PROBLEM CIJENA GORIVA

Autobuseri traže uvođenje “dizel klauzule” i niži PDV na karte: “Bez toga nitko neće moći putovati”

Hina

Ilustracija Foto: Vedran Karuza

Ilustracija Foto: Vedran Karuza

Komentirajući situaciju, Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a, istaknuo je kako u Sloveniji taj problem nije izražen, jer prijevoznici imaju potpisanu javnu uslugu s državom.



ZAGREB – Autobusni prijevoznici okupljeni u Udrugu hrvatskih javnolinijskih prijevoznika (UHAJLP) reagirali su u petak na najavljeni skok cijena goriva, istaknuvši da im najavljene vladine mjere ne bi pomogle te traže “dizel klauzulu” i niži PDV na karte.


Prema medijskim najavama, litra dizela koji prijevoznici najviše koriste trebala bi idući tjedan poskupiti za 90 lipa po litri, a premijer Andrej Plenković je najavio da će vlada intervenirati u trošarine ili marže, bude li to potrebno zbog najavljenog znatnog poskupljenja goriva od idućega utorka.


“Budući da prijevoznici na temelju posebnog pravilnika imaju pravo na povrat dijela plaćene trošarine kroz koji im država vraća razliku između visine hrvatske trošarine i one minimalne za zemlje EU-a, jedini rezultat ove mjere je da će prijevoznici ostati i bez povrata preplaćene trošarine. Dakle, neće se nimalo olakšati poslovanje, niti smanjiti troškove organiziranog prijevoza putnika”, kažu  prijevoznici u priopćenju.




Riječ je, navode, o mjerama koje građani vjerojatno neće ni osjetiti, a prijevoznici i dalje ostaju bez sustavnih rješenja za problem koji je eskalirao. Pritom kamionski prijevoz visoke cijene goriva dijelom može prebaciti na korisnike, dok autobusni prijevoznici ne mogu toliko dizati cijene karata.


Komentirajući situaciju, Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a, istaknuo je kako u Sloveniji taj problem nije izražen, jer prijevoznici imaju potpisanu javnu uslugu s državom.


Takva javna usluga je predviđena EU-ovim direktivama i omogućila je da je cijena karata u regionalnom autobusnom prijevozu jedinstvena za sve putnike, te se ne mijenja jer ugovori s državom imaju tzv. dizel klauzule kojima se kompenzira promjena u cijenu goriva. Slična je stvar i u Njemačkoj gdje je nedavno zbog rasta cijena goriva uvedena posebna mjesečna karta za javni prijevoz za samo devet eura mjesečno.


Meštrović ističe kako autobusni prijevoznici godinama mole državu i županije da ispune obveze iz europskih direktiva i domaćih zakona te potpišu ugovore o javnoj usluzi kako bi prijevoznici imali mogućnost voziti i u ovim izvanrednim uvjetima, a putnici nižu cijenu karte.


“Javni prijevoz je jedina alternativa za putovanje pri ovoliko visokim cijenama goriva i to prepoznaju sve europske zemlje, ali nažalost ne i Hrvatska. Situacija je izvanredna i alarmantna, a ako podignemo cijene karata koliko je potrebno za podmirivanje trenutnih troškova, nitko si od naših putnika neće moći priuštiti putovanje”,  naglasio je Hrvoje Meštrović.


Meštrović je također istaknuo kako Hrvatska ima najviši PDV na karte u autobusnom prijevozu među usporedivim zemljama Europske unije te da bi sustavne mjere kojima se stvarno želi olakšati mobilnost građana trebale uključivati i značajno smanjenje te stope.