
Pri obveznim sistematskim pregledima liječnici školske i adolescentne medicine kontinuirano prate rast i razvoj učenika i studenata. Pregledi obuhvaćaju mjerenje različitih tjelesnih parametara, procjenu vida, sluha, držanja, ali i psiholoških aspekata razvoja
povezane vijesti
U dinamičnom svijetu u kojem se djeca i mladi suočavaju s brojnim fizičkim, psihičkim i emocionalnim promjenama, liječnici školske i adolescentne medicine igraju ključnu ulogu u očuvanju i unaprjeđenju njihovog zdravlja.
Uvođenjem slobodnog izbora liječnika opće prakse, školska i adolescentna medicina preuzela je preventivno-odgojnu zdravstvenu zaštitu za učenike i studente prema nadležnostima nad pojedinom školom odnosno fakultetom.
Liječnici školske i adolescentne medicine Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije (NZZJZ PGŽ) svakodnevno im pružaju podršku te ulažu napore u rano prepoznavanju i sprječavanje zdravstvenih rizika, čime značajno doprinose budućnosti mladih generacija. Oni su puno više od liječnika – savjetnici, edukatori i oslonac mladih u najizazovnijem razdoblju života.
Mjere preventivne zdravstvene zaštite
Pri obveznim sistematskim pregledima liječnici školske i adolescentne medicine kontinuirano prate rast i razvoj učenika i studenata. Pregledi obuhvaćaju mjerenje različitih tjelesnih parametara, procjenu vida, sluha, držanja, ali i psiholoških aspekata razvoja.
Ovi su pregledi skup probira koji pomažu da se među »na oko« zdravom populacijom otkriju oni koji su u vrlo ranoj fazi poremećaja ili bolesti. Ranom intervencijom moguće je u potpunosti zaustaviti nastanak poremećaja ili bolesti, tj. usporiti njihov razvoj.
Pregledi su se tijekom ovog, gotovo stogodišnjeg perioda, mijenjali i prilagođavali, ali su se održali, jer se njihova preventivna uloga pokazala neospornom, kako za zdravlje pojedinca, tako i za zdravlje populacije.
Preventivno-odgojne mjere su uz sistematske preglede, kontrolni i različiti namjenski pregledi, probiri, obvezna i preporučena cijepljenja, zdravstveni odgoj, savjetovališni rad i drugo.
Savjetovališni rad se često nadovezuje na pregled, no može biti i samostalan. Ostvaruje se prema individualnoj potrebi ovisno o problemu (teškoće učenja, školski neuspjeh, rizična ponašanja, kronične bolesti i dr.)
Liječnici školske i adolescentne medicine aktivno sudjeluju u procjeni i određivanju primjerenih oblika školovanja, potpora i pomoći za učenike/studente s teškoćama u razvoju (TUR), kroničnim bolestima i invaliditetom.
Kroz primjereni pristup, adekvatnu prilagodbu, osiguravanje dodatnih pomoći stručnjaka edukacijsko-rehablitacijskog profila i potporu pomoćnika u nastavi/stručno-komunikacijskih posrednika, u suradnji s roditeljima, nastavnicima i stručnim suradnicima, školski liječnici sudjeluju u osiguravanju optimalnih uvjeta za napredak i integraciju učenika/studenta u obrazovni sustav.
Osim medicinskog aspekta, uloga liječnika ključna je i u podršci pri njihovom emocionalnom i socijalnom razvoju.
Prvi susret na svom studiju, studenti sa školskim liječnikom ostvaruju najčešće na sistematskom pregledu. Evidentne su razlike u ishodima pregleda ovisno kada se oni odvijaju (prvi ili drugi semestar, pripreme za kolokvije i ispite ili za vrijeme mirnog perioda).
Zahtjevi studijskih programa su različiti, a sukladno tome je moguće vidjeti razlike u svakodnevnim navikama (prehrambene navike, tjelesna aktivnost, san, pušenje i sl.) i organizaciji slobodnog vremena. Osim tjelesnih pokazatelja određenih zdravstvenih poremećaja ili bolesti, nailazi se i na one emocionalne i psihičke naravi, što ponekad iziskuje dodatnu dijagnostičku obradu i pomoć različitih stručnjaka.
Mentalno zdravlje i školski neuspjeh
S obzirom na vrijeme provedeno u školi i obavljanju školskih obaveza, škola predstavlja pristupačno »mjesto« za provođenje probira i ranu intervenciju vezanu za mentalno zdravlje učenika. Rano otkrivanje mentalnih poteškoća omogućava i ranu intervenciju te shodno tome i bolji ishod. Školski uspjeh se nameće kao važan indikator mentalnog zdravlja i funkcioniranja djeteta kako u školi, tako i izvan nje.
U užem smislu školski uspjeh podrazumijeva školsku ocjenu, a u širem smislu taj pojam obuhvaća cjelokupne promjene i razvoj učeniku kako u kognitivnom, tako i u socijalnom funkcioniranju. Istraživanja pokazuju međusobnu povezanost mentalnog zdravlja i školskog uspjeha i to u oba smjera, školski neuspjeh može biti okidač za razvoj mentalnog poremećaja, kao što i mentalni poremećaj može biti uzrok školskog neuspjeha.
