Foto VERN
Ako ćemo do izbora gotovo svakodnevno slušati uvrede na osobnoj razini, onda se uistinu trebamo zapitati što nas tek čeka kad krenu ozbiljni izazovi na jesen. I je li OK ne izaći na izbore. Jer samo izlaskom na izbore možemo pokazati da i narod ipak ima glas, zaključila je Nikolina Borčić
povezane vijesti
ZAGREB – Baš kao i svaki put dosad, predizborna kampanja za parlamentare izbore jest mješavina osobnih uvreda i optužbi za izdaju i veleizdaju. Na simboličan je način cijelu situaciju jučer sublimirao predsjednik Sabora i glavni tajnik HDZ-a Gordan Jandroković.
On je, naime, sudionik polemike na osobnoj razini s dosadašnjim kolumnistom Večernjeg lista Ninom Raspudićem koji je postao političar, a istodobno je novinarima komentirao i optužbe o izdaji nacionalnih interesa koje je prema HDZ-ovoj Vladi uputio predsjednik SDP-a Davor Bernardić.
Stručnjakinja za političku komunikaciju Nikolina Borčić kaže da je »razdoblje iza nas pokazalo da je naša javna komunikacija transparentna i kvalitetna samo kad je najteže, vidjeli smo na početku zdravstvene krize kako kvalitetna komunikacija može i u najtežim trenucima pridonijeti društvenoj klimi«.
– No, tome više nije tako. Vratili smo se u našu »staro-novu normalnost«, manje-više se vrte iste teme i odgovori. Nadala sam se da će uslijed krize i izazova pred nama političari komunicirati odgovornije.
Komunikacija je sada doduše intenzivna, no ne u smislu nuđenja programa i mogućih rješenja za vrijeme koje dolazi, nego u »udarcima ispod pojasa«. I to na temeljne vrijednosti koje su pojedinim glasačima ključne, kao što su obitelj, lojalnost domovini, stabilnost i drugo. To je klasična taktika kako oslabiti protivnika u očima potencijalnih glasača, rekla je Borčić.
Karakteristični izbori
Kampanja se rasplamsala i oko korone. Oporba optužuje vladajuću stranku da si je namjestila izbore u srpnju i time moguće ugrozila i zdravlje građana. Osim toga, oporba optužuje vladajuću stranku da preko članova HDZ-a koji su ujedno i članovi Nacionalnog stožera Civilne zaštite usmjerava korona krizu na način koji im najbolje odgovara.
Ova će se polemika vjerojatno i dalje pojačati nakon što je jučer HDZ Karlovačke županije javno objavio da je među kandidatima za stranačke liste koje su predložili središnjici i članica Nacionalnog stožera Maja Grba Bujević koja je inače i ravnateljica Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu. Grba Bujević široj javnosti je poznata s konferencija za novinare Nacionalnog stožera Civilne zaštite gdje je priznala da je ponosna članica HDZ-a, te naglasila da to nema nikakve veze s poslom koji obavlja.
Osim kadrologije vezano za ključne ljude koji vode borbu protiv epidemije korone, ova se bolest u kampanji ogleda i u tome da oporba želi dovesti u vezu prodor virusa u Dom za stare i nemoćne u Splitu s HDZ-ovim kadroviranjem, odnosno s činjenicom da je na čelu te institucije nekadašnji HDZ-ov gradonačelnik Omiša Ivan Škaričić.
Ovi su izbori karakteristični i po tome da će njima prethoditi dvije kampanje, jedna koju vladajuća stranka vodi protiv lijeve, a druga u kojoj se HDZ bori protiv desnice koju utjelovljuje Miroslav Škoro, a simbolizira njegov Domovinski pokret. U ovoj drugoj je donedavni HDZ-ov gradonačelnik Vukovara Ivan Penava optužio svoju jučerašnju stranku da je izdala taj grad heroj, te da je Plenković stranku odvukao previše ulijevo, što je rezultiralo lošim rezultatom na europskim i predsjedničkim izborima.
(Ne)povjerenje
Borčić smatra da se »na društvenoj razini kreira kultura ogorčenja«, te da se »tako slabi i eliminira glasačko tijelo koje razmišlja i koje je odgovorno«.
– I koje, ako se tako nastavi, možda neće niti izaći na izbore. Nažalost. Takva komunikacija ne donosi povjerenje u vođe. Razdoblje pred nama neće biti jednostavno, barem tako predviđaju. Dakle, kako god da bude, ako vjerujemo da političari imaju i znanje u smislu konkretnih strategija, bit će manje ogorčenosti u društvu. I pred izbore u ovakvom kontekstu je prilika da se to i pokaže. Naravno, u političkim kampanjama je temeljno oruđe »uniziti protivnika«.
Uvijek je bilo i uvijek će biti. No te bi se bitke trebale voditi o neostvarenim ili ostvarenim rezultatima i neprovedivim ili provedivim programima. I još uvijek to stignu, rekla je Borčić.
Dodala je da svi mogu komunicirati sadržajnije i odgovornije, te da se određeni dio to i trudi, no da zasad najviše pažnje ipak privlače namjerne ili slučajne nespretne izjave, performansi, uvrede na osobnoj razini.
– Očekivano je da se kampanja temelji na evokaciji emocija, svaka kampanja je takva, no ako ćemo do izbora gotovo svakodnevno slušati uvrede na osobnoj razini, onda se uistinu trebamo zapitati što nas tek čeka kad krenu ozbiljni izazovi na jesen. I je li OK ne izaći na izbore. Jer samo izlaskom na izbore možemo pokazati da i narod ipak ima glas, zaključila je Borčić.