NAJGLEDANIJI SPORTSKI DOGAĐAJ

Superbowl je bio spektakl nad spektaklima, ovo je Amerika! Pivo za 20$, jumbo hot-dog i Mary J. Blige

Katarina Blažević

Reuters

Reuters

Prostor za reklame bio je rasprodan tjedan dana uoči same utakmice, a objavljeno je kako su kompanije za 30 sekundi oglasnog prostora potrošile sedam milijuna dolara. Odnosno, oko 46 milijuna kuna. S obzirom na to da je prikazano 70 reklama, ispada da NBC samo na njima zaradi oko 500 milijuna dolara.



Od siječnja 1967. godine pa sve do danas. Jedna utakmica američkog nogometa privlači pažnju cijeloga svijeta, spektakl je to o kojem pričaju i oni koji sport ne prate. Protekloga vikenda odigran je 56. Super Bowl, finale Nacionalne lige američkog nogometa (NFL). Tek drugi put u povijesti jedna je momčad osvojila titulu prvaka NFL-a na domaćem terenu, ovoga puta bili su to Los Angeles Ramsi, koji su svladali Cincinnati Bengals na svom SoFi stadionu u LA-u. Događaj je to kod kojeg mnogi, točnije gledatelji izvan SAD-a, u drugi plan stavljaju sport i konačni rezultat. Nakon finala govori se o glazbenom showu na poluvremenu, kostimima glazbenih diva, reklamama, cijenama…


Organizatori moraju paziti na svaki detalj, ipak je u pitanju abnormalno visoka gledanost. Ova godina nadmašila je i u tome nekoliko prošlih. Prema trenutno dostupnim podacima, 56. Super Bowl privukao je 101,1 milijun gledatelja preko TV kanala NBC i Telemundo, dok je navodno još 11,2 milijuna ovaj spektakl gledalo preko internetskih platformi. To je čak 10 milijuna gledatelja više od prošlogodišnjeg finala NFL-a, koji je imao jednu od najgorih gledanosti. Još od 2010. godine svaki finale broji minimalno 100 milijuna gledatelja, a tek su 2019. i 2021. godina imale manje pratitelja od tog okruglog broja.


Prosvjed i cenzura


Osim same utakmice, mnogobrojne gledatelje privlači i glazbeni program na poluvremenu, o atraktivnim nastupima zapravo se na kraju govori i više nego o samoj utakmici. Tako je ove godine zabilježen porast gledanosti showa na poluvremenu od sedam posto u odnosu na prošlu. A gledatelji niti ovoga puta nisu ostali zakinuti za fantastičnih 12 minuta. Ove godine glazbeni je program bio u duhu rapa i hip-hopa, pa su tako Super Bowlom zavladali Dr. Dre, 50 Cent, Eminem, Snoop Dogg, Mary J. Blige te Kendrick Lamar.





Kako je NBC na kraju poluvremena zaključio, definitivno se ciljalo na »nostalgiju milenijalaca«. Onim starijima možda ovaj odabir glazbenika i nije toliko »sjeo«, ali društvene su mreže većim dijelom bile oduševljene zbog toga što su i reperi dobili priliku nastupiti na ovom prestižnom sportskom događaju. Video showa je u dva dana na YouTubeu pogledan gotovo 50 milijuna puta, ali nije sve prošlo u pozitivnom tonu. Eminem je na kraju izvedbe svog hita »Lose Yourself« kleknuo, čime je nastavio prosvjed Colina Kaepernicka, započet još 2016. godine, protiv rasne nepravde u NFL-u. Navodno se to nije svidjelo čelnim ljudima Nacionalne američke nogometne lige, Eminemova podrška borbi protiv rasne diskriminacije nije bila planirana i očekivana.


