Pandemijski kolaps turizma ostavio pustoš u blagajnama poduzeća / Foto Arhiva NL
Iz Hrvatske udruge turizma upozoravaju kako su poslovni prihodi viši za 22 posto u odnosu na prihode ostvarene u istom razdoblju 2019. godine, no istovremeno rashodi poslovanja porasli su 41 posto
povezane vijesti
- Glavina poručio malim iznajmljivačima: “Sustav privatnog smještaja je neodrživ, ima svega 58 dana popunjenosti”
- Tripadvisor analizirao konkurentnost ponude na Mediteranu, zanimljivo je da nas korisnici ne vide kao preskupu zemlju
- Ličko-senjskoj županiji posebno priznanje i nagrada “Hrvatska, prirodno tvoja”
RIJEKA – Iako su domaće turističke kompanije ove godine uspjele dohvatiti turistički promet iz rekordne 2019., rast poslovnih rashoda je u prvih devet mjeseci ove godine dvostruko nadmašio rast prihoda, što je dodatno smanjilo profitnu maržu u sektoru, a dobit koju su vodeće turističke kompanije generirale u 2021. i 2022. godine, i dalje pokriva samo 80 posto gubitka iz 2020. godine. Zaključak je to analize poslovnih rezultata 21 domaće turističke kompanije čiji su rezultati objavljeni na Zagrebačkoj burzi, a prezentirani su u publikaciji Hrvatske udruge turizma (HUT) Turistički impuls Q3 2022.
Motor razvoja
Iz HUT-a su priopćili kako su poslovni prihodi turističkih kompanija obuhvaćenih analizom za prvih devet mjeseci ove godine viši za 22 posto u odnosu na prihode ostvarene u istom razdoblju 2019. godine, no istovremeno rashodi poslovanja porasli su 41 posto. Pritom su troškovi sirovina i materijala porasli 45 posto, a troškovi rada za 26 posto. Tako visok rast troškova rezultirao je činjenicom da većina standardnih financijskih pokazatelja turističkih kompanija ove godine ima negativan trend u odnosu i na 2021. i 2019. godinu. Bruto profitna marža turističkih kompanija, koja je 2018. godine iznosila 13,5 posto, ove je godine gotovo prepolovljena, na 7,6 posto, a smanjena je i stopa rentabilnosti poslovanja u odnosu na 2019. godinu. Analiza je pokazala da turističke kompanije ostvarenom dobiti prije oporezivanja od milijarde i 238 milijuna kuna iz 2021. i 2022. godine i dalje ne pokrivaju gubitak od oko milijarde i pol kuna iz 2020.
– Turizam je u pandemiji pokazao da može stabilizirajuće utjecati na gospodarstvo, a ove godine je ključan motor koji u velikom dijelu amortizira negativne gospodarske pokazatelje iz okruženja. S obzirom na očekivanje pada gospodarske aktivnosti u sljedećoj godini, važnost ostvarivanja dobrog turističkog rezultata bit će još veća za hrvatsko gospodarstvo. No, za dobar rezultat treba napraviti kvalitetnu pripremu za sezonu. A mi smo suočeni sa situacijom da su turističke kompanije, unatoč oporavku fizičkih pokazatelja i nominalnih prihoda, u lošijoj financijskoj poziciji nego 2019., uz značajno smanjeni investicijski potencijal.
Manje investicija
Dodatno, visoka inflacija i neizvjesnost oko kretanja cijena energenata otežavaju kvalitetnu pripremu sezone. Moramo osvijestiti da se sljedeće sezone na velika vrata vraća kompletna mediteranska konkurencija koja je protekle godine iskoristila za dodatno jačanje konkurentnosti svojih ponuda.
To znači da moramo odmah početi rješavati ključne prepreke u pripremi sljedeće sezone, poput donošenja konkretnih mjera za ublažavanje problema nedostatka radne snage, rješavanja problema turističkog zemljišta koji dodatno koči investicije, ali i donošenjem mjera koje će smanjiti pritisak i nesigurnost kretanja troškova energenata sljedeće sezone, komentirao je Veljko Ostojić, direktor HUT-a, ove pokazatelje. Ukazao je i na smanjenje volumena investicija već ove godine, i to smanjenjem stope promjene dugotrajne materijalne imovine koja u devet mjeseci 2022. godine u odnosu na isto razdoblje 2021. godine iznosi 5,8 posto, što je pad u odnosu na 6,5 posto u razdoblju 2019./2018. godine.
– Ovakav pad volumena investicija ugrožava ostvarenje poslovnih rezultata u budućem razdoblju, ukazali su u HUT-u.