Foto Vedran Karuza
Osvojeno drugo mjesto na Svjetskom prvenstvu u nogometu rezultiralo nevjerojatnim interesom za Hrvatsku i za pojedine destinacije i niti jedna marketinška kampanja nije polučila veće rezultate od srebra u Rusiji, zaključila je Ankica Kruljac
povezane vijesti
Hrvatska je u svijetu prepoznata po prirodnim ljepotama, ali i sportašima kao najboljim ambasadorima. Sportaši su u današnje vrijeme zasigurno jedni od najboljih ambasadora naše zemlje, a sport način na koji se Hrvatsku kao destinaciju u najboljem svjetlu predstaviti doista cijelom svijetu.
Može se to navesti kao zaključak današnje konferencije Sport kao brend koja je u Opatiji održana u organizaciji Novog lista. Na konferenciji su o tome mogu li sportska događanja biti katalizator razvoja turizma, koliko je važno povezivanje sporta i turizma te koliki je doprinos vrhunskih sportaša prepoznatljivosti Lijepe naše na globalnoj karti, govorili Josip Pavić, hrvatski olimpijac i posebni savjetnik za sport u Ministarstvu turizma i sporta (MINTS), Kristijan Pavić, predsjednik Uprave ACI d.d., Đurđica Orepić, hrvatska Ironwoman, Ivica Kostelić, jedriličar i najtrofejniji hrvatski skijaš te Dubravko Šimenc, također hrvatski olimpijski reprezentativac, a sada OLY specijalist koordinator iz Odjela za posebne marketinške projekte Hrvatske turističke zajednice (HTZ).
Konferencijom, koja se održala uoči današnje utakmice Vatrenih, je moderirala uvijek nasmijana Ida Prester. U uvodnom obraćanju je Josip Pavić iz MINTS-a kazao kako su i turizam i sport prepoznati od strane Vlade, te se osvrnuo i na današnji nastup Vatrenih navodeći kako su Vatreni glavni promotor naše države i zaslužuju svaku podršku.
Važnost srebra Vatrenih u Rusiji
U ime Novog lista, organizatora konferencije Sport kao brend prisutne je pozdravila direktorica Novog lista, Ankica Kruljac zahvalivši se partnerima u organizaciji, čestitajući pritom Ivici Kosteliću i Dubravku Šimencu na uspješnim sportskim karijerama.
– Kroz povijest se pokazalo da su uspješni sportaši najveći veleposlanici i diplomati Hrvatske u svijetu. Hrvatska je mala zemlja s velikim sportskim rezultatima, a svi sportski uspjesi uvelike su utjecali na brendiranje hrvatskog sporta i promociju Hrvatske i turizma.
Za razvoj sportskog turizma značajnu ulogu ima organiziranje međunarodnih sportskih događaja jer isti promoviraju destinaciju i stvaraju imidž zdravog i aktivnog sportskog života, kazala je direktorica Kruljac u uvodnom obraćanju u kojem se osvrnula i na iskustvo iz 2018. godine.
– Osvojeno drugo mjesto na Svjetskom prvenstvu u nogometu rezultiralo nevjerojatnim interesom za Hrvatsku i za pojedine destinacije i niti jedna marketinška kampanja nije polučila veće rezultate od srebra u Rusiji. Zbog svega navedenog, sport kao brend veliki je potencijal razvoja destinacije i turizma, zaključila je Kruljac.
Kostelićeve regate
Ivica Kostelić je kazao, pak, kako je mnogo toga što radi promociju jedne zemlje, od diplomacije i nekih segmenata koji nisu toliko vidljivi, međutim, kada je riječ o “običnim” ljudima, sport je sigurno najbolja promocija.
– Nigdje se ne može bolje promovirati zemlja, pa čak i nekakva ideja, nego kroz medij kakav je sport, kazao je najtrofejniji hrvatski skijaš.
U uvodnom je dijelu Kostelić govorio i o svojim jedriličarskim iskustvima, naime, na moru, na jedrilici imena ACI, je bio mjesec dana obzirom da je sudjelovao u regati Route du Rhum, a vratio se prije dva dana.
Reći će kako posljednja regata nije ispala kako je priželjkivao, ali kako je lijepo biti doma. Imao je, kaže, puno tehničkih problema i, premda nije završio regatu onako kako je priželjkivao, istaknuo je važnost sudjelovanja.
