Povećanja plaća dobili su riječki vatrogasci, zaposlenici gradske uprave, dječjih vrtića, Komunalnog društva Čistoća, a to sada treba ispoštovati. Bez čepljenja proračunske rupe od 12 milijuna eura bit će to teško izvedivo
Nakon što je Sabor prihvatio Vladinu poreznu reformu bilo je jasno da će se čelnici lokalne samouprave pržiti na tihoj vatri. Jedan od onih kojemu nije nimalo lako je i riječki gradonačelnik Marko Filipović. On je među onim čelnicima lokalne samouprave koji nema većinu u predstavničkom tijelu pa se mora uzdati u umijeće pregovaranja kako bi mu prošle važne odluke. Za sada je u tome uspijevao jer su dva njegova proračuna dobila većinu glasova u Gradskom vijeću. Pola mandata ove gradske vlade je prošlo, a kako se bliži izborna 2004. godina kada se očekuju parlamentarni, europski i krajem sljedeće godine predsjednički izbori, jasno je da će političke tenzije rasti. Dakle, vrlo je nezgodan trenutak za predlaganje osjetljivih odluka, a mini porezna reforma na riječkoj razini svakako je u toj kategoriji.
Poreznim reformama ukinut je prirez, a samim tim ukinuto je i jedno od Filipovićevih predizbornih obećanja – smanjenje prireza s 15 na 10 posto. Ono što je obećao, počeo je izvršavati i u sljedećoj godini, prirez je trebao biti smanjen na 12 posto, s tim da bi do kraja mandata iznosio 10 posto. Vlada je prirez ukinula, a to znači da je prema izračunima riječkih gradskih službi, proračun ostao bez 12 milijuna eura. Riječ je o golemom novcu bez kojega je nemoguće financirati programe iz sektora sporta, kulture, komunalnog sustava, a upitan je proračun u cjelini jer je tijekom pregovora o povećanju plaća sa socijalnim partnerima gradski budžet dodatno opterećen.
Povećanja plaća dobili su riječki vatrogasci, zaposlenici gradske uprave, dječjih vrtića, Komunalnog društva Čistoća, a to sada treba ispoštovati. Bez čepljenja proračunske rupe od 12 milijuna eura bit će to teško izvedivo. A zakonodavac je predvidio da o poreznim odlukama na lokalnoj razini gradonačelnik predlaže, a Gradsko vijeće prihvaća. Da se tako nešto dogodilo prije nekoliko izbornih ciklusa, nikakvih problema ne bi bilo jer je SDP-ova koalicija imala stabilnu većinu u Gradskom vijeću. U zadnja dva izborna ciklusa to nije slučaj pa se najprije gradonačelnik Vojko Obersnel morao dovijati kako osigurati dovoljno glasova za bitne odluke. Ista sudbina zadesila je i Filipovića. On je bio prisiljen predložiti gotovo maksimalnu nižu i višu stopu poreza na dohodak, a što nije poticajno za podršku onim strankama koje nisu dio SDP-ove koalicije. Svi gradski vijećnici su svjesni da se nekako mora nadomjestiti manjak u proračunu koji će nastati ukidanjem prireza, ali pitanje je koliko su spremni podržati nepopularne odluke jer nisu ni u kakvoj koaliciji sa SDP-om. Filipović je pojasnio da je izračun pokazao da porezni obveznici neće biti dodatno opterećeni takvim poreznim stopama i da će onima koji imaju prosječnu bruto plaću od 1.500 eura na kraju godine u novčaniku ostati 400-tinjak eura. No, bez obzira na taj izračun, uvijek je teško glasati za nešto što je maksimalno porezno opterećenje koje je predviđeno zakonom. Vlada je tu odigrala mudro. Kao, oni su omogućili daljnje porezno rasterećenje građana, a onda su prebacili porezne škare lokalnim samoupravama koje su prisiljene predlagati nimalo popularne odluke. I onda još strijepiti hoće li te odluke dobiti podršku. Ako ne dobiju, planiranje i izvršenje proračuna postaje nemoguća misija.
U prijevodu, nije nemoguće krajem godine očekivati krize vlasti u brojnim samoupravama koje su prisiljene na kohabitaciju između izvršne vlasti i predstavničkoga tijela. Kada se tome doda da je Filipović predložio i maksimalne iznose poreza na dohodak po krevetu u sobama, apartmanima i kućama za odmor i poreza na kuće za odmor, teško je u ovom trenutku zamisliti da će riječki gradonačelnik imati potrebnih 17 vijećničkih ruku u zraku. Što se tiče ova dva poreza, valja naglasiti da je riječ o hrabrom prijedlogu koji ima i te kako opravdanu logiku. Na taj način želi se onemogućiti one koji sezonski iznajmljuju sobe da na tome profitiraju više od onih koji se bave dugoročnim najmom. Što se tiče poreza na kuće za odmor, riječ je o drugoj nekretnini pa riječki gradonačelnik želi potaknuti vlasnike da ih rentaju jer stanova za najam u Rijeci nedostaje. Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća protiv izvješća o izvršenju proračuna bili su Klub Akcija mladih – Unija Kvarnera, Maša Magzan i Iva Rinčić, ali i Možemo Rijeka. Neprihvaćanjem te odluke, u operativnom smislu nije se dogodilo ništa. Neprihvaćanje poreznih prijedloga izazvat će i te kako posljedice za funkcioniranje Grada Rijeke. I zato do odluka Gradskog vijeća Filipoviću preostaje prženje na tihoj vatri.
