Foto Igor Soban / Dusko Jaramaz PIXSELL
Državni proračun nije puno propustio u smislu prihoda - cijene su veće, pa i kad se smanje trošarine ili PDV, još uvijek je nominalni iznos prihoda više nego pristojan
povezane vijesti
Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva Nataša Mikuš Žigman ocijenila je u utorak da su vladine mjere za ublažavanje rasta cijena energenata, kojima se ograničavaju marže i smanjuje trošarina, optimalno određene, dok ekonomski analitičar Velimir Šonje ne bi dirao marže već bi to rješavao “isključivo kroz smanjenje ugriza države”.
Vlada je jučer na telefonskoj sjednici smanjila marže distributera za dodatnih deset lipa po litri pa je tako marža za benzinska i dizelska goriva smanjena sa 75 lipa na 65 lipa po litri, a za plavi dizel s 50 na 40 lipa po litri. Ujedno je Vlada smanjila trošarine na benzinska i dizelska goriva, i to na benzin za dodatnih 40 lipa po litri što je ukupno za 80 lipa, a za dizel za dodatnih 20 lipa ili ukupno 40 lipa.
“Smatramo da su te mjere pravodobne i ispravne”, izjavila je danas Mikuš Žigman odgovarajući na pitanja novinara uoči predstavljanja novog GEM istraživanja za 2021. na temu “Što čini Hrvatsku (ne)poduzetničkom zemljom?”.
Državna tajnica također ističe kako je Vlada reagirala u okvirima onoga što može poduzeti, podsjećajući i na travanjski paket mjera vrijedan gotovo pet milijardi kuna.
I dalje ćemo nastaviti pratiti kretanja na tržištu i pravovremeno reagirati kako bi smanjili negativan utjecaj rasta cijena na standard naših građana, najavila je Mikuš Žigman.
Upitana za financijsku podršku projektima udruga potrošača koji doprinose zaštiti potrošača u procesu uvođenja eura, državna tajnica je podsjetila da je za to izdvojeno oko 700 tisuća kuna, a na natječaj se prijavilo više od deset udruga.
“U tijeku je ocjena njihovih projektnih prijedloga. Ako bude potrebno, Vlada će se potruditi osigurati dodatna sredstva”, rekla je Mikuš Žigman.
Šonje: Rješenje isključivo “kroz smanjenje ugriza države”
Ekonomski analitičar Velimir Šonje je kazao kako su trošarine, kada se na tu cijenu doda još i porez, više nego dovoljan amortizer da se kroz rasterećenje cijene goriva, koje je u Hrvatskoj iznimno veliko – još uvijek je oko 50 posto udjela države u cijeni goriva, amortiziraju svi udari na tržištu energenata.
Na novinarski upit je li trebalo dirati marže, Šonje je odgovorio kako misli da ne. “Ja bih to riješio isključivo kroz smanjenje ugriza države”, istaknuo je.
Upitan za smanjivanje stope PDV-a što mnogi zazivaju, Šonje kaže kako ne zna koliko je to regulatorno moguća opcija. “Vjerojatno u dijelu nafte je, ona se (nafta) možda čuva za nešto, ne daj Bože, ako cijena bude na jesen još i veća”, rekao je.
Ali mišljenja je kako odlučno treba ići u “to smanjenje ugriza države”. “Jer kada se gleda efekt inflacije, zapravo državni proračun nije puno propustio u smislu prihoda – cijene su veće, pa i kad se smanje trošarine ili PDV, još uvijek je nominalni iznos prihoda za državni proračun više nego pristojan”, objašnjava Šonje.
Upitan da prokomentira najavu nekih distributera da bi moglo doći do nestašice goriva, vlasnik tvrtke Zrno zdravlja i energetski stručnjak Zoran Miliša misli kako se to neće ostvariti.
“Svaki od distributera koji ima problema i kojem se zadire u maržu će reagirati na način na koji će se probati percipirati odnosno izjasniti ono što njega Prema tome, i takve malo žešće izjave ne bi uzimao s ozbiljnošću da će se to stvarno i desiti”, rekao je Miliša.
Na pitanje podupire li Vladine mjere smanjenja trošarina i ograničavanja marži, odgovorio je kako to kratkoročno podržava ali dugoročno ne.
“Podržavam kratkoročno Vladu i njeno zadiranje u marže odnosno trošarine, ali dugoročno to definitivno nije smjer kojim trebamo i moramo ići”, rekao je Miliša.