Ravnateljica Hrvatske drame, Argentinka Renata Carola Gatica, nema u Hrvatskoj nostrificiranu fakultetsku diplomu / Foto MARKO GRACIN
Argentinka Renata Carola Gatica, prema izjavi intendanta Marina Blaževića, završila je fakultet u Argentini, no diplomu nije nostrificirala u Hrvatskoj, a za radno mjesto ravnatelja Hrvatske drame propisana je visoka stručna sprema
povezane vijesti
RIJEKA – Ravnateljica Hrvatske drame HNK-a Ivana pl. Zajca, Argentinka Renata Carola Gatica, nema u Hrvatskoj nostrificiranu fakultetsku diplomu, a prema važećem Pravilniku o radu HNK-a Ivana pl. Zajca, kao i Sistematizaciji radnih mjesta, za njezino je radno mjesto potrebna visoka stručna sprema. Upitali smo stoga intendanta Marina Blaževića po kojoj je osnovi Carola Gatica zaposlena u »Zajcu«.
– Pravilnikom o radu HNK-a Ivana pl. Zajca nije uvjetovano nostrificiranje diplome, pa stoga isto nije niti zatraženo, kako u slučaju ravnateljice, tako i niza drugih umjetnica i umjetnika iz inozemstva. Zapošljavanja se provode u skladu s važećim Pravilnikom o radu. Ravnateljica Hrvatske drame ima visoku stručnu spremu, odnosno diplomu iz kazališne umjetnosti stečenu u Argentini na Umjetničkoj akademiji Državnog sveučilišta u Cordobi – rekao je Blažević.
Diskrecijsko pravo?
Blaževiću smo potom poslali dodatni upit tko je i na osnovu čega utvrdio da je diploma Renate Carole Gatice odgovarajuća zahtjevu iz Pravilnika o radu, a pokušali smo i na više strana utvrditi pravila postupanja u rečenim okolnostima. Pravnici koje smo kontaktirali složni su oko toga da je nostrifikacija trebala biti provedena za radno mjesto u javnoj službi, no odgovor na to pitanje ipak nije jednosmjeran. Naime u Agenciji za znanost i visoko obrazovanje, koja je zadužena za nostrifikacije diploma u Hrvatskoj, nisu nam odmah znali odgovoriti, napominjući da postoje razlike između obaveza privatnih i javnih poduzeća. Ubrzo je pak stigao e-mail u kojem nas obavještavaju da predmetno pitanje nije u nadležnosti Agencije, no da oni mogu reći da svaki poslodavac, uključujući i tijela javne uprave, uz odgovarajući zakon, internim podzakonskim aktima uređuje postupak za zasnivanje radnog odnosa, uvjete rada, sklapanje ugovora o radu i slično.
Nismo od njih uspjeli dobiti odgovor na pitanje tko onda jest u nadležnosti za odgovor na to pitanje, pa smo isti upit poslali Ministarstvu kulture i medija. Naime teško nam je povjerovati da je ostavljeno diskrecijsko pravo intendantima kazališta, tijelima javne vlasti, odnosno uprave, da procjenjuju je li neki dokument potencijalnog radnika valjana diploma koju priznaje Pravilnik o radu kao visoku stručnu spremu, a da to nije službeno verificirano. Odgovore iz MKM-a i »Zajca« očekujemo.
Još smo jedno pitanje poslali Blaževiću, naime zanimalo nas je postoji li za bilo kojeg zaposlenika Kazališta, a koji je zaposlen na određeno vrijeme, odnosno na mandat (i koji odlazi kada odlazi intendant) ugovorna obveza Kazališta o zapošljavanju na neko drugo radno mjesto unutar Kazališta, po ključu klauzule u ugovoru intendanta koja mu osigurava radno mjesto glavnoga dramaturga po isteku mandata intendanta. Napis na portalu Teatar.hr, novinarke Nore Krstulović, sugerira da takva obaveza postoji u slučaju poslovne ravnateljice Martine Radelje, odnosno Krstulović je u tom kontekstu otkrila zanimljive detalje iz njezina karijernog napredovanja, koje je, kao i u Blaževićevu slučaju, o kojem smo mi pisali, rezultiralo i »zlatnim padobranom«, ili osiguranjem radnog mjesta nakon mandata poslovne ravnateljice.
Intendantov odgovor prenosimo u cijelosti.
– Ne postoji ugovorna obveza Kazališta o zapošljavanju na neko drugo radno mjesto unutar Kazališta zaposlenika/zaposlenica Kazališta, a čiji su ugovori vezani za mandat intendanta, pa stoga niti takva obaveza prema poslovnoj ravnateljici. Na privatnom portalu (odnosno blogu) Teatar.hr, na koji se vjerojatno pozivate, nepotpuno i tendenciozno je prezentirana povijest rada i prethodnih ugovora poslovne ravnateljice. Naime, sada poslovna ravnateljica, a ranije na drugim radnim mjestima, zaposlena je u HNK-u Ivana pl. Zajca od rujna 2014. godine na određeno vrijeme, a od travnja 2015. godine na neodređeno vrijeme. Trenutni status tj. mandatno radno mjesto regulirano je aneksom na već postojeći ugovor o radu.
GDPR
Usto, vjerujemo da ste svjesni kako je prilogom na blogu Teatar.hr izvršena teška povreda GDPR-a, koja propisuje sljedeće: »Obrada osobnih podataka je zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećeg: ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više posebnih svrha; obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora; obrada je nužna radi poštovanja pravnih obveza voditelja obrade; obrada je nužna kako bi se zaštitili ključni interesi pravnih obveza voditelja obrade; obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade; obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane (članak 6. Opće uredbe o zaštiti podataka).«
Pored poslovne ravnateljice, i ravnateljica Baleta i v.d. upravitelja Tehnike također imaju osnovne ugovore o radu za njihova primarna radna mjesta u Kazalištu, a aneksom na takve prvotne ugovore o radu reguliran je i njihov ravnateljski/upraviteljski mandat. Također, u Vašem pitanju krivo se navodi da u ugovoru o radu aktualnog intendanta postoji »klauzula« koja mu »osigurava radno mjesto glavnoga dramaturga« po isteku mandata. Naime, u članku 16. intendantova ugovora o radu navedeno je kako će Kazalište sklopiti ugovor na određeno vrijeme s intendantom za poslove »glavni dramaturg« samo u skladu s Pravilnikom o radu i općim aktima »koji će u to vrijeme biti na snazi.« U konačnici, o svemu će odlučivati budući intendant ili intendantica, u čijim će ovlastima biti i izmjene Pravilnika i sklapanje svih ugovora o radu – odgovorio je Blažević.