TKO ĆE VOZITI?

Autotrolej srezao linije jer nemaju vozača. Ovom čovjeku se ne javljaju: “Ignoriraju moje prijave”

Marinko Glavan

 Bivši vozač Zdravko Relić tvrdi da u riječkom javnom prijevozniku postoji "crna lista"



Nakon što je Autotrolej prije desetak dana prešao na ljetni vozni red zbog nedostatka vozača, o čemu smo pisali, našoj redakciji javio se Zdravko Relić, bivši vozač gradskog javnog prijevoznika kojemu je radni odnos na određeno vrijeme prekinut prije dvije godine, a od tada se nekoliko puta, kako tvrdi, javljao na natječaje za vozače, bez odgovora iz Autotroleja.


Tvrdi kako u Autotroleju postoji »crna lista« bivših vozača koja se prenosi s jedne uprave na drugu i da vozači koji su se na njoj našli ne mogu dobiti posao u javnom gradskom prijevozu, iako imaju sve potrebne kvalifikacije, dobro poznaju linije i smjene i nije im potrebna nikakva dodatna edukacija.


Demolirali vrata


– U Autotroleju sam vozio skoro osam godina, cijelo vrijeme na ugovoru na određeno vrijeme. Ugovore smo potpisivali na mjesec dana, na dva mjeseca, ali u osam godina nisam dobio ugovor za stalni radni odnos.




Sada nemaju vozača, najavljuju uvoz stranih radnika, a ne žele zaposliti nas koji smo već vozili u Autotroleju. Ljudima nude prekvalifikaciju, polaganje ispita i stjecanje potrebnih kvalifikacija i certifikata, a prijave nas koji smo već vozili i kojima ne treba ništa od toga, naprosto ignoriraju, kaže Relić.


U više je navrata dosad, ističe, slao prijave na natječaje za zapošljavanje, ali niti jednom nije dobio nikakav odgovor iz tvrtke.


– Nisam jedini. Ima još bivših kolega koji bi htjeli voziti, ali uprava ima imena onih koji nisu podobni i ne želi nas zaposliti, iako bismo na posao došli spremni, sa svim potrebnim papirima i iskustvom, dobrim poznavanjem linija.


Ne žele nas jer znamo previše o stvarima koje se događaju unutar Autotroleja. Meni je radni odnos prekinut, prije odluke suda, jer sam se sukobio s putnicima koji su demolirali vrata autobusa, a pokušali su napasti i mene.


Riječ je bila o trojici mladića od dvadesetak godina, od kojih je jedan imao i nož, a moja jedina greška je bila to što sam se digao s vozačkog sjedala i suprotstavio im se.


Na kraju je i sud presudio da nisam kriv, ali je bivši direktor odlučio da više neću raditi, umjesto da me firma zaštiti u takvoj situaciji.


Nakon svega ne žele ni odgovoriti na moje prijave na natječaje, pokušao sam i preko Sindikata, ali odgovora nema. Osim mene, u sličnoj je situaciji još dosta bivših kolega, prema informacijama koje imam više od deset njih koji bi se htjeli vratiti, imaju kvalifikacije i iskustvo, ali ih uprava ne želi zaposliti jer su na »crnoj listi«, ogorčen je Relić.


O njegovom slučaju pitali smo nedavno imenovanog novog direktora Autotroleja Roberta Mrvčića koji kategorički demantira postojanje bilo kakve crne liste nepodobnih vozača.


Povećali plaće


– Crna knjiga ne postoji. Tražimo vozače već dulje vrijeme, natječaj za njihovo zapošljavanje je stalno raspisan, kao i natječaj za ljude koji se žele prekvalificirati za zvanje vozača ili položiti ispit D kategorije.


Uz to, kandidati za prekvalifikaciju ili polaganje ispita, za vrijeme prekvalifikacije ili polaganja ispita rade u Autotroleju na radnom mjestu kontrolora putnih karata kako bi imali osiguran osobni dohodak, uz to što im Autotrolej u cijelosti pokriva troškove prekvalifikacije, odnosno polaganja ispita za D kategoriju.


Određeni broj ljudi se javlja, sedam vozača je u zadnje vrijeme završilo prekvalifikaciju ili položilo kategoriju, još troje ih je u postupku prekvalifikacije, ali u ovo doba godine, pred sezonu, uvijek imamo pojačani odljev vozača.


Broj onih koji se javljaju na natječaje vrlo je mali, tako da nemamo nikakve crne knjige, niti ljude koje ne želimo zaposliti. Što se tiče gospodina Relića, on je dobio izvanredni otkaz zbog teških povreda radnog odnosa, o čemu postoji i izvješće o postupanju Policijske uprave, kaže Mrvčić, dodajući kako se Relić na takvu odluku nije žalio, a provedena je uz savjetovanje sa sindikatima u Autotroleju.


Na pitanje je li točno da, osim Relića, postoji još više od deset bivših vozača koji se žele ponovo zaposliti u Autotroleju, Mrvčić kaže da nema takvih saznanja.


– Imali smo vozače koji su odlazili iz tvrtke, na druga radna mjesta u Hrvatskoj i u inozemstvu, a manji dio njih se, nakon nekog vremena, poželio vratiti i ti su ljudi primljeni na mjesta vozača u Autotroleju.


Ako ih ima još, za što ja ne znam, slobodno se mogu javiti i bit će primljeni. Nedavno smo potpisali novi kolektivni ugovor, povećali plaće i očekujemo da će se dio njih zaista vratiti, posebno na jesen, nakon završetka turističke sezone, kaže Mrvčić.


Hoće li uopće moći vratiti redovni vozni red?


Mateo Mavrić, predsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika u Autotroleju, nedavno je upozorio kako bi na jesen moglo doći do novog kolapsa i nemogućnosti održavanja voznih redova zbog toga što će do tada više od stotinu vozača, od njih 262 u Autotroleju, imati već ispunjen godišnji maksimum od 250 prekovremenih radnih sati.


Mrvčića smo stoga pitali hoće li, nakon što je ljetni vozni red prvi put uveden prije kraja školske godine, u rujnu uopće biti uspostavljen redovni vozni red na gradskim i prigradskim linijama.


– U ovom trenutku nedostaje nam dovoljno vozača, a po zakonu su morali iskoristiti godišnje odmore u svibnju i lipnju.


Do kraja mjeseca bi se situacija trebala popraviti, a tijekom srpnja i kolovoza iskoristit će se dobar dio ovogodišnjih godišnjih odmora pa očekujemo da bi, s početkom nove školske godine, trebali krenuti i s uobičajenim voznim redom, kaže Mrvčić, dodajući kako se najesen očekuje i povratak određenog broja vozača koji su otišli iz tvrtke u zadnjih nekoliko godina.


Pored toga, ističe, Autotrolej kreće i u kampanju medijskog oglašavanja u unutrašnjosti Hrvatske koja bi trebala rezultirati dolaskom određenog broja novih vozača.


Po pitanju uvoza vozača iz stranih zemalja koje je nedavno najavio kao jednu od mogućnosti, Mrvčić ističe da je Autotrolej obveznik Zakona o javnoj nabavi, što znači da će biti potrebno raspisati javni natječaj za odabir agencije za zapošljavanje putem koje bi se ti vozači zaposlili, a s obzirom na brojne mogućnosti žalbi, kao i potrebnu obuku vozača te učenje hrvatskog jezika, smatra kako vozače iz istočnih zemalja neće biti moguće zaposliti u kratkom roku.