Nedostupna javna usluga

Listopad je na vratima, a do opskrbljivača plinom je nemoguće doći. GPZ tjednima ignorira Riječane

Marinko Glavan

Antonio Jakus/PIXSELL

Antonio Jakus/PIXSELL

Iz GPZ-a ne odgovaraju na zahtjeve poslane e-mailom, a ne javljaju se ni na telefonske pozive



RIJEKA – Nakon što je Energo obavijestio kupce prirodnog plina iz kategorije kućanstava s kojima ima sklopljene tržišne ugovore o opskrbi o promjeni načina obračuna cijene plina, prema kojemu bi, od 1. listopada, cijena višestruko narasla, veliki broj kupaca odlučio je pokrenuti postupak raskida ugovora i prelazak na opskrbu plinom u Obavezi javne usluge (OJU), no opskrbljivač u OJU-u, Gradska plinara Zagreb, koji je dužan po zakonu prihvatiti nove korisnike, već tjednima ignorira ili onemogućava slanje zahtjeva riječkih korisnika te im ne šalje na potpis ugovore o opskrbi plinom.


Energo je, podsjećamo, kupce s kojima ima komercijalne ugovore obavijestio da će od 1. listopada cijenu prirodnog plina obračunavati na temelju prosječne dnevne cijene s referentne burze po čemu bi cijena plina već sada bila najmanje pet do šest puta viša od trenutne, a pri tom bi se cijena obračunavala tek na kraju svakog mjeseca tako da kupci zapravo do samog kraja mjeseca ne bi imali uvid u cijenu po kojoj će im plin biti naplaćen.


Iz Energa su kupce uputili da imaju pravo na raskid ugovora, u roku od 14 dana, od dana primitka dopisa, te da imaju pravo besplatno odabrati drugog opskrbljivača, odnosno preći na opskrbu plinom iz Obaveze javne usluge. Cijena plina iz OJU-a na riječkom području iznosi 0,4383 kune po kilovatsatu (kWh) i ne može se mijenjati do 1. travnja iduće godine, a za opskrbljivača je, putem javnog natječaja, odabrana Gradska plinara Zagreb. Ova je cijena oko trideset do pedeset posto viša od cijene koju trenutno plaćaju kupci koji imaju ugovor s Energom, ali je i višestruko niža od cijene koju bi plaćali ako nakon 1. listopada ostanu u ugovornom odnosu s riječkim opskrbljivačem plina pa je velik dio kupaca odlučio odabrati manje zlo i pokrenuti raskid ugovora s Energom te poslati zahtjev za opskrbu u obavezi javne usluge Gradskoj plinari Zagreb.


Neodgovorena pitanja




Iako je GPZ zakonski dužan prihvatiti sve zahtjeve za isporukom plina na područjima na kojima je izabran za opskrbljivača u obavezi javne usluge, prema svjedočenju brojnih naših čitatelja, iz GPZ-a ne odgovaraju na zahtjeve poslane e-mailom (inbox e-mail-a GPZ-a obično je pun pa ne može primati nove poruke) ili običnom poštom, a na telefonske pozive ne odgovaraju, što je kod mnogih opravdano izazvalo revolt i bojazan da će, kada počne sezona grijanja, ostati bez opskrbljivača ili plin plaćati po tko zna koliko višoj cijeni od sadašnje.


Poslali smo upit GPZ-u, tražeći objašnjenje ignoriranja zahtjeva kupaca kojima su dužni poslati ugovore i isporučivati plin po zadanoj cijeni iz obaveze javne usluge. Pitali smo i raspolažu li dovoljnim količinama plina za opskrbu svih kupaca po obavezi javne usluge, na distribucijskim područjima na kojima je GPZ opskrbljivač u OJU-u. Zanimalo nas je i može li GPZ jamčiti isporuku plina po cijeni iz OJU-a, odnosno hoće li poslovanje tvrtke i isporuka plina građanima biti ugroženi ako Vlada ne odredi kompenzacijske mjere za opskrbljivače iz OJU-a koji su plin primorani prodavati po cijeni daleko nižoj od tržišne.


Odgovore na niti jedno od ovih pitanja još nismo dobili, a objavit ćemo ih kada i ako ih iz GPZ-a pošalju.


Obratili smo se i Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, s pitanjem ima li Ministarstvo mehanizme kojima može primorati GPZ na poštovanje obaveza po pitanju opskrbe plinom u Obavezi javne usluge, no lopticu odgovornosti iz Ministarstva prebacuju na Hrvatsku energetsku regulatornu agenciju (HERA).


