Ilustracija Sergej Drechsler
Hrvatska je lani njemačkim putnicima bila na visokom četvrtom mjestu pri odabiru destinacije za ljetovanje
povezane vijesti
- Glavina poručio malim iznajmljivačima: “Sustav privatnog smještaja je neodrživ, ima svega 58 dana popunjenosti”
- Tripadvisor analizirao konkurentnost ponude na Mediteranu, zanimljivo je da nas korisnici ne vide kao preskupu zemlju
- Ličko-senjskoj županiji posebno priznanje i nagrada “Hrvatska, prirodno tvoja”
RIJEKA – Na najvećoj svjetskoj turističkoj burzi ITB Berlin, održanoj prošli tjedan, turistička industrija se složila da bi 2023. mogla postati rekordna godina.
– Želja ljudi za putovanjima vratila se u mnoge dijelove svijeta. Samo azijsko-pacifička regija donekle zaostaje, između ostalog zbog toga što je Kina kasno otvorila svoje granice. Tijekom proteklih nekoliko dana turistička industrija pokazala je nevjerojatno samopouzdanje unatoč teškoj općoj situaciji i geopolitičkoj krizi, rekao je U Berlinu Dirk Hoffmann, direktor Messe Berlin. ITB se ove godine, naime, vratio nakon pauze uslijed pandemije koronavirusa, te okupio izlagače iz 161 zemlje svijeta, među kojima se uspješno predstavila i Hrvatska, s tim da su organizatori objavili da je sajam ove godine posjetilo više od 90.000 posjetitelja iz čak 180 zemalja svijeta. Prvi put ITB je bio otvoren samo za biznis, dakle za poslovne sudionike, dok više nije otvoren i za građanstvo, što je novost od ove godine. Svejedno, hale su bile pune, što je također ukazalo na optimizam koji vlada u svjetskom turističkom sektoru. ITB je ove godine, dakle, bio u znaku oporavka europskog turizma i vraćanja na stare staze, međutim, u fokusu je bila i održivost u turizmu, kao i pitanje nedostatka kadrova. Naime, podaci Svjetskog ekonomskog foruma otkrivaju da je COVID-19 doveo do odlaska više od 62 milijuna radnika iz ovog sektora. U fokusu ITB-a je prvi put bio i zdravstveni turizam. Kao prenose sa sajma, vrlo jaku postavu došla je predstaviti Turska, a u Berlinu je i ove godine bio i kvarnerski Klaster zdravstvenog turizma. Broj izlagača bio je posebno velik u segmentima Travel Tech i Cruise.
Rane rezervacije
Europski turizam ove godine unatoč inflaciji i rastu cijena turističkih usluga očekuje potpuni oporavak, pa i rekordne brojke, a oporavak je vidljiv i u čitavom svijetu. Najveće europsko emitivno tržište Njemačka unatoč ekonomskoj krizi, daje izvrsne najave za ovogodišnju turističku godinu. A što je vrlo važno i za Hrvatsku s obzirom na to da je Njemačka najvažnije hrvatsko emitivno tržište koje je lani imalo rast, a i početak godine, iako se radi o malim brojkama, ukazuje na trend daljnjeg rasta.
Na ITB-u su tako veliki njemački touroperatori iznijeli podatke o bukingu za ovu godinu. Tako je Norbert Fiebig, predsjednik Njemačkog udruženja organizatora putovanja (DRV), kazao da njemački touroperatori očekuju da će zaključiti buking na razini prodaje rekordne 2019. godine.
Prema podacima DRV-a, u siječnju i veljači, koji su prije pandemije tradicionalno bili najprometniji mjeseci za rezervacije, ove je godine naglo porasla potražnja za turoperatorima. Broj novih rezervacija u putničkim agencijama i na internetskim portalima za putovanja gotovo konstantno premašuje usporedive tjedne godine prije pandemije koronavirusa.