Čak 130 privatnih zrakoplova

VIP loža stadiona u Los Angelesu očekivano je bila prepuna holivudskih zvijezda, na utakmici su se našli Kanye West, Justin i Hailey Bieber, Kendall Jenner, LeBron James, Jay-Z, Ellen Degeneres… Mnogima od njih sitnica je bila izdvojiti 10 tisuća dolara za kartu, a niti oko prijevoza nisu štedjeli. Dok su neki platili 500 dolara za parkirno mjesto kraj stadiona, malo bogatiji pojedinci odlučili su na utakmicu doći – privatnim zrakoplovima. Karta koja prikazuje količinu privatnih zrakoplova koji napuštaju Super Bowl nakon utakmice postala je viralna na Redditu. Radi se o čak 130 zrakoplova koji u razdoblju od pet sati nakon završetka utakmice napuštaju Los Angeles. Mnogi su bijesno ustvrdili na društvenim mrežama kako velike zvijezde ponovo ne brinu za okoliš.
»Ali da, siromašni ljudi i njihova upotreba slamki i plastičnih vrećica nanose najveću štetu zemlji…«, ustvrdila je jedna korisnica Twittera.

I Dr. Dre je imao problema s organizatorima. Poneke stihove su mu iz NFL-a pokušali cenzurirati, unatoč tome što je pjevač navodno sam izdvojio sedam milijuna dolara od njih 13 za budžet showa na poluvremenu. Sve se događalo u danima uoči nastupa, kada je rap zvijezda bila »pritisnuta« od strane organizatora oko tekstova, točnije teksta iz pjesme »Still D.R.E.«. »Još uvijek se zaje*avam s ritmovima, još uvijek ne volim policiju«, jedan je od stihova koji nije odgovarao čelnicima NFL-a, ali i stihova koje je s velikim guštom Dr. Dre izgovorio tijekom izvedbe. Ipak, Dr. Dre je u intervjuu za američke medije priznao kako je bilo stvari koje su morali mijenjati uoči nastupa, ali da su to i očekivali s obzirom na vrstu showa.


»Bilo je par stvari koje smo mijenjali, ali stvarno se radilo o minimalnim promjenama. NFL je imao probleme s nekim stihovima pa je Lamar morao izbaciti dijelove koji spominju bande iz Los Angelesa, ali mi razumijemo zašto su to tražili. Sve u svemu, svi su bili itekako profesionalni, sve se obavilo na vrijeme. Svi uključeni u show su znali koliko je to važan nastup i što ćemo time postići. Stvarno je bilo fantastično iskustvo«, rekao je Dr. Dre nakon nastupa, pokušavši opovrgnuti navode u medijima kako je ušao u sukob s organizatorima.


Reuters


Dodao je i kako je Eminemovo klečanje bila njegova odluka te da nitko oko toga nije radio previše problema. Bilo kako bilo, Eminem i Dr. Dre nisu ekipa koja će dopustiti da im se kroje izvedbe, a publika je bila i više nego oduševljena. Na YouTubeu su uglavnom hvalospjevi odabiru glazbenika koji su mnoge vratili u prošlost i koji su definirali razdoblje od 1980-ih do 2000-ih godina. Napokon da je i ova vrsta glazbe dobila pozornost na Super Bowl događaju.


Vrtoglavi iznosi


A osim glazbenog show programa, gledatelji veliku pozornost pridaju i reklamama koje se prikazuju u tom udarnom terminu. S obzirom na više od 100 milijuna gledatelja, nije niti čudno kako mnoge kompanije plaćaju ogromne iznose kako bi na TV-u u tom periodu bila prikazana baš njihova reklama. Prostor za reklame bio je rasprodan tjedan dana uoči same utakmice, a objavljeno je kako su kompanije za 30 sekundi oglasnog prostora potrošile sedam milijuna dolara. Odnosno, oko 46 milijuna kuna. S obzirom na to da je prikazano 70 reklama, ispada da NBC samo na njima zaradi oko 500 milijuna dolara. Najveći je to iznos izdvojen za reklame u zadnje vrijeme na Super Bowlu, a kompanije ne plaćaju ogromne iznose samo za prostor u programu, već i za samu reklamu u kojoj uglavnom glume svjetski poznate zvijezde.