Naime, regata Route du Rhum legendarna je nautička utrka s tradicijom dugom 44 godine te se smatra najvećim jedriličarskim izazovom na svijetu, a ujedno okuplja najveću flotu od svih oceanskih regata te natjecatelji, samim sudjelovanjem, predstavljaju svoju zemlju.
Na iskustva s Kostelićeve posljednje regate, nadovezao se Kristijan Pavić iz ACI-ja se, istaknuvši kako nautika na najbolji način spaja turizam i sport.
– Hrvatska je prepoznata po dvije stvari, turizmu i sportašima. Ka nautička firma koja se bavi morem i jedrenjem, a uzimajući u obzir i povijest ACI-ja s ACI Match Raceom, prirodno je bilo da se vratim sportu kroz suradnju s Ivicom Kostelićem, koji je i ACI-jev ambasador, Hrvatskim vaterpolo savezom, te mladim sportašima, kao i kroz projekt ACI sail.
Vrlo važan do okretanja ACI-ja prem sportu je promocija, kazao je Pavić, navodeći detalj sa starta regate Route du Rhum. Naime, kroz gradić Saint Malo, odakle se starta, samo vezano za start regate prođe oko 2 milijuna ljudi.
– Vidjeti Ivicu uz jedriličarske zvijezde i olimpijce, zaista vidite potencijal sporta kao marketinškog alata, kazao je Pavić dodavši kako je Kostelić na promociju Hrvatske i kroz jedrenje napravio nemjerljivo puno.
Neka nova dimenzija
– Sport je neka vrsta pozitivne ovisnosti, ali kada krenete u to, život dobije neku novu dimenziju. Trenira se svaki dan i putuje, jer ste na Ironman utrku spremni ste otići i na drugi kraj svijeta, kazala je Đurđica Orepić, hrvatska ironwoman koja se je sportom počela baviti u 47. godini života iz oklade.
Premda se prije nikada nije bavila sportom, sudjelovala je na nizu maratona, a dvije godine poslije, nakon sudjelovanja u half Ironman utrci u Poreču, odlučila se je posvetiti triatlonu. S punih pedeset godina i samo osam mjeseci priprema završila je svoju prvu Ironman utrku na Mallorci.
– Ironman je u velikom usponu, a u svijetu se 220.000 ljudi natječe u nekoj od disciplina, dodala je Orepić navevši kako sva velika turistička mjesta žele postati domaćinom ove utrke.
Kao primjere je navela Marbellu u Španjolskoj, Cascais u Portugalu, Cosumel u Meksiku, Mar de Plata u Argentini, Xiamen u Kini, Kone na Havajima te niz velikih europskih gradova poput Nice, Barcelone, Londona, Klagenfurta, Edinbourgha, svi oni su, kaže Orepić, investirali u Ironman kako bi privukli triatlonce iz cijelog svijeta.
Radi se o potpuno drugom pristupu u turizmu koji posljednjih godina postaje sve popularniji posljednjih godina i sve više motivira turističke zemlje da se upuste u organizaciju sportskih manifestacija, pojašnjava Orepić govoreći da Ironman utrke zaista predstavljaju snažan motiv dolaska u destinaciju te ujedno obogaćuju turističku ponudu svake destinacije i čine ju bogatijom i atraktivnijom.
S obzirom da je do sada završila 11 punih Ironman utrka i preko 20 half Iroman utrka diljem svijeta, svjedočeći iz vlastitog iskustva, kazala je da su triatlonci izrazito motivirani i spremni otići i na drugi kraj svijeta kako bi sudjelovali u utrci.
Međutim, kao netko tko je u proteklih desetak godina prošao cijeli svijet sudjelujući na Ironman utrkama, Orepić je istaknula da joj je u svakoj destinaciji važnim bila atraktivnost utrke, kvaliteta, uređenost i osiguranje staze te izrazito dobra organizacija. Naime, u održavanju ovih svjetski poznatih utrka pogrješke u organizaciji se ne opraštaju i vrlo je važna logistička podrška partnera i veliki broj volontera.
Ironman u Hrvatskoj
-Triatlon je veoma skup sport, a Ironman najprestižnija triatlon utrka u svijetu, koja osim profesionalnih sportaša okuplja veliki broj rekreativnih sportaša među kojima je i veliki broj privatnih poduzetnika ili osoba koje imaju dobru plaću kako bi si sve to mogli priuštiti.