– Svjedoci smo preokreta trenda, oni koji žele otići na odmor ponovo rezerviraju mnogo ranije i koriste trenutne popuste za rane rezervacije od pružatelja usluga putovanja. Njemačka želi putovati. Svjedoci smo velike potražnje za godišnjim odmorima, ne samo za ljetnu sezonu. Nijemci u putovanjima odmor stavljaju visoko među svoje prioritete. Vratio se rani buking, a putničke agencije i turoperatori su punom parom ušli u ovu godinu, izvijestio je predsjednik DRV-a.
Lovci na popuste
– Putnička industrija spremna je za uzlet 2023. Nedostaje nam samo dva posto da bismo oborili rekordne rezervacije za ljeto 2019. No industriji je za to potreban stabilan zračni promet bez problema, upozorio je Fiebig.
Naime, prošle je godine vrtoglavi porast potražnje za zračnim prijevozom nakon ukidanja COVID-ograničenja avioindustriju doveo do ruba. Posljedice u njemačkim zračnim lukama bile su kašnjenja i otkazivanja letova, kao i dugo čekanje, na primjer kod preuzimanja prtljage i sigurnosnih provjera.
Kako prenosi njemački list Handesblatt, šef turizma DER Touristika za Srednju Europu Ingo Burmester vidi dva glavna razloga sve veće potražnje, suspregnutu želju za putovanjima nakon korona-krize i »renesansu« paket-aranžmana. Kazao je i da će se lovci na popuste u zadnji čas vjerojatno morati pripremiti za teža vremena ove godine.
– Hotelijeri i avioprijevoznici počeli su oklijevati oko nuđenja last-minute ponuda, izvijestio je Burmester. Prema informacijama ovog turoperatora, turisti iz Njemačke trenutno su zainteresirani za kvalitetnija i nešto duža putovanja te all inclusive, dok cijene istovremeno rastu zbog visoke inflacije.
Sveukupno, poskupljenja otprilike odgovaraju porastu potrošačkih cijena, s tim da touroperatori dio kapaciteta nude i uz niže cijene koje su dosta unaprijed dogovorili prilikom zakupa hotelskih i aviokapaciteta.
Sve veća potražnja
Industrijski lider TUI također je izvjestio o sve većoj potražnji.
– Turistička 2023. obećava da će biti dobra godina za putovanja. Dugo nismo vidjeli toliko rezervacija kao u siječnju. Trend rezervacija u kratkom roku još uvijek je jak, ali oni koji rano rezerviraju vratili su se i već su rezervirali odgovarajuće kontingente, rekao je šef TUI-ja za Njemačku Stefan Baumert.
Prema riječima šefa FTI grupe Ralpha Schillera, Nijemci se unatoč inflaciji, ne odriču ljetnjeg godišnjeg odmora. Rast troškova života ipak će utjecati na odluke njemačkih turista o putovanjima, pa tako prema istraživanju njemačkog autokluba ADAC, otprilike svaki četvrti njemački građanin želi uštedjeti na godišnjem odmoru. Naime, 24 posto ispitanih izjavilo je da bi potrošilo manje novca na putovanje ili bi ga potpuno odbacili. Ipak, 23 posto ispitanih će imati veći budžet, a 51 posto će imati približno istu količinu novca na raspolaganju za putovanja.
Prema studiji koju su proveli konzultanti Travel Data + Analytics (TDA) za DRV, oko 40 posto rezervacija putem touroperatora za nadolazeće ljeto odnosi se na destinacije istočnog Mediterana, s Turskom, Grčkom i Egiptom na vrhu liste. Isto tako, rezervacije uskrsnih i ljetnih putovanja pokazuju da su se vratila daleka putovanja i konkurenti poput Tajlanda ili Maldiva. Ipak, pet najtraženijih odredišta za ljeto 2023. za njemačke putnike su Turska, Španjolska, Grčka, Egipat i Portugal. Podaci TDA-e pokazuju da je ovogodišnji promet otvorila Turska, koja je do sada zabilježila snažan rast te je prva po broju rezervacija. Španjolska je također i dalje popularna i gotovo je izjednačena s Turskom, zauzimajući drugo mjesto po broju rezervacija. Hrvatska je lani njemačkim putnicima bila na visokom četvrtom mjestu pri odabiru destinacije za ljetovanje.