Tako su ove godine u reklami za Chevrolet nastupili i glumci iz »Obitelji Soprano« Jamie-Lynn Sigler i Robert Iler, koji su zapravo reprizirali svoje uloge u sklopu reklame za prvi električni automobil ove kompanije. Naravno da je njihovo ponovno okupljanje izazvalo veliku pozornost, a to je ono na što su iz Chevroleta i ciljali. Nadalje, Arnold Schwarzenegger i Selma Hayek pojavili su se kao Zeus i njegova supruga u reklami za BMW. Jedna od trenutno najpopularnijih glumica, Zendaya, pojavila se pak u reklami za Squarespace, kompanije specijalizirane za izradu web stranica i online prodaju. Ona u reklami glumi prodavačicu školjaka koja se mučila s prodajom, ali nakon što je postavila online trgovinu na Squarespaceu, doživjela je »procvat« u biznisu. A s obzirom na sve veću popularnost digitalnih valuta, nije niti čudno kako su se ovogodišnje reklame odnosile i na kriptotržište.


Zaruke nakon pobjede

A da sve ne prođe u znaku u cenzure, visokih cijena te sukoba s NFL-om, pobrinuo se igrač Taylor Rapp. Naime, Super Bowl je održan dan prije Valentinova, zbog čega je Rapp, inače član pobjedničke momčadi Los Angeles Ramsa, kleknuo pred svoju djevojku i izvadio prsten. Djevojka je rekla »da«, prosidba se dogodilo nakon utakmice, dok su svi još na terenu slavili, nekoliko sati uoči samog Valentinova. Rapp je tako u jednoj večeri osvojio pobjednički prsten Super Bowla, dok je onaj zaručnički stavio na ruku svoje buduće supruge. Sport, glazba, ljubav… Super Bowl je još jednom bio spektakl u svakom pogledu.

Tako je Coinbase u svojoj reklami prikazao samo QR kod koji je osobe koje su taj kod očitale mobitelom vodio direktno na njihovu stranicu. Bez prevelikih komplikacija i trošenja novaca na glumačke zvijezde, ali zato je njihova web stranica »srušena« nekoliko trenutaka nakon što je reklama prikazana. A veliku je reklamu sam sebi napravio i NBC, televizijska kuća koja je prenosila Super Bowl. S obzirom na sve veću popularnost streaming servisa, i polagano »odumiranje« programa na televiziji, iz NBC-a su promovirali program za ostatak godine, ali i ljude barem nakratko vratili tradicionalnom gledanju TV-a, okružene prijateljima i obitelji.


Paprene cijene


Naravno, bilo je i onih sretnika koji su uživo prisustvovali ovom spektaklu. Točnije njih 70 tisuća. Mnogi su preko društvenih mreža izrazili ljutnju što su poznate zvijezde u VIP loži sjedile bez maski i ne pridržavajući se ostalih epidemioloških mjera. Ali za ulazak je trebala biti pokazana potvrda o cijepljenju ili negativnom PCR testu. Za mnoge ipak nedovoljno, a za organizatore jedino važno kod ulaska na stadion. Kada su u pitanju cijene, i to je rušilo rekorde. Najbolja VIP mjesta mogla su se dobiti za 10 do 15 tisuća dolara po osobi, dok su one najjeftinije ulaznice iznosile oko šest tisuća. Zanimljivo, na prvi Super Bowl, održan 1967. godine, moglo se ući za – 12 dolara.


Osim ulaska na utakmicu, papreni se iznos morao izdvojiti i za hranu i piće na samom SoFi stadionu. Ono o čemu se također raspravljalo na društvenim mrežama su visoke cijene – piva. Na Twitteru se tako krenula dijeliti fotografija menija s različitim vrstama piva i ostalih alkoholnih pića. Craft pivo moglo se popiti za 19 dolara (125 kuna), dok je svijetlo pivo stajalo 17 dolara (112 kuna). I dok su se jedni na Twitteru žalili kako su cijene previsoke, drugi su naglasili da ako »možeš platiti kartu za Super Bowl, onda možeš i dvadesetak dolara za pivo«. Hrana je čak bila prihvatljivije cijene. Dvanaest dolara (80 kuna) za jumbo hot-dog.