Prilikom utrka u destinaciji se uvijek rasprodaju najskuplji hoteli jer mnogi dolaze sa svojim obiteljima te žele biti komotni. Upravo stoga veseli činjenica da se je Ironman, nakon što je Pula izgubila licencu zbog loše organizacije, ove godine ponovno vratio u Hrvatsku, kazala je Orepić izražavajući nadu da će se Plava Laguna Ironman 70.3 Poreč nakon ove prve godine nastaviti odvijati te rasti iz godine u godinu.
– Sport se sve više prepoznaje, naročito u posljednje dvije godine jer se ljudi sve više okreću sportu i mnogi kada krenu na odmor u određenu destinaciju traže sportske aktivnosti i rekreaciju.
Naša zemlja u tom smislu ima veliku prednost i ogroman potencijal. Hrvatska, a naročito Istra sa svojom predivnom prirodom, brdima i interesantnim rutama uz more i u unutrašnjosti, idealna je destinacija organizaciju sportskih događanja kao što su triatlonske utrke. Međutim, osim atraktivnog krajolika, kako bi neka destinacija bila pogodna za razvoj sportsko-rekreacijskog turizma neophodna je sportska infrastruktura, zaključila je Orepić.
S njezinim se je riječima složio Dubravko Šimenc te je, naglasivši važnost sportske infrastrukture, kazao kako se u Rijeci nalazi jedan od najljepših bazena u Europi.
Govoreći o Ironmanu je kazao kako će iduće godine ovaj brend u Hrvatsku ući s tri projekta. Koliko je ovaj brend važan dokazuje to što je ove godine u Poreču na ovom natjecanju bilo preko 600 natjecatelja. To su ljudi koji su došli sedam dana ranije u destinaciju, zakupili sve kapacitete i uživali u posezoni.
– Siguran sam da će se svi oni vratiti i taj dobar glas prenijeti dalje. Uz to imamo, primjerice, i projekt MTB Four Islands, možda jedan od najvrjednijih sportsko-turističkih natjecanja u ovom dijelu svijetu.
Krk, Cres, Rab i Lošinj, četiri prekrasna kvarnerska otoka povezuje bike utrka koja se vozi po prirodi, osim 500 metara na asfaltu. Tako nešto nitko nema, kazao je Šimenc navodeći kako je svim tim projektima HTZ ponosni partner, uz svim sportašima s kojima surađuje HTZ.
– Vidjeti slogan hrvatskog turizma na brodu Ivice Kostelića je najveći brend koji postoji. I tu vidimo koliko je važno da se Hrvatska poveže kao turistička zemlja sa sportašima, kazao je Šimenc.
To je taj brend
Ispričao je i anegdotu kako je Ivicu Kostelića na jednom od njegovih jedriličarskom pothvatu u francuskoj luci čekalo stotinjak ljudi. Naime, tamo je netko “izguglao” Ivica Kostelić, i to je bilo to, ljudi su shvatili kakav je to svjetski sportaš i spontano se okupili.
– To je taj brend. Hrvatska je mala zemlja i takvi sportaši koje mi imamo, to je nešto što moramo iskoristiti. I Uvijek se može bolje.
Zamislite koliko bi smo imali triatlonki danas da je Poreč imao dobar bazen, ilustrativno kazao je Šimec.
HTZ je prepoznao i sportaše, ali i sportska događanja koja se dovode u Hrvatsku, kazao je Šimec.
Iznio je i zanimljive podatke o WRC Croatia Rallyu 2022. Ovaj je svjetski rally, naime, generirao 71 milijun eura direktno u proračun RH.
Prosječna potrošnja je bila oko 190 eura u prosjeku, dok je neki prosjek u Dubrovniku 130 eura. Bili su puni i kapaciteti u Zagrebačkoj i Karlovačkoj županiji, a tu je i medijska vrijednost objava vrijedna preko 75 milijuna kuna.
Istaknuo je i Cro race, ali i da tu u Voloskom imamo svjetskog prvaka u windsurfingu koji također ima logo HTZ-a, kao i Ivičin brod.
Doprinos brendiranju Hrvatske
Josip Pavić, inače i sam olimpijac i vrhunski sportaš, kazao je, kako su svi ovdje prisutni doprinijeli prepoznatljivosti Hrvatske koja je uz ostalo i na krilima sportskih uspjeha hrvatskih sportaša snažno porasla.
