Krizno rješenje

Povratak u prošlost: Lada odlučila izbaciti elektroniku iz svojih automobila

T.I.

Foto: Avtovaz/Lada

Foto: Avtovaz/Lada

Vratit će se desetljeća unazad i svoja tri najpopularnija automobila, Ladu Nivu, Grantu i Vestu, proizvodit će bez čipova, samo s nužnom elektronikom



Pritisnuti sankcijama i sve većoj isključenosti iz globalnih ekonomskih tokova zbog bezumne Putinove agresije na Ukrajinu, rusko gospodarstvo se okreće unutarnjim rezervama i rješenjima. U auto industriji gdje su mnogi strani proizvođači ili smanjili ili sasvim prekinuli proizvodnju i uvoz dijelova u Rusiju, došlo je do tektonskih poremećaja u proizvodnji i isporuci novih vozila.


Potražnja u ovoj velikoj zemlji postoji bez obzira na događanja u Ukrajini i sad se ruski proizvođači automobila i guma (Pirelli, Michelin i Yokohama su obustavili proizvodnju u Rusiji), domišljaju kako popuniti rupe koje su ostavile strane firme nakon napuštanja ruskog tržišta.


Vodstvo najvećeg među njima, Avtovaza, koji je inače u dvotrećinskom vlasništvu Renaulta, domislilo se minimalističke ideje kako bi ubrzali i povećali proizvodnju. Vratit će se desetljeća unazad i svoja tri najpopularnija automobila, Ladu Nivu, Grantu i Vestu (Granta i Vesta su ruski „narodni“ automobili, s kombinirano 220 tisuća primjerka, dva najprodavanija modela u Rusiji), proizvodit će bez čipova, samo s nužnom elektronikom.




Drugim riječima, navedena tri modela će postati gotovo potpuno mehanička, što znači da neće sadržavati neke od značajki koje su postale više ili manje samorazumljive u posljednjih 20 ili trideset godina. Tako će prvi takav model na tržištu Granta neće imati ABS, i ESP sustav koji elektronski kontrolira stabilnost vozila, neće biti zračnih jastuka, ni ruskog ERA-GLONASS sustava za dojavu hitnih slučajeva u prometu preko satelita. Također, izbacuju se i elektronski senzori kisika u ispušnom sustavu što će ekološku razinu spustiti s Euro-5 na Euro-2 standarde. Pojednostavit će se i elektronske kontrole motora. Drugim riječima, Rusi će proizvoditi neku vrstu novih oldtajmera.


I dok su problem s čipovima riješili njihovim izbacivanjem iz sustava, u Avtovazu morali su pronaći rješenje i za dijelove koje im je osiguravao Renault iz inozemstva, što je činilo oko 20 posto dijelova automobila. Kako je uvoz zaustavljen, Avtovaz je Renaultovu mrežu dobavljača zamijenio domaćim.