gradska vlast u Splitu, a to je kako se zna Centar Ivice Puljka, donijela bizarnu odluku o tome da uvede vrlo stroge kazne za golišavo hodanje po gradu

placeholder


Čak 46 hrvatskih turističkih tvrtki i lokalnih turističkih zajednica predstavlja Hrvatsku na turističkom sajmu u New Yorku, potvrđujući koliko je američko tržište zanimljivo za ovu sezonu. Pritom je Hrvatska jedina europska zemlja u statusu partnera ovogodišnjeg izdanja sajma u New Yorku, što dovoljno govori o tome kakav se napor ulaže u to da se ove 2023. godine pokuša dosegnuti rekordni rezultat iz 2019. godine.


Iako pandemija i rat u Ukrajini čak i nisu bitnije utjecali na hrvatske turističke brojke kroz zadnje tri godine, ipak je rekordna 2019. još nedosanjani san. Zato su se turistički djelatnici rastrčali po svijetu reklamirajući Hrvatsku, a u tome nam pomažu čak i najjače svjetske medijske kuće poput CNN-a koji zadnjih dana objavljuje hvalospjeve o Jadranu. Rovinj i druge gradove u Istri naziva »malim Venecijama«, a upravo Kvarner navode kao glavni ovogodišnji hit. Krk, Rab, Cres, Lošinj – sve naše je najbolje, kažu na CNN-u, objašnjavajući kako nije samo već odavno planetarno poznati Dubrovnik jedina znamenitost koju u Hrvatskoj treba vidjeti. Ukidanje viza za Hrvate za ulazak u SAD također se komentira kao dodatni poticaj turističkoj razmjeni, ali i svrstavanju Hrvatske u red uređenih i sigurnih europskih država, što je također jedan od važnih elemenata turističke ponude. Ključni, zapravo.


Amerika je glavno tzv. »daleko tržište« hrvatskog turizma odavno, a ove godine želi se vidljivost Hrvatske dodatno podići, zato ne čudi da je u New Yorku ovog vikenda bio najjači hrvatski turistički sastav. Lanjski podaci govore da su Amerikanci u našoj zemlji ostvarili više od 1,6 milijuna noćenja, a to je više od 90 posto rezultata iz rekordne 2019. godine. Cilj je to, naravno, ove godine premašiti, i to ne kriju u Hrvatskoj turističkoj zajednici.




No, sve je uvijek ljepše gledati iz daleke perspektive – problem broj jedan u Hrvatskoj trenutno je manjak radne snage, baš posebno u hotelijerstvu i turizmu, i to je nešto što će turistička politika na duge staze morati početi rješavati. Ovih dana mogu se čuti na radiju oglasi čak i za mjesta chefova, glavnih kuhara, u kuhinjama velikih hotelijera i njihovih restorana. Iako je to posao koji je odlično plaćen, nedostaje kadrova. Kvaliteta ponude mora biti visoka, tim više što Hrvatska više nije zemlja (samo) masovnog turizma, nego i visokokvalitetne autentične ponude, posebno u gastrosegmentu. Gosti visoke platežne moći traže najbolje, ma koliko koštalo, a dobra je okolnost da su hrvatske granice i kvote za uvoz radne snage znatno liberalnije nego dosad. Stoga će na kraju sve regulirati tržište, ali kanali moraju biti maksimalno otvoreni kako bi zaista najbolji došli raditi u Hrvatsku. To će biti ključna tema za razvoj turizma i ove, i narednih godina.


No, dok se sustav liberalizira, liberali čini se imaju neki problem: tako je lokalna gradska vlast u Splitu, a to je kako se zna Centar Ivice Puljka, donijela bizarnu odluku o tome da uvede vrlo stroge kazne za golišavo hodanje po gradu. Nova odluka o komunalnom redu kaže da su za prekršitelje koji hodaju u kupaćem kostimu propisane kazne od čak 150 eura, a isto je i za one koji piju alkohol na javnim mjestima. Dakle, odeš u kupanja na Baćama na 40 stupnjeva u kratkim kupaćim hlačama, usput kupiš pivo, i platiš 300 eura. Bravo za takvu »liberalnu politiku« prema turistima, čestitke i aplauzi! Definitivno, loše je kad lokalne vlasti pošto-poto nasrću na »stečene vrijednosti« prethodnih garnitura – jasno je da Ivica Puljak ne može Željka Keruma nacrtanog vidjeti, i da promovira sve vrijednosti koje su dijametralno suprotne njegovima, barem daklarativno. Ali, upravo je u Kerumovo vrijeme u Split došla Ultra kao festival koji je Split digao na svjetsku razinu i tom gradu donio višestruko povećan turistički promet nego ikad ranije. Sad »liberalni puritanci«, taj čudnovati kljunaš, oksimoron hrvatske politike, započinje financijski kažnjavati turiste koji u tom ljetovalištu, jer Split je ljeti veliki resort, hodaju – obučeni kao turisti?!


Turistički proizvod je miks svega što čini jednu državu, ili jednu sredinu. I ako se taj proizvod misli prodavati, onda bi trebalo cijeli način života prilagoditi tome da dokažeš svoju gostoljubivost i otvorenost. Kazne, ograničavanje kretanja po centru takvog turističkog grada, to je gotovo neshvatljivo. Cjelokupna politika razvoja turizma Hrvatske trebala bi biti usklađena kako bi i ove 2023. uhvatili Kairosa za čuperak, to se valjda svi slažemo, znajući da je turizam glavno sidro razvoja ove zemlje.