Prvo izdanje

Otvoreni Mediteranski teološki susreti, mons. Uzinić poručio: Nužna je sloboda riječi, ali i odgovornost za riječ

Mirjana Grce

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

»Sloboda i odgovornost za izgovorenu riječ« tema je teoloških susreta koje je inicirao mons. Mate Uzinić, riječki nadbiskup koadjutor na tragu takvih susreta održavanih u Dubrovniku.



»Sloboda i odgovornost za izgovorenu riječ« – tema je prvih Mediteranskih teoloških susreta, čije je održavanje počelo danas, te koje je inicirao mons. Mate Uzinić, riječki nadbiskup koadjutor na tragu takvih ljetnih susreta održavanih u Dubrovniku dok je on bio tamošnji biskup.


Razviti dijalog


Kako je mons. Uzinić rekao otvarajući skup, taj susret pripada među projekte kojima se pokušava razviti dijalog među kršćanskim crkvama i u našem društvu, dijalog »bez kojega teško možemo imati zajedničku budućnost i biti ono što smo kao članovi crkve i društva pozvani biti«.


Susret organizira Riječka nadbiskupija – glavnina se održava u nadbiskupijskom Pastoralnom domu u Lovranu, a dijelom će se održati u Rijeci, 13. srpnja kada će na istu temu u 20 sati u Nadbiskupskom domu biti održana tribina.




Na skupu sudjeluje 40-tak studenta viših i završnih godina studija teologije te poslijediplomskih studija teologije na katoličkim, protestantskim i pravoslavnim teološkim fakultetima iz Hrvatske, Slovenije, BiH, Italije, Srbije i Makedonije.


Predavači su teolozi sveučilišni profesori: Marianne Heimbach-Steins iz Münstera, Cyril Hovorun iz Stockholma, Vukašin Milićević iz Beograda, Luke Bretherton iz Durhama te Branko Murić iz Zagreba, a video vezom će im se predavanjem pridružiti i kardinal Mario Grech, glavni tajnik Sinode biskupa.


Nadbiskup Uzinić je otvarajući skup izlagao o srži teme, u povezanosti analizirajući slobodu i odgovornost.


– Sloboda je dar, ali taj dar nikad nije do kraja dovršen. Sloboda se uvijek iznova stječe. Za slobodu se borimo čitav život. Ona nije samo čin biranja između dobra i zla, niti samo čin odluke.



Sloboda je i unutarnje stanje, nešto poput savjesti, unutarnjeg suda u kojem s nama raspravljaju naši vlastiti i tuđi glasovi, dvojbe, sumnje, pitanja i odluke, rekao je među ostalim mons. Uzinić izdvojivši da je iznimno važno slušati i razmišljati o slobodi – da je to osobito važno za biskupe, svećenike i teologe, »nas koji imamo zvanje Riječi«, te da je vršenjem biskupske službe shvatio da je varljivo i krajnje opasno, pomisliti da je onaj tko je na višem položaju slobodniji.


U tom smislu je naglasio da netko tko ima veći položaj ili odgovorniju službu »to više treba biti osjetljiv za slobodu drugih, pogotovo slobodu mišljenja i riječi onih kojima je poslan služiti u ljubavi«.


Ponovno otkrivanje


– Sloboda sa sobom nužno nosi i odgovornost. Sloboda je odgovorna ili prelazi u nasilje, anarhiju, svojeglavost ili mlakost i ljigavo povlačenje u šutnju.


Oba krivo shvaćena aspekta slobode izraz su egoizma, uz ostalo je tumačio rekavši da koliko god nam je danas potrebna sloboda mišljenja i riječi, da je toliko potrebna i odgovornost za riječ, za govor uopće, što podrazumijeva i odgovornost za šutnju.


– Neka ovo budu dani našeg ponovnog otkrivanja dara odgovorne slobodne riječi koja dariva radost života zbog riječi ljubavi kojom Bog ljubi čovjeka i ovaj naš svijet.


Uostalom, stari su dobro govorili da je »ljubav sposobna govoriti«. Ona je sposobna izreći riječ sloboda u njezinom punom značenju, apostrofirao je poručujući da je ljubav sposobna i za kajanje i za oprost.


– U ljubavi koja govori kad treba govoriti i šuti kad treba slušati nalazi se početak mira, za nas, druge, svijet. Ljubav koja govori i sluša, a zatim i djeluje – jer ljubav mora postati i djelotvorna ljubav – sposobna je biti začetnik boljeg svijeta, zaključio je mons. Uzinić.


Skup je po svemu ekumenski otvoren; primjerice danas je sudjelovao i pastor riječke Baptističke crkve Giorgio Grlj, te je studentima na radionicama omogućena platforma za razmjenu mišljenja o temi susreta.


Komunikacijski prostor zatrovan brbljanjem


– Naša je javnost i komunikacijski prostor – i onaj vjerski i crkveni – zatrovan brbljanjem, pojeftinjenim pa i vulgarnim zloupotrebama velikih, svetih riječi: Bog, Isus, evanđelje, Gospa, život… i istodobno se kroz te bujice riječi ponekad sije toliko nepodnošenja, osuda, toliko mržnje, rekao je pitajući koliko se danas »nas Božjih ljudi zavuklo u udobni klerikalizam, u ideologiju pretkoncilskog natražnjaštva, u estradni religiozni populizam, ustvari u »grešnu šutnju« o stvarima i nepravdama velikih i moćnih, o bogu novcu, zlim moćima i korupciji, koje bismo trebali proročki razotkriti, dok se s druge strane tako olako bavimo teškim moralnim riječima osude onih malenih i običnih i ljudi koji se ionako teško nose sa svojim svakodnevnim životnim problemima i sa svojom ljudskom slabošću koja je obilježena grijehom« – rekao je mons. Uzinić.


Također je poručio da je riječ teologa danas veoma potrebna, da je ona, kako to posebno njeguje i papa Franjo, »’uzvikujuća’, remetilačko-navjestiteljska, propovjedničko-učiteljska i proročka-provokativna«, da ona ne može biti neutralna, jer evanđelje na kojem počiva, nikada nije neutralno.