– Opskrbljivači u obvezi javne usluge imaju zakonsku obvezu preuzeti sve kupce koji su dostavili izjavu o prelasku na opskrbu po reguliranim uvjetima. Opskrbljivači su prihvatili navedenu obvezu i obvezu da osiguraju količine plina za prodaju po reguliranim uvjetima. Ako to ne rade, građani o tome trebaju obavijestiti HERA-u koja regulira tržište i jedina ima instrumente kojima može djelovati u takvim situacijama, poručuju, perući ruke, iz Ministarstva.


Eventualne sankcije nepoznate


Pitali smo ih i pripremaju li mjere za pomoć tvrtkama koje isporučuju plin u obavezi javne usluge, odnosno kompenzaciju razlike u cijeni plina na tržištu i cijene po kojoj one plin prodaju kupcima, slično kako je učinjeno s toplinarskim tvrtkama koje također ne smiju dizati cijene centralnog grijanja, ali će im država nadoknaditi razliku između ulaznih troškova energenata i naplaćene cijene od kupaca. Na to pitanje odgovor nismo dobili.


Iz HERA-e je pak, nakon brojnih upita građana i medija, objavljeno kako svaki krajnji kupac ima pravo na slobodan izbor opskrbljivača plinom, što uključuje i pravo na promjenu opskrbljivača, a opskrbljivači u OJU-u su dužni prihvatiti njihov zahtjev.


– Osim prema tržišnim uvjetima koje slobodno ugovaraju s bilo kojim opskrbljivačem plinom u Republici Hrvatskoj, krajnji kupci iz kategorije kućanstva mogu odabrati opskrbu plinom u okviru javne usluge, prema reguliranim uvjetima opskrbe i cijeni plina koju određuje HERA, od opskrbljivača u obvezi javne usluge koji je određen za pojedino distribucijsko područje. (…) U tom smislu, bitno je istaknuti da su opskrbljivači plinom koji su određeni za opskrbljivača u obvezi javne usluge dužni prihvatiti zahtjev za promjenu opskrbljivača krajnjeg kupca koji ima pravo na opskrbu plinom u obvezi javne usluge na distribucijskom području na kojem taj opskrbljivač obavlja opskrbu plinom u obvezi javne usluge, a kako je propisano odredbama članka 28. stavaka 4. i 5. Općih uvjeta za opskrbu plinom. Zahtjev za promjenu opskrbljivača krajnji kupac podnosi novom opskrbljivaču, u skladu s člankom 36. Općih uvjeta, pisanim ili elektroničkim putem, na propisanom obrascu.


U slučaju da je elektronička pošta odabranog opskrbljivača zbog tehničkih razloga nedostupna, upućuju se krajnji kupci da svoje zahtjeve upute putem pošte (preporučenom pošiljkom). Novi opskrbljivač plinom, po zaprimanju zahtjeva za promjenu opskrbljivača plinom od strane krajnjeg kupca dužan je najkasnije do petog radnog dana od dana zaprimanja navedenog zahtjeva obavijestiti krajnjeg kupca o prihvaćanju ili odbijanju istog, a u skladu s člankom 36. stavkom 3. Općih uvjeta i imajući u vidu članak 28. stavaka 5. Općih uvjeta, stoji u priopćenju HERA-e, uz pojašnjenje da kupci imaju pravo promjene opkrbljivača, uključujući i povratak u opskrbu iz obaveze javne usluge, ali bez navođenja mogućih sankcija za GPZ ili druge opskrbljivače po obavezi javne usluge ako ne odgovore u zakonskom roku ili u potpunosti ignoriraju zahtjeve kupaca.


Prelazak bez naknada


Treba istaknuti da je promjena opskrbljivača besplatna, odnosno da kupci imaju pravo na odabir drugog opskrbljivača ili prelazak u obavezu javne usluge bez dodatnih naknada. To moraju učiniti u roku od 14 dana, od primitka Energovog dopisa, ali da bi mogli raskinuti ugovor, ne smiju imati dospjela dugovanja po postojećem ugovoru s Energom.


Za prelazak na isporuku plina u obavezi javne usluge, kupci moraju preuzeti obrazac putem interneta, na poveznici https://www.hrote.hr/promjena-opskrbljivaca-301. Šifru OMM koju je potrebno upisati na obrazac moguće je vidjeti na računu za plin koji korisnici dobivaju od Ri-Stana. Popunjeni obrazac treba poslati na e-mail adresu [email protected], ili poštom, na adresu GPZ-Opskrba d.o.o., Radnička cesta 1, 10 000 Zagreb.


