"Slikar u kazalištu"

Predstavljena monografija Zlatka Kauzlarića Atača: Pogled u jedinstvenu umjetničku osobnost

Hina

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Vizualno i sadržajno raskošno izdanje predstavlja slikarski, kazališni i scenografski opus cijenjenog slikara



Monografija »Zlatko Kauzlarić Atač – Slikar u kazalištu« autorice Martine Petranović predstavljena je u Zagrebu kao vizualno i sadržajno raskošno izdanje koje komplementarno predstavlja slikarski, kazališni i scenografski opus tog cijenjenog akademskog slikara.


Na promociji u foajeu Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu intendantica Iva Hraste Sočo kazala je kako je riječ o velikome umjetniku koji je tijekom pet desetljeća rada u kazalištu napravio rješenja za brojne predstave koje su se upisale u anale zagrebačkoga HNK-a kao nesvakidašnji umjetnički događaj.


»Njegov rad u kazalištu od neprocjenjive je vrijednosti i sustavno dokazuje kako se različite umjetnosti međusobno nadopunjuju i obogaćuju«, rekla je Hraste Sočo.


Hamletovsko pitanje




Monografija je objavljena u izdanju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti i Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH). Urednica Ivana Bakal, autorica uvodnog teksta »Don Quijote s koprivničkih neravni«, naglasila je da je riječ o raskošnome izdanju na 472 stranice velikoga formata s oko 300 kartica teksta te gotovo 1.000 likovnih priloga.



Autorica Martina Petranović iz Odsjeka za povijest hrvatskoga kazališta HAZU-a Atača je opisala kao jedinstvenu umjetničku osobnost, umjetnika koji temeljnu premisu svoga stvaralaštva objašnjava reinterpretacijom hamletovskog pitanja »biti ili ne biti« u »kako biti slikar u scenografiji, a ne biti scenograf u slikarstvu«.


»Za mene je to hamletovsko pitanje bilo na koji način biti dosljedan i otvoren toj temeljnoj Atačevoj premisi, ali je s druge strane provjeriti i iskušati na samoj građi; kako obuhvatiti njegov golem stvaralački opus, a opet zadržati fokus na scenografiji«, rekla je Petranović.


Posebno je pohvalila dizajnera Marija Aničića koji je u oblikovanju knjige »uspostavio dijalog između Atačeva slikarstva i scenografije, njegova likovnog rukopisa u cjelini i likovnoga govora same knjige«. Knjiga je nagrađena nagradom ULUPUH-a kao najbolji izdavački projekt u 2021. godini.


Scenografski opus


Recenzentica Ana Lederer naglasila je da je knjiga strukturno »temeljito obuhvatila i fantastično točno razdijelila Atačev scenografski opus na realizaciji dramskog, opernog, odnosno glazbeno-scenskog teatra i na ambijentalni teatar.«


»U svakom od tih pojedinačnih poglavlja, autorica osim što opisuje specifičnosti Atačeva oblikovanja prostora, analizira i kontekstualizira njegov rad ne samo u hrvatsku nego i u europsku kulturu«, rekla je Lederer.


Akademkinja Željka Čorak, autorica završnoga teksta u monografiji pod naslovom »Zlatko Kauzlarić Atač – poglavlje hrvatskog slikarstva«, Atača je opisala kao umjetnika koji je oduvijek vjerovao da je dužnost umjetnosti mijenjati svijet, a monografiju ocijenila jednom od »najboljih knjiga posvećenih nekom likovnom umjetniku u posljednje vrijeme kod nas.«


Atač je zahvalio svima koji su surađivali u realizaciji knjige, brojnim okupljenima na dolasku te govornicima na lijepim riječima. »Mi živimo u virtualnom svijetu, no ono što je najjače je stvarnost; nema veće snage nego susrest s djelima ‘in loco’, u prostoru, direktno s djelom u oku«, poručio je.


Monografija je ostvarena uz financijsku potporu Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba te Grada Koprivnice.