Damir Cupać

Parkirališna opsjena

Damir Cupać

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Lutalo se i luta jer nema jasne vizije i projekata kako bi se ta vizija provela

placeholder


Kada se otvori novih 600 parkirališnih mjesta na Delti, valjda će se riječki parkirališni deficit barem malo ublažiti. Ova investicija konzorcija gradske tvrtke Rijeka plus i Luke Rijeka vrijedna je oko 1,5 milijuna eura i prema prvim najavama trebala je biti gotova prije dva mjeseca.


Kako to već u Rijeci biva, kasni se, ali sve ukazuje na to da bi uskoro trebalo biti otvoreno novo parkiralište koje će barem malo olakšati riječke parkirališne muke. Muke koje su rezultat neznanja i vizije za rješavanje problema prometa u mirovanju.


I laicima je jasno da se taj problem može riješiti jedino kombinacijom kvalitetnog javnog prijevoza i dostatnog broja parkirališnih mjesta. U ovom trenutku i jedan i drugi pristup su zakazali. Točnije u ovom trenutku svjedočimo potpunom kolapsu riječkog prometa jer se nagomilani problemi nisu godinama, da ne kažemo desetljećima, rješavali.




Tako će biti i ubuduće jer se nedostatak vizije maskira ad hoc rješenjima koja se onda prikazuju kao dokaz pametne gradske politike.


Gradske politike koja je najprije imala gradsku tvrtku Rijeka promet koja je trebala naći rješenja za prometne izazove. Onda je Rijeka promet ugašen kada se provodila transformacija riječkoga komunalnog sustava i utopio se u novoosnovanu tvrtku Rijeka plus. Kojoj je na čelu Željko Smojver, nekadašnji direktor Autotroleja, u čijim su mandatima počeli problemi riječkoga javnog prijevoznika. Smojver se na vrijeme sklonio u Rijeka plus, a probleme je ostavio nasljednicima koji na njih ne umiju odgovoriti.


Do kolapsa je došlo prije nekoliko mjeseci kada je reduciran vozni red, a hoće li se do jeseni ova katastrofa riješiti, vidjet ćemo. Gradsko vijeće nije smijenilo aktualnoga direktora Roberta Mrvčića, a što je tražio Klub vijećnika Akcije mladih, Unije Kvarnera te nezavisnih vijećnica Ive Rinčić i Maše Magzan.


Da ima argumenata za Mrvčićevu smjenu, ima. Ali da ima mjesta i logici da sama smjena ništa ne rješava, ima. Većina u gradskom parlamentu odlučila je dati Mrvčiću priliku da u sljedećih nekoliko mjeseci, nakon što su povećane plaće, nađe dovoljno vozača koji će moći iznijeti vozni red kakav je bio prije kolapsa.


Kada je riječ o ulozi Grada Rijeke i Rijeka plusa u rješavanju nedostatka parkirališnih mjesta, ništa se nije promijenilo u odnosu na sve što se do sada događalo. Događala se inercija i nezainteresiranost da se krene u rješavanje problema.


Kao i u mnogim drugim stvarima, lutalo se i luta jer nema jasne vizije i projekata kako bi se ta vizija provela.


Dovoljno je podsjetiti na uzalud potrošene godine za realizaciju projekta gradnje garaže na Klobučarićevom trgu (Fenixve) koja je zajedno s projektom Zagrad realizirana tek nakon dugogodišnje agonije i promjene investitora.


Gradska tvrtka Rijeka promet imala je dovoljno vremena za pripremu izgradnje javnih garaža.


Što se tiče središta grada, godinama je sve stajalo na provizornoj garaži u Ciottinoj ulici, a onda su gradske vlasti i gradske tvrtke ipak uspjele izgraditi i garažu Zagrad B kojom danas upravlja Rijeka plus.


Iskorak u rješavanju problema prometa u mirovanju i nedostatka parkirališnih mjesta trebala je biti gradnja javne garaže na Žabici u sklopu kompleksa novog autobusnog kolodvora.


Desetljećima ta agonija traje, a onda je okončana prodajom zemljišta na Žabici privatnoj tvrtki koja upravlja najvećom riječkom garažom u Zagradu, garažom na Klobučarićevom trgu i nekadašnjim parkiralištem Bereticha iznad Riječke, točnije Erste banke.


Kada je slavodobitno riječki gradonačelnik Marko Filipović Žabicu prodao, on je obećao da će se novac, između ostalog, iskoristiti za projektiranje i gradnju novih gradskih garaža.


Gradsko vijeće donijelo je odluku o prodaji prije dvije godine, a za sada nitko ništa ne zna u kojoj je fazi izgradnja obećanih javnih garaža. Zadnje što se zna je informacija da Rijeka plus priprema projekte.


Dvije godine je prošlo od prodaje Žabice, a javnosti još nisu prikazane ni simulacije novih garaža. Za sada je priča o novim garažama čista iluzija, a kako građani ne bi godinu dana prije lokalnih izbora razmišljali o olako danim i nerealiziranim obećanjima, dobro će doći 600 novih parkirališnih mjesta na Delti. Koje su također privremeno rješenje koje će trajati pet godina. Jer je na toj lokaciji urbanističkom dokumentacijom predviđen drugi i atraktivniji sadržaj u sklopu projekta riječkoga waterfronta.


U ovom trenutku teško je vjerovati da će netko od investitora krenuti u tu priču pa je realno očekivati duži vijek trajanja parkirališta na Delti.


Što je sjajan temelj za novu pakirališnu iluziju riječke gradske vlasti.