Goran Kovacic/PIXSELL
Početak proizvodnje u Rijeci trebao bi smanjiti neizvjesnost oko opskrbe derivatima
povezane vijesti
RIJEKA – Dan uoči drastičnog poskupljenja goriva, u ponedjeljak, nekoliko benzinskih crpki na području Rijeke i okolice nije prodavalo Eurodiesel gorivo, upravo ono koje je od jučer najviše poskupilo, za čak kunu i pol po litri.
Ne samo da dizela nije bilo, i to uglavnom na Ininim crpkama, nego ni natpis o tome da ovog, u Hrvatskoj i dalje vrlo popularnog goriva, nema, nije bio istaknut na prilazima tim crpkama, nego je na »pištoljima« za istakanje goriva bio istaknut natpis »Eurodiesel gorivo u dolasku«, što je, razumljivo ogorčilo brojne vozače koji su čekali u redovima za tankanje goriva, da bi tek po dolasku do agregata za točenje bili obaviješteni kako goriva koje namjeravaju natočiti – nema.
Ne ovisimo o Rusiji
Neki od njih kontaktirali su i našu redakciju, a osim što su ogorčeni bespotrebnim čekanjem u redovima na pumpama, dio njih smatra i kako maloprodajna mjesta nisu na vrijeme opskrbljena dovoljnim količinama dizela, iako se mogla očekivati pojačana potražnja, uoči najavljenog poskupljenja, kako bi se gorivo od jučer prodavalo po kunu i pol većoj cijeni. Poskupljenje derivata ovog utorka bilo je značajno, tako da je prosječni tank dizela od pedeset litara sada skuplji za čak 75 kuna, što je i po sadašnjem cjeniku gotovo šest litara goriva.
Dio javnosti je, međutim, zabrinut da je riječ o uvodu u scenarij u kojemu slijedi nastašica naftnih derivata na mediteranskom tržištu, zbog smanjenog uzvoza iz Rusije koja derivatima opskrbljuje dobar dio Europe, pa tako i mediteransko tržište. Posebno u svjetlu činjenice da Rafinerija nafte Rijeka, jedina preostala rafinerija u Hrvatskoj, ne prerađuje naftu još od konca listopada prošle godine pa je domaće tržište, u vrijeme najgore krize s opskrbom naftom i derivatima zadnjih nekoliko desetljeća, u potpunosti prepušteno uvozu. I to unatoč činjenici da riječka rafinerija zbog svog položaja na moru, neposredno uz Janafov terminal za prekrcaj sirove nafte, s kojim je direktno povezana, ne ovisi o uvozu sirove nafte iz Rusije ili s drugih crnomorskih izvoznih terminala na koje i brodari sve manje odlučuju slati svoje brodove, odnosno može uvoziti sirovu naftu iz bilo kojeg dijela svijeta. Istodobno, MOL-ova rafinerija u Mađarskoj i Slovneftova u Slovačkoj (obje u sastavu MOL grupe), rade gotovo punim kapacitetom, a u Mađarskoj je većinu vremena i cijena goriva u maloprodaji u zadnjih pola godine bila osjetno niža nego u Hrvatskoj.
Ini smo uputili upit o nedostatku dizela na crpkama, kao i raspolaže li dovoljnim količinama dizela za opskrbu domaćeg tržišta, a zanimalo nas je i kada će početi isporuke goriva iz riječke rafinerije.
Uvoz ipak potreban
– Sigurnost opskrbe tržišta nije ugrožena te Ina kontinuirano osigurava opskrbu svojih veleprodajnih i maloprodajnih kupaca. Povećana potražnja za naftnim derivatima na pojedinim lokacijama u ponedjeljak je uzrokovala privremeni nedostatak određenih vrsta goriva zbog čega je došlo do pritiska na logistički lanac. Kompanija interventno, u skladu s logističkim kapacitetima, opskrbljuje maloprodajna mjesta sa svim vrstama goriva kako bi umanjila posljedice velike potražnje kupaca. Napominjemo kako Ina ima dovoljnu količinu dizela koji se trenutačno uvozi s mediteranskog tržišta. Rafinerija nafte Rijeka je započela s procesom pokretanja postrojenja, a tijekom travnja će raditi punim kapacitetom i proizvoditi derivate, odgovorili su nam iz Ine.
Početak proizvodnje u Rijeci trebao bi smanjiti neizvjesnost oko opskrbe derivatima, očekuje se i u drugim maloprodajnim lancima, poput riječkog Adria Oila iz kojeg su na naš upit o problemima s opskrbom dizelom te očekuju li da bi se poteškoće mogle nastaviti, odgovorili kako je manjkavosti u opskrbi definitivno bilo, ali i kako ne smatraju da će biti nestašice derivata.
– Očekujemo pokretanje proizvodnje i isporuke derivata iz rafinerije na Urinju, a samim tim i manju ovisnost o tankerima koji dolaze na mediteransko tržište, odgovorili su iz Adria Oila.
Iako iz Ine, kao najvećeg opskrbljivača u maloprodaji i veleprodaji na domaćem tržištu stižu umirujući tonovi, treba podsjetiti da riječka rafinerija ni u »normalnim« godinama ne proizvodi dovoljno dizela za potrebe domaćeg tržišta. Svake godine samo Ina, bez ostalih maloprodajnih lanaca, uvozi i do 400 tisuća tona dizela, što domaće tržište i dalje čini ovisnim o uvozu i cijenama na međunarodnom tržištu za koje nije izgledno da će padati u narednom razdoblju.