– Svi ovdje prisutni doprinijeli ste brendiranju Hrvatske kao sportske, ali i kao turističke zemlje. Povećala se ta razina važnosti sporta kao promotora Hrvatske jer svi su govorili o uspjesima naših sportaša, prisjetimo se samo 1992. i onog slavnog košarkaškog finala, Goranovog Wimbledona, uspjeha Ivice i Janice, generacija vanserijskih nogometaša i mnogih drugih uspjeha.
Imamo sreće da se u sport puno ulaže, u razvoj mladih sportaša, a sada i u dovođenje velikih sportskih manifestacija u Hrvatsku.
U proteklih nekoliko godina uloženo je oko 140 milijuna kuna s razine države u organizaciju velikih sportskih manifestacija jer smo jednostavno svjesni da je riječ o ulaganjima koja se višestruko vrate, kazao je ovaj trofejni sportaš i dodao kako smo na pravom putu te kako Hrvatska ne može platiti takvu reklamu koju u svijetu dobivamo besplatno od svih naših sportaša.
Trofejni hrvatski sportaši na konferenciji su, između ostalog, ukazali i kako su za sportske uspjehe bitni i obitelj, sami klubovi…
–Sportaš nije nastao iz vakuuma i velika je zabluda teza da sportaši nemaju nikakve veze sa svojom okolinom i da ih nije briga promoviraju li svoju zemlju.
Naravno, prvenstveno su koncentrirani na treninge, utrke i ostale bitne stvari koje im donose rezultate, ali u svemu je uvijek važna osobna motivacija.
Sportaši mogu biti motivirani na različite načine, ali nacionalna komponenta i osjećaj pripadnosti kod mnogih, pa i kod mene su uvijek bili izrazito jaki.
Poštujem svoju zemlju i ponosan sam na svoje porijeklo te mi je iznimna čast nastupati pod bojama i zastavom Hrvatske, istaknuo je Ivica Kostelić tijekom panel rasprave objašnjavajući da mu je drago što je u sport i sportska natjecanja ušao u trenutku kad je država bila relativno mlada.
Promocija nove države
– Sport je tada puno radio na promociji nove države te se osjećao strahoviti zamah i zanos prezentirajući se u svijetu kako bi si osigurali prepoznatljivost.
Dobiti priliku nastupati pod svojim bojama i zastavom Hrvatske za mene je bila velika motivacija, naročito u godinama Hrvatska nije bila prepoznata te su sportaši pomogli da se naša zemlja cijeni u sportu i u kvalitetama te se povezuje s besprijekornošću, posvećenošću, rezultatima i vrhunskim ekipama koje su dostojan protivnik bilo kojoj zemlji svijeta, rekao je Kostelić.
Svoje je riječi povezao s vlastitim iskustvom prepričavajući da onog trenutka kada u skijanju možete pobijediti Švicarce, Austrijance ili Skandinavce, dobivate njihovo poštovanje. To je prvi korak prema etabliranju sportaša i predstavljanju zemlje, kaže Kostelić, a brending i promocija nakon toga u rukama je institucija koje to prepoznaju.
– Naravno, predstavljajući sebe u najboljem svijetlu, predstavljate boje pod kojima nastupate, a potom i okolinu iz koje dolaze. Dakle učinite ponosnima sebe i svoju okolinu, a onda će okolina na tim rezultatima nadograditi nešto što će biti dobro za cijelu zajednicu.
To je ta sinergija koja proizlazi iz sporta i sportskih uspjeha, a vrlo je važna i kada se govori o razvoju mladih generacija sportaša, a potom i turističke promocije naše zemlje kao destinacije pogodne za sport i rekreaciju, riječi su Ivice Kostelića.
Obavezno jedrenje u škole
Kristijan Pavić je naveo da se danas u jedrenju, pogotovo u off shore jedrenju nalazimo u sličnoj poziciji kao nekad u skijanju. Ukazao je da se na taj način radi i na dovođenju svjetskih događanja, te se kroz brend Ivice može govoriti o izlasku van na svjetsku scenu. I imati drugačiju priču.
