Vrhunski wellness

Kvarner postaje sve jača destinacija zdravstvenog turizma. Petozvjezdana ponuda adut je za posezonu

Alenka Juričić Bukarica

Wellness ponuda se vrlo lijepo može spojiti s drugim proizvodima neke destinacije, poput gastronomije, ali i šetnje i sličnim vidovima aktivnog odmora



Globalna wellness industrija u prijepandemijskoj 2019. godini dosegla je vrijednost od 4,9 milijardi dolara, pokazuje izvješće neprofitne organizacije Global Wellness Institute (GWI). Udruženje je izračunalo i kako je u 2017. wellness ostvarivao oko 4,7 milijardi dolara prihoda, kao i kako je šok izazvan pandemijom COVID-19, doveo do pada globalne wellness ekonomije za 11 posto, na 4,4 milijardi dolara u 2020. No pandemija je dovela do velike promjene u interesima potrošača pa danas prevencija i wellness poprimaju daleko veću važnost. Tako GWI predviđa da će wellness tržište rasti čak 10 posto godišnje do 2025., kada će dosegnuti 7 milijardi dolara.


Inače, u ovom neprofitnom udruženju ukazali su kako nije iznenađujuće da su sektori koji zahtijevaju fizičku prisutnost, wellness turizam, lječilišta i terme, zabilježili najveći pad u pandemiji, dok su zdrava prehrana/prehrana/mršavljenje, mentalno zdravlje i kategorije javnog zdravlja, prevencije i personalizirane medicine pokazale snažan rast. Što se tiče tržišta, u 2020. je prema ovim podacima najveće tržište imala azijsko-pacifička regija (1,5 milijardi dolara), a slijede je Sjeverna Amerika (1,3 milijardi dolara) i Europa (1,1 milijardi dolara). S time da je prosječna potrošnja na wellness usluge po stanovniku značajno veća u Sjevernoj Americi i Europi nego u drugim svjetskim regijama.


Tematski programi


Wellness ponuda, kao dio ponude zdravstvenog turizma, integralni je dio i hrvatske turističke ponude. Poznato je da je i najstarija jadranska turistička destinacija na Jadranu, Opatija, svoju turističku priču krajem 19. stoljeća počela upravo kroz prizmu lječilišta europske aristokracije. Danas se i cijeli Kvarner profilira kao destinacija zdravstvenog turizma u kojem wellness čini značajnu ulogu. Ova je ponuda ustvari posebno aktualna izvan glavne sezone pa tako u posezoni mnogi hotelijeri goste odlučuju privući upravo paketima kojima su baza wellness proizvodi. A oni se iz godine u godinu u Hrvatskoj sve više profiliraju i unapređuju. Sve do doista vrhunske ponude u petozvjezdanim objektima. Vrhunski wellness sigurno je jedan od turističkih aduta Hrvatske u posezonskom razdoblju.





Govoreći o tome što ustvari znači wellness ponuda visoke kvalitete u današnje vrijeme, Ana Tončić, nekoć predsjednica Sekcije wellness turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK), suradnica Instituta za turizam i privatna poduzetnica, vlasnica tvrtke Vita Vitalis, pojasnila je na primjeru vlastitog Balance Marbello Open Air studija, kako se, putem posebnih tematskih programa i tretmana može predstaviti posebna energija naše zemlje.


Naime, Tončić koja od 2019. godine pruža usluge savjetovanja u wellness i spa industriji, odnedavno ima i vlastitu oazu mira na platou ponad mora, smještenom u sklopu Valamarovog Lanterna Premium Camping Resorta u Taru, kapaciteta od oko 10.000 gostiju. Oaza na moru sastavni je dio Balance brenda, priče inspirirane Mediteranom i mediteranskom kulturom koja kao takva nema struje i vode, ali svakako ima ono što je za blagostanje i mir puno značajnije – prirodu, more i jedinstveni doživljaj. Uz sve tretmane koji tematski prate priču okruženja, nastali su i posebni rituali kao Val di Torre, tretman koji nazivom, ali i elementima tretmana priča priču ovog kraja.


– S obzirom na velik interes gostiju za rituale u paru, želja mi je bila osmisliti nešto drukčije, nešto zbilja posebno. Tako smo, u suradnji s Valamarom, osmislili prilagođen newsletter, osmislili protokol tretmana te Ritualu dali naziv Ritual pod zvijezdama. S prodajom smo započeli u srpnju. Ideja je, dakle, da to bude u predvečerje ili sumrak. Na samom početku Rituala, kao znak dobrodošlice gosta dočekujemo vlažnim hladnim eteričnim ručnicima te posebnim, ručno rađenim pralinama s potpisom plave boje kao simbolom mora. Mjesto radnje ovog Rituala je plato ponad mora, prostor od 12 metara kvadratnih, okružen svijećama i morem… Na masažnim krevetima smještenim tik uz more, svaki je detalj pomno odabran poput plahte te dekorativne foute od biopamuka te neizostavnog poklona gostu s potpisom hrvatske proizvodnje. Tretman u trajanju od 60 minuta sastoji se od uvodne zvukoterapije zdjelama, aroma masaže bio certificiranim uljima te maskom i masažom lica. Vrijeme nakon tretmana prepušteno je gostu uz miris mora, zvijezde i čašu istarskog vina. Doista mi je drago što smo ove godine uspjeli realizirati ovaj Ritual i time obogatili našu ponudu. Povratak naših gostiju sigurno je dokaz je da se u našoj maloj oazi uz vrhunske tretmane stvaraju divne emocije i dugotrajne uspomene, kazala je Tončić.



Novi trendovi


Govoreći o tome koliko je wellness ponuda u Hrvatskoj posljednjih godina napredovala, istakla je kako su ulaganja jako velika u hotele s 4 i 5 zvjezdica što je, uz nove trendove, utjecalo i na to da se percepcija wellnessa pomakla nabolje. Naime, ranije se smatralo kako wellness ponuda i nije toliko bitna, međutim, s promjenama navika potrošača i novim trendovima, wellness ponuda je postala doista integralni dio turističkih investicija.


– Više vremena se posvećuje wellness ponudi već i kod samog projektiranja nekog hotelskog objekta. Dakle, definira se kome će wellness biti namijenjen i što će se u njemu nuditi. Odnosno koliko će tu biti tretmanskih prostorija, njihov raspored i oprema, a sve u svrhu da se gostu pruži adekvatan doživljaj. Jedini je to način da se napravi kvalitetna priča. I u tom se pogledu puno napredovalo, imamo jako puno jako lijepih wellnessa. Još uvijek wellness nije glavni motiv dolaska gostiju, osim u nekim destinacijama poput Lošinja, ali definitivno je nezaobilazna dodatna usluga koju gost koristi da bi upotpunio svoj boravak u destinaciji. Osobito u pred i posezoni, ukazala je Tončić.


Što se tiče pred i posezone, upravo se u tom se periodu u wellness ponudi bilježi veliki rast, ne samo po pitanju interesa individualnih gostiju, već i sportskih grupa i slično. Naša je sugovornica ukazala na rastući trend u korištenju lokalnih preparata te organske kozmetike.


Ono što je isto tako bitno jest činjenica da se wellness ponuda vrlo lijepo može spojiti s drugim proizvodima neke destinacije, poput gastronomije, ali i šetnje i sličnim vidovima aktivnog odmora. U wellnessu su danas najviše tražene masaže, no rast se bilježi i kod ponuda za parove i posebno kreiranih autohtonih tretmana. Hrvatska, dakle, ima i prirodne ljepote i prirodne resurse za izniman wellness doživljaj, no ono što kronično nedostaje i što je jedan od najvećih problema jest nedostatak radne snage.


– Sve više ovisimo o uvozu radne snage, a isto tako, nažalost, maseri nisu klasificirani kao deficitarna radna snaga što znači da se kod traženja radnika izvan naše zemlje treba raditi test tržišta rada, što znatno produljava i komplicira čitavu proceduru. Ista je situacija bez obzira radi li se o specifičnim znanjima kao što su tajlandska masaža. Činjenica je da se, kod velikog uvoza radne snage gubi ta tradicija i doživljaj. Nedostatak je stravičan, naprosto, radio bi, a nemaš s kime, rekla je Tončić koja je i sama za svoje objekte teško popunila radna mjesta.


Na pitanje na koji se način ustvari obrazuju kadrovi za wellness, pojasnila je kako se kadrovi educiraju kroz srednje kozmetičke škole te škole za fizioterapeute, tu je Veleučilište u Lovranu koje ima izobrazbu za wellness terapeuta… Dakle, nema dovoljno specifične edukacije te bi se već i kroz srednjoškolsko, ali i fakultetsko obrazovanje turističkog usmjerenja, wellness kao selektivni oblik turizma trebalo barem kroz nekoliko sati uvrstiti u pojedine kolegije.


Dizajnersko uređenje


Inače, prostora za rast wellness ponude u Hrvatskoj ima, reći će naša sugovornica, dodajući kako se, međutim, često ovaj segment turističke ponude zanemaruje te ga se gleda kao trošak pa se wellness često daje u outsourcing.


– Imam osjećaj da se još uvijek ne vide prednosti wellnessa te se na njega gleda kao na »nužno zlo« ne vodeći računa što on uopće znači za kvalitetu samog objekta i zadovoljstvo gosta. Ono što iznenađuje je da svi hotelijeri kod investiranja doista ulažu u wellness kapacitete, novi su wellnessi i dizajnerski uređeni, opremljeni doista vrhunskom opremom, ali problem nastaje kod operativnog vođenja, nedostatka edukacija, ideja te razvoja samog proizvoda unutar smještajnog objekta, ukazala je Tončić.


Wellness ponuda jedan je od osnovnih aduta i Opatijske rivijere u pred i posezoni. Svoju turističku priču posljednjih godina Opatija gradi upravo na ponudi zdravstvenog turizma te kongresnoj ponudi, a na što se idealno nadograđuje i gastronomija.


Tako ovdašnje hotelske kompanije iz godine u godinu unapređuju wellness ponudu u svojim objektima. U najvećoj liburnijskoj turističkoj kompaniji, Liburnia Riviera Hotelima (LRH) stoga su istakli kako je upravo specijalizirana wellness ponuda iznimno važna za privlačenje gostiju u razdobljima izvan ljetne sezone.


– Naime, trendovi u wellness industriji danas više ne podrazumijevaju isključivo korištenje sadržaja i usluga wellness centara. Danas je iznimno bitan i zdravstveni element uz personalizirani pristup koji uključuje brigu o gostu na svim razinama, od fizičke, preko mentalne pa sve do duhovne. Upravo zbog toga već nekoliko godina traje i naša suradnja s opatijskom Thalassotherapijom uz posebno osmišljene antistress programe, programe za mršavljenje te preventivne i post-COVID programe. Spajanjem mentalnog i duhovnog kroz ambijent, specifične programe i sofisticirani odnos prema njezi tijela i brizi za zdravlje tijekom cijele godine bave se i naši wellness & spa centri u hotelu Ambasador i hotelu Palace Bellevue, pojasnio je Ivan Sarajlić iz marketinga LRH. Također je dodao kako su u LRH-u ponosni i na koncept »active & healthy« hotela Istra koji naglasak stavlja upravo na sve prethodno navedene elemente pa tako za goste tijekom cijele godine pripremaju jutarnje i večernje yoga programe, vježbe disanja uz stručno vodstvo i konzultacije te aktivne šetnje opatijskim šetnicama.


Važan element ovog koncepta je i prehrana pa tako gosti nakon vježbe ili uživanja u wellnessu mogu uživati u detox doručku, funkcionalnoj večeri, a posebno je zanimljiv i popularan kutak učkarskog travara Alda Santa Pulića koji čine domaći biljni čajevi, biljni maslac, domaći kruh i začini s Učke. Velika pažnja posvećuje se i osmišljavanju vegetarijanske i veganske ponude, a prije nekoliko tjedana u hotelu Kristal otvoren je i Sladobar, nova oaza slatkih i slanih zalogaja na opatijskom Lungomaru, koji uz ostalo jedini u okruženju nudi veganski doručak i brunch. Što se tiče toga tko su ustvari gosti koji najviše koriste wellness usluge, Sarajlić je kazao kako je goste zaista teško svrstati u neke od uobičajenih skupina.


– Naime, na ovakve se programe odlučuju i parovi u svim dobnim skupinama, ali i manje grupe prijatelja koje u Opatiji odluče provesti aktivni vikend ispunjen brojnim aktivnostima i sadržajima. Svakako treba naglasiti da se u terminima izvan glavne ljetne sezone održavaju i brojni poslovni skupovi, a poznato je da dnevna rutina poslovnih gostiju često uključuje i korištenje tretmana, fitnessa, spa zone i aktivnih programa pa ove programe često konzumiraju i poslovni gosti, ukazao je Sarajlić.


Prostor za disanje


Vrhunskim wellnessom mogu se pohvaliti i na Lošinju. U Lošinj Hotels&Villas navode kako je lošinjska spa sezona upravo pred vratima. Otok Lošinj već je dugo uspješno zimsko lječilište i destinacija koja zahvaljujući vrhunskim klimatskim uvjetima pruža jedinstvene zdravstvene benefite. Zahvaljujući toplim morskim strujama koje okružuju Lošinj veća je stopa isparavanja morske vode koja pritom zasićuje zrak aerosolima bogatim mineralima te tako stvara savršeno okruženje za oporavak respiratornog sustava i detoksikaciju tijela.


– Ove sezone s velikim zadovoljstvom nudimo nekoliko jesenskih i zimskih rezidencijalnih paketa. Tu je primjerice signature usluga Vitality Hotela Punta pod nazivom »Space to Breathe«, odnosno prostor za disanje koji je usmjeren na poboljšavanje respiratornog zdravlja, kapaciteta pluća te cjelokupnog imunološkog sustava. Tijekom programa se koriste specifične aktivnosti, vježbe i tehnike disanja za regeneraciju i jačanje pluća te kardiovaskularnog sustava, a dostupni paketi omogućuju boravak od sedam ili 14 dana. Nadalje, paket »Optimal Weight« usmjeren je na postizanje rezultata s dvostrukim ciljem mršavljenja i detoksikacije kroz »Adriatic cleansing dijetu« i personalizirani režim vježbanja. Optimal Weight paket također je dostupan za boravak u trajanju od 7 i 14 dana.


Kada govorimo o Spa & Wellness turizmu, svakako je nezaobilazan hotel Bellevue, jedan od najluksuznijih hotela čitave Grupe i nositelj titule najboljeg svjetskog hotelskog spa centra za 2021. prema izboru World Spa Awardsa. Štoviše, hotel Bellevue nominiran je za ovu prestižnu nagradu i ove godine, a njegove najistaknutije wellness & spa atribute gosti će moći doživjeti već krajem rujna, odnosno od 23. do 25. rujna kada ćemo održati jedinstveni vikend wellnessa pod nazivom »WOW Festival«, najavili su u LH&V. Gosti će tada, naime, između ostalih atrakcija moći isprobati i jedan od najatraktivnijih noviteta od ove sezone, a to je takozvani »Sea-Tox« program. Riječ je o lječilišnom programu nominiranom za nagradu Najboljeg svjetskog detox programa za 2022. godinu, koji obećava osjetan gubitak težine. Smatran prirodnim lijekom, program Sea-Tox koristi pročišćavajuća i detoksikacijska svojstva mora i šume kako bi očistio tijelo, uravnotežio hormone, ublažio upale, aktivirao regeneraciju stanica te povećao energiju. Ovaj program također je dostupan u raznim aranžmanima koji traju tri, sedam ili 14 dana.


Na Lošinju su istakli i kako i sve njihove zimske programe podržava tim profesionalnih stručnjaka te vrhunska medicinska tehnologija i dijagnostika te kako su programi korisni ljudima svih životnih dobi i svih zdravstvenih stanja.


– Za nas uopće nema dvojbe da nema boljeg mjesta za unapređenje i očuvanje zdravlja od Lošinja – Otoka vitalnosti, zaključili su u LH&V. Inače, Bellevue Spa Clinic, medicinski je wellness centar koji nudi vrhunske usluge kao što su Ultherapy, PRP i cryo extreme cold terapija, Spa je centar svjetske klase proglašen Najboljim svjetskim hotelskim spa 2021 od strane World Spa Awardsa. Tu je i nagrada za najbolji zdravstveni i wellness spa u Hrvatskoj od strane Haute Grandeur Global Excellence Awardsa 2021. Ovaj spa centar ima 2.500 metara kvadratnih površine, 7 soba za tretmane i 2 deluxe spa apartmana.


Lošinjski Cube Spa u Alhambri među najistaknutijim svjetskim spa centrima


Vrhunsku wellness ponudu ima i Boutique hotel Alhambra. Naime, ovdašnji Cube Spa u Alhambri je časopis o luksuznom lifestyleu, »Elite Traveller« uvrstio među najistaknutije svjetske spa centre 21. stoljeća. Cube spa koncept crpi inspiraciju iz lošinjske ljekovite baštine nudeći iskustva, kao što su Kurhaus inhalacijski bar, terapija šumom alepskog bora, čajna ceremonija Herbs de Losinj kako bi gosti iskusili cijenjene otočne wellness rituale. Cube spa je ujedno nominiran od strane World Spa Awardsa 2022. za najbolje svjetske eko toplice i najbolje hotelske toplice u Hrvatskoj.