Online Sucks

Novi album riječkog dvojca JMZM: Album sa stavom o virtualnoj stvarnosti koju živimo

Danijela Bauk

JMZM, Cover albuma

JMZM, Cover albuma

Novi album riječkog umjetničkog dvojca posvećen Ivici Baričeviću Bari



JMZM, projekt Josipa Maršića i Zorana Medveda – riječkih glazbenika koji su se posljednjih dvadesetak godina ponajviše etablirali kao autori glazbe za film i kazalište – počeo je prije nekoliko godina kao njihov eksperiment poigravanja s glazbom i primarno zvukom.


No, 20-ak albuma kasnije, JMZM se više ne može smatrati eksperimentom, već prije izrazito zanimljivom i originalnom glazbenom pojavom ne samo u Hrvatskoj. Glazbeni dvojac, uostalom, zaslužan je i za glazbeni predložak »Opere Industriale«, umjetničkog programa otvorenja kojom je Rijeka 1. veljače proslavila titulu Europske prijestolnice kulture.


Ubrzo nakon toga dogodila se – pandemija, koronavirus zaustavio je riječki EPK, no ne i umjetničku inspiraciju JMZM-a. Medved i Maršić su na poziv kluba Močvara, a u okviru Facebook live sessiona »Koncert za Baru«, realizirali novi album simboličnog naziva »Online sucks«.




Riječ je o reinterpretaciji albuma »Thirteen days forth and thirteen back…« benda Uzrujan prerano preminulog Ivice Baričevića Bare.


Neuhvatljiva stvarnost


Ivica Baričević Bara je iznimno važna figura za nezavisnu glazbenu scenu, bio je pokretač fanzina Žedno uho, festivala Žedno uho i Earwing No Jazz, pokretač izdavačke kuće Earwing Records, organizator brojnih koncerata u zagrebačkim klubovima Jabuka, KSET i Močvara, grafički i dizajner koncertnih plakata i omota za glazbena izdanja, te glazbenik u grupama Rujan i Uzrujan.


JMZM su prvi put ove godine nastupili na koncertu posvećenom Bari koji se održava već 18 godina i na kojem se njegovi prijatelji, suradnici i ljubitelji glazbe simbolično prisjećaju prije svega velikog čovjeka čiji je rad i entuzijazam brojnim ljubiteljima glazbe omogućio mnogo ugodniji i uzbudljiviji život potkraj 1990-ih i početkom 2000-ih u Zagrebu.


Upravo je »Thirteen days forth and thirteen back…« jedini službeni album grupe Uzrujan, objavljen 2000. godine. Taj se Barin album konceptualno referirao na kratku priču Andreja Maleševića, ispisanu sitnim slovima na omotu.


 JMZM - Josip Maršić i Zoran Medved

JMZM Josip Marsic Zoran Medved


– Bila je to ljubavna priča začinjena znanstvenom fantastikom, tajnim agentima, putovanjem kroz vrijeme i nadmudrivanjem između Vraga i Boga. Dvije godine kasnije Bara je napustio ovaj svijet koji se sve više i više bespovratno mijenjao u svoj online nadomjestak.


Uzevši za temu Barin album i Maleševićevu priču čije čitanje nalikuje radiodrami iako se izvodi online, i nazvavši album »Online sucks«, više nego otvoreno iznosimo svoj stav o virtualnoj stvarnosti koju živimo.


Ona je jednako neuhvatljiva kao i stvarnost iz Maleševićeve priče u kojoj glavni lik Gustav, razgovarajući s izvanzemaljcima i gledajući raznobojno blještavilo svakojakih oblika, onemoća do razine da stvarnost više ne može pratiti, kažu Medved i Maršić.


Zvučna prašina


Glazbu na albumu JMZM »Online sucks« potpisuje Josip Maršić, miks i aranžman Zoran Medved, tekst Maleševićeve priče čita Ana Jurčić, saksofon je odsvirao Denis Razumović Razz, a album je masterizirao Matej Zec. Budući da je ovogodišnje prisjećanje na Baru izvedeno online, za album »Online sucks« izrađen je i videoart koji potpisuje Ana Jurčić.


– Referirajući se na činjenicu da se radi o »albumu o albumu«, videoart donosi »film u filmu« i vodi nas u slabo poznate predjele napuštene industrijske infrastrukture u Rijeci, kažu JMZM.


Skriveni iza akronima JMZM, Josip Maršić, poznat po djelovanju u kultnim grupama Very Expensive Porno Movie, Regoč i Gori Ussi Winnetou, te Zoran Medved koji je djelovao u sklopu bendova Pohane dlake i Plod Mirže, već godinama uporno prosipaju zvučnu prašinu po mnogobrojnim filmskim, kazališnim, peformance i live setovima.


Objavili su više od 20 studijskih albuma, radili na oblikovanju zvuka za desetak dokumentarnih filmova, te glazbi za brojne kazališne predstave. JMZM su nastupali na renomiranim smotrama poput Muzičkog biennala u Zagrebu, Glazbene tribine u Opatiji, Music tech festa u Ljubljani, Audio art i Do it with others festivala u Puli te Mariborskog Lent festivala.


Njihova glazba je recenzirana i objavljivana u internacionalnim publikacijama poput Wirea i Toneshifta.