Promjena

Novi igrači osvajaju svijet. Čini se da tehničke karakteristike mobitela postaju važnije od imena brenda

Vladimir Mrvoš

Telekomi će, kao primarni distributivni kanali, biti onaj »jezičac na vagi« koji će presuditi o tome koji brendovi imaju svjetlu budućnost, a kojima se, s druge strane, ne piše baš dobro



Kada bi se radilo istraživanje koje je najpersonaliziraniji tehnički uređaj u dosadašnjoj ljudskoj povijesti, uz ručni sat to bi sigurno bio mobitel.


S tom razlikom da mnogi više zbog mobitela i ne nose ručni sat. Mobitel je uređaj zbog koga se obavezno vraća kući, ako ga se zaboravi, a ispražnjeni mobitel mnogima predstavlja najveći stres dana.


Nekada je mobitel služio samo za razgovor i slanje poruka, a danas zamjenjuje zapravo sve tehničke uređaje, od fotoaparata, kamere, diktafona, uređaja za navigaciju, e-novčanika, on je radio i tv prijemnik, budilica, e-rokovnik, foto album i zbirka važnih dokumenata, e-ključ, svjetiljka, odnosno uređaj bez koja je jednostavno nemoguće zamisliti dan.




I dok se unazad nekoliko godina još moglo birati između brojnih proizvođača koji su njegovali i poseban dizajn, danas su svi mobiteli, ako ne jednaki, a onda bar slični – »kao jaje jajetu«. Razlika je jedino u tehničkim karakteristikama.


Tehnološki trendovi


Dragan Petric, diplomirani inženjer iz Zagreba koji je cijeli svoj radni vijek proveo radeći kao tehnološki novinar, danas je jedan od najvećih svjetskih stručnjaka kada su u pitanju mobilni telefoni.


Predvodi skupinu vrhunskih svjetskih stručnjaka za mobilne uređaje unutar EISA-e, najcjenjenije svjetske udruge tehničkih urednika s 40-godišnjom tradicijom u dodjeljivanju nagrada najboljim proizvodima potrošačke elektronike.


Trenutačno se nalazi u SAD-u gdje dogovara aktivnosti za sljedeći tehnološki skup CES u Las Vegasu, a upravo se vratio iz Berlina gdje je sudjelovao u radu IFA-e najstarijeg svjetskog skupa potrošačke elektronike.


Njegova predavanja o trendovima u elektronici izazivaju veliku pažnju posjetitelja na brojnim svjetskim tehnološkim skupovima i za razliku od ostalih predavača, koja često završavaju bez komentara, njegova predavanja organizatori moraju prekinuti jer pitanja publike ne prestaju, a aktivna diskusija se nastavlja na marginama skupa.



– Današnji mobilni uređaji doista se međusobno sve manje i manje razlikuju, donoseći u sve niže cjenovne razrede tehnologije koje smo donedavno viđali samo među skupljim i inovativnijim modelima.


Dinamika razvoja i tržišta i tehnologija mobilnih uređaja toliko je intenzivna da je kvaliteta uređaja – generalno – iz mjeseca u mjesece sve veća i veća.


Utoliko, prilikom odabira novog mobitela najčešće presuđuju nijanse, no krajnjem korisniku takve nijanse nije uvijek baš lako uočiti.


Čak i ono iskusniji, koji profesionalno testiraju mobitele, katkada trebaju duži period kako bi detektirali najveće prednosti i nedostatke pojedinog modela, kaže Dragan Petric.


Uloga EISA-e


Kolika je tu uloga EISA-e koja je sinonim za preporuku u šumi ponude brojnih proizvoda, koja je svojevrsni tehnološki Oscar i putokaz za odabir proizvoda u megatehnolotški trgovačkim centrima diljem svijeta.


– Utoliko je dobro kada nam se i prije kupnje – iz neovisnog izvora – nudi potvrda kvalitete konkretnog modela, a to je upravo uloga EISE, kao najvećeg svjetskog udruženja profesionalaca koji testiraju mobitele.


Ako neki uređaj dolazi s EISA-inom nagradom za izvrsnost, onda kupac i prije nabavke može pouzdano znati da se radi o mobitelu koji je – makar u nijansama – bolji od konkurencije. S druge strane, pouzdan pokazatelj kvalitete je potpis velikog telekoma na nekom uređaju, kao što je slučaj s upravo predstavljenim TPhoneom iza kojeg stoji Hrvatski Telekom.


Kompanija koja povjerenje korisnika gradi, između ostalog, i kroz kvalitetu uređaja dostupnih u svojim prodajnim kanalima, itekako je pažljiva oko odabir mobitela kojeg će »potpisati« i ponuditi svojim postojećim i budućim kupcima, napominje Petric.


Može li danas prosječan korisnik razlikovati mobitele ili kupuje pojedine modele isključivo zbog socijalnog i društvenog statusa, a ne zbog tehnoloških karakteristika, pitanje je koji zapravo ulazi u kulturološko-psihološki okvir, a ne u racionalni pogled na svakodnevni život. Petric na to odgovara zanimljivom analizom mogućih budućih trendova.


– Vjerujem da će velika dinamika tržišta mobitela, kao i sve veća sličnost među modelima dovesti do toga da će biti sve manje premium brendova, te da će manje poznati proizvođači doživjeti svojevrsnu konsolidaciju i/ili će naprosto posjedovati sve manji tržišni udio.


Povijest je, međutim, pokazala da na tržištu mobitela katkada i najveći posrnu i bivaju nadomješteni novim izazivačima i mislim da smo upravo u fazi jednog takvog ciklusa kada neki brendovi koji su bili među vodećima polako nestaju, a dolaze novi, u nas još ne toliko poznati brendovi, koji malo po malo osvajaju svijet.


Telekomi će, kao primarni distributivni kanali, biti onaj »jezičac na vagi« koji će presuditi o tome koji brendovi imaju svjetlu budućnost, a kojima se, s druge strane, ne piše baš dobro, zaključuje Petric.


Tehnološki hit o kome se malo priča


Nedavno je na jednom predavanju Dragan Petric predstavio i najveći trenutačni tehnološki hit o kome se malo priča, e-dildo, koji se može povezati s mobitelom i koji izaziva puno kontraverzi. Najzanimljivije je što su se u diskusiju uglavnom uključile IT stručnjakinje, a cijela atmosfera je bila tehnološko-akademska, što je izazivalo salvu ovacija.