Nakon toga korisnici bi od GPZ-a trebali dobiti Ugovor o opskrbi plinom u obvezi javne usluge koji je potrebno potpisati i vratiti im ga, a potom GPZ mora pokrenuti postupak promjene opskrbljivača i o tome obavijestiti Energo. Za sad, GPZ ne poduzima gotovo ništa po tom pitanju, a upućeni u problematiku kažu da za GPZ i nije prevelik problem novih potencijalnih 10 do 20.000 korisnika s riječkog područja, već postojećih oko 200.000, u Zagrebu i na drugim područjima na kojima je ova tvrtka opskrbljivač u obavezi javne usluge, kojima GPZ mora nastaviti isporučivati plin po reguliranoj cijeni, višestruko nižoj od tržišne pa je više nego upitno hoće li Gradska plinara Zagreb moći ispunjavati svoje obaveze prema kupcima.


Energo: GPZ se obavezao opskrbljivati kupce po reguliranoj cijeni


Na naš upit može li Energo i pod kojim uvjetima preuzeti isporuku plina po cijeni propisanoj u obavezi javne usluge, što je zanimalo brojne naše čitatelje, iz riječkog opskrbljivača i distributera prirodnog plina odgovaraju da javnu uslugu može obavljati isključivo onaj opskrbljivač koji je temeljem Javnog natječaja za odabir opskrbljivača u obvezi javne usluge ponudio najniži iznos troška opskrbe plinom, a na distribucijskom području Energa to je, do 2024. godine, GPZ.


– Slijedom navedenog, od 1. travnja 2021. od kada je započela primjena donesene Odluke HERA-e, Energo d.o.o. Rijeka radi tržišnu uslugu opskrbe plinom sukladno tržišnim uvjetima, što znači da slobodno formira cijene ovisno o kretanjima cijena na tržištu. Dakle, Energo ni pod kojim uvjetima ne može biti Opskrbljivač u obvezi javne usluge jer je to na distributivnom području Rijeke i okolice – Gradska plinara Zagreb Opskrba. Također, Javna usluga opskrbe plinom je regulirana djelatnost za koju Odluku o iznosu tarifnih stavki donosi Hrvatska energetska regulatorna agencija ograničavanjem troška nabave plina sukladno važećoj Metodologiji utvrđivanja iznosa tarifnih stavki za javnu uslugu opskrbe plinom i zajamčenu opskrbu. Nadalje, svi korisnici koji su imali sklopljene tržišne ugovore s Energom i koji su pokrenuli postupak promjene s tržišne usluge Energa na Opskrbu u obvezi javne usluge (Gradska plinara Zagreb Opskrba) moraju biti prebačeni na istu. Drugim riječima, ne postoji mogućnost da Gradska plinara Zagreb Opskrba ne prihvati i/ili ne želi prihvatiti te korisnike iz jednostavnog razloga što se javljanjem na provedeni natječaj obavezala pružati tu uslugu do 30. rujna 2024. godine, odgovaraju iz Energa.


Gradsko vijeće odlučivat će o Energovim cijenama


Klub vijećnika Možemo!, Akcije mladih i Unije Kvarnera u Gradskom vijeću Grada Rijeke uputio je vijećnicima na raspravu i donošenje odluke prijedlog hitnoj intervenciji gradonačelnika, kao predstavnika većinskog vlasnika i predsjednika skupštine Energa u formiranju Energove cijene prirodnog plina za kupce iz kategorije kućanstvo koja ne bi prelazila cijenu plina iz obaveze javne usluge.


Prijedlog je već uvršten na dnevni red iduće sjednice Gradskog vijeća, koja će biti održana u četvrtak, 22. rujna. O obrazloženju zahtjeva, iz Kluba vijećnika Možemo!, Akcije mladih i Unije Kvarnera, između ostalog, ističu da smatraju da cijena plina distributera TD-a Energo u većinskom vlasništvu Grada Rijeke prije svega mora biti socijalna kategorija dostupna svim građanima Rijeke.


«I sam obračun cijene za građane mora biti u skladu sa zakonima RH, što po novom načinu obračuna neće biti. S obzirom na izjave koje su stigle iz Energa, toliko povećanje cijena plina je nepotrebno, a dovest će do panike i odlaska većeg broja korisnika iz kategorije kućanstva, što bi na kraju moglo dovesti i do potpunog izlaska društva iz poslovanja s tom kategorijom korisnika, što je apsolutno nedopustivo. Bez obzira na veliku brojku odlaska korisnika uprava Energa tvrdi da će prihodi od distribucije plina ostati na sličnoj razini. Ako Grad Rijeka izgubi ikakvu kontrolu nad distribucijom plina građanima, bit će to socijalna katastrofa«, stoji u obrazloženju, uz zahtjev da gradonačelnik hitno sazove izvanrednu sjednicu skupštine Energa te da predloži cijenu prirodnog plina za kućanstva najviše do iznosa jednakog cijeni plina iz obaveze javne usluge.