Kanoćal
Prženje na tihoj vatri
Damir Cupać
05. listopad 2023 12:11
Snimio Mateo LEVAK
Povećanja plaća dobili su riječki vatrogasci, zaposlenici gradske uprave, dječjih vrtića, Komunalnog društva Čistoća, a to sada treba ispoštovati. Bez čepljenja proračunske rupe od 12 milijuna eura bit će to teško izvedivo
Nakon što je Sabor prihvatio Vladinu poreznu reformu bilo je jasno da će se čelnici lokalne samouprave pržiti na tihoj vatri. Jedan od onih kojemu nije nimalo lako je i riječki gradonačelnik Marko Filipović. On je među onim čelnicima lokalne samouprave koji nema većinu u predstavničkom tijelu pa se mora uzdati u umijeće pregovaranja kako bi mu prošle važne odluke. Za sada je u tome uspijevao jer su dva njegova proračuna dobila većinu glasova u Gradskom vijeću. Pola mandata ove gradske vlade je prošlo, a kako se bliži izborna 2004. godina kada se očekuju parlamentarni, europski i krajem sljedeće godine predsjednički izbori, jasno je da će političke tenzije rasti. Dakle, vrlo je nezgodan trenutak za predlaganje osjetljivih odluka, a mini porezna reforma na riječkoj razini svakako je u toj kategoriji.
Poreznim reformama ukinut je prirez, a samim tim ukinuto je i jedno od Filipovićevih predizbornih obećanja – smanjenje prireza s 15 na 10 posto. Ono što je obećao, počeo je izvršavati i u sljedećoj godini, prirez je trebao biti smanjen na 12 posto, s tim da bi do kraja mandata iznosio 10 posto. Vlada je prirez ukinula, a to znači da je prema izračunima riječkih gradskih službi, proračun ostao bez 12 milijuna eura. Riječ je o golemom novcu bez kojega je nemoguće financirati programe iz sektora sporta, kulture, komunalnog sustava, a upitan je proračun u cjelini jer je tijekom pregovora o povećanju plaća sa socijalnim partnerima gradski budžet dodatno opterećen.
Povećanja plaća dobili su riječki vatrogasci, zaposlenici gradske uprave, dječjih vrtića, Komunalnog društva Čistoća, a to sada treba ispoštovati. Bez čepljenja proračunske rupe od 12 milijuna eura bit će to teško izvedivo. A zakonodavac je predvidio da o poreznim odlukama na lokalnoj razini gradonačelnik predlaže, a Gradsko vijeće prihvaća. Da se tako nešto dogodilo prije nekoliko izbornih ciklusa, nikakvih problema ne bi bilo jer je SDP-ova koalicija imala stabilnu većinu u Gradskom vijeću. U zadnja dva izborna ciklusa to nije slučaj pa se najprije gradonačelnik Vojko Obersnel morao dovijati kako osigurati dovoljno glasova za bitne odluke. Ista sudbina zadesila je i Filipovića. On je bio prisiljen predložiti gotovo maksimalnu nižu i višu stopu poreza na dohodak, a što nije poticajno za podršku onim strankama koje nisu dio SDP-ove koalicije. Svi gradski vijećnici su svjesni da se nekako mora nadomjestiti manjak u proračunu koji će nastati ukidanjem prireza, ali pitanje je koliko su spremni podržati nepopularne odluke jer nisu ni u kakvoj koaliciji sa SDP-om. Filipović je pojasnio da je izračun pokazao da porezni obveznici neće biti dodatno opterećeni takvim poreznim stopama i da će onima koji imaju prosječnu bruto plaću od 1.500 eura na kraju godine u novčaniku ostati 400-tinjak eura. No, bez obzira na taj izračun, uvijek je teško glasati za nešto što je maksimalno porezno opterećenje koje je predviđeno zakonom. Vlada je tu odigrala mudro. Kao, oni su omogućili daljnje porezno rasterećenje građana, a onda su prebacili porezne škare lokalnim samoupravama koje su prisiljene predlagati nimalo popularne odluke. I onda još strijepiti hoće li te odluke dobiti podršku. Ako ne dobiju, planiranje i izvršenje proračuna postaje nemoguća misija.
U prijevodu, nije nemoguće krajem godine očekivati krize vlasti u brojnim samoupravama koje su prisiljene na kohabitaciju između izvršne vlasti i predstavničkoga tijela. Kada se tome doda da je Filipović predložio i maksimalne iznose poreza na dohodak po krevetu u sobama, apartmanima i kućama za odmor i poreza na kuće za odmor, teško je u ovom trenutku zamisliti da će riječki gradonačelnik imati potrebnih 17 vijećničkih ruku u zraku. Što se tiče ova dva poreza, valja naglasiti da je riječ o hrabrom prijedlogu koji ima i te kako opravdanu logiku. Na taj način želi se onemogućiti one koji sezonski iznajmljuju sobe da na tome profitiraju više od onih koji se bave dugoročnim najmom. Što se tiče poreza na kuće za odmor, riječ je o drugoj nekretnini pa riječki gradonačelnik želi potaknuti vlasnike da ih rentaju jer stanova za najam u Rijeci nedostaje. Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća protiv izvješća o izvršenju proračuna bili su Klub Akcija mladih – Unija Kvarnera, Maša Magzan i Iva Rinčić, ali i Možemo Rijeka. Neprihvaćanjem te odluke, u operativnom smislu nije se dogodilo ništa. Neprihvaćanje poreznih prijedloga izazvat će i te kako posljedice za funkcioniranje Grada Rijeke. I zato do odluka Gradskog vijeća Filipoviću preostaje prženje na tihoj vatri.