Inače, otkrio je i kako je i sam bio sportaš, pa s te strane ima možda i veći senzibilitet prema spajanju sporta i nautike. Na primjeru četvorice vozača s WRC Rallya pokazao je kako ustvari ni ne treba postavljati stoge granice među sportovima kada je riječ o promoviranju hrvatskih ljepota i turističke ponude.
Naime, četvorica poznatih vozača koji su sudjelovali na ovom natjecanju u Hrvatskoj, uspjeli su “uhvatiti” vremena i doći u Vodice gdje su isprobali jedriti na ACI-jevim brodovima. I tako sa sobom ponijeli zaokružen dojam o Hrvatskoj i njenoj ponudi na kopnu, ali i moru.
Današnja je rasprava donijela i nekoliko konkretnih prijedloga o tome kako dalje razvijati sport, pogotovo među djecom i mladima. Tako je Kostelić iznio prijedlog kako bi trebalo uvesti obavezno jedrenje u osnovne škole, da se što više mladih poveže s morem, nauče jedriti, ali i shvate kakvu odgovornost svi imamo prema moru, prema ekologiji i zaštiti okoliša. Jer jedrenje, reći će Kostelić, nije samo sport, već mnogo više od toga.
I dodao kako je svjestan da takav projekt nije lagan ni jeftin, ali sigurno može donijeti dugoročne benefite. Ujedno je ukazao kako u smislu naknada od države, nije u redu da i treneri ne primaju naknade za izvrsnost. Sportaši prije uspiju unovčiti svoje uspjehe, nego treneri kojima i država trebala pomoći.
Josip Pavić iz MINTS-a na to je kazao kako novi Zakon o sportu, koji na snagu stupa 1. siječnja, u tom smislu donosi novost te da će njime biti obuhvaćeni i trofejni treneri.
Važnost sportske infrastrukture
Nadovezujući se na temu novog Zakona o sportu, Šimenc, je pak, nadodao kako smatra da je resorno Ministarstvo puno napravilo u dobrom smjeru kroz novi zakonski okvir. A isto tako je još jednom podsjetio na važnost sportske infrastrukture.
– Svi znate koliko Rijeci znači stadion Rujevica. Međutim, osobno mi je žao i da projekt Kantride nije do kraja zaživio jer bio doprinio pozicioniranju grada na međunarodnoj sportskoj. Kada se govori o Kvarneru, recimo, u skijaškom dijelu, sjećam se da sam nekad i sam trenirao u Begovom Razdolju, a danas toga nema.
A potrebno je. Infrastruktura nam je potrebna upravo da maleni, nove generacije nauče skijati, rekao je Šimenc dodajući i kako smatra da je nužna adaptacija Dinamovog stadiona, navevši i kako je i mlada nogometna zvijezda Gvardiol izdanak te Dinamove škole.
Podsjetio je i na projekt bazena u Opatiji, kojeg smatra potrebnim jer, kako je rekao, iako je u blizini Rijeka sa svojim bazenima, “nikad dovoljno sportske infrastrukture”.
Današnji su panelisti na kraju konferencije, uz zaključak kako su turizam i sport odličan spoj, zaželjeli svu sreću Vatrenima koji su i na ovom izdanju Svjetskog nogometnog prvenstva ponovno pravi ambasadori Hrvatske. Kao i brojni drugi hrvatski sportaši koji su proslavili Lijepu našu na najprestižnijim i najzahtjevnijim sportskim natjecanjima.
Pitanje iz publike
Među pitanjima iz publike bilo je i ono Dorotee Pešić Bukovac, predsjedice Riječkog sportskog saveza, koja je kazala kako se već 2000-ih govorilo o brendiranju hrvatske putem sporta. Kazala je i kako treba sustavno nagraditi sportaše koji su brend u cijelom svijet.
– U tom smjeru smatram da bi se u turizmu dio boravišne pristojbe trebalo usmjeriti u smjeru sportaša i da to bude poveznica sa sportom. Kao i da se treba sustavno raditi na privlačenju sportaša iz drugih zemalja. Turizam je usko povezan sa sportom i velike manifestacije privlače turiste.
Isto tako, kamo god u svijetu idete ljudi nas prepoznaju po sportašima. I to treba nagraditi. Tako će se stvoriti i uvjeti za naše najmanje koji će tek stasati u sportskom smislu. U većim radovima je malo lakše osigurati uvjete za bavljenje sportom djece, ali ima puno malih mjesta koje u tom smislu treba podignuti, kazala je Pešić Bukovac.