Obljetnica

Na platou bivše Koksare izgradit će poslovnu zonu

Sanja Gašpert

Grad Bakar već je napravio planove za vrijedan prostor, samo čekaju da administracija odradi svoj posao / Foto S. DRECHSLER

Grad Bakar već je napravio planove za vrijedan prostor, samo čekaju da administracija odradi svoj posao / Foto S. DRECHSLER

Do kraja godine očekujemo konačno rješavanje statusa vlasništva, da Vlada RH nakon svega učinjenog otkupi dio platoa, da dodijeli zemljište Gradu Bakru, čime dobivamo preduvjete da krenemo u izgradnju svega ostalog, kaže gradonačelnik Tomislav Klarić



BAKAR – Prije točno petnaest godina, 12. svibnja 2005. godine, započelo je rušenje dimnjaka Koksare u Bakru visokog 250 metara, posljednjeg vidljivog ostatka nekadašnjeg industrijskog kompleksa u pitoresknom zaljevu, koji je ujedno bio i simbolom najvećeg i najgoreg zagađenja obalnih prostora. Cjelokupni je postupak, polaganim »grickanjem« s pomoću specijalne prilagođene opreme i mehanizacije, okončan nakon 106 dana, 10. studenog 2005. godine, kada je obavljeno završno rušenje donjeg dijela dinmnjaka visine 30 metara. Tako je, nakon što je šesnaest godina naokolo sukljao dim koji je godinama trovao stanovnike u radijusu od nekoliko kilometara, a sama građevina naruživala izgled Bakarskog zaljeva, zloglasni dimnjak srušen nakon punih 28 godina.


Nije bio trik​


Srušila ga je vinkovačka firma Eurco d.d., na opće zadovoljstvo stanovnika bakarskoga kraja. Brzina rušenja je u velikoj mjeri ovisila je o vremenskim uvjetima na lokaciji, jer su radovi na vrhu dimnjaka zaustavljani uvijek kada bi brzina vjetra dostizala osam kilometara na sat. ​Predstavnici izvođača nisu krili svoje zadovoljstvo što je unatoč složenosti ovog posla, sve obavljeno u skladu s projektom i bez sigurnosnih problema. Rušenje dimnjaka stajalo je 10 milijuna kuna, a završetkom tog postupka nastavilo se dalje s dekontaminacijom zagađenog tla, u što su također uložena velika sredstva, zahvaljujući i pomoći Vlade RH, kao i nadležnih ministarstava.
– Naša delegacija, u sastavu mene kao gradonačelnika, predsjednika Gradskog vijeća Bakra Milana Rončevića i direktora tvrtke Koksar Zvonka Tauzera, bila je te godine na sastanku u Ministarstvu gospodarstva u Zagrebu. Bio je to moj prvi službeni sastanak u Vladi RH otkako sam postao gradonačelnik Bakra. Bilo je tada govora i o tome da se ukloni i podmorski tunel, ali se od toga odustalo. Toga dana, kada je krenulo najavljeno rušenje, uz mnogobrojne građane Bakra i okolice, sve su pratile i brojne novinarske ekipe. Neki su se novinari čudili kada je rečeno kako će rušenje potrajati danima, valjda su mislili da će se dimnjak minirati i nestati u trenu. Jedan je novinar, također, kazao kako je to predizborni trik, kako će se mehanizacija i oprema drugi dan maknuti. To se nije dogodilo i postupak rušenja se nastavio. Bilo je fascinantno gledati kako nestaje i ruši se komad po komad tog dimnjaka koji je godinama naruživao izgled našeg bakarskog zaljeva, kaže gradonačelnik Bakra Tomislav Klarić, koji je upravo te 2005. godine, kada je srušen dimnjak prvi puta postao bakarski gradonačelnik.


​Lividacija se odužila


Prije točno godinu dana, početkom svibnja prošle godine, nakon gotovo pet godine od početka, završio je i postupak likvidacije tvrtke Koksar d.o.o., a paralelno s likvidacijom, Grad Bakar je već bio krenuo prema Vladi RH i ministarstvima sa zahtjevom za dodjelom preostalog zemljišta koje će staviti u funkciju razvoja. U taj je projekt već uloženo šest milijuna kuna, u tijeku je i natječaj za projektiranje obalnog kolektora i uređaja za pročišćavanje, izrada Urbanističkog plana i još čitav niz aktivnosti u pripremi izgradnje buduće infrastrukture.
– Koksara je bila najveći simbol zagađenja i devastacije ne samo bakarskog zaljeva, nego cijelog područja, bio je prioritet da se dimnjak skloni. Prije petnaest godina, kada je započeo postupak rušenja dimnjaka, bili smo puni volje i energije i nadali se da će cijeli postupak, ne samo rušenja dimnjaka, nego i zatvaranja priče oko Koksare, puno prije i brže završiti.
Međutim, birokracija, promjene vlasti, smjene na čelu tvrtke, sve je to oduljilo likvidaciju koja je trajala gotovo pet godina. U međuvremenu, Industrijska zona Bakar u cijelosti je otkupila upravnu zgradu Koksare i teren oko nje. Sam prijenos zemljišta u vlasništvo Republike Hrvatske potrajao je do kraja ožujka ove godine i trenutno smo u fazi zahtjeva upućenog Vladi za dodjelom preostalog terena koksare Gradu Bakru, ističe Klarić.
U međuvremenu je Grad Bakar, kaže Klarić, izradio UPU razvoja tog prostora, a u prvoj fazi do kraja godine očekuje se građevinska dozvola za izgradnju uređaja za pročišćavanje otpadnih voda na platou bivše koksare.


Plan za budućnost




– Kanalizacijski kolektor riješit će kronični, gorući problem Grada Bakra. Inače, sam UPU predviđa poslovnu zonu od sto tisuća četvornih metara s izgradnjom komunalne infrastrukture, kao i servisnih uslužnih djelatnosti vezanih uz pomorstvo i nautiku, a s obzirom i na planiranu izgradnju marine koja će se nalaziti u nastavku samog platoa. Grad Bakar izgradit će potrebnu infrastrukturu, cestu s kanalizacijom, telekomunikacijama, elektromrežom i svim potrebnim.
Također, na istom je prostoru planirano i 57 tisuća četvornih metara za lučku upravu, odnosno za lučke djelatnosti. Do kraja godine očekujemo konačno rješavanje statusa vlasništva, da Vlada nakon svega učinjenog otkupi dio platoa, da dodijeli zemljište Gradu Bakru, čime dobivamo preduvjete da krenemo u izgradnju svega ostalog, kaže Klarić.
​Nastavlja kako je želja Grada Bakra stavljanje dijela prostora u funkciju izgradnjom pontona kao šetnice, uz trasu podmorskog tunela nekadašnje koksare, u planu je i izgradnja kanalizacijske mreže, modernizacija luke za rasute terete, kao i luke za naftne derivate.
Što se tiče same šetnice uz podmorski tunel, prva faza obuhvaća uređenje obale na istočnoj strani, na što se nadovezuje izgradnja valobrana širine četiri i dužine 160 metara, a u kasnijoj fazi planiran je i lukobran i s druge strane zaljeva, uz sve potrebne sadržaje.