Novi planovi

Zračni promet u velikim problemima zbog sankcija Rusiji, avioprijevoznici moraju mijenjati rute

Alenka Juričić Bukarica

Foto Reuters

Foto Reuters

U ovim izvanrednim vremenima fokus je na obradi povrata za otkazane ili izmijenjene planove putovanja, što utječe na klijente oko 140 zračnih prijevoznika, kao i na tisuće agencija širom svijeta



Rat u Ukrajini na mnogo je načina utjecao na zrakoplovstvo. Prema podacima Međunarodnog udruženja zrakoplovnih prijevoznika (IATA), Ukrajina čini 3,3 posto ukupnog zračnog prometa putnika u Europi, a 0,8 posto ukupnog prometa na globalnoj razini.


Ruski, pak, domaći promet čini 4,5 posto globalnog prihoda od putničkih kilometara. Međunarodni zračni promet između Rusije i Europe činio je 5,7 posto ukupnog europskog prometa 2021.


Iako je relativno mali dio globalnog prometa izravno uključivao Rusiju ili Ukrajinu, u IATA-i ističu da rat i povezane sankcije imaju značajne globalne implikacije na zračne prijevoznike, kao i na samo udruženje.


Dulje vrijeme




Naime, izbijanje rata značilo je potpuno zatvaranje zračnog prometa iz Ukrajine i unutar nje. A povezanost između Rusije i ostatka svijeta dramatično je smanjena zbog zatvaranja zračnog prostora.


To je predstavljalo izazov za IATA-ine sustave koji obrađuju transakcije između zračnih prijevoznika i putničkih agencija. IATA sustavi poravnanja obično olakšavaju prijenos sredstava od prodaje karata zračnim prijevoznicima, ali u ovim izvanrednim vremenima fokus je na obradi povrata za otkazane ili izmijenjene planove putovanja.


To utječe na klijente oko 140 zračnih prijevoznika, kao i na tisuće putničkih agencija širom svijeta. Što se tiče samog prometa, uz ostalo, ogromna kopnena masa Rusije znači potrebu obilaska i iznalaženja alternativnih trasa za mnoge zračne prijevoznike koji su povezivali odredišta koja zahtijevaju prelet Rusije.


Konkretno, to utječe na više od 10 posto međunarodnih putovanja prije pandemije COVID-19, uključujući putovanja iz Europe u Aziju u 4,5 posto, Sjevernu Ameriku u Aziju oko 3 posto te Sjevernu Ameriku na Bliski istok oko 4 posto slučajeva.


Budući da se potražnja u avioprometu još uvijek oporavlja od ograničenja uzrokovanih pandemijom, stvarni broj putnika koji se suočava s duljim vremenom putovanja je ipak ograničen.


Ali to će se brzo povećati kako sve više azijskih tržišta popušta ograničenja i potiče zračna putovanja. Rat u Ukrajini, ocjenjuju u IATA-i, nedvojbeno će utjecati i na slotove u ključnim zračnim lukama diljem svijeta.


Mnogi će ostati neiskorišteni, a na druge će utjecati reprogramiranje i dulje vrijeme leta.


Trošak goriva


Područje koje se ne može ugroziti, bez obzira na okolnosti, je sigurnost, navode u IATA-i, koja ima dugogodišnju politiku suprotstavljanja sankcijama koje bi mogle dovesti do degradacije zrakoplovne sigurnosti, poput zabrana izvoza rezervnih dijelova za zrakoplove.


Zabrana izvoza rezervnih dijelova mogla bi utjecati na sigurnost zrakoplovstva za sve zrakoplove koji lete u ili prolaze iznad ili blizu ruskog zračnog prostora. To uključuje, na primjer, zrakoplove koji će se možda morati preusmjeriti na ruske zračne luke u hitnim slučajevima.


Konačno, rat je izazvao veliku volatilnost cijene nafte.


– Kada smo prošle jeseni napravili našu najnoviju financijsku prognozu za industriju, očekivali smo da će zračna industrija izgubiti 11,6 milijardi dolara 2022. s naftom po cijeni od 67 dolara po barelu i gorivom koje čini 20 posto troškova.


Cijena nafte skočila je na blizu 130 dolara po barelu. I bila je nestalna u rasponu od 95 do 110 dolara već mjesec dana. Budući da je gorivo najveći varijabilni trošak za zrakoplovne tvrtke, veliki je izazov prihvatiti tako veliko povećanje cijena baš u trenutku kada se industrija bori da prevlada dvogodišnju COVID-krizu.


Ako cijena nafte ostane tako visoka, onda je s vremenom razumno očekivati ​​da će se to odraziti na prihode zrakoplovnih kompanija, kazao je glavni direktor IATA-e Willie Walsh te zaključio kako su implikacije rata u Ukrajini na zrakoplovnu industriju na globalnoj razini značajne čak i ako je izravan utjecaj na tržište ograničen.