I dok Banski dvori čekaju pravi trenutak kako bi stali na crtu podivljaloj cijeni energenata, u Mađarskoj i Sloveniji su zamrznule cijene goriva - litra eurosupera 95 u Hrvatskoj stoji 1,71 euro, u Sloveniji 1,56, a u Mađarskoj 1,25 eura
Uzlazna linija broja oboljelih od koronavirusa i broja umrlih rasla je od utorka do subote, u nedjelju i ponedjeljak uslijedio bi blagi pad, a od utorka onda opet eksponencijalni rast. Srećom, zbog procijepljenosti, imuniziranosti i toplijeg vremena, ta je priča za nama. Barem do jeseni. No, ništa se nije promijenilo kada je strah od utorka u pitanju. Sada svakog drugog dana u tjednu strepimo koliko će koštati litra goriva. Jedan tjedan profitiraju oni koji voze na dizel, drugi tjedan profitiraju oni koji voze na benzin. Ustvari tješe se tuđom mukom kako ne bi mislili o svojoj i o tome da smo svi zaglavili duboko u glibu. I nitko ne zna gdje je tome kraj. Ali svi se boje, i to s razlogom, da nam na vrata kuca jedna od najgorih gospodarskih kriza prema kojoj će i ona iz 2008. godine izgledati kao krizica.
Elem – benzin će od danas u maloprodaji biti skuplji za oko 15 lipa, ovisno o maloprodajnom mjestu, dok će dizel i plavi dizel pojeftiniti za četrdesetak lipa po litri. Time bi litra najprodavanijeg goriva Eurosuper 95 narasla na oko 13,40 kuna po litri, dok bi cijena dizela trebala pasti na oko 13,07 kuna po litri, a plavog dizela na oko 9,18 kuna po litri. Znači ovog tjedna su profitirali oni koji voze na dizel. Em im auti manje troše, em im je jeftinije gorivo. Sretnici dizelaši će tjedan dana prosječni spremnik dizela od 50 litara plaćati 20 kuna jeftinije, što znači da su zaradili za pivu, onu domaće proizvodnje, jer su zbog inflacije one uvozne poskupjele i iznad 20 kuna. Nesretnici benzinaši ostadoše bez malog macchiata jer će im spremnik eurosupera biti oko sedam kuna skuplji. Dobro, bez kratke kave, jer je i macchiato u međuvremenu poskupio na preko 10 kuna.
Vijesti s naftne burze kažu da je cijena sirove nafte prošle godine rasla za oko 50 posto, a ove za dodatnih 45 posto. Na londonskom je tržištu cijena nafte prošloga tjedna lagano padala, zbog usporavanja gospodarskih aktivnosti i industrijske proizvodnje, na 111,5 dolara po barelu, dok je na američkom tržištu barel dosegao vrijednost od 110 dolara, no potkraj tjedna cijena je opet počela rasti zbog europskih najava o embargu na uvoz ruske nafte i blokade uvoza ruskog plina preko dijela plinovoda u Ukrajini i preko plinovoda u Poljskoj, javljaju oni koji prate naftnu i plinsku burzu. Dakle, svima se crno piše, što bi trebalo utješiti one kojima je crnije. Recimo, nama u Hrvatskoj. Jer su kod nas cijene goriva više nego u okruženju. Očito još nije dovoljno kritično, čim se ne oglašava premijer Andrej Plenković koji je najavio da će vidjeti što će Vlada učiniti. I dok Banski dvori čekaju pravi trenutak kako bi stali na crtu podivljaloj cijeni energenata, u Mađarskoj i Sloveniji su zamrznule cijene goriva – litra eurosupera 95 u Hrvatskoj stoji 1,71 euro, u Sloveniji 1,56, a u Mađarskoj 1,25 eura. Litra dizela u Hrvatskoj je 1,85, u Sloveniji 1,66, a u Mađarskoj 1,4 eura.
Utjehu valja naći u ocjeni Hrvatske udruge poslodavaca koja naglašava da bi bilo puno gore da nije bilo interveniranja u trošarine i privremenog ukidanja obaveze umješavanja biogoriva jer bi dizel bio skuplji za 88 lipa po litri. I pritom upozoravaju da poslodavci ističu kako vlada treba uložiti dodatne napore kako bi se prijevoznicima pomoglo da izdrže cjenovne udare, jer cijena prijevoza utječe i na cijene brojnih proizvoda i usluga. I dok premijer Plenković smišlja što će i kako će, a što je proces koji traje za razliku od brzopoteznih odgovora predsjedniku Zoranu Milanoviću u ratu koji traje između Banskih dvora i Pantovčaka, HUP traži smanjenje cestarina za teretni i putnički prijevoz, nižu stopu PDV-a na prijevoz putnika na međustopu od 13 umjesto 25 posto. Ne zna se je li to mudro, jer riječ je o svetoj kravi, ali traže i izmjenu Zakona o HRT-u, u dijelu obveze naplate mjesečne RTV pristojbe od 80 kuna po vozilu, kao i redefiniranje načina naplate naknade ZAMP-a od 42 kune po vozilu… Jer, oko 50 posto cijene dizel-goriva čine davanja državi kroz naknade, trošarine i PDV. Pa računaju, kada već država dobrano puni proračun, red je i da se malo iz tog proračuna zagrabi nazad. Što će biti valja nam pratiti cijeli tjedan, i sa zebnjom čekati novi utorak, drugi dan u tjednu, koji je u zadnje dvije i pol godine postao mrži od ponedjeljka.