Zdrave životne navike (pravilna i uravnotežena prehrana, tjelesna aktivnost i odmor) imaju velik utjecaj na prevenciju kroničnih nezaraznih bolest i poboljšanje kvalitete života. Tjelesna aktivnost ključna je za fizičko i mentalno zdravlje djece i mladih.
Stoga, liječnici školske i adolescentne medicine kroz edukacije i savjetovališta promiču zdrave životne navike te naglašavaju važnost redovite tjelesne aktivnosti u prevenciji pretilosti, depresije i anksioznosti. Poznato je da tjelesna aktivnost povećava razinu endorfina – »molekula sreće« – i poboljšava kvalitetu sna i koncentracije. Preporuka je što ranije započeti s redovitim tjelesnim aktivnostima.
Ambulanta školske i adolescentne medicine
Školske i studentske ambulante nisu samo mjesta pregleda i cijepljenja – one su sigurna utočišta gdje mladi mogu pronaći podršku i razumijevanje.
Liječnici školske i adolescentne medicine često su prvi kojima se učenici i studenti povjeravaju, bilo da se radi o stresu, problemima u obitelji, poteškoćama u učenju ili pitanjima mentalnog zdravlja.
Svaki pregled prilika je za razgovor, a liječnici školske i adolescentne medicine pomažu mladima da se osjećaju sigurno i osnaženo.
Njihov rad, temeljen na preventivnim mjerama, edukaciji i podršci, ključan je za dugoročno zdravlje djece i mladih. Zahvaljujući njihovom angažmanu, učenici i studenti ne samo da dobivaju potrebnu zdravstvenu skrb, već i osjećaj sigurnosti i povjerenja koji im pomaže u izazovima odrastanja te da izrastu u sigurne, odgovorne i sretne odrasle osobe.
Kada uzmemo u obzir da je svaki učenik i student priča za sebe, da dolaze iz različitih obitelji, škola, da imaju različite prijatelje, snage i slabosti, postaje jasno koliko kreativnosti, znanja i profesionalnosti zahtijeva ovaj posao.
Svaka situacija traži novo rješenje, svaka priča otvara nova pitanja, a kreativnost tada više nije talent, već način razmišljanja. Upravo ta sposobnost da pronađu inovativne pristupe, da se prilagode i razumiju mlade ljude, čini njihov rad toliko dinamičnim i značajnim.
Tako razmišljajući, možemo zaključiti kako rad s mladima njima ne predstavlja problem, već izazov koji omogućuje da pokažu svoju kreativnost i profesionalnost. Kako sami kažu: »svaki put kada shvate nekog od učenika ili studenta, kada »uđu u njihove cipele«, dobiju priliku da još jednom postanu mladi.«
Liječnici školske i adolescentne medicine Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ-a nastavljaju predano raditi na stvaranju sigurnog i poticajnog okruženja za sve mlade, jer zdrava mladost znači zdravu budućnost.
Cijepljenje – izazovi modernog dobaUnatoč znanstvenim dokazima o učinkovitosti cijepljenja, liječnici školske i adolescentne medicine suočavaju se s izazovima modernog skepticizma. Savjetovanja i edukacija roditelja, učenika i studenata temeljena na provjerenim informacijama, ključna je za održavanje visokog obuhvata cijepljenja i zaštitu javnog zdravlja. Kroz sustavno praćenje i ponovljene pozive na cijepljenje, liječnici i medicinske sestre ulažu dodatne napore kako bi održali sigurnost mladih i cjelokupne populacije. |
Savjetovališni rad – Centri za mladeNaša Županija jedna je od onih u kojima je dodatno prepoznata ranjivost najzdravijeg dijela populacije, pa su 2004. g. osnovani Centri za mlade-savjetovališta otvorenih vrata, prema modelu Youth-friendly services, koje podupire Svjetska zdravstvena organizacija, a prema načelu zasebnih službi za aktivnu preventivnu zdravstvenu zaštitu djece i mladih. Ovi su Centri prepoznati kao prioritet u zdravstvenim politikama mnogih zemalja, a kod nas su osnovani uz potporu Županije i Grada Rijeke. Nadležni liječnici školske i adolescentne medicine, medicinske sestre, psiholozi te ginekolog pružaju usluge savjetovanja mladima bez uputnice, često i bez najave, bez stigme, s razumijevanjem, kojeg u tom trenutku možda nitko u okruženju mlade osobe nema. |
Multidisciplinarna suradnjaBez multidisciplinarnog pristupa nemoguće je ostvariti potpuni cilj, pa je takav pristup neprocjenjiv. Suradnja specijalista školske i adolescentne medicine te medicinskih sestara s nastavnicima, psiholozima i drugim stručnjacima omogućava cjelovit pristup zdravstvenoj zaštiti učenika i studenata. |
Zdrava budućnostLiječnici školske i adolescentne medicine Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ-a nastavljaju predano raditi na stvaranju sigurnog i poticajnog okruženja za sve mlade, jer zdrava mladost znači zdravu budućnost |