Foto Marko Gracin
Fanni Hajnal Tutek autorica je multimedijalne izložbe "Tihi ocean", a Iva Katarinčić predstavila je knjigu "Začetak i razvoj suvremenog plesa na Kvarneru", urednice Jasne Gržinić
povezane vijesti
Riječka Galerija Principij sinoć je bila mjesto u kojem su snažne osjećaje izazivala tri izvora umjetničkoga užitka.
Riječ je o multimedijalnoj izložbi “Tihi ocean” autorice Fanni Hajnal Tutek, koja je kroz ples, fotografiju i glazbu progovorila o gorućoj temi onečišćenja okoliša, a ujedno je predstavljena i knjiga “Začetak i razvoj suvremenog plesa na Kvarneru”, koja govori o povijesti i razvoju suvremenoga plesa na našem području.
Izložba koja objedinjuje tri vrste umjetnosti nastala je kroz višegodišnje promišljanje i kreativni rad autorice te iz osjećaja strepnje zbog stanja našeg svijeta i onečišćenja te bespomoćnosti.
Na osnovi tog osjećaja Fanni Hajnal Tutek stvorila je skladbe za klavir, a potom je snimila fotografije i impresivan videomaterijal.
Tragedija na Zemlji
– Sve je započelo zvukom. Svirala sam klavir inspirirana osjećajima zabrinutosti, potaknutima klimatskim promjenama, olujama, zagađenjem i dokumentarcima o stanju svijeta.
To je urodilo s više kompozicija za klavir od kojih se svaka obraćala jednom problemu čovječanstva – istaknula je Hajnal Tutek na otvaranju izložbe.
Kako je objasnila, dvije klavirske skladbe odabrane su za ovu izložbu, naslova “Tihi mjesec” i “Ocean se guši”.
Prva predstavlja Mjesec kao tihog promatrača tragedije koja se događa na Zemlji, planetu koji polagano, ali sigurno nestaje pod plastičnim pokrivačem, dok je druga poslužila kao podloga za videomaterijal i plesnu izvedbu koju su, nadahnute zvukom, u pokret pretočile umjetnice suvremenog plesa Kate Foley i Martina Rukavina.
Otvaranje izložbe svojom je izvedbom dočarala umjetnica Iva Katarinčić, koja je ujedno predstavila i knjigu “Začetak i razvoj suvremenog plesa na Kvarneru”.
Knjiga, čija je urednica Jasna Gržinić, a grafički joj je urednik Vladimir Šijan, nastala je u suradnji s Udrugom plesača suvremenog plesa Hrvatske te je produkt niza izložbi nastalih na temelju arhivske građe, dokumenata i fotografija iz riječkih kulturnih ustanova.
– Riječ je o prvoj knjizi o povijesti suvremenog plesa na našem području koja opisuje razvoj, prve korake i koreografije i ideje te rad plesnih umjetnika koji su postavili temelje suvremenog plesa kao kazališne umjetnosti – istaknula je Katarinčić u predstavljanju.
Važnost ovog izdanja koje će uskoro ugledati svjetlo dana, leži i u samoj promociji suvremenoga plesa te informiranju šire javnosti te stvaranju publike, ali i poticaju da se što veći broj ljudi zainteresira i odluči baviti ovom umjetnošću.
Lakše u kontekst
U knjizi se tako nalazi pregled početka razvoja ove umjetnosti u Rijeci i na Kvarneru u kojem su veliku ulogu odigrale dvije skupine, Studio S i i plesne izvođačke skupine koja djeluje pod imenom Labis.
U njoj su zabilježeni jedni od vodećih suvremenih plesača i umjetnika na današnjoj sceni kao što su Senka Baruška, Ljiljana Musić, Franko Žak Valenta, Sanja Josipović, Gordana Svetoperić, Silvija Marchig, Filip Filipović i Andrea Smokvina.
Svi oni srcem su živjeli ples te su svojim radom uspjeli doprijeti do dalekih krajeva i promovirati suvremeni ples s naših prostora po bijenalima i različitim manifestacijama izvan naših prostora, među svjetskim suvremenim plesnim umjetnicima.
– S ovakvim jednim djelom svaki umjetnik može lakše staviti u kontekst vlastito stvaranje te usmjeriti buduće stvaranje – rekla je Katarinčić, koja je završila Akademiju dramskih umjetnosti u Zagrebu.
– Smatram da svijest o tome na čijim temeljima počiva, uvelike može pridonijeti osobnom opusu, ali i razvitku plesne umjetnosti kao takve na ovim prostorima.
Nadam se da će ova knjiga pobuditi zanimanje što je suvremeni ples bio nekada i kontekstualizaciju za suvremeni ples danas, kao i to da će se u budućnosti nadopunjavati novim informacijama, znanjima i iskustvima plesača s naših prostora – zaključila je.