PUTNICI NEZADOVOLJNI

Autotrolejev vozni red (ne) prati stanje »na terenu«. Kastavci se nerijetko žale i nisu jedini

Vladimir Mrvoš

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Nerijetko se građani Kastva žale na neadekvatan vozni red, pogotovo na to što posljednji autobus iz Rijeke za Kastav polazi u 22.30



KASTAV – Autotrolej svakodnevno prevozi putnike na 51 liniji povezujući 13 gradova i općina šireg riječkog područja, uključujući i grad Kastav. Na području Kastva ima šest linija javnog prijevoza: prigradske linije 18 i 18B voze iz Rijeke do Kastva preko Rubeša, odnosno Rešetara, prigradska linija 21 iz Rijeke preko Viškova do Brnčića, dok linija 37 povezuje Opatiju i Kastav. Linija 18C prometuje kružno područjem Grada Kastva na relaciji Kastav – Trinajstići – Rubeši – Rešetari – Kastav za vrijeme školske nastave i prilagođena je satnici Osnovne škole »Milan Brozović« Kastav, dok novouvedena linija 18A uz presjedanje na Šporovoj jami prometuje prema Brnčićima. Za vrijeme školske godine ta linija je produžena preko Jardasa, Viškova i Kudeja.


Racionalizacija troškova


S ciljem racionalizacije sve većih troškova javnog prijevoza te s obzirom na manju popunjenost vožnji, naročito onih izvan »špica«, na prijedlog KD-a Autotrolej na području Grada Kastva uveden je novi sustav javnog prijevoza. U odnosu na raniji sustav, kada su linije 18 i 18B prometovale za Kastav linijski, jedna preko Rubeša, jedna preko Rešetara, sada one prometuju kružno. Time je omogućen značajno veći broj vožnji za najgušće naseljeno područje Kastva, uz nešto dulje trajanje pojedinih vožnji od 10 do 20 minuta, ovisno o lokaciji stanice. Za neke manje popunjene vožnje, ranojutarnje i kasnovečernje, uvedeno je presjedanje u Bačićima ili na Martinkovcu kako ne bi istovremeno dva poluprazna autobusa vozila dalje do Rijeke.


Javni prijevoz najviše vole »seniori«

 




Grad je iznio precizne podatke vezane uz strukturu karata korisnika javnog prijevoza u Kastvu pa je tako najmanje umirovljeničkih karata (tek 20 ili 0,96 posto), slijede socijalne (41 karta, odnosno 1,99 posto), povremene (48, što čini 2,32 posto od ukupnog broja karata), studentske (123 ili 5,96 posto), radničke (223, odnosno 10,80 posto), osnovnoškolske (275 ili 13,32 posto), srednjoškolske (483, što je 23,39 posto) te 65+ karte kojih je 852, odnosno čak 41,26 posto.

Vikendom i blagdanima, kad se broj putnika dodatno smanjuje, sve vožnje voze do Srdoča, gdje ostvaruju vezu dalje prema Rijeci. U prijašnjem voznom redu postojala su presjedanja nekih vožnji u Srdočima, a neke vožnje izvan »špica« imale su specifične rute obuhvaćajući Rešetare, Rubeše, Trinajstiće, Kastav i Brnčiće u istoj vožnji. Sagledavajući broj vožnji u odnosu na raniji vozni red, on je nešto manji jedino za Rešetare iz razloga što ta linija više ne vozi do Brnčića i nije vezana za potrebe učenika osnovne škole u Kastvu. Za sva ostala područja, broj vožnji je isti ili je minimalno povećan, a uz mogućnost korištenja tzv. kružnih linija za najgušće naseljeno područje Kastva i značajno povećan.


Statistika


Analizirajući po kategorijama oko 2.000 korisnika usluga javnog prijevoza na području Kastva, najveći broj korisnika su umirovljenici (42,2 posto) pa potom srednjoškolci (23,4 posto). Korisnika osnovnoškolaca je 13,3 posto, radnika 10,8 posto, studenata 6 posto te ostalih 4,3 posto. Razlika između prihoda i rashoda po linijama subvencionira se iz proračuna jedinica lokalne samouprave na kojima se obavlja prijevoz. Planirana subvencija Grada Kastva za 2022. godinu iznosi nešto više od 3,2 milijuna kuna, a točan iznos bit će određen nakon konačnog godišnjeg obračuna. Radi povezivanja Kastva i Brnčića uvedena je nova linija 18A na kojoj vozi mini bus uz presjedanje na Šporovoj jami. Time su omogućene kružne vožnje linija 18 i 18B, jer se skraćuje njihov put kao osnovnih linija do Šporove jame, pa ne moraju produljiti dalje do Brnčića, odnosno Viškova i Kudeja, što im vožnju produljuje do 35 minuta. Korištenjem mini busa ostvaruje se i kvalitetnija veza za učenike Osnovne škole »Milan Brozović« u Kastvu s tog područja. Činjenica je da u tom dijelu grada Kastva ima manje putnika, a dio ih koristi i liniju 21 koja od Brnčića preko Viškova ostvaruje vezu s Rijekom.