Foto Ziga Intihar / BMW
Imao sam prilike pomoći nekim njemačkim investitorima da pokrenu posao u Hrvatskoj. Nažalost, i sam sam se nelagodno iznenadio brojnim procedurama i komplikacijama
povezane vijesti
Velikim gala koncertom u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu tvrtka Tomić & Co., generalni zastupnik BMW-a za Hrvatsku, obilježit će 30 godina djelovanja u Hrvatskoj. Opernim koncertom ravnat će maestro Ivan Repušić, dok će uz orkestar i zbor HNK-a nastupiti i vrhunski solisti – meksički tenor Javier Camarena, rumunjski bariton George Petean, sopranistica Marija Kuhar Šoša i mezzosopranistica Martina Mikelić.
Franjo Tomić jedan je od uspješnijih hrvatskih gospodarstvenika u Njemačkoj. On je, naime, u tu zemlju stigao sedamdesetih godina prošlog stoljeća te se zaposlio u Münchenu u tvrtki specijaliziranoj za energetiku. Tvrtka je dobro poslovala, a Franjo Tomić polako preuzima vođenje posla, da bi ju na kraju, odlaskom vlasnika u mirovinu, i vlasnički preuzeo. Tvrtka na čelu s Franjom Tomićem postala je specijalist za razvoj i implementaciju velikih sustava i industrijskih instalacija.
Podrška i povjerenje
Iako je surađivao s njemačkim gigantima poput SKF-a ili Siemensa, najviše je ipak radio s tvrtkama iz svijeta automobila. Pa tako i s BMW-om. Kao uvod u veliku proslavu 30. rođendana njegove hrvatske tvrtke, s Franjom Tomićem razgovarali smo o nizu gospodarskih tema.
Kakav je osjećaj kad iz današnjeg kuta gledanja u kojem je Hrvatska integralni član šengenskog EU-a, slobodna zemlja velikih potencijala, promatrate otvaranje vašeg prvog salona, u vrijeme teških, ratnih godina?
– Sve je drukčije… Nedugo nakon otvaranja prvog salona, nedaleko od Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, pala je granata nekoliko stotina metara od salona. Mjesecima nitko nije ušao u salon. Danas smo uspješni zastupnik BMW-a s ponudom jednakoj onoj u Njemačkoj.
Ponosan sam što je Hrvatska danas dio te razvijene Europe. Inače u ovih trideset godina uz Hrvatsku razvili smo niz zastupstva, tako da predstavljamo BMW i u Bosni i Hercegovini te Albaniji. Ukupno, danas tvrtka Tomić&Co ima deset prodajno-servisnih predstavništava – šest u Hrvatskoj, tri u BiH i jedno u Albaniji.
I dok ste 1993. godine bili prvi koji je donio zastupstvo jedne svjetske automobilske kompanije u samostalnu Hrvatsku, danas, trideset godina kasnije ostali ste jedini zastupnik koji u proteklih 30 godina nije promijenio vlasnika, i to uglavnom stranog. Kako vam to uspijeva?
– Te 1993. godine bio sam jako ponosan što sam upravo ja bio izabran predstavljati veliki BMW u mojoj mladoj i tek stvorenoj državi Hrvatskoj. Izazov je bio velik, no mislim da sam uspio, na moje zadovoljstvo, ali i korporacije BMW. U proteklih 30 godina nastojao sam da tvrtka Tomić & CO. bude profesionalno vođena i da budemo dobar partner i prijatelj svima onima koji uživaju u vozilima BMW. Zahvaljujući mojem dobrom timu i povjerenju brojnih kupaca i vozača BMW-a u Hrvatskoj opstali smo do danas. Treba priznati da uz moju žrtvu kao i mojih suradnika, u opstojnosti i uspješnom poslovanju na hrvatskom tržištu važnu ulogu imala i moja njemačka tvrtka Tomic TEC, koja nam je u teškim gospodarskim trenucima bila važan oslonac.
Ono što je također jako važno – njemački BMW je prepoznao naš rad i naše napore, te nam kroz sve ove godine, kao što to čini i danas, daje apsolutnu podršku i povjerenje.
Ugledni industrijalac
Iako vas većina u Hrvatskoj doživljava kao vlasnika BMW salona i servisa, vaš poslovni put je zapravo bitno drukčiji. Ugledni ste industrijalac koji surađuje s istinskim njemačkim i svjetskim markama.
– Upravo tako. Moja krovna tvrtka Tomic Group ima temelj u minhenskoj tvrtki Tomic TEC GmbH, koja se bavi energetikom, razvojem i implementacijom velikih sustava ozračivanja i specijalnih industrijskih instalacija. Ta tvrtka bavi se i projektiranjem, isporukom, montažom industrijskih postrojenja i opskrbnih sustava. Njezinim uslugama koriste se automobilski giganti kao što su uz BMW, Mercedes, Audi, Rolls Royce, Porsche, Volkswagen, Land Rover, Mini…
Tomic TEC GmbH je zastupljena širom Njemačke s poslovnicama u Münchenu, Neckarsulumu, Ingolstadtu, Dingolfingu, Landshutu, Regensburgu, Leipzigu, te u austrijskom Steyeru. Trenutno radimo i na gradnji BMW-ovog novog razvojnog centara i pogona za elektrobaterije u Parsdorfu nedaleko Münchena.
Obitelj vam je u središtu pažnje i zanimanja. Otac ste sina i kćeri koji su također jako uspješni u svojim poslovima. Čime se točno bave?
– Moj sin Daniel već je uključen u vođenje mojih tvrtki u Njemačkoj, Hrvatskoj, BiH i Albaniji. Danas upravlja tvrtkom Tomic TEC. Ponosan sam što je završio najbolje škole i na kraju doktorirao na Tehničkom sveučilištu u Münchenu, te završio MBA. Radio je i kao partner u jednoj savjetničkoj kući u Njemačkoj. Siguran sam da njegovo znanje može puno pripomoći razvoju naših tvrtki.
