Predstava »Genijalna prijateljica« otvara Male scene / Foto MARA BRATOŠ
U izboru selektora Jasena Boke na programu je sedam predstava iz Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine te Poljske. Prateći program čini izložba »Lica, maske, rekvizita: Shakespeareov svijet u poljskim kazališnim plakatima«
povezane vijesti
RIJEKA – Međunarodni festival malih scena u Rijeci, njegovo 28. izdanje, ove godine trajat će od 3. do 9. svibnja. U izboru selektora Jasena Boke na programu je sedam predstava iz Hrvatske, Srbije, Bosne i Hercegovine te Poljske. Festival će 3. svibnja u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku u 19.30 sati otvoriti predstava »Genijalna prijateljica« Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu u režiji Marine Pejnović. Predstava je nastala prema romanu suvremene talijanske književnice Elene Ferrante koji je već prvim izdanjem osvojio čitatelje i kritiku. Priča je to o dvjema prijateljicama, Eleni i Lili, u siromašnoj napuljskoj četvrti pedesetih godina prošloga stoljeća. I ostale predstave bit će izvedene u HKD-u.
U četvrtak, 4. svibnja, na programu je »Lear« prema Williamu Shakespeareu Teatra Stary iz Lublina, u režiji Janusza Oprynskoga. Riječ je o monodrami Andrzeja Seweryna koja donosi priču o Shakespeareovu junaku od kraja. »Lear umire, možda odlazi u čistilište, i tamo se ponovo suočava sa životom – polažući račune o svojim zemaljskim poslovima. Čuje glasove svojih kćeri, razgovara s odsutnima, razgovara s duhovima i sa samim sobom«, piše u najavi predstave. Predstava u režiji Janusza Oprynskoga, kojeg riječka publika pamti po nagrađenoj predstavi »Ferdydurke«, na neki je način kraj svijeta normalnosti koji smo poznavali.
Izložba
Prateći program Festivala malih scena čini izložba »Lica, maske, rekvizita: Shakespeareov svijet u poljskim kazališnim plakatima« koja će u Galeriji Kortil biti otvorena u četvrtak, 4. svibnja, u 19 sati. Kustos je Zenon Butkiewicz, a izložba je ostvarena pod pokroviteljstvom Veleposlanstva Republike Poljske u Zagrebu. Izložba predstavlja tri generacije umjetnika: majstore/stručnjake koji su počinjali nakon Drugoga svjetskoga rata, njihove studente i nastavljače te posljednju mladu generaciju koja je započela s radom u 21. stoljeću. Bit će predstavljeni posteri 25 autora, 18 naslova Shakespeareovih komada iz 22 kazališta. Posteri na izložbi nastajali su u periodu od 50 godina. Najstariji su nastali klasičnom grafičkom ili slikarskom tehnikom. Suvremeni posteri kombiniraju stare tehnike s tipografijom i fotografijom. |
Splitskih »55 kvadrata«
U petak, 5. svibnja, bit će izveden naslov »Pristanak« Nine Raine u izvođenju beogradskog Ateljea 212 i u režiji Nebojše Bradića. U ovom komadu odvjetnici, koji su istovremeno prijatelji, zauzimaju suprotstavljene strane u slučaju silovanja. Glavni svjedok je žena žrtva, čiji je život naizgled vrlo daleko od njihovih. Međutim, turbulentna dinamika i turobnost njezinog života neprimjetno se prelijeva u odnose između rivala na poslu i prijatelja. U subotu, 6. svibnja, na Festival malih scena stiže predstava »55 kvadrata« Hrvatskog narodnog kazališta Split prema tekstu suvremene hrvatske autorice Ivane Vuković i u režiji Ivana Plazibata. Tekst je inspiriran svakodnevicom i kolumnom Jurice Pavičića, a u slice of life maniri prati suvremenu splitsku obitelj tijekom ljetnih mjeseci. Predstava je dobila Nagradu hrvatskog glumišta za najbolju dramsku predstavu, a nedavno je nagrađena i na Marulićevim danima za najbolju predstavu u cjelini.
U nedjelju, 7. svibnja, na programu je predstava »Posljednje djevojčice« Maje Pelević u režiji Kokana Mladenovića i izvedbi Kazališta Kosztolányi Dezso iz Subotice. Ovako se navodi u opisu predstave: »Žena koja nema dijete smatra se bezvrijednom pa je samim tim spremna na sve da bi se u toj ulozi ostvarila. Idealno polazište za pretvaranje ove primordijalne želje u robu. Djeca postaju resurs kao i svaki drugi, nešto što možeš posjedovati. Na mjestu gdje je maternica postala tvornica, a dijete savršeno pakirani skupi proizvod, počinje ova priča.«
Tema ljudskih prava
U ponedjeljak, 8. svibnja, bit će prikazana predstava »Tramvaj zvani želja« Tennesseeja Williamsa nastala u koprodukciji Kazališta Ulysses, Beogradskog dramskog pozorišta i BELEF festivala te u režiji Lenke Udovički. U ovome se »Tramvaju« problematiziraju i neka danas vrlo važna pitanja, ona koja se tiču položaja žene u suvremenom društvu. Zadnji festivalski dan, 9. svibnja, donosi predstavu »Moj sin samo malo sporije hoda« suvremenog hrvatskog autora Ivora Martinića u izvođenju Sarajevskog ratnog teatra i u režiji Ivana Plazibata. Predstave »Lear« i »Posljednje djevojčice« imaju titlovane prijevode na hrvatski jezik.
Prema riječima izbornika Jasena Boke, osnovna tema koja se ove godine pojavljuje u svim predstavama, a često i dominira, jest pitanje temeljnih ljudskih prava, onih koji su (i) u suvremenomu društvu nepravedno stavljeni u status manjine i time marginalizirani. »… na prvom mjestu su prava žena, jer, sjetite se, živimo u društvu koje ženu u 21. stoljeću često tretira u srednjovjekovnom duhu. Ona je tek puki izdanak muškarca, nevažni dio rebra, a po hrvatskim trgovima kleče muškarci koji žele biti duhovni autoriteti ženama i od njih, između ostalog, traže čedno odijevanje! Jer, žene su, kako je rekao jedan svećenik – drugotne u odnosu na muškarca. Ali, festival se bavi i drugim marginaliziranim osobama ili društvenim skupinama, koje svoj tračak svjetla traže, ponekad i pronalaze, u emociji, vjeri u svoje snove ili iluzije, u pravilu izvan društva koje ih odbacuje«, ističe Boko.