Foto Mateo Levak
Izložba donosi šezdesetak autorovih ostvarenja prikupljenih iz Muzeja grada Rijeke, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka te iz nekoliko privatnih zbirki
povezane vijesti
U “Kockici” Muzeja grada Rijeke otvorena je izložba “Romolo Venucci – Putovanje do apstrakcije” koja donosi šezdesetak autorovih ostvarenja prikupljenih iz Muzeja grada Rijeke, Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Rijeka te iz nekoliko privatnih zbirki, poput one u vlasništvu Maura Stipanova, koja pokazuju svu slikarsku heterogenost, od kubističkih, pa do ekspresionističkih i futurističkih iskustava.
Kako je ravnatelj Muzeja grada Rijeke Ervin Dubrović kazao, ovo je izložba koja dolazi nakon gotovo trideset godina od velike retrospektivne i jedine takve izložbe Venuccijevih radova, no ujedno je svojevrstan pomak u odnosu na veliko djelo dosadašnjih istraživača njegova opusa.
Kustosica Ema Makarun istaknula je dobru suradnju cijeloga muzejskoga tima i kazala kako izložbu nije bilo teško napraviti jer ih je oduševio svaki Venuccijev rad, a to je, između ostalog, i razlog zašto su se odlučili napraviti nešto veću izložbu od one prvotno planirane koja je trebala uključiti samo djela iz fundusa Muzeja grada Rijeke.
Koncepcija izložbe
– U prizemlju Muzeja nalaze se radovi iz njegove prve faze stvaralaštva, s kraja dvadesetih i početka tridesetih godina, kad se vraća iz Budimpešte i kad radi svoj kubokonstruktivistički ciklus, kako ga sam i naziva.
Nakon te faze činilo se u povijesti umjetnosti kao da je ovaj umjetnik zaboravljen, kao da je prihvatio konvencionalno slikarstvo i kao da se nije na neki poseban način isticao, no upravo njegova kasnija, zadnja faza pokazuje da je istupio i pristupio jednom novom slikarstvu.
To je naše putovanje do apstrakcije gdje radi cijeli ciklus gromača, grota, stijena i gdje ga želimo približiti hrvatskoj povijesti umjetnosti u kojoj je on malo zastupljen, približiti krajobraznim slikarima kao što su bili Šimunović i Gliha, jer smatramo da je on također bio fantastičan.
Stoga se nadamo da će taj ciklus naći mjesta u nekim budućim izdanjima povijesti umjetnosti u Hrvatskoj.
Na prvome se katu nalazi tematski i kronološki postavljen njegov cjelokupni opus, tako da ćete svi vi koji poznajete Venuccija manje ili više ipak dobiti jedan širi dojam o ovom, ja bih rekla, najvećem slikaru barem prve polovice dvadesetog stoljeća, rekla je kustosica.
Slikarski opus
Romolo Venucci istaknuti je hrvatski slikar koji se smatra najvećim riječkim likovnim umjetnikom dvadesetoga stoljeća.
Kad se govori o njegovu likovnom, odnosno slikarskom opusu, svakako ga treba okarakterizirati kao vrlo heterogenog, jer u njegovim radovima možemo pratiti odlike mnogih razdoblja, od ekspresionizma, kubizma, futurizma, postimpresionizma i arhitektonskog impresionizma, sve do figurativnog slikarstva i geometrijske apstrakcije.
Njegov je slikarski opus tako ekvivalent burnom dvadesetom stoljeću, odnosno političko-društvenim promjenama, kao i promjenama umjetničkoga jezika.
U ranijim se radovima tako naziru kubističke, futurističke, ekspresionističke konotacije i odlike s kojima se upoznao za vrijeme svojeg školovanja u Mađarskoj, dok se kasnije, u završnoj fazi poslije Drugoga svjetskog rata posvećuje konvencionalnijem iskazu koji je blizak realizmu.
Neka njegova djela koja su dio izložbe, poput njegovih studija mladenačkih ostvarenja, ranije nisu bila prikazana, a dio jest izlagan, no prije više godina, što, naravno, čini autora javnosti iznova zanimljivim.
Također, manji dio radova čine platna i crteži s riječkim motivima.
Kako u deplijanu izložbe piše Ema Makarun, “Romola Venuccija ne smatramo začetnikom stila ni umjetničkog pravca, niti je prvi otkrio posebnosti primorskog kraja kao izvor inspiracije, ali je u umjetnosti bio dosljedan i odlučan da u slikarstvu nađe svoj jedinstveni jezik”.
Venuccijev značaj, dakle, leži u relacijama svjetsko-lokalno, trendovsko-osobno te apstraktno-zanimljivo, a nova će izložba, vjerujemo, pobuditi zanimanje riječke javnosti.