Kanoćal
Strah od utorka
Damir Cupać
17. svibanj 2022 15:30
Foto Marko Gracin
I dok Banski dvori čekaju pravi trenutak kako bi stali na crtu podivljaloj cijeni energenata, u Mađarskoj i Sloveniji su zamrznule cijene goriva - litra eurosupera 95 u Hrvatskoj stoji 1,71 euro, u Sloveniji 1,56, a u Mađarskoj 1,25 eura
Uzlazna linija broja oboljelih od koronavirusa i broja umrlih rasla je od utorka do subote, u nedjelju i ponedjeljak uslijedio bi blagi pad, a od utorka onda opet eksponencijalni rast. Srećom, zbog procijepljenosti, imuniziranosti i toplijeg vremena, ta je priča za nama. Barem do jeseni. No, ništa se nije promijenilo kada je strah od utorka u pitanju. Sada svakog drugog dana u tjednu strepimo koliko će koštati litra goriva. Jedan tjedan profitiraju oni koji voze na dizel, drugi tjedan profitiraju oni koji voze na benzin. Ustvari tješe se tuđom mukom kako ne bi mislili o svojoj i o tome da smo svi zaglavili duboko u glibu. I nitko ne zna gdje je tome kraj. Ali svi se boje, i to s razlogom, da nam na vrata kuca jedna od najgorih gospodarskih kriza prema kojoj će i ona iz 2008. godine izgledati kao krizica.
Elem – benzin će od danas u maloprodaji biti skuplji za oko 15 lipa, ovisno o maloprodajnom mjestu, dok će dizel i plavi dizel pojeftiniti za četrdesetak lipa po litri. Time bi litra najprodavanijeg goriva Eurosuper 95 narasla na oko 13,40 kuna po litri, dok bi cijena dizela trebala pasti na oko 13,07 kuna po litri, a plavog dizela na oko 9,18 kuna po litri. Znači ovog tjedna su profitirali oni koji voze na dizel. Em im auti manje troše, em im je jeftinije gorivo. Sretnici dizelaši će tjedan dana prosječni spremnik dizela od 50 litara plaćati 20 kuna jeftinije, što znači da su zaradili za pivu, onu domaće proizvodnje, jer su zbog inflacije one uvozne poskupjele i iznad 20 kuna. Nesretnici benzinaši ostadoše bez malog macchiata jer će im spremnik eurosupera biti oko sedam kuna skuplji. Dobro, bez kratke kave, jer je i macchiato u međuvremenu poskupio na preko 10 kuna.
Vijesti s naftne burze kažu da je cijena sirove nafte prošle godine rasla za oko 50 posto, a ove za dodatnih 45 posto. Na londonskom je tržištu cijena nafte prošloga tjedna lagano padala, zbog usporavanja gospodarskih aktivnosti i industrijske proizvodnje, na 111,5 dolara po barelu, dok je na američkom tržištu barel dosegao vrijednost od 110 dolara, no potkraj tjedna cijena je opet počela rasti zbog europskih najava o embargu na uvoz ruske nafte i blokade uvoza ruskog plina preko dijela plinovoda u Ukrajini i preko plinovoda u Poljskoj, javljaju oni koji prate naftnu i plinsku burzu. Dakle, svima se crno piše, što bi trebalo utješiti one kojima je crnije. Recimo, nama u Hrvatskoj. Jer su kod nas cijene goriva više nego u okruženju. Očito još nije dovoljno kritično, čim se ne oglašava premijer Andrej Plenković koji je najavio da će vidjeti što će Vlada učiniti. I dok Banski dvori čekaju pravi trenutak kako bi stali na crtu podivljaloj cijeni energenata, u Mađarskoj i Sloveniji su zamrznule cijene goriva – litra eurosupera 95 u Hrvatskoj stoji 1,71 euro, u Sloveniji 1,56, a u Mađarskoj 1,25 eura. Litra dizela u Hrvatskoj je 1,85, u Sloveniji 1,66, a u Mađarskoj 1,4 eura.
Utjehu valja naći u ocjeni Hrvatske udruge poslodavaca koja naglašava da bi bilo puno gore da nije bilo interveniranja u trošarine i privremenog ukidanja obaveze umješavanja biogoriva jer bi dizel bio skuplji za 88 lipa po litri. I pritom upozoravaju da poslodavci ističu kako vlada treba uložiti dodatne napore kako bi se prijevoznicima pomoglo da izdrže cjenovne udare, jer cijena prijevoza utječe i na cijene brojnih proizvoda i usluga. I dok premijer Plenković smišlja što će i kako će, a što je proces koji traje za razliku od brzopoteznih odgovora predsjedniku Zoranu Milanoviću u ratu koji traje između Banskih dvora i Pantovčaka, HUP traži smanjenje cestarina za teretni i putnički prijevoz, nižu stopu PDV-a na prijevoz putnika na međustopu od 13 umjesto 25 posto. Ne zna se je li to mudro, jer riječ je o svetoj kravi, ali traže i izmjenu Zakona o HRT-u, u dijelu obveze naplate mjesečne RTV pristojbe od 80 kuna po vozilu, kao i redefiniranje načina naplate naknade ZAMP-a od 42 kune po vozilu… Jer, oko 50 posto cijene dizel-goriva čine davanja državi kroz naknade, trošarine i PDV. Pa računaju, kada već država dobrano puni proračun, red je i da se malo iz tog proračuna zagrabi nazad. Što će biti valja nam pratiti cijeli tjedan, i sa zebnjom čekati novi utorak, drugi dan u tjednu, koji je u zadnje dvije i pol godine postao mrži od ponedjeljka.