Kći Sandra je magistrirajući Luxury Brand Menagement u Milanu ostala u području luksuznih, jedinstvenih proizvoda kao što su to i jedinstveni BMW automobili. U Tomic grupaciji Sandra je zadužena za promociju i marketing premium brendova. Pokrenula je svoj vlastiti novi brend, stvorila svoju marku u luksuznom segmentu mode i lifestyla. Sretan sam što su mi djeca uspješna i što su uz mene, jer tako i ja lakše i s većim zadovoljstvom radim svoj posao.
Dobitna kombinacija
S obzirom na to da ste iskusni poslovni čovjek, kako se zadnjih godina snalazite s – radnom snagom. Ona u Hrvatskoj, uz depopulaciju, postaje glavni problem, limitator bržeg rasta tvrtki svih veličina?
– Danas u Hrvatskoj zapošljavamo oko 200 djelatnika. Sretan sam što su mnogi od njih s nama već dugo. Predstavljamo svjetsku marku kao što je BMW i Mini i naša usluga mora biti na najvišoj razini, pa tako zapošljavamo stručan i profesionalan kadar. Imamo sreće, ili smo dobar poslodavac pa smo sve svoje zaposlenike pronašli u Hrvatskoj. Volim istaknuti i to da su se neki od njih vratili s rada u inozemstvu.
Koliko vam se često obraćaju potencijalni investitori u Hrvatsku. Na koji im način približavate i predstavljate našu zemlju kao idealno mjesto za ulaganje?
– Često, ali premalo! Naime smatram da Hrvatska ima velike potencijale za razvoj i ulaganja. Prema mojem mišljenju premalo je ulaganja u industrijske pogone, a previše oslanjanja na turizam. Monokultura turizma nije dobro donijela ni jednoj zemlji. Turizam može pomoći razvoju, ali se na njemu ne može temeljiti razvoj neke zemlje. Imao sam prilike pomoći nekim njemačkim investitorima da pokrenu posao u Hrvatskoj. Nažalost, i sam sam se nelagodno iznenadio brojnim procedurama i komplikacijama s kojima su se susretali, te su obično i odustajali. Mislim da nam treba dolazak nekolicine velikih igrača koji će pomoći prije svega kontinentalnom dijelu Hrvatske da se uz njih otvori više manjih pogona i industrija.
Nekoliko godina, posebno otkako je otvoren rovinjski Park hotel, Hrvatska i Istra središte su predstavljanja pojedinih modela automobila BMW. Kako gledate na tu suradnju?
– Poslovna suradnja između BMW-a i Turističke zajednice Istarske županije traje od 2014. godine.Ugovor o partnerstvu zasnovan je na promociji brenda koji povezuje snažne marke s ciljem približavanja točno ciljanim grupama na tržištu putem zajedničke promocije kroz spoj turizma i gospodarstva. Turistička zajednica Istarske županije s BMW-om dobiva partnera s visokom svijesti o brendu i savršenu kombinaciju lifestylea i luksuza u ciljnoj skupini visoke kupovne moći.
Prije nekoliko dana, drugu godinu zaredom, upravo zahvaljujući toj suradnji, jedno od najekskluzivnijih događanja u svijetu automobila – Legendary Moments by BMW organiziran isključivo za VIP klijente – održano je u Istri.
Naravno, mi smo ponosni na tu poslovnu suradnju jer je dobitna kombinacija kojom spajamo dva vrhunska brenda – BMW i Istru, odnosno Hrvatsku, te tako doprinosimo međusobnoj promociji.
U Hrvatskoj prikupljam snagu
Znamo da ste često u Hrvatskoj, da su vam jako dragi Kvarner kao i Istra. Jeste li ikad pomišljali na preseljenje u Hrvatsku?
– Često sam u Hrvatskoj, bilo zbog posla, bilo zbog odmora u kući na Kvarneru. Volim more, našu hranu i druženje s našim ljudima. U Hrvatskoj godinama prikupljam ili vraćam snagu za poslovne izazove. Kako se primaklo vrijeme da polako brigu o poslu ostavim mlađima, uskoro ćete me još češće sresti u Rijeci, Opatiji, Rovinju i Istri, u Sukošanu, na Palmižani i Hvaru, na Korčuli i jasno u Zagrebu.
Ne treba ni otpisati benzinske i dizel-motore
BMW je jedan od tehnoloških lidera u svijetu automobila. Mnogo se toga promijenilo u tri desetljeća. Kako vi vidite budućnost svijeta na četiri kotača? Hoće li uistinu naša mobilnost uskoro biti dominantno električna?
– Automobil je postao važan proizvod i temelj za gospodarski rast, a automobilska industrija stvorila je ogroman broj radnih mjesta i omogućila masovnu mobilnost. Automobilska industrija u korak prati napredak raznih tehnologija. Danas je opće mišljenje da je budućnost rezervirana za električna vozila. Iako su ljudi uvjereni da je budućnost u automobilima na struju, smatram da će to biti tek prolazna faza, a da bi pravo rješenje mogao biti pogon na vodik, na čemu se trenutno u BMW-u puno radi. No, ja mislim da još uvijek ne treba ni otpisati benzinske i dizel-motore. Samo njemačka automobilska industrija danas zapošljava 800 tisuća ljudi okupljenih oko proizvodnje i isporuke benzinskih i dizelskih motora. Doći će do transformacije te industrije, na struju, na vodik ili na nešto novo…, ali mislim da će još dugo vremena opstati i sadašnja proizvodnja.