Foto: KARLO JELIĆ
Ekscentričnost bez ograničenja Kansaia Yamamota oblikovala je legendarnog Ziggyja Stardusta
Privučena magnetizmom transformacije i eklektičnim futurizmom, dizajnerica Ružica Milenković inspiraciju za novu kampanju narukvica brenda Mirio pronašla je u činu bunta i japanskim dizajnerima Kansaiju i Yohjiu Yamamotu koji su u isto vrijeme, ali svaki na svoj način, pomicali granice i stvorili neke od najvećih fenomena moderne pop kulture.
Ekscentričnost bez ograničenja Kansaia Yamamota oblikovala je legendarnog Ziggyja Stardusta, alter ego Davida Bowieja, čiji je modni bunt bezvremenski, a Yohji Yamamoto je pak svojim modelima asimetričnih, širokih, crnih odjevnih predmeta ignorirao i šokirao unaprijed uspostavljene harmonije.
KOMBINIRANJE NESPOJIVOG
Kolekcija »Ziggy Again« nadahnuta je radom i djelovanjem ovih modnih ikona, a rezonira i danas zbog stalne potrebe umjetnika za kreativnim impulsima. Ziggy Again je kolekcija narukvica od silver-filled žice i crno-bijelog poludragog kamenja – onix, gorski kristal i mjesečev kamen, ručno oblikovana i s primjercima koji naglašavaju autentičnost koncepta – bunt kao poticaj.
Nadahnuće za novu kolekciju pronašli ste u snažnim ikonama. Jesu li vas one i prije inspirirale u radu?
– Volim boje i volim kombinirati naoko »nespojivo«, balansirati u dizajnu na samoj granici jednostavnosti i kompleksnosti, nastojeći dovesti šarenilo boja, razne strukture kamenja i zamišljene oblike u ravnotežu. Tu istu motivaciju osjećam u radovima velikog Kansaija i upravo taj sklad postignut izvan simetrije, ta ekscentričnost bez ograničenja, ono je što me fascinira i sigurno je, više nesvjesno, poslužilo kao inspiracija i u mojim ranijim kolekcijama.
Paralela sa Ziggyjem Stardustom se dogodila nakon što je nakit osmišljen i izrađen. Kada smo krenuli raditi vizuale za kampanju, shvatili smo da se dogodio neki fini sinkronicitet i da smo nesvjesno napravili svojevrsni hommage Davidu Bowieju.
Yohji Yamamoto je ikona s druge strane spektra, koji u sigurnosti crno-bijelog izričaja, svojim predimenzioniranim, asimetričnim krojevima tih davnih 70-ih ruši neke stereotipe i davno uspostavljene harmonije.
Tako i danas svaki komad iz Yamamotove radionice diše autentičnošću i perfekcionizmom. Vjerujem da sve ono gdje čovjek osjeti ushit i divljenje ostavi i neki trag u njemu koji, prije ili kasnije, izbije na površinu, materijalizira se u vlastitom kreativnom činu.
TREBA ŽIVJETI SEBE
Jeste li se u ovoj kolekciji odmaknuli od dosadašnjeg načina rada?
– Kampanja Ziggy Again je moj pokušaj da svoje utabane putanje malo poljuljam i vidim kako ću se snaći na novom terenu. Rijetko radim s crnim kamenjem, možda sam jednom-dvaput napravila crnu ogrlicu ili narukvicu po narudžbi. U dosadašnjim kolekcijama podloga narukvice je bila kompaktna, varirao je samo izričaj u žici, odnosno način na koji je izveden sami plet. Uhvativši se u koštac s (ne)bojama, odlučila sam otići korak dalje, te doslovno prerezati kompaktnu podlogu od heklane žice i vidjeti kako ću se snaći u tom praznom prostoru.
Proces je bio izazovan, ali i zabavan! Kad je kampanja ugledala svjetlo dana dogodilo se nešto što me posebno razveselilo i potvrdilo da je uloženi trud imao smisla. Naime, dobila sam poziv za sudjelovanje na ovogodišnjem Milano Jewelry Weeku. Zbog već prethodno dogovorenih obaveza, pozivnicu sam ostavila za sljedeću godinu, ali i sam poziv mi je veliki kompliment za dosadašnji rad i novu kolekciju.
Ziggy Again linija nakita ne znači napuštanje klasičnog Mirio nakita, već izlet u nešto novo i drugačije. Klasični Mirio komadi – puno boja, krupno kamenje, šareni i razigrani ostaju u ponudi i mogu se naći zajedno s novom crno-bijelom kolekcijom.
Koliko ste osobno buntovni, i koliko se taj bunt odražava na vaš dizajnerski stil?
– Neki ljudi se lakše ukalupljuju, a neki teže. Ja sam u ovoj drugoj skupini, što se nekima čini neprilagođeno, nekima buntovno, a za mene je to prirodna niša. Smatram da je obveza svakog čovjeka živjeti sebe, svoju jedinstvenost, imati autentični kod, koliko god to bilo teško pod pritiscima okoline, običaja, tradicije ili stereotipa.
U pravilu to nosi nerazumijevanje okoline, ali na kraju krajeva to je vlastiti odabir. Radim ono što volim i što mi predstavlja izazov. Ipak, uz umjetničku stranu, ovo je i moj redovni posao, što podrazumijeva da takav stil, koji nije za svakoga i nije konvencionalan, traži poseban put do kupaca.
INSPIRACIJA JE TU
Kako kanalizirate svoje kreativne impulse? Koliko vam je teško, ili lako, prenijeti u stvarnost svoje zamisli?
– Jedan veliki slikar je davno rekao da inspiracija ako i zakaže, nakon osam sati rada sigurno dođe. I to je upravo tako. Nekad ide glatko, jasna slika koju je lako pretočiti u komad nakita ili instalaciju na ogledalu, ovisno što radim. Nekad ide teže, pokušaj-pogreška, ide-ne ide, ali kad osjetim da se ideja krenula materijalizirati i da me čeka zabavan i kreativan proces.
Nova kolekcija stigla je u ljetnim danima. Imaju li godišnja doba utjecaj na vaš rad?
– Isti je pristup radu, razlika je jedino u bojama koje biram, nekako mi prirodno za jesen-zimu dođu zatvorenije nijanse, a za proljeće-ljeto življe, otvorenije te si u tom slučaju dam i više oduška. Često dobijem komentare kupaca o nijansama za zimu ili ljeto, pa mi je i to neka potvrda ispravnosti pristupa. U marketinškom smislu kolekcije važno se definiraju prema godišnjim dobima, pa tako i boje. No, ja se trudim ne pratiti trendove.