ZTK Rijeka

Posjetili smo izložbu izvanbrodskih motora iz Kopra, ovo će razveseliti sve ljubitelje Tomosa

Vladimir Mrvoš

Foto Vladimir Mrvoš

Foto Vladimir Mrvoš

Tomosovi mali izvanbrodski motori bili su po svojoj kvaliteti na samom svjetskom vrhu te dobro poznati i izvan granica bivše države



Međunarodna izložba “Izvanbrodski motori iz Kopra”, u istočnom aneksu Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, a u organizaciji Zajednice tehničke kulture Rijeka i Tehniškog muzeja Slovenije otvorena je na radost mnogobrojnih ljubitelja popularnog “Tomosa”.


Zajednica tehničke kulture Rijeka tom je izložbom obilježila i 15 godina suradnje sa Tehniškim muzejom Slovenije, a suradnji se 2010. godine pridružio i Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja.


Motocikli, mopedi i…


Tehniški muzej Slovenije je u 90-ima prikupio zbirku proizvoda tvornice Tomos iz Kopra. Pored motocikala i mopeda koji su im bili glavni proizvod, našlo se i nekoliko izvanbrodskih motora koji danas ilustriraju razvojni put tog segmenta proizvodnog programa tvornice.




Tomosovi mali izvanbrodski motori bili su po svojoj kvaliteti na samom svjetskom vrhu te dobro poznati i izvan granica bivše države.


Na izložbi Izvanbrodski motori iz Kopra, uz eksponate iz Tehničkog muzeja Slovenije i na grafički pripremljenim plakatima, predstavljeni su najznačajniji predstavnici te skupine proizvoda, kao i neki primjerci koji nisu dočekali serijsku proizvodnju i koji su u 90-ima bili spremni za tržište, kada se tvornica odlučila za obustavu proizvodnje.


O povijesti ove renomirane tvrtke koja više ne postoji, ali probuđuje nostalgiju mnogih koji na svojim barkama još uvijek imaju Tomos 4, razgovarali smo s jednim od bivših djelatnika te tvrtke Dušanom Čebohinom.


Foto Vladimir Mrvoš


“Tomos”, zapravo skraćen je naziv za Tovarna Motornih koles Sežana i nastala je 1954. godine. Tadašnja slovenska republička vlada odlučila je graditi novu tvornicu u Kopru, nekon čega se taj grad počinje naglo razvijati.


Vrpcu presjekao Tito


Vrpcu za službeno otvorenje nove tvornice presjekao je osobno predsjednik Josip Broz Tito, a nakon prvih licenci s austrijskom tvrtkom Steyer-Daimler-Puch za proizvodnju motocikala, Tomos počinje razvijati svoje proizvode.


Tomos je 1970-ih godina bula mega tvornica s nešto manje od 3000 zaposlenih, s vlastitim razvojnim centrom, velikom brojem patenata kao i brojnim predstavništvima širom svijeta.


Do proizvodnje prvog vanbrodskog motora došlo je 1958. godine kada je proizvedena tri modela s jednim cilindrom, a serijska počela je ubrzo.


Legendarni Tomos 4


Prototip posljednjeg u nizu modela, Tomos Lamo 06N snage 4 KS proizveden je 1963. godine. Bio je bolje zaštićen od prodora mora, a trošio je 1,6 l/sat, a konačan razvoj ova modela dogodio se 1969. godine kad nastao i legendarni TOMOS 4.


Postao je toliko popularan da je prodavan ne samo na području bivše države, već je samo u par godina postao toliko popularan u svijetu da ke čak 80 posto proizvodnje išlo na svjetska tržišta.


Nažalost, kako i s brojnim tvornicama na području bivše države, “povratak u kapitalizam”, značio je i propast te tvrtke.


Krajem 90-ih tvrtku kupuju redom nekoliko stranih tvrtki da bi konačno 1998. godine prestala proizvodnja vanbrodskih motora, a prije deset godina i sama tvrtka je otišla u stečaj.


Suradnja s Tehniškim muzejom Slovenije


Suradnja s Tehniškim muzejom Slovenije započela je 2006. godine izložbom o Nikoli Tesli u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku.


Nakon kraćeg vremenskog prekida, suradnja se nastavlja zajedničkom organizacijom niza izložbi u prostoru Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja uz partnerstvo sa samim Muzejom.


Na taj način organizirano je 10 izložbi od kojih se mogu istaknuti: “Ukroćena struja”, “Od vijaka do junaka”, “Leteći čovjek, Stanko Bloudek”; “Juraj Georg Vega”, “Povijesti tehničke kulture”, “Zvukovi”, “Super svjetlost”, “Strojevi za računanje”, Mjerni instrumenti tvornice Iskra”.


S obzirom na sam značaj izložbi, na njihovu važnost u promociji tehničke kulture i stvaralaštva želja je organizatora da se jubilej posebno obilježi. Zajednica tehničke kulture Rijeka tiskala je publikaciju o 15 godina suradnje gdje je trajno zabilježeno sve do sada učinjeno s ciljem informiranja javnosti o kontinuitetu te suradnje.