Foto Mladen Trinajstić
Iako su punionice izgrađene, a elektrobicikli nabavljeni, sustav ne funkcionira jer se ispostavilo da otočne lokalne jedinice ne mogu obavljati komercijalnu djelatnost pa sada otočni komunalac mora obaviti doregistraciju
KRK – Iako je još početkom ovog ljeta na cijelom otoku Krku dovršena izgradnja i opremanje mreže punionica namijenjenih javnim elektrobicikima čiji je početak korištenja u sklopu sustava bike-sharinga bio najavljivan za ovu sezonu, niti na jednoj od takvih postaja električnih bicikala i dalje nema.
Što je zapelo i zašto taj sustav ni do danas nije profunkcionirao unatoč užurbanim predsezonskim radovima na njegovu podizanju, raspitali smo se u krčkoj komunalnoj tvrtki »Ponikve eko otok Krk« koja je, kao i u brojnim sličnim projektima, i u ovom bila zadužena za njegovo koordiniranje.
Rukovoditelj Ponikvine organizacijske jedinice Energetika te ujedno i koordinator ovog projekta, Zdenko Kirinčić, rekao nam je da je plan promicanja elektromobilnosti otočana i njihovih gostiju zastao zbog zakonskih formalnosti povezanih uz model upravljanja djelatnosti iznajmljivanja samih bicikala.
Potreba doregistracije
– Električni su bicikli nabavljeni i već su neko vrijeme, nažalost, pohranjeni u našem skladišnom prostoru, a razlog nemogućnosti njihova stavljanja u uporabu je potreba doregistracije krčkog komunalnog društva za tu vrstu komercijalne djelatnosti.
Iako je prvotno bilo planirano da spomenuti eletrobicikli, nabavljeni od strane krčkih lokalnih samouprava, ne budu vlasništvo naše tvrtke već da Ponikve budu zadužene samo za njihovo održavanje, zbog formalno-pravnih razloga i činjenice da se radi o komercijalnoj djelatnosti kakvom se ne mogu baviti otočne lokalne jedinice, odlučeno je da se kompletno vođenje tog projekta sad ipak »prebaci« na našu tvrtku – objašanjava Kirinčić napominjući da je zbog toga bilo potrebno pristupiti cijelom nizu formalnih radnji vezanih uz doregistraciju sveotočne komunalne kompanije, a što se upravo odrađuje.
Zadovoljavanjem »papirnatih« preduvjeta nužnih za početak obavljanja djelatnosti iznajmljivanja takvih elektrovozila koja će se na cijelom otoku moći koristiti po sustavu bike-sharinga, uz mogućnost njihova preuzimanja i »ostavljanja« na bilo kojem od pilonskih punktova punionica podignutih diljem otoka, stvorit će se mogućnost da već dobavljenih, a danas još uvijek u skladištu pohranjenih 80-ak elektrobicikala stavimo na uporabu našim sumještanima i turistima, nastavlja Kirinčić, uvjeren da će bicikli na ceste svih otočnih lokalnih središta moći izaći »već« u rujnu.
Povećanje »flote«
– Iako je naš plan bio da već ove sezone tim novitetom obogatimo ponudu svih naših turističkih centara, ispada da ćemo u najboljem slučaju to uspjeti učiniti tek u posezonskom razdoblju.
No ipak, kašnjenje do kojega je došlo spletom okolnosti otočnim će komunalcima omogućiti da sustav organizacijski i operativno bolje uhodaju, a sve kako bi u iduće ljeto i njegovu turističku špicu mogli ući spremniji i uigraniji nego što bi to bilo da je sustav proradio ovih dana – konstatira Kirinčić, od kojeg doznajemo i da će, kad elektrobicikli napokon izađu iz skladišta i rasporede se po punionicama, njihova uporaba koštati 20 kuna po satu.
Spomenutih 80 bicikala nije konačna brojka koja će biti na raspolaganju otočanima jer se dodatne količine takvih ekoloških vozila planiraju dobaviti u idućim mjesecima. Tako će do iduće turističke sezone »flota« tih javnih prometala biti brojnija, a time i dostupnija potencijalnim korisnicima, završio je koordinator projekta.
Podsjetimo da su na samom početku ljeta pilonske postaje elektrobicikala iz budućeg sustava bike-sharinga podignute u središtima svih krčkih lokalnih jedinica, s time da su na području najsjevernije otočne općine – Omišlja – izgrađene dvije postaje, jedna u samom općinskom sjedištu i druga u Njivicama.
U Općini Dobrinj punionica je smještena u Klimnu, a u planu je izgradnja još dviju – u Šilu i Dobrinju. Svaka postaja opremljena je s po deset punioničkih mjesta, pratećom opremom nužnom za plaćanje te praćenje raspoloživosti samih bicikala. Punionice su opremljene i pametnim klupama.
»Vanjski« izvori financiranja
U realizaciji ovog zanimljivog i hvalevrijednog projekta čija operacionalizacija, nažalost, očito ipak šepa i ne teče na baš najsretniji način, otočne lokalne samouprave imale su nemalu pomoć iz »vanjskih« izvora financiranja.
Od Ministarstva turizma dotekla im je pomoć u vidu bespovratnih potpora sveukupno vrijednih gotovo 800 tisuća kuna dodijeljenih u sklopu Programa razvoja javne turističke infrastrukture.
Općina Punat svoju je punionicu većim dijelom pokrila posredstvom jednog drugog, EU novcem također financiranog (INTERREG) programa. Osim za gradnju punionica, otočani su potpore koristili i kod dobave elektrobicikala čija je kupnja također bila sufinancirana, i to od Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.