Turizam

Europa ovog ljeta bez jeftinih letova. Ove destinacije su apsolutni hit

Alenka Juričić Bukarica

Foto: Arhiva NL

Foto: Arhiva NL

Potražnja u avioprometu premašuje ponudu



Europska turistička potražnja snažno je ušla u 2023., unatoč tekućim izazovima, s međunarodnim turističkim dolascima 18 posto ispod razine iz 2019.


Pokazuje to zadnje izvješće Europske komisije za putovanja (ETC), a čiji podaci ukazuju da je gotovo jedna trećina europskih destinacija premašila razinu turističkih dolazaka iz 2019., dok je jedna četvrtina 10 posto ispod.


Što se tiče dolazaka, Srbija (32 posto) i Turska (21posto) nadmašile su druga odredišta, uglavnom zbog priljeva ruskih putnika koji su iskoristili bezvizni režim u obje zemlje.




Turska je, na primjer, doživjela snažan priljev ruskih posjetitelja, rangirajući se kao najpopularnije odredište za rusko tržište ove godine. Kao jedno od rijetkih odredišta u Europi koje nije uvelo sankcije Rusiji, Turska ostvaruje prednosti smanjenog izbora odredišta za ruske putnike.


Uzlazni trend


Slično Turskoj Bugarska je također zabilježila rast potražnje zbog percepcije ove zemlje kao destinacije za jeftin odmor u vrijeme rastućih troškova putovanja.


Unatoč sve većoj potražnji, broj letova nije dosegao prijepandemijske razine, ukazujući na još uvijek usporen oporavak. Podaci Eurocontrola pokazuju da je europski zračni promet bio u minusu od 14,4 posto u siječnju 2023. u usporedbi sa siječnjem 2019. Očekuje se da će se drugi izazovi iz 2022. preliti u 2023. u smislu povišenih cijena mlaznog goriva, kao i viših operativnih troškova za zračne prijevoznike.


Očekuje se, međutim, da će 2023. slijediti uzlazni trend prema razinama prije pandemije, iako ih avioindustrija neće dostići do 2025.


Prema izvješću koje je objavio Eurocontrol, »2023. bit će najizazovnija godina u posljednjem desetljeću«, s time da će i ove godine očito golem izazov za sve, od avioprijevoznika do zračnih luka, biti smanjenje ljetnih kašnjenja letova. Uz ostalo, jer se vraćaju i daleka tržišta, a što znači dodatni promet i pritisak na aviokompanije.


Prije svega ponovno otvaranje Kine trebalo bi potaknuti putovanja na duge relacije u Europu tijekom ove godine. U prilog dobrim najavama za sezonu u Europi govore i podaci koje je objavio najveći europski turoperator TUI.


Prihodi grupe sa sjedištem u Hannoveru porasli su na 6,9 milijardi eura između listopada 2022. i ožujka 2023., što je 2,4 milijarde eura više nego prethodne poslovne godine. Operativni gubitak u tom je periodu, pak, smanjen za 208 milijuna eura.


Inflatorni pritisci


Što se tiče zimskih destinacija, odredišta poput Kanara i Egipta ponovo su bila popularna odredišta za TUI-jeve putnike, no tražena su bila i daleka odredišta poput Meksika i Dominikanske Republike. Sveukupno, međutim, u TUI-ju su poručili da je segment putovanja i dalje pod utjecajem inflatornih pritisaka, posebice u pogledu troškova energije, kao i fluktuacija tečaja.


Trendovi rezervacija za ljeto 2023., pak, i dalje su jaki s 8,3 milijuna rezervacija. Trenutačno je prodano 55 posto ljetnog programa, i to su rezultati gotovo u skladu s ljetom 2019. Sveukupno su rezervacije za ljeto 2023. 13 posto više nego prošle godine i na 96 posto razine prije pandemije.


S time da su prosječne cijene za ljeto 2023. porasle za osam posto u odnosu na prošlu godinu, kada je već krenuo inflatorni val u svim zemljama.


U odnosu na ljeto 2019. prosječne cijene više su za čak 26 posto. Najpopularnije destinacije za TUI goste su Španjolska, Grčka i Turska. Ipak, kako je šef TUI-ja Sebastian Ebel kazao za Bild am Sonntag, najbolji je buking za Grčku, gdje u nekim resortima više gotovo da i nema slobodnih soba.


Što se, pak, povratka avioprometa tiče, a s obzirom na to da su na aviopromet naslonjene destinacije poput Grčke ili Turske, šef TUI-ja smatra da je vrijeme jeftinih letova prošlo. Naime, kapaciteti su i dalje ograničeni, a potražnja za letovima u vrijeme godišnjih odmora premašuje ponudu. I zato su iz TUI-ja poručili da kupci ovog ljeta ne moraju čekati marketinške kampanje u vidu last-minute ponuda.


Europski prihodi 550 milijardi dolara


I Svjetska turistička organizacija (UNWTO) je u svojem posljednjem UNWTO barometru ukazala da se turizam u svijetu vraća na razine prije pandemije, te je u prvom kvartalu ove godine u svijetu putovalo dvostruko više ljudi nego u istom razdoblju prošle godine, odnosno oko 235 milijuna turista. UNWTO je objavio i da su lani prihodi od međunarodnog turizma na svjetskoj razini dosegnuli bilijun dolara, što je realni rast od 50 posto u usporedbi s godinom prije, te je potrošnja međunarodnih posjetitelja dosegla 64 posto razine prije pandemije. Pritom je najbolje financijske rezultate lani imala Europa s blizu 550 milijardi dolara prihoda od turizma, ili 87 posto